Elekma  Autoracing

ruostepaikan maalaus

  • 44 Vastauksia
  • 26465 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: ruostepaikan maalaus
« Vastaus #15 : 29.06.2015, 16:44:19 »
No huh huh, olipa melko kiirastuli. Yritin korjata sitä ryppykohtaa mutta taas veti pohjamaalin heti ryppyyn hiotun alueen reunoilta. Luulin että siellä vaeltaa silikooni tms. hionnan mukana (kuulemma erittäin sitkeä roikumaan mukana) niin avasin sit todella reilusti ihan kirkkaalle pellille osittain, silikoonin poisto ja sit taas pohjamaalaamaan. Taas sama peli! Täytyy olla että allaolevissa vanhoissa maaleissa tai kitissä on jokin joka ei sovi sitten niin yhtään mun maalien kanssa yhteen. Hulluinta on et kun sitten jatkoin etiäpäin eli hioin ryppykohdat sileiksi niin niihin jäi mikrohalkeamia joita ei tunne mutta näkee silmällä. Sen päälle värimassa niin heti isot ja komeet rypyt välittömästi. WTF? Mitähän hemmettihän siellä on. Ihmeellistä et ilmiö tuli vasta parsintavaiheessa. Tosin, se oli eka kerta kun avasin tuota kohtaa kunnolla ja hioin lakkaa pois

Liikkeessä meinasivat et ei ole rasva tai silikooni syynä. Maalit ei vaan sovi yhteen. Arvatenkin jonkin sortin solvent attack. Mutta että mikrohalkeamistä tärvelee päälykerroksen laajalti. Varmaan sienipilvi nousis jos noita litkuja sekoittas samaan kuppiin;-)

No nyt on kuitenkin saatu pinta siihen kuntoon että lakka päälle. Ei tullu priima mutta olosuhteet huomioon ottaen hyvä. Saas nähän kestääkö noin paksu maalisysteemi vuottakaan, tana.
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa tuomee

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 252
  • www.vrcf.fi
Vs: ruostepaikan maalaus
« Vastaus #16 : 29.06.2015, 17:45:52 »
Juu,asiantuntija en sen paremmin ole jotain on vaan tullu aikojen myötä opittua turaillessa ja neuvoja kysellessä,Oisinko n.15-20 autoa kokonaan maalannu +osittais maaluut päälle ;)Juu ei se ryppyynvetäminen silikoonista tai rasvasta johdu vaan juurikin siitä että se päälle veettävä maali sulattaa sen alla olevan maalikerroksen jollonka pinta vetää ryppyyn.Silikooniin ja rasvaan maali ei taasen tartu,vaan tulee semmoosia maalittomia kohtia mistä maali on vetäytyny poies ;)Siis minkä maali kerroksen reuna siellä nyt oikein korkkaa,se sun vetämän pohjamaalin kun vedät päälle värimassan vai kun vedät kuivaneen hiotun värimassan päälle uudestaan värimassan vai joku vanhoista kerroksista?Vesiohenteinen massa vai ootko liuotin ohenteista jostain löytäny kun en oikeen ymmärrä että vesimassa mitään vois sulattaa? 
MM.PV544 -65(ikuisuus projekti),242 B21ET -78(Jäärata).
+useita Vauxeja ja Bedfordeja mm.HC Viva 1256 -74,HC Magnum 2300 -74,CF 250,2.3TD -78,jne.

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: ruostepaikan maalaus
« Vastaus #17 : 29.06.2015, 23:35:28 »
vanha maali kun on hiottu puhtaalle pellille ja reuna-alueilla tietysti "vuosirenkaat" että korjauksesta tulee huomaamaton niin tuon alueen kun pohjamaalaa niin rypyt syntyy vuosirenkaisiin. Ja kun rypyt hioo ja päälle värimassa niin heti rypyt taas. Kaikki maalit liuottimella. Tai siis liikkeestä ostettu ja käryää.. Värimassa sekoitettiin ihan paikan päällä.

Liikkeessä sanoivat myös että happopohjamaali olisi ollut parempi. Sitä laitoinkin varsinaisella maalauskierroksella kaikkiin pellille hiottuihin kohtiin ja luonnollisesti vuosirenkaat myös peittyivät siinä sivussa. Mutta korjauskierroksilla minä onneton en sitä laittanu kun oli täysin ruosteeton kohta kyseessä enkä nähny mielekkääksi kahta eri pohjamaalia laittaa siihenkin :facepalm:

Minulla kyseessä oli pieni 20x20cm alue jossa pienet virheet ei maailman loppu. Kohta on ravassa/pölyssä suurimman osan ajasta. Mut jos ois ollu kriittisempi ja isompi alue niin kyl ois ottanu pattiin aika isosti
« Viimeksi muokattu: 29.06.2015, 23:41:36 kirjoittanut mulugren »
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa vee40td

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1297
  • V40
Vs: ruostepaikan maalaus
« Vastaus #18 : 29.06.2015, 23:38:42 »
Vesiohenteinen värimassa ainakin tekee tuota kun vetelee päälle pohjamaalia jossa paljon liuotinta, esim paukkupullosta. Ite oon joskus laittanu ohkasen kerroksen kittiä niin se on ainaki auttanut.

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: ruostepaikan maalaus
« Vastaus #19 : 29.06.2015, 23:42:44 »
Vesiohenteinen värimassa ainakin tekee tuota kun vetelee päälle pohjamaalia jossa paljon liuotinta, esim paukkupullosta. Ite oon joskus laittanu ohkasen kerroksen kittiä niin se on ainaki auttanut.

Joo voi olla että aiempi värimassa oli vesiohenteista. Maalaamon tekosia. Kumpaa ne nykyään käyttää?
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa vee40td

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1297
  • V40
Vs: ruostepaikan maalaus
« Vastaus #20 : 29.06.2015, 23:43:33 »
Joo voi olla että aiempi värimassa oli vesiohenteista. Maalaamon tekosia. Kumpaa ne nykyään käyttää?
Maalaamot käyttää nykyään yleisimmin vesiohenteisia.

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: ruostepaikan maalaus
« Vastaus #21 : 29.06.2015, 23:50:41 »
Maalaamot käyttää nykyään yleisimmin vesiohenteisia.

Yeah, siinä se syy sitten liki satavarmasti! Kiitos tiedoista. Oispa tienny tuon etukäteen

Edit: hetkinen, eikö autotehtaatkin oo siirtyny jo aikaa sitten vesiohenteisiin?
« Viimeksi muokattu: 29.06.2015, 23:52:41 kirjoittanut mulugren »
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa vee40td

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1297
  • V40
Vs: ruostepaikan maalaus
« Vastaus #22 : 30.06.2015, 10:18:50 »
Yeah, siinä se syy sitten liki satavarmasti! Kiitos tiedoista. Oispa tienny tuon etukäteen

Edit: hetkinen, eikö autotehtaatkin oo siirtyny jo aikaa sitten vesiohenteisiin?
Autotehtailla on maalattu jo pitkään vesiohenteisilla. En tarkemmin tiedä kuin kauan, mutta veikkaisin ainakin 20 vuotta.  :D

e: Jos on koodi esim 417-12, niin se on vesiohenteinen. Tuo viides merkki, eli 2 tarkoittaa sitä. 6 ja 7 meinaa myös vesiväriä.
« Viimeksi muokattu: 30.06.2015, 10:21:11 kirjoittanut vee40td »

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: ruostepaikan maalaus
« Vastaus #23 : 30.06.2015, 12:25:15 »
Niin millälailla tavan jannu ny sitten paikkamaalaa jos liki aina  on maalattavaksi vesiohenteisen värimassan päälle? Onko olemassa vesiohenteisia pohjamaaleja..? Kitti nyt ainakin vissiin auttaa mutta eihän sitä "pihamaalarit" aina käytä. Happopohjamaali auttanee myös mutta eipä sitä ois mulle varmaan ees tarjottu ellen ois pyytäny
« Viimeksi muokattu: 30.06.2015, 12:28:29 kirjoittanut mulugren »
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa vee40td

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1297
  • V40
Vs: ruostepaikan maalaus
« Vastaus #24 : 30.06.2015, 12:28:07 »
Yks konsti on harsottaa sitä pohjamaalia useampia kerroksia, eli ihan ohkasia huntuja senverran, että menee peittoon ne rajat.

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: ruostepaikan maalaus
« Vastaus #25 : 30.06.2015, 12:31:05 »
Yks konsti on harsottaa sitä pohjamaalia useampia kerroksia, eli ihan ohkasia huntuja senverran, että menee peittoon ne rajat.

Tuokin vinkki annettiin liikkeestä. Olin sen jo itsekin keksinyt ja kokeillutkin. Ilmeisesti pitäisi todella ohuita ja todella pitkillä kuivumisajoilla tehdä kun en saanu toimimaan vaan ryppyä pukkas silti
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa tuomee

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 252
  • www.vrcf.fi
Vs: ruostepaikan maalaus
« Vastaus #26 : 01.07.2015, 14:18:20 »
Juu,eli sulla on se ns.pohjamaali ilmeisesti ihan hiontaväriä ja kaiken lisäksi ilmeisesti jotain 1K kamaa? jonka liuotinta vanhat kerrokset ei kestä vaan sulaa,eli vaatis oikeen pohjamaalin eristeeksi jonka takia se ei eka kerralla tuota tehnytkään koska siellä oli se happomaali eristeenä ja tartuntana välissä ;)Ite vedän yleensä kittausten jälkeen Epoksipohjamaalin ensimmäiseksi(tartunnaksi/eristeeksi/ruosteenestoksi) ja sen päälle sitten 2K hiontavärin ja muut tarpeet.Semmoosia pohjamaalejakin on jotka toimii sekä pohja että hiontamaalina,mutta toi epoksi on paras eriste ja ruosteenesto(tiivis) ja tarttuu peltiinkin hyvin eli ei tartte happomaalia tartunnaksi välttämättä alleen ;)Aikoinaan sain tuommosen korkkaus ongelman ratkaistua yhtä autoa maalatessa jossa toinen etulokari oli Mirkulla tms. maalattu ja osin puhkihiottu kun vetäsin siihen kokeilumielessä muovipohjusteen eristeeksi joka yllättäen toimikin ;)
MM.PV544 -65(ikuisuus projekti),242 B21ET -78(Jäärata).
+useita Vauxeja ja Bedfordeja mm.HC Viva 1256 -74,HC Magnum 2300 -74,CF 250,2.3TD -78,jne.

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: ruostepaikan maalaus
« Vastaus #27 : 01.07.2015, 23:01:11 »
Jep. Voi kun ois arvannu vetää kauttaaltaan sen happopohjamaalin niin ois säästyny piinalta mut jostain syystä pelkäsin vetää sitä laajalti ja laitoin vain kohtiin joissa siis oli hiottu metallille.. Ehkä sana "happo" kummitteli mielessä jotenkin vaan pahemmat probleemat tulikin "hapoitta";-) Jospa tämä tarina ja ketju  säästää jonkun toisen samalta kiirastulelta.

Mutta ei hätään, lopputulos on hyvä. Tavoite oli saada orastava ruoste kiinni ja ulkonäkö säädylliseksi. Tuo viimeinen kohta ylittyi kirkkaasti ja yllätin itseni. Pari pientä pistettä jäi muistoksi rypyistä eikä nekään ole pahassa paikassa. 2k lakka tuntui olevan mahtikamaa vaikka olikin sellainen "panostettava" kilikali pullo. Ehti peilailemaan kunnes sumutti lisää ja lopputulema oli varmaan silein pinta mitä oon koskaan saanu aikaan. Pitää kiillottaa ehkä 1kk päästä mutta joku voisi jättää tuollaiseksikin. Harmi että tuosta lakkapullosta jäi varmaan 3/4 käyttämättä. Tällä kellonlyömällä se lienee jo täysin jannkkiintunu pulloon. Ruosteiden kurissa pysyminen jää nähtäväksi. Paras ja perusteellisin korjaus tämä joka tapauksessa on mitä olen koskaan tehny.

Ai niin, vielä yksi hauska episodi mikä sattui tuossa tuuskatessa:
Otin kuvia heti lakkauksen jälkeen kun pinnasta tuli niin hyvä. Sisällä sitten vilkaisin kuvia että miltä näyttää kännykän näytöllä niin HITONMOISIA HALKEAMIA kulki siksakkia pitkin maalattua pintaa. Minä että voi s******n s*****a näitä tököttejä. Päiväkausia värkänny ja täysin pilalla, ei kehtaa millään jättää tommoseksi. Sitten huomasin että toisessa kuvassa niitä halkeamia ei näy lainkaan, WTF..? Voiko olla et ne näkyy vain tietyssä valossa tjsp. Lopulta tajusin zoomata ja huomasin että ne oli pihakivien saumat kun siinä heijastui lakatusta pinnasta. Siis sellaisia kulmikkaita "S" - muotoisia kiviä.. :2funny:


« Viimeksi muokattu: 01.07.2015, 23:07:16 kirjoittanut mulugren »
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa tuomee

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 252
  • www.vrcf.fi
Vs: ruostepaikan maalaus
« Vastaus #28 : 02.07.2015, 16:42:24 »
Juu,eihän sitä tavan happomaalia vedetäkään yleensä kuin ohuelti peltipaljaisiin kohtiin tartunnaksi ja neutraloimaan mahdollisia ruostejäämiä ja sitten päälle pohjamaali(jonka päälle hiontaväri) tai suoraan yhdistetty hiontapohjamaali,mutta niitä happomaalejakin on sitten montaa sorttia myös normaaliksi pohjamaaliksi soveltuvaa ns.happomaalia ;)Senkun vaan muistaa ettei kittiä koskaan ilman väliväriä oikeen happokovetteisen maalin päälle(tuon takia en happomaaleja yleensä koskaan käytä) ;)
MM.PV544 -65(ikuisuus projekti),242 B21ET -78(Jäärata).
+useita Vauxeja ja Bedfordeja mm.HC Viva 1256 -74,HC Magnum 2300 -74,CF 250,2.3TD -78,jne.

s73

  • Vieras
Vs: ruostepaikan maalaus
« Vastaus #29 : 02.07.2015, 20:02:34 »
Mitä laittasin auton pohjaan ennen massausta, happomaali vai zinc 182?
Happomaalin päälle ei käy tuo zinc182?  :idiot2:

 

Futurez  Kulkukoira