KL-varaosat  Race.fi

käsijarrun kiristys

  • 10 Vastauksia
  • 25308 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Arska440

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
käsijarrun kiristys
« : 27.12.2010, 14:32:22 »
Laitetaan tännekkin tästä käsijarrun kiristyksestä kun on itselläni juuri aiheellinen.



eikös tästä se käsijarru kiristetäkkin 2 kuusiokoloa? Saako noita kuusiotulppia esim. motonetistä uusia kun vanha on pyöreeksi vedetty?

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13585
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: käsijarrun kiristys
« Vastaus #1 : 27.12.2010, 14:36:00 »
Pistä ihan tavallinen pultti siihen. siis lyhyt semmonen niin ei tarvia taiteilla sen kanssa enää... motonetin satuloissa on jo valmiiksi 14mm kannalla oleva... otat ton sämppääntyneen malliks mukaan ja hakemaan uutta tilalle jostain rauta/nappi kaupasta.

Niin ja kyllä siitä se säädetään.
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Poissa Kytis

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Vs: käsijarrun kiristys
« Vastaus #2 : 12.01.2011, 03:04:55 »
Mistä kohtaa tuo kiristys nyt sitten käytännössä tapahtuu? Onnistuuko ohjaamosta keskikotelon kautta vai pitääkö mennä auton alle?
Itsellä aika löysällä ja voisi kiristellä ennen leimalle yrittämistä... -92 460 kyseessä

Poissa 0yxxy0

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 133
Vs: käsijarrun kiristys
« Vastaus #3 : 12.01.2011, 06:27:07 »
Mistä kohtaa tuo kiristys nyt sitten käytännössä tapahtuu? Onnistuuko ohjaamosta keskikotelon kautta vai pitääkö mennä auton alle?
Itsellä aika löysällä ja voisi kiristellä ennen leimalle yrittämistä... -92 460 kyseessä

Kuvasta näkyvästä kuusiokolo ruuvista joka on tuon irrallaan olevan ruuvin "sisällä".Käsijarru vipu alhaalla, kuusioavaimella kiristetään niin että jarrut just laahaa, painellaan jarrua muutamia kertoja samoin käsijarrua ja tarvittaessa säädetään lisää (huomaa että sylintesissä oleva vaijerin vivusto ei välttämättä palaudu tarpeeksi kun lialle alttiina).  Samalla ruuvilla sitten löysätään jarrupalat purkutyössä mutta vastapäivää kiertämällä.
Volvo S80 -99 ajettu 5,5tkm ja Kabe -07

Poissa 440

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 32
  • 440, vm93, B18U ja 340, vm85, B17A
Vs: käsijarrun kiristys
« Vastaus #4 : 07.06.2011, 23:28:22 »
En tiedä olenko toiminut oikein mutta olen tähän mennessä kiristänyt käsijarrun niinkuin tavallisessa rumpujarrullisessa autossa, eli talttapää meisselillä pyörän ruuvin reiästä pyörittämällä jarrupalojen välissä olevaa säätöpalikkaa joka lähentää tai loitontaa jarrukenkinkiä. Näin kunnes jarrut hieman laahaavat, käsijarrukahva nousee 4-5 naksua ja pyörät lukittuvat.
"If you see me on Nissan, you know that I'm dead"
-Robbie Coltrane

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13585
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: käsijarrun kiristys
« Vastaus #5 : 08.06.2011, 09:30:55 »
En tiedä olenko toiminut oikein mutta olen tähän mennessä kiristänyt käsijarrun niinkuin tavallisessa rumpujarrullisessa autossa, eli talttapää meisselillä pyörän ruuvin reiästä pyörittämällä jarrupalojen välissä olevaa säätöpalikkaa joka lähentää tai loitontaa jarrukenkinkiä. Näin kunnes jarrut hieman laahaavat, käsijarrukahva nousee 4-5 naksua ja pyörät lukittuvat.
Nuinhan se kai rumpujarruilla meneekin tämä ohjeistushan on levyjarrulliselle mitä on ekassa alotettu. Joten nyt tässä olisi minusta sitten ohjeet molemmille 400-sarjassa käytetyille käppäriratkaisuille.
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Poissa miksu01

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1060
  • Volvo, koska mä voin
    • Facebook
Vs: käsijarrun kiristys
« Vastaus #6 : 09.07.2011, 10:08:23 »
400-sarjassa on kyllä maailman fiksuin käsijarrun kiristys systeemi :D
Käyttis: Volvo V70R AWD - 00 Musta n. 350hv/450nm
Käyttis 2: Vw Jetta 1.4 tsi - 07 140hv
Volvomies jo toisessa sukupolvessa. Aina on 2 autoa joista toinen on Volvo ja toinen on ns myyntiauto eli osta, korjaa ja myy

Poissa Juniku

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 312
Vs: käsijarrun kiristys
« Vastaus #7 : 09.07.2011, 10:50:26 »
Mut se käsijarrukahvan lukitusnappula!

Tuossa 460:ssa se on pyrkiny taas sinen kahvan sisään, en tiedä mitä katsuri teki joulukuussa kun katsastukseen mennessä nappi oli kahvan sisällä ja lähtiessä se olikin ulkona.
Mikä sen saa sinne sisään, ja miten sen saa sieltä ulos? Emännät meinaa katkoa kyntensä siihen kun joutuu sormenpäällä painamaan.
Volvo 965 -91 461tkm B6304F AW30-40 1041 3,73 - Ajossa.

Poissa j_tapio

  • Aluevastaava Oulunseutu
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2309
  • www.vrcf.fi
Vs: käsijarrun kiristys
« Vastaus #8 : 13.07.2011, 11:47:27 »
Mut se käsijarrukahvan lukitusnappula!

Tuossa 460:ssa se on pyrkiny taas sinen kahvan sisään, en tiedä mitä katsuri teki joulukuussa kun katsastukseen mennessä nappi oli kahvan sisällä ja lähtiessä se olikin ulkona.
Mikä sen saa sinne sisään, ja miten sen saa sieltä ulos? Emännät meinaa katkoa kyntensä siihen kun joutuu sormenpäällä painamaan.

Luulisin että itse napissa ei ole mitään vikaa, vaan ongelmana on itse kahvan tuppi joka lähtee liukumaan eteenpäin. Sitä ei herkästi huomaa että tuppi on tullut 10mm eteenoäin mutta tekee napin painalluksen vaikeaksi. Tukeva r*nkkausote kahvasta ja painaa sen takaisin alas..

Poissa Juniku

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 312
Vs: käsijarrun kiristys
« Vastaus #9 : 13.07.2011, 11:54:29 »
Luulisin että itse napissa ei ole mitään vikaa, vaan ongelmana on itse kahvan tuppi joka lähtee liukumaan eteenpäin. Sitä ei herkästi huomaa että tuppi on tullut 10mm eteenoäin mutta tekee napin painalluksen vaikeaksi. Tukeva r*nkkausote kahvasta ja painaa sen takaisin alas..

No joo, tää kuulostais aika loogiselta, täytyypä kokeilla  :)
Volvo 965 -91 461tkm B6304F AW30-40 1041 3,73 - Ajossa.

Poissa Juniku

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 312
Vs: käsijarrun kiristys
« Vastaus #10 : 14.07.2011, 11:13:24 »
Luulisin että itse napissa ei ole mitään vikaa, vaan ongelmana on itse kahvan tuppi joka lähtee liukumaan eteenpäin. Sitä ei herkästi huomaa että tuppi on tullut 10mm eteenoäin mutta tekee napin painalluksen vaikeaksi. Tukeva r*nkkausote kahvasta ja painaa sen takaisin alas..

No joo, tää kuulostais aika loogiselta, täytyypä kokeilla  :)


Kiitoksia!
Rivakasti sai tuupata että meni pohjaan,
Volvo 965 -91 461tkm B6304F AW30-40 1041 3,73 - Ajossa.

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron