Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Foorumilaiset rakentaa ja remontoi & yleistä keskustelua rakentamisesta

  • 1400 Vastauksia
  • 442864 Lukukerrat

0 jäsentä ja 5 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Mepi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 714
  • www.vrcf.fi
Onko täällä sähkömiehiä? Tarvis ST kotti 53.05 lukea läpi. Eli ryhmäkeskuksen asennuspaikka. ST kortisto maksaa 68€/kk alv0  :idiot2:
Volvo XC60 2016 D3 - (150hp 350Nm) 230hp 500Nm
Ex. Volvo V70 2013 Summum D5 AWD Rica 275hp
Ex. Volvo V70 2007 Classic 2.5T AWD Rica +180kW # Ex. S40 T4

Poissa ErkkiXC

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • XC70 D4 AWD -16, aito ruotsalainen
Tehdään nyt päinvastaisessa järjestyksessä eli ensin puran puran ja vasta sitten turan turan ;D
Eli vanha "autotalli" saa väistyä uuden tieltä. Jos tuon tekis ekaks, niin olispahan sitten laajennuksen raksaromuille varastoa.



Poissa Tome-

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1681
Pitäs tehä terassi/patio 1985 rakennetun omakotitalon kupeeseen ja se tulee sen verran isolle alalle, että ois syytä ensin fiksailla salaojitukset yms, ainakin sen pation osalta.

Onkos jossain yleispätevää ohjetta jota voi tarpeen mukaan soveltaa? Tarviiko esim. patolevyja/radonsuojauksia iskeä myös seinänvarteen?

Niin ja tää toteutuu lapiohommina. :(
Menneitä ja nykyisiä Volvoja ~aikajärjestyksessä:
144 '72, 242 '79, 240 '85, 240 '86, 740 '85, 740 '89, 850 '96/97, 940 '95, S70 '99, S80 '07, V70 '05, 850 '95/96, V70 '00, V70 '07, V70 '05, V70 '07, XC90 '13 / 854R '96/ 855 T-5R '95 / XC60 T8 Inscription '19

Poissa Kupru

  • Kaidemestari
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2326
  • www.vrcf.fi
Pitäs tehä terassi/patio 1985 rakennetun omakotitalon kupeeseen ja se tulee sen verran isolle alalle, että ois syytä ensin fiksailla salaojitukset yms, ainakin sen pation osalta.

Onkos jossain yleispätevää ohjetta jota voi tarpeen mukaan soveltaa? Tarviiko esim. patolevyja/radonsuojauksia iskeä myös seinänvarteen?

Niin ja tää toteutuu lapiohommina. :(
Patolevyjen ja radon-suojauksen tarve on paikkakohtaista. Kuiva maa ei välttämättä tarvitse patolevyä. (hitto, enhän mä voi noin sanoa, mähän myyn niitä :D)

Ps. Vuokraa minikaivuri päiväksi, sillä tekee äkkia kaivannot. ;)
V70 Classic ja S80 T6 Executive, Tyttärellä S40
Apina ei tunne ketään, mutta apinan tuntee kaikki.
Nyt apina ajaa talven Jeepillä V8 eco...

Poissa Ossi66

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 219
  • Onni ei ole päämäärä vaan tapa matkustaa
Pitäs tehä terassi/patio 1985 rakennetun omakotitalon kupeeseen ja se tulee sen verran isolle alalle, että ois syytä ensin fiksailla salaojitukset yms, ainakin sen pation osalta.

Onkos jossain yleispätevää ohjetta jota voi tarpeen mukaan soveltaa? Tarviiko esim. patolevyja/radonsuojauksia iskeä myös seinänvarteen?

Niin ja tää toteutuu lapiohommina. :(

Miksi terassin rakenteissa pitäisi ottaa radon huomioon?

Rakenteet kannatta kysellä suunnittelijalta joka tietää/osaa homman. Omassa terassissa ainakin jouduin kaupungin vaatimuksesta ottamaan oikean suunnittelijan nimen omiin kuviin, kun oma koulutus ei ollut heille riittävä. Samalla sain suunnittelijalta vinkkejä miten se hänen mielestään kannattaisi tehdä ja muutin sitten omat suunnitelmat sen mukaan - virallisen suunnittelijan nimi sitten lopulliseen ja luvat tuli sujuvasti.
mm. itse mietitty tolppien valu terassin etureunalla vaihtui neljään 165cm pitkään kierrepaaluun, jolloin rakenne helpottui ja halpeni.


Ps. Vuokraa minikaivuri päiväksi, sillä tekee äkkia kaivannot. ;)

Kannatan tätä ajatusta  ;)  Viinekesänä kaivoin pihasaunaa varten 40m viemäriojaa käsin, kun iso kone ei mahtunut kaivamaan talon ohi. Sitten syksymmällä kone aukaisi kyllä pohjan, mutta senjälkeen siirsin soraa ja maata käsipelillä noin 30 kuutioo, kun taas olisi ollut liian ahtaat paikat isolle koneelle valmiiden perustusten ympärillä...

Nyt on käsien vuoksi 8 fysioterapiakäyntiä takana ja ei oo kädet vieläkään oikeassa työkunnossa  ;D
Volvo XC70 D5 -11
Dethleffs Camper Lifestyle 510 -08
Ex. Volvo V70 D5 -05

Poissa Tome-

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1681
Patolevyjen ja radon-suojauksen tarve on paikkakohtaista. Kuiva maa ei välttämättä tarvitse patolevyä. (hitto, enhän mä voi noin sanoa, mähän myyn niitä :D)

Ps. Vuokraa minikaivuri päiväksi, sillä tekee äkkia kaivannot. ;)

Yleisesti alue on ollut radonseurannan alla, mutta ko. talo tosin on sellaisen pari metriä korkean kumpareen päällä, joten sikäli ei varmaan märkä paikka oo.

Ei tuossa ole kuin n.8*2,5m alue, siihen ei paljoa minikaivuriakaan tarvii kun talkoohommista kyse.

Miksi terassin rakenteissa pitäisi ottaa radon huomioon?

Rakenteet kannatta kysellä suunnittelijalta joka tietää/osaa homman. Omassa terassissa ainakin jouduin kaupungin vaatimuksesta ottamaan oikean suunnittelijan nimen omiin kuviin, kun oma koulutus ei ollut heille riittävä. Samalla sain suunnittelijalta vinkkejä miten se hänen mielestään kannattaisi tehdä ja muutin sitten omat suunnitelmat sen mukaan - virallisen suunnittelijan nimi sitten lopulliseen ja luvat tuli sujuvasti.
mm. itse mietitty tolppien valu terassin etureunalla vaihtui neljään 165cm pitkään kierrepaaluun, jolloin rakenne helpottui ja halpeni.

Kannatan tätä ajatusta  ;)  Viinekesänä kaivoin pihasaunaa varten 40m viemäriojaa käsin, kun iso kone ei mahtunut kaivamaan talon ohi. Sitten syksymmällä kone aukaisi kyllä pohjan, mutta senjälkeen siirsin soraa ja maata käsipelillä noin 30 kuutioo, kun taas olisi ollut liian ahtaat paikat isolle koneelle valmiiden perustusten ympärillä...

Nyt on käsien vuoksi 8 fysioterapiakäyntiä takana ja ei oo kädet vieläkään oikeassa työkunnossa  ;D


Terassia rakentaessa siksi huomioon, kun tulee talon seinään kiinni, eikä ole kiinnostusta lähteä parin vuoden jälkeen purkamaan ja vetää salaojia jne. Kaikki talon ympärillä kun on alkuperäisessä kunnossa. Eli ajatus tehdä talon seinustalle terassin alle peittyvältä osalta kaikki kuntoon, loput talon ympäriltä joskus myöhemmin ja silloin mahdollisesti sit pientä kaivuriakin käyttäen.

Tässä itse terassin rakentamisessa ei ole mitään, se ei oo se haaste. Ainoastaan toi talon seinustan päivittäminen nykypäivään. Miten syvälle kannattaa vetää salaojat, millaista materiaalia päälle, jne. On mulla siihen jotain hajua, mutta täältä kun saattaa tulla aika hyviä vastauksia kysymyksiin.

Lyhyesti, millaiset maamassat ja syvyydet on fiksua tehdä? Kaikki kun on todennäköisesti parannusta nykytilanteeseen. Styroksit siellä kiertää kyllä ympäri talon, mutta ei oo mulla tietoa kuin syvällä.
Menneitä ja nykyisiä Volvoja ~aikajärjestyksessä:
144 '72, 242 '79, 240 '85, 240 '86, 740 '85, 740 '89, 850 '96/97, 940 '95, S70 '99, S80 '07, V70 '05, 850 '95/96, V70 '00, V70 '07, V70 '05, V70 '07, XC90 '13 / 854R '96/ 855 T-5R '95 / XC60 T8 Inscription '19

Poissa macro

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 503
  • Volvo se olla pitää...
Ainoastaan toi talon seinustan päivittäminen nykypäivään. Miten syvälle kannattaa vetää salaojat, millaista materiaalia päälle, jne. On mulla siihen jotain hajua, mutta täältä kun saattaa tulla aika hyviä vastauksia kysymyksiin.

Lyhyesti, millaiset maamassat ja syvyydet on fiksua tehdä? Kaikki kun on todennäköisesti parannusta nykytilanteeseen. Styroksit siellä kiertää kyllä ympäri talon, mutta ei oo mulla tietoa kuin syvällä.

Talon rakenteita ja maaperää tuntematta hankala tyhjentävästi vastata, mutta salaojat perustusten alapuolelle. Nurkkiin tarkastuskaivot. Päälle soraa, sorakerros tuodaan sokkelia vasten liki maanpintaa/maanpintaan asti. Periaatteellisia mallileikkauksia löytää runsaasti googlella.

Kun sorakerros tuodaan sokkelin pinnassa liki maanpintaa, ei minun mielestä sitä patolevyä tarvi. Mutta kun kaivat paikat auki niin näkymä kyllä paljastaa onko maaperän kosteus jättäny merkkinsä perustuksiin, niin tarpeen mukaan voi sitten patolevyn tarpeen vielä harkita.

Poissa Kupru

  • Kaidemestari
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2326
  • www.vrcf.fi
Talon rakenteita ja maaperää tuntematta hankala tyhjentävästi vastata, mutta salaojat perustusten alapuolelle. Nurkkiin tarkastuskaivot. Päälle soraa, sorakerros tuodaan sokkelia vasten liki maanpintaa/maanpintaan asti. Periaatteellisia mallileikkauksia löytää runsaasti googlella.

Kun sorakerros tuodaan sokkelin pinnassa liki maanpintaa, ei minun mielestä sitä patolevyä tarvi. Mutta kun kaivat paikat auki niin näkymä kyllä paljastaa onko maaperän kosteus jättäny merkkinsä perustuksiin, niin tarpeen mukaan voi sitten patolevyn tarpeen vielä harkita.
Sorakerros ei yksinään eristä kosteuden siirtymistä sokkelliin, siksi patolevy on paikallaan pitämään sokkelin kuivana. Kokonaiskustannuksissa pieni lisä, mahdollisesti iso apu myöhemmin. ;)
V70 Classic ja S80 T6 Executive, Tyttärellä S40
Apina ei tunne ketään, mutta apinan tuntee kaikki.
Nyt apina ajaa talven Jeepillä V8 eco...

Poissa macro

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 503
  • Volvo se olla pitää...
Sorakerros ei yksinään eristä kosteuden siirtymistä sokkelliin, siksi patolevy on paikallaan pitämään sokkelin kuivana. Kokonaiskustannuksissa pieni lisä, mahdollisesti iso apu myöhemmin. ;)

Jep. Siksipä tuo mun viimeinen lause kannattaa tavata toiseenkin kertaan.

Yksi kesä mm. salaojituksia remppakohteisiin tuli työkseen tehtyä, niin kyllä sen äkkiä oppi näkemään onko maaperä ollu kuivaa vai onko sokkelissa syöpymää/murtumaa/tms.

Patolevyjen ja radon-suojauksen tarve on paikkakohtaista. Kuiva maa ei välttämättä tarvitse patolevyä. (hitto, enhän mä voi noin sanoa, mähän myyn niitä :D)

Näinpä. Melkosen usein markkinamiesten haihattelua. Toki ei pahaakaan tee, mutta toisinaan täysin turha.

Poissa ErkkiXC

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • XC70 D4 AWD -16, aito ruotsalainen
Siihenpä on hyvä alkaa valamaan hiukan tasaisempaa alustaa harkoille.


Autotallin pohjaan taas pitää ottaa ainakin yksi nuppikuorma satasta louhetta, niin on pelkkää alarinteeseen laskevaa kivikkoa kallion päällä.



Poissa -JS-

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 351
  • www.vrcf.fi
Kesäloman pientä puuhaa. Pihavarastoa polttopuille/ulkotyökaluille/romuille.



Tuskastuttavan paljon työtä mokomassa hökkelissä, kun ajattelin kerkeävän rempata amazonia lomalla niin menee kai tuossa koko aika :idiot2:
Huomenna jos saisi pellit katolle ja ensiviikon alussa ulkoverhouksen


The moose

  • Vieras
Mulla alkaa rempat oleen siinämallis et työkoneita on pistettävä kiertoon. Tasolaaserin jo möin mut olis vielä makitan porakone ja te 15 hilti jouten. Teen myynti ilmon tännekkin jos joku tarttee 

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2905
  • "Noku mä haluan"
Joskus vuosi sitten tuli höpistyä täällä navetan muutostyöstä autotalliksi.

No nyt tuo projekti alkaa olemaan loppusuoralla. Tulevana viikonloppuna pitäisi asentaa sähköt/valaistus takaisin, niin se alkaisi olemaan siinä :)

Reilu 64m2 on tallin koko. Täytyy sommitella vielä jonkinlainen lämmitys tuonne.


















« Viimeksi muokattu: 11.08.2017, 15:53:52 kirjoittanut razori »

Poissa J2K

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1687
  • www.vrcf.fi
Tein tällaisen paljun jotta luut saavat rentoutua lämpimässä.
Runko teräsprofiilista ja eristin itse finnfoamilla.
Kannen haen vielä kunhan saavat myyntiin.
Kamina pitää vielä vuorata levyllä ja maalata.
Myös kamina on eristetty jotta lämpöä ei mene hukkaan.







image uploader
Jeep Grand Cherokee 3.0crd Overland -14
Ex. Kia Sorento -16
Ex. V70 D5 AWD -07

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5996
Nätti! Miten noissa kannattaa vesikierto tehdä?
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

 

Autoracing  KL-varaosat