KL-varaosat  Race.fi

Volvo Amazon -69

  • 2055 Vastauksia
  • 587354 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1755 : 16.12.2020, 23:46:52 »
Tökkii kuvien kanssa rankasti, koitetaan saada ne näkymään.
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1756 : 17.12.2020, 06:57:16 »
Hyvin näkyy puhelimell ja Chrome selaimella. O0

Poissa Zebe

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2194
    • Lisää kuvia laitteista instagramista.
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1757 : 17.12.2020, 17:47:24 »
Nyt en jaksanut alkaa ihan koko topicia lukemaan läpi, olisi ehkä selvinnyt, mutta onko tuossa öljypohjassa turbon öljynpaluu? Vai onko sillä joku muu tarkoitus?  ::)
Amazon 122Sport 4d '67 2009->, 740GL '91 2018->, PV544 Sport  '64 2017->

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1758 : 17.12.2020, 20:16:31 »
Siinä on lämpöanturi öljyille, niitäkin pitää seurata tuossa härvelissä. Nyt on öljypannu myös väreissä.



Tulikin ylläri päähänpisto aamulla hallilla kun löysin nurkista tuollaista reikälevyä ;D



Eli uudet takapöntöt, mallia 2,5". Siinä koko rakennussarja.



Takapääty, pidikeholkki tuolle reikäputkelle, ulkopuolelle tulee 3,5" rosteripäät molempiin, kuten oli aiemminkin. Kuullostaa hurjalta mutta näyttää melkein pieneltä kun vähänkään kauempaa katsoo autoa :idiot2:



Kävin mallailemaan tuota kuorta, tuo kuvan verkko on vaan tukiruotona linjaamaan putkenpäitä.

     

Oli tosi hankala tällä kertaa mankeloida noita kuoria, mutta kyllä nekin kuormaliinaa ja raakaa voimaa tottelee näköjään tosi nätistikin. Nyt ei enää putki ahdista noiden jälkeen :D Ehkä tulee vähän ääntäkin, kun konekkin tulee olemaan kirein tähän mennessä.
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1759 : 18.12.2020, 23:28:33 »
Aamu alkoi tänään maalaushommilla. Ja siitä painelin hitsaamaan nuo höpinäpöntöt nippuun, ja takasin hallille maalaamaan noita pohjiin.

     

Iltapäivällä sitten jatkoin noita omissa oloissa taas, ihan hyvät tuli, vielä on vähän hitsattavaa mutta tarvitaan jonkunlainen jigi tai sitten putket ekana autoon kiinni. Se jatkuu sitten kun jatkuu, tähän päästiin kuitenkin ja aika tuhdieltahan ne näyttää ;D

          

Aloin tuota moottoria taas vähän matkaa askarrella, meinasi tuo takakoppa unohtua kokonaan, siellä oli lohkossa vielä vanhat silikonitkin paikallaan V:> Oli vähän ahdas väli askarrella mutta sinne se meni.



Sitten pääsi laittamaan öljypumpun ja öljypohjan vihdoinkin.

     

Samoin noita oheiskilkkeitä samalla kiinnittelin taas lisää kun niitä maalauksesta valmistuu. Venttiilikopastakin tuli taas siisti.



Ajattelin tiputella nostimet paikalleen, mutta...

     

...laittamatta jäävät :facepalm: AIVAN liian painavat malmikasat. Sen verran tullut panostettua nyt koneeseen että en pilaa sitä noilla lyijypaukuilla. Olisihan tuo ollut kiva tietää ennen osien maksamista että nuo painavat noin pirusti.
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1760 : 20.12.2020, 22:30:47 »
Tänään alkutöikseni tuli sitten avattua lohko uudestaan :buck2:

     

Ja kun tämä nyt on mennyt jo pilkun viilailuksi, niin vedinpä punaiset sinkit vielä noihinkin :P



Tällä kertaa vähän rauhallisemmin tiivistemassaa, ja kasaan vaan taas vaihteeksi.

     

Piti käydä kantta hieromaan, mutta kävin sitten renkaita hieromaan, nekin on odottanut jo kuukauden tekemistä. S40:iin ja amukkaan.

          

Nuo ässän aluvanteet suihkin vaan sinnepäin vannehopealla, mutta ihan hyvännäköinen setti tuli silti. Joutui vähän rälläkkää näyttämään jarrusatuloiden apurunkoihin, nuo on nissanin vanteet. Amukkaan on nyt myös takana jo nappulat. Vielä pitää muistaa kiristellä kardaanin pultit niin jätin tunkin auton taakse, näin muistutuksena ihan itselleni ::)

Jatkoin noita takavaimentimia. Mietin että miten tuota nyt alan korjailla tuota koko putkea, se vaikuttaa jonkunverran siihen miten tuossa putken kanssa nyt mitäkin teen. Tulin tulokseen että nyt hitsaan 2" laipat 2,5" putkeen noihin vaimentimiin. Koska siinä välissä on 2" putket kuitenkin (vanhat takapöntöt siis oli vaan 1,75"). Käy suoraan paikalleen, saa minimoitua tähän hätään nyt työmäärän, kunhan ne ahdistavat takapöntöt saa pois. Laippoja oli ihan mielenkiintoista jyrätä ;D

          

Kierroksia ei saanut tarpeeksi alas, lauloi jotain reilu 500rpm. Kyllä tosiaan lauloi ja ulvoi, jyrisi ja täristi. Samoin kun tehot loppuu samantien kun vähänkään antaa painetta. Mutta puoli tuntia per reikä ja pullollinen voitelusprayta ja paineilmajäähdytystä jatkuvasti niin tulipahan valmista :idiot2:
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1761 : 21.12.2020, 08:35:18 »
Tuosta kuppiporasta tuli mieleen, kun tallikaveri teki ns. "voimamies tukkia". Kun tukki oli valmis, piti poistaa materiaalia molemmin puolin kuppiporalla, jotta saadaan haluttu paino tukille (tukki siis sylinteri, jossa neljä paksua mustaa laippaa/väliseinää).
Veti akkukoneella täysillä kierroksilla. Voi pilttipuuro sitä ulinaa mitä kuppiterä ja se putkilo piti kun koko päivän hieroi menemään. Ilman öljyä tottakai, viimeiseen reikään meni enemmän painamalla kuin leikkaamalla. :D

Hienoo tekemistä kyllä edelleen, käsin vääntäen renkaat ja kaek.

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1762 : 21.12.2020, 23:11:55 »
Aamulla tuli jatkettua noita putkia. 3,5" rosteria ulostulot :P

     

Siinä se koko asennussarja nyt. Tai ainakin melkein.



Tarkkasilmäiset huomaa tuon 70cm pitkän putken. Pohdiskelin tuolla virityspuolella joku aika sitten tuosta putken haarakohdasta, ja virtausten tasaamisesta kumpaakin ulostuloon. Tuo on täysin kokeellinen juttu, niinsanottu painekammio, teoreettinen idea on että pakokaasut kerääntyy tuonne purkkiin, ja tupruttaa näinollen molempiin ulostuloihin tasapaineella, koska tuon kanssa saa loppuputkistoista saman pituiset. Alla havaintokuvaa keskeneräisestä ajatuksesta.

     

Tuo tieteellinen koe ei kustantanut minulle käytännössä muuta kun vaivan, niin miksei.

Aloin vihdoin tuota kantta hieromaan myös.



Kantta hieroessa ajattelin tätä jäljellä olevaa työmäärää ja osahankinta listaa. Pakko kohdata realiteetit ja totesin että liikaa töitä yhdelle ihmiselle, ei vaan pysty, eikä riitä rahat mitenkään saada ennen leiman umpeutumista tuota liikkeelle. En sitten tiedä miten tuo sisäänajo hoidetaan tammikuussa, eka sisäänajo on suoraan konttorileimalle sisään. Kuinka tarkkaa/kohtalokasta tuo sitten on itse moottorin sisäänajon kannalta kun ei pääse ajamaan tasatietä heti ??? Kuitenkin kiire loppui tähän, tehdään nyt sitten kaikessa rauhassa kun en tälle ajoajalle ehtinyt vaikka miten kovasti yritin :buck2:
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1763 : 04.01.2021, 17:10:16 »
Pitkästä aikaa tääkkäkin on palattu auton luo. Tuli pidettyä tämmöinen pikku loma autohommista pyhien yli. Talvirillat tuli veivattua vanteille/alle ja auto on nyt pyörillään.

     

Tuosta kuvasta huomaa mikä mättää, kun vertaa tiivistetta tuohon peltiin, ihan eri säde. Luulen että lasi on ulkomitoiltaan liian iso, se ei mahdu tuonne korin raameihin, tiivisteen huullos on kyllä ihan hyvin paikallaan.. Uskaltaako tuon vaan jättää noin ? Vetäistä pintaan vaikka sikaliima tiivistykseksi. ?



Tuli käytyä tarvikekaupoilla pitkästä aikaa, kun sai taas myytyä vanhaa roinaa pois.



Jaksaisi nyt vaan hinkata tuon kannen puhtaaksi niin pääsisi kasaushommiin. Kone paikalleen pikkuhiljaa ja pakoputken kimppuun.
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1764 : 08.01.2021, 00:49:56 »
Tuli väänneltyä tuota etuvaimenninta tänään.



Siinä on nyt rakennussarja, loput tehdään kotona sitten kun tuolle on tarvetta joskus. Autossa oleva etupönttö on vielä ihan ok, tämä siis suora kopio siitä. Mutta, tänään tuli inspis, kävin kannen kimppuun, lopultakin. Tutkin noita maalinpoisto aineita ja vajaa 10e maksoi tuo joku mastonin motonetissä oleva käläpullo. Ajattelin että tuota voisi vaikka kokeilla, ja sehän toimii :o

     

Sillä aikaa kun nuo tulpan kolot vielä vaikuttaa toista kierrosta niin vähän parantelin tuota pintapuolta



Terävät kulmat pyöreiksi sekä tasopinnat sileiksi, valuu öljyt herkemmin alaspäin ja ehkä sekin osaltaan parantaa edes ajatuksissa tuota nokan voitelua.

     

Tulipahan todettua että hyvää kamaa oli tuo maston, maalien lisäksi se poisti ruosteetkin ja hapotti kannen kauttaaltaan :P Vesihuuhtelun jälkeen (koska purkissa luki että vedellä lähtee, bräkkäri ei tuota poistanut) tuloksena puhdas oikein nätti kultainen kansi ;D Veti kauniin värin kauttaaltaan, joka koloon. Teräsharjailin vielä läpi niin se tuli ihan hyväksi onneksi.

               

Aloin sitten noita seetejä ja venttiileitä katselemaan läpi.

                    

Läppäsin varmaan 3 tuntia noita tahnan kanssa, käsineen ja lopuksi koneella. Muisti oli kyllä pettänyt ne kaikki oli enemmin tai vähemmin kuppasia. Jotenkin muistin että ne olisi olleet ihan ok. Uudet imuvenat piti myös jauhaa ihan tosissaan kun kannen puolella oli rokkoa. Lopputulokseen olen kuitenkin tyytyväinen, voi jäädä noin.



Lisää palikkaa kiinni. Ehdat elringin venttiilivarsien stefat.



Monta asiaa voisi parannella, kuten nuo aluretainerit joista kaikkialla pelotellaan. Luotan niiden toimintaan nyt tässä vaiheessa kun ne on olleet kiinni ennenkin ilman mitään oireita tai ongelmia.

     

Heitin löpöt palotiloihin, oli hyvän tovin eikä yksikään edes mehinyt läpi. Joka kerta on joku seeti fuskannut ja hyvin on nekin autossa pelittäneet, joten tuo kelpaa minulle.



Sitten vielä viimeinen pesu ja uutta väriä niskaan.

          

Siellä se alakertakin komeilee, katsotaan vieläkö öljypainemittari vatkaa kuin hullun mul*ku, uusi pumppu ja uusi kello.



Kunhan saa koneen autoon kiinni niin vielä riittää töitä, tuo ruosteinen luikero pitää tehdä, melkein kokonaan uusiksi.



Muokkaan pakosarjaa sen verran että otan kollektoria lähemmäksi konetta ~10cm, sekä laitan V-Bandin, ja jonkunlaisen alipaineputken viistoon, johon sitten imutan koneesta huohotuskaasut. Ja taaksehan onkin jo koko setti tulossa uutta. Pitää vielä saada osteltua noita mutkia ja käyriä ja juttuja jonkunverran, mutta ei tässä enää kiire ole mihinkään niin tehdään kaikessa rauhassa.
« Viimeksi muokattu: 09.01.2021, 12:21:49 kirjoittanut luchadore »
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1765 : 09.01.2021, 21:48:19 »
Kansihomma etenee.



Päätin vielä vetästä toisen kierroksen maalia. Ajella noita koneistettuja pintoja samalla vähän paremmin etteivät ruostuisi heti.

   

Nyt se on valmis. Seuraavaksi miettimään koneen paikalleen laskemista. Ja ne nostimet, keventääkkö vai etsinkö vaan toiset  ::)
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1766 : 11.01.2021, 22:06:09 »
Siinä se nyt alkaisi olemaan. Maalasin vielä laturin yläkiinnikkeen ja vesiletkulähdön. Vesipumpun hihnapyörä pitää vielä söhiä.

     

Tuli piirreltyä tuolla aikojen parhaalla piirrustusohjelmalla hieno hahmotelma tuosta pakoputkesta.



Lähinnä ihan itselle muistilapuksi tuohon, kun ei tuo ajatus nykysin ihan terävimmillään tunnu olevan. Askarrellaan näitä sisähommia nyt tuon holotnan ajan ja laitellaan konetta paikalleen kun kelit joskus suo.
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1767 : 21.01.2021, 22:08:53 »
     

Näinköhän vielä tarvitsee palella autohommissa ;D Tein tuommoisen, sen päälle työkalupöytä ja työkalut saa pidettyä lämpimänä. Ja tuo hohkaa aika mukavasti lämpöä muutenkin. Valmistellaan koneenasennus urakkaa pikkuhiljaa erinäisin keinoin.
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1768 : 02.02.2021, 00:49:15 »

     

Tutkailin noita nostimia, piirtelin noita merkintöjä jos noita vähän keventäisi poraamalla. Mutta, noissa uusissa on tuo pohja niin paksu ettei sinne saa porattua mitään reikiä. ~13mm paksulti tuota umpituubia, vrt. kaikissa vanhoissa nostimissa pohjassa on ~6-7mm umpitavaraa. Sen lisäksi että näissä uusissa on seinämät n. kaksinkertaiset paksuudeltaan.

Nuo merkinnät siis ei ole porauspaikkoja, vaan mittasin ja merkkasin ulkopuolelle, kuinka pitkälle nostimet ovat onttoja sisältäpäin.

Taitaa olla fiksuinta koittaa löytää vaan kokonaan uudet, nuo painaa 1.5x enemmin, mitä yksikään aikaisempi setti mitä olen ikinä noita nähnyt. Vakiomoottoriin ovat varmasti ihan omiaan, mutta minulle ei.
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa Miksa89

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 264
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1769 : 02.02.2021, 18:03:46 »
     

Tutkailin noita nostimia, piirtelin noita merkintöjä jos noita vähän keventäisi poraamalla. Mutta, noissa uusissa on tuo pohja niin paksu ettei sinne saa porattua mitään reikiä. ~13mm paksulti tuota umpituubia, vrt. kaikissa vanhoissa nostimissa pohjassa on ~6-7mm umpitavaraa. Sen lisäksi että näissä uusissa on seinämät n. kaksinkertaiset paksuudeltaan.

Nuo merkinnät siis ei ole porauspaikkoja, vaan mittasin ja merkkasin ulkopuolelle, kuinka pitkälle nostimet ovat onttoja sisältäpäin.

Taitaa olla fiksuinta koittaa löytää vaan kokonaan uudet, nuo painaa 1.5x enemmin, mitä yksikään aikaisempi setti mitä olen ikinä noita nähnyt. Vakiomoottoriin ovat varmasti ihan omiaan, mutta minulle ei.

Minkäs valmistajan/mistä nuo on ostettu?

Ite juur tutkin omani,kun juttusi luin.
Itellä on CVI-Automotivelta R-nokka sarja ja siinä tuli AE pusseissa olevat nostajat ja ovat hyvän tuntuiset. Ainevahvuus pohjassa juuri tuo 6-7mm luokkaa.

Voin huomenna viä puntaroida nuo ihan mielenkiinnosta.

Paljonkos noi sun painoi?


 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron