Carcom Oy  Ateho

Kattoluukun jälkiasennus

  • 17 Vastauksia
  • 9770 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa kanis187

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 420
Kattoluukun jälkiasennus
« : 26.03.2015, 23:54:51 »
Näin mietiskellen, onko pajoja jotka voisivat jälkiasentaa alkuperäisen sähkötoimisen kattoluukun, onko tämä teoriassa mahdollista?

Ja kumminko toimenpide tehtäisiin, leikkaamalla alkuperäiseen kattoon oikeaan kohtaan oikeankokoinen reikä ja asentaa moottorit sun muut sinne, vai koko katto pilareista poikki?

Poissa Puusilmä

  • Kankea kahvimestari sr.
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3057
Vs: Kattoluukun jälkiasennus
« Vastaus #1 : 27.03.2015, 00:00:09 »
Kuulostaa aika "isolta" työmaalta. Kerroppas nyt edes auto mihin ajattelit sitä.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Kattoluukun jälkiasennus
« Vastaus #2 : 27.03.2015, 00:15:34 »
Ysisataseen ainakin aivan jumalaton työmaa. Katto on erilainen (tai ainakin siinä luukun ympärillä on vahvikeet ja kourut yms yms...), eli varmaankin pilareista poikki ja katto vaihtoon.

Ja varmaan 90% tuommosissa operatioissa ei kori ole enään koskaan yhtä vääntöjäykkä kuin ennen.

Omasta mielestä aika turha varuste. Ylimääräisiä hajoavia osia. Ymmärtäisin kesähelteellä ilmanvaihdon helpottumisen jossain japsissa, mutta volvossa tuntuisi ilman kiertävän luukku kiinnikkin aivan tarpeeksi ettei hiki tule.

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: Kattoluukun jälkiasennus
« Vastaus #3 : 27.03.2015, 10:37:49 »
Kyllä se on pilarit poikki ja katto vaihtoon ja alkuperäisen katon sisään liukuvan luukun haluaisi. Siellä katossa on paljon muutakin eroa kuin vain reikä pellissä. Kerran olen  alkuperäisen peltiluukun 240:stä purkanut pois ja ne kehykset ym. on sen verran lujaa katossa kiinni, että kärsivät irrotuksessa ja myös kattopelti meni lommoille. Pilarit saa nätisti alkuperäisistä saumoista auki ja yhtä lujasti kiinni kuin alkuperäisesti (ainakin vanhemmissa, joissa ei ole erikoisteräksiä pilareissa).
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2905
  • "Noku mä haluan"
Vs: Kattoluukun jälkiasennus
« Vastaus #4 : 21.03.2016, 12:59:29 »
Nostellaass



Idea hieman samankaltainen kun OP:n

Ajatusleikki; eli luovuttaja-autosta luukun kokoinen alue rälläköiden irti. Luukkua ja kiskoja ei siis tultaisi missään vaiheessa irroittamaan emäpalasta vaan asennettaisiin sellaisenaan asennuskohteeseen, jolloin kattomekanismi ei kärsi. Suoran pellin hitsaaminen ei tuota vaikeuksia, myös tukia vääntöjäykkyyden säilyttämiseksi voidaan pistää.

Pala leikattaisiin vaikkapa 700/900/850 sarjasta ja tulisi 200 sarjan edustajaan

Mieltä mitä?  ???

Poissa kanis187

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 420
Vs: Kattoluukun jälkiasennus
« Vastaus #5 : 21.03.2016, 14:23:30 »
Nostellaass



Idea hieman samankaltainen kun OP:n

Ajatusleikki; eli luovuttaja-autosta luukun kokoinen alue rälläköiden irti. Luukkua ja kiskoja ei siis tultaisi missään vaiheessa irroittamaan emäpalasta vaan asennettaisiin sellaisenaan asennuskohteeseen, jolloin kattomekanismi ei kärsi. Suoran pellin hitsaaminen ei tuota vaikeuksia, myös tukia vääntöjäykkyyden säilyttämiseksi voidaan pistää.

Pala leikattaisiin vaikkapa 700/900/850 sarjasta ja tulisi 200 sarjan edustajaan

Mieltä mitä?  ???

Eikö nuissa kattojen muodot eroa aikapaljon vrt. 200 ja 900 sarja. 200 sarjasta jos saisi sen emäpalan, mittaisi tarkkaan niin saisi suoraan verhoilunkin semmoisesta. Varsinkin jos luukkujen mitat on erilaisia.

Autossahan on sisällä siinä b-pilareiden kohdalta kulkeva palkki, joskus juutuuppi videoita katsoessa näin kun jotkut vetivät surutta helvettiin tämän kaistaleen. Ei se ainakaan mitään millipeltiä kovin paksumpaa ole. Siitä, että kattoluukullinen olisi tuettu erilailla niin ainakaan silmämääräisesti katsoen, ei siellä kyllä mitään tukia ole erilailla verraten kattoluukuttomaan pl. tuo peltikaistale pilareiden päistä. Eli onko kattoluukullinen sitten "heikompi" katoltaan..

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2905
  • "Noku mä haluan"
Vs: Kattoluukun jälkiasennus
« Vastaus #6 : 21.03.2016, 17:36:59 »
Paras tilannehan tietenkin olisi, että löytäisi 200srj edustajasta ko luukun, mutta tuppaa olla harvassa purkuun/romuun menevät 200 sarjalaiset jotka omaavat tuon luukun. Kun taas näitä uudempia on joka kurkalla ja tokkopa se katon muoto ongelmaksi on, totteleehan pelti kun sitä käskee :) ennemmin pulmaksi nousee tuo kattoverhoilu -ellei kohde- ja luovuttaja-auton verhoiluista frankenstoisi sopivaa verhoilua

Pään sisällä Kulmamieheily on helppoa, mutta sitten itse toteutus onkin toinen juttu :D

Poissa TapioR

  • Aamun virkuhko
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1918
  • S60 T6 AWD -11
Vs: Kattoluukun jälkiasennus
« Vastaus #7 : 21.03.2016, 17:40:04 »
Paras tilannehan tietenkin olisi, että löytäisi 200srj edustajasta ko luukun, mutta tuppaa olla harvassa purkuun/romuun menevät 200 sarjalaiset jotka omaavat tuon luukun. Kun taas näitä uudempia on joka kurkalla ja tokkopa se katon muoto ongelmaksi on, totteleehan pelti kun sitä käskee :) ennemmin pulmaksi nousee tuo kattoverhoilu -ellei kohde- ja luovuttaja-auton verhoiluista frankenstoisi sopivaa verhoilua

Pään sisällä Kulmamieheily on helppoa, mutta sitten itse toteutus onkin toinen juttu :D
Volvere nimimerkillä on ainakin ollut tuollainen luukulla varustettu katto, kysäse.
460 1.7 SE -92 ->S40 1.8 -96 ->S40 2.0T -03  ->S60 2.4 T5 -07 ->S60 3.0 T6 A AWD Summum -11 , Honda Goldwing 1500 -90 Kemi

Poissa Maxxxed

  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 6132
  • Tjuurboooo
    • Teemu Lehtisaari Photography
Vs: Kattoluukun jälkiasennus
« Vastaus #8 : 21.03.2016, 20:58:26 »
Mulla olisi Lancia Deltan täydellinen lasikattoluukku. Sähköinen!
Edullisesti.
Volvo S40 T4 1997 (Kilpuri)
Bmw F25 LCi 20d xDrive M-Sport 2015 (Käyttis)

Poissa Kisko

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 871
Vs: Kattoluukun jälkiasennus
« Vastaus #9 : 21.03.2016, 23:43:36 »
Minulla olisi Seinäjoella mätäpaska 244:n kori jossa on orggisluukullinen katto. Paa YV:tä jos kiinnostaa...
242 DL turbo -75  -  244 GLE -82   -   244 Turbo -84  -  S90 Royal -98  -  XC70 D5 -09

Poissa Foze

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 55
  • www.vrcf.fi
Vs: Kattoluukun jälkiasennus
« Vastaus #10 : 22.03.2016, 21:47:38 »
Tolppakaton vaihto 200 sarjaan helppo homma. itse vaihdon omaan vm90 pappa kakslankkuun orggis turbon katon...
Kannattaa kumminkin huomioida valmistusmaat. tuo oma oli ruotsissa tehty ja turbo oli muistaakseen belgiasta niin katon tolppien muodoissa oli hieman
eroja mut kyllä sen siististi sinne sai

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2905
  • "Noku mä haluan"
Vs: Kattoluukun jälkiasennus
« Vastaus #11 : 23.03.2016, 08:14:56 »
Eikös 244 mitat(siis tolppavälit) ole pysyneet kautta aikain samana? Keulan ja perän muotojahan nuo ovat vain muuttaneet. Tällä siis haen sitä, että pystyykö vanhemmasta vehkeestä sotkemaan katon uudempaan?

Poissa Foze

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 55
  • www.vrcf.fi
Vs: Kattoluukun jälkiasennus
« Vastaus #12 : 23.03.2016, 11:26:56 »
juu, voi vaihtaa ja on samat mittat. mutta jos eri tehtaissa tehty niin on myös eri muotit ollu, niin voi pieniä muoto eroja olla kun tolpat laitetaan päällekkäin

Poissa Misiu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 153
  • www.vrcf.fi
Vs: Kattoluukun jälkiasennus
« Vastaus #13 : 25.06.2019, 18:40:41 »
Nostellaanpas sen verran kun Hollannista saa ainakin possuun orkkiskattoluukun että pitääkö se kattoluukku muutoskatsastaa autoon? Ja mitenhän tuon luukun siihen kiinni laittaa? Orkkiksesta kyllä kysymys joten kaippa se on mitoitettu niin että sen saa jotenkin sinne  ???

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1606
  • It's Hip To Be Square
Vs: Kattoluukun jälkiasennus
« Vastaus #14 : 18.11.2019, 16:42:51 »
Sopiikos topikkiin sotkea myös vaihtoehtoiset jälkiasennukset? :)

Tarttis alkaa keksimään joku ratkaisu alkuperäisen kattoluukun tilalle. Ei taida mikään Finlandia-mallin "orgis"- tahi tarvikeräppänä käydä suoraan 700:n aukkoon?

Tällainen tuli vastaan, onko kellään kokemuksia näistä Finlandian perillisistä:

https://www.epressi.com/tiedotteet/autot-ja-moottoripyorat/hollandian-jalkikateen-asennettavat-kattoluukut-esittelyssa.html

Pari vuotta sitten tuli kokeiltua savupleksiä reikään tuplauratiivisteen kanssa mutta ei toiminu, pleksi piti hioa liian pieneksi asennusuraansa jotta saatiin paikoilleen, vaikka liikkeessä sitä ähellettiin, ja meinasi lentää kuikkaan jo kotimatkalla.

Paras ja tiivein ratkaisu olisi varmaan teettää lasiliikkeessä "liimalasikatto", mutta vaatisi jonkinlaisen kehyksen hitsaamista aukon ympäri, jota vasten lasin saisi liimattua...
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy