Elekma  Autoracing

Uraherkkyys leveillä renkailla.

  • 22 Vastauksia
  • 11621 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Uraherkkyys leveillä renkailla.
« : 08.09.2011, 14:04:27 »
Nurkkiin oli jäänyt kierros uudehkoja Kumho Ecsta SPT 245/45ZR17 pyöriä. Yritin niitä kaupatakin, mutta jäivät lopulta omaan käyttöön.

Pyörät ovat uusikoppaisessa S80:ssa. Noilla renkailla autosta tuli hieman uraherkkä. Toisilla 16" vanteilla ei ole mitään ongelmaa. Pyöränkulmat ovat kohdallaan. Nyt auto uppoaa uraan. Onko kellään tietoa miten joko etu- tai takapään aurausta hienosäätäisi ongelman korjaamiseksi? Joskus tuollaista hienosäädin, mutta ei muistu mieleen mitä voisi tehdä.

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: Uraherkkyys leveillä renkailla.
« Vastaus #1 : 08.09.2011, 15:19:12 »
Onko niissä kuinka terävä olkapää?

Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Vs: Uraherkkyys leveillä renkailla.
« Vastaus #2 : 08.09.2011, 17:52:06 »
Ei paha?







Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: Uraherkkyys leveillä renkailla.
« Vastaus #3 : 08.09.2011, 19:18:24 »
Ei paha?

(Kuva poistettu lainauksesta.)
Ei näytä pahalta kyllä tuo kulma mut terävämpi kuin noissa mun Nokian gummeissa. Kuvakin saattaa kyllä valehdella.

Poissa Sami K.

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 723
    • VNT ahtimet kiertoon, ei roskiin.
Vs: Uraherkkyys leveillä renkailla.
« Vastaus #4 : 08.09.2011, 19:56:21 »
Ei näytä pahalta kyllä tuo kulma mut terävämpi kuin noissa mun Nokian gummeissa. Kuvakin saattaa kyllä valehdella.

Viime vuonna oli alla samalla kuviolla oleva sarja. Muutamat tutut kiinnittivät huomiota renkaisiin ja sanoivat niiden olevan pyöreäolkaiset. Eli uraherkkyyttä ei ollut. Leveys oli kylläkin 205.
Lauseet alkavat aina isolla kirjaimella.. 1% Support
Valmet 805 lempinimi on pedo.
mikan Fanclub #1   Viivakoodien lukua läppärillä.

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: Uraherkkyys leveillä renkailla.
« Vastaus #5 : 08.09.2011, 20:58:00 »
Viime vuonna oli alla samalla kuviolla oleva sarja. Muutamat tutut kiinnittivät huomiota renkaisiin ja sanoivat niiden olevan pyöreäolkaiset. Eli uraherkkyyttä ei ollut. Leveys oli kylläkin 205.
Se olkapää voi olla pyöreempi kapeemmassa, vai voiko? Kuviolla ei tässä nyt merkitystä mutta leveysero jo voi pelkästään tehdä ettei sulla vedelly. 4 cm on paljon.

Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Vs: Uraherkkyys leveillä renkailla.
« Vastaus #6 : 09.09.2011, 09:12:01 »

Kyllähän tuollaiset 245 leveät renkaat "siistiltä" näyttävät mutta taitaa olla niin että 225/50R17 olisi ominaisuuksiltaan parempi. Niitä mulla on ollut ennen.

Aloitusviestissä kysyin jos joku sattuisi tietämään olisiko aurauskulmia hienosäätämällä joko edestä tai takaa tai molemmista apua tuohon?

Tasaisella uudella asvaltilla menee äänettömästi ja suoraan. Joko urat tai tien kaltevuus saa auton kääntymään alemman reunan suuntaan. Mikään levoton ei tuo ole, mutta tuon kyllä huomaa selvästi aikaisempiin verrattaessa.

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8917
  • Teiden tukko
Vs: Uraherkkyys leveillä renkailla.
« Vastaus #7 : 09.09.2011, 11:05:59 »
Se olkapää voi olla pyöreempi kapeemmassa, vai voiko? Kuviolla ei tässä nyt merkitystä mutta leveysero jo voi pelkästään tehdä ettei sulla vedelly. 4 cm on paljon.

Vaikuttaako vanteen leveys yhdessä renkaan leveyn kanssa tämän olkapään muotoon?  ???
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa IceSun

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 686
  • all clowns arent funny
Vs: Uraherkkyys leveillä renkailla.
« Vastaus #8 : 09.09.2011, 13:22:59 »
Vaikuttaako vanteen leveys yhdessä renkaan leveyn kanssa tämän olkapään muotoon?  ???

Eikös vanteen leveys suhteessa renkaaseen vaikuta vain renkaan 'seinään tai seinämään'. Ns. Olkapää on seinämän ja kuvion välissä oleva pieni alue, jos en väärin ole ymmärtänyt?

Jos paikka on oikea niin olkapään muotoon vaikuttaa enemmän renkaan valmistaja ja saman valmistajan, olkapään muoto voi vaihdella rengasmalleittain.
Aivan hilltömän levityksen kanssa olkapään muoto voi pyöristyä mutta "normaali" leveyksien renkaiden ja sopivien vanteiden kanssa ei olkapää juurikaan/ollenkaan muuta muotoaan.

Fiesta -no- boost

Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Vs: Uraherkkyys leveillä renkailla.
« Vastaus #9 : 09.09.2011, 17:40:34 »
Selittäkääs havainnollisesti tuo termi "olkapää". Itse kuvittelin että se olisi reunimmainen kloppirivi pintaa. Ei taida ollakaan? Mm. rengasvalmistajien nettisivuilla tuollaisesta olkapäästä on mainintoja.

EVO8

  • Vieras
Vs: Uraherkkyys leveillä renkailla.
« Vastaus #10 : 09.09.2011, 19:42:52 »
Kyllähän tuollaiset 245 leveät renkaat "siistiltä" näyttävät mutta taitaa olla niin että 225/50R17 olisi ominaisuuksiltaan parempi. Niitä mulla on ollut ennen.

Aloitusviestissä kysyin jos joku sattuisi tietämään olisiko aurauskulmia hienosäätämällä joko edestä tai takaa tai molemmista apua tuohon?

Tasaisella uudella asvaltilla menee äänettömästi ja suoraan. Joko urat tai tien kaltevuus saa auton kääntymään alemman reunan suuntaan. Mikään levoton ei tuo ole, mutta tuon kyllä huomaa selvästi aikaisempiin verrattaessa.

Säädät ohjearvojen sisään mutta niin että auraus ja camber minimiin. Tiestö on paikoitellen niin uraista että vetelee melkein mikä vaan isompi pyörä ja ihan sama mikä tai minkä ikäinen auto :-\

Poissa veikko

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 918
Vs: Uraherkkyys leveillä renkailla.
« Vastaus #11 : 11.09.2011, 17:55:57 »
negatiivinen camber kulma s60
kuinka paljon voi laittaa negatiivisen puolelle ettei sisäreuna vielä ihan hirveästi kuluisi?

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8917
  • Teiden tukko
Vs: Uraherkkyys leveillä renkailla.
« Vastaus #12 : 13.09.2011, 06:21:27 »
Eikös vanteen leveys suhteessa renkaaseen vaikuta vain renkaan 'seinään tai seinämään'. Ns. Olkapää on seinämän ja kuvion välissä oleva pieni alue, jos en väärin ole ymmärtänyt?

Jos paikka on oikea niin olkapään muotoon vaikuttaa enemmän renkaan valmistaja ja saman valmistajan, olkapään muoto voi vaihdella rengasmalleittain.
Aivan hilltömän levityksen kanssa olkapään muoto voi pyöristyä mutta "normaali" leveyksien renkaiden ja sopivien vanteiden kanssa ei olkapää juurikaan/ollenkaan muuta muotoaan.
(Kuva poistettu lainauksesta.)

Voi hyvinkin olla että vanteen ja renkaan leveys yhdessä ei vaikuta tuohon olkapäähän mitenkään. Siksi heitin sen kysymysmuodossa kun ei ole tietoa.  :D
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa V70XC99

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 264
Vs: Uraherkkyys leveillä renkailla.
« Vastaus #13 : 18.09.2011, 15:09:52 »
Tohon uraherkkyyteen sen verran, et mulla on V70:ssä ja vanhassa Audi 100:ssa edessä samaa kokoa olevat kesätassut.

Täällä kotipuolessa joillakin kaduilla on "ihan kivat" urat.
Jotenkin kuitenkin tuntuu, et urat veis Audia huomattavasti enemmän, kuin Volvoo.
Aluks luulin et Audissa on jotain vikaa kun se veteli sinne tänne, kun laitoin kesäkumit alle, mut vähän paremmilla
kaduilla ajellasani huomasin, et ei se ollutkaan vaika, vaan ominaisuus, kun oli urattomampaa katua
ei Audi vedellyt minnekkään, vaan meni kuin juna.

Speksejä en oo vertaillut ko. autoissa, esim raideleveyttä tjms.
Mut ilmeisesti se on aika pienestä kiinni.
BMW 530 Xd M-sport 2006
Porsche Cayenne 3.2 2005
Audi A3 Sportback 1.6 2007
Kiihtyvyys tehdään väännöllä, nopeus hevosvoimilla

Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Vs: Uraherkkyys leveillä renkailla.
« Vastaus #14 : 18.09.2011, 20:19:21 »
Speksejä en oo vertaillut ko. autoissa, esim raideleveyttä tjms.
Mut ilmeisesti se on aika pienestä kiinni.

Uraherkkyys, vetely tai puoltaminen on volvoissakin pienestä kiinni. Tällaisia ajo-ominaisuuksia heikentäviä pieniä asioita voi olla yksi tai useampia samassa autossa.

Esimerkiksi:
  • etupään pyöränkulmat
  • takapään pyöränkulmat
  • renkaan koko
  • renkaan ikä
  • renkaan kuluneisuus
  • renkaan laatu ja materiaali
  • renkaan kantavuusluokka
  • renkaan nopeusluokka
  • kitka/kesä/talvi
  • nivelten välykset
  • alustan rakenne
  • tukivarrenkumit
  • ym.

Uusimmassa S80/V70 mallistossa on jämäkät ripustukset edessä mutta edellisessä mallisarjassa rikkinäiset tai liian pehmeät alatukivarren etupuslat sallivat pienessäkin epätasaisuudessa pyörälle suuren liikkeen. Taximallin puslilla meno voi oleellisesti parantua.

Ulkonäön takia en hankkisi liian leveitä tms. renkaita. Sensijaan iso vannekoko tekee autosta kalliimman ja laadukkaamman oloisen. Leveiden renkaiden vetelystä tuossa aloitusviestissä kyselin. Olen nimittäin 80-luvullla säädellyt nelipyöräohjauksista honda preludea ja sen sai pienillä aurausten säädöillä putoamaan ajouriin, kiipeämään urista pois ja myöskin käyttäytymään urista välittämättä. En enää muista mitä tarkkaanottaen tein.

 

KL-varaosat  Race.fi