KL-varaosat  Race.fi

D24 tehon lisäys keskustelu

  • 3082 Vastauksia
  • 894977 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa A-j-P

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 391
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #2715 : 10.07.2015, 19:24:54 »
Alipainepumpun alapuolella heti lohkon reunassa on tasainen kohta josta löytyy.

Kiitän!
V70 D5 2002

Poissa ipia

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 67
  • www.vrcf.fi
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #2716 : 10.07.2015, 22:44:27 »
Tuolla pari sivua aiemmin oli keskustelua vaparin ja turbon suuttimien eroista, avautumispaineessa on eroa kuten joku jo mainitsikin, lisäksi vaparissa on eri suutinkärki. Vaparissa muistaakseni numerolla 193, turbossa esim. californiassa 1930 ja muualla 293. Sitä en tiedä mitä eroa noilla keskenään, epäilisin että eroja on kait suuttimen koossa... tämä siis täysin mutuilua ei faktaa...

Mikähän on D24tic vakio coolerin koko? Ja sopiva kiinakoko jos haluaa vain pientä piristystä vakioon verrattuna?
Entäs tuon vakio turbon siipien/pesien koot ja AR:t?

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #2717 : 10.07.2015, 22:59:35 »
Entäs tuon vakio turbon siipien/pesien koot ja AR:t?
Pakopesien koot suunnilleen .36-.47 väliltä tietääkseni. Joka tapauksessa virityskäyttöön aivan onneton, että kannattaa suoraan hommata se isompi ahdin jos viritellä meinaa. Sulattaa ainoastaan moottorin vakioahtimella ja kovilla paineilla.

Poissa ipia

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 67
  • www.vrcf.fi
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #2718 : 11.07.2015, 00:59:13 »
Pakopesien koot suunnilleen .36-.47 väliltä tietääkseni. Joka tapauksessa virityskäyttöön aivan onneton, että kannattaa suoraan hommata se isompi ahdin jos viritellä meinaa. Sulattaa ainoastaan moottorin vakioahtimella ja kovilla paineilla.
Muotoillaan asiaa sitten vähän toisin, mikä ois sopiva turbo ja cooleri kevyeen viritykseen jos tavoitteena vaikka 120-160hp... Kone mistä lähettäis tekemään on D24T, ei ole egr:ää. Luulis tuollaisella maltillisella piristyksellä kuitenkin ihan hyvin pysyvän nipussa kun on jokapäiväinen käyttöauto kaiken lisäksi. Tavoitteena ei siis maksimitehot vaan miellyttävä luonne koneelle ja laaja vääntöalue, kuitenkaan kestävyyttä kovin paljoa heikentämättä. Kiihtyvyyttä saisi tulla tuonne 80-140 alueelle lisää eli oisko toi suunnilleen 2800-4000rpm.

Poissa ipia

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 67
  • www.vrcf.fi
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #2719 : 11.07.2015, 21:04:31 »
Mihinkäs tehoihin asti ja minkäslaisia paineita kestää d24tic:in vakio cooleri?

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #2720 : 11.07.2015, 21:45:04 »
Melko huonohan se on ja kestää ahtoja 1.3-1.5bar, että kiinalainen kenno kannattaa mielummin sinne laittaa. Governoriin kun laittaa prikkoja saa vetoja vähän lisättyä yläkierroksille, mutta alavääntöön se ei pahemmin vaikuttanut ja vaikeuttaa päästötestiä katsastuksessa koska kierrokset meinaavat karata.

12mm nestepäällä saa alakierroksillekin vääntöä huomattavasti vakiota enemmän ja turbokin kannattaisi päivittää vähän isommaksi samalla.

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #2721 : 12.07.2015, 21:40:01 »
Mistäköhän tuohon nyt lähtisi vikaa etsimään käyntihäiriöön kun aikaisemmalla pumpulla oli kans vastaava ongelma ja ajattelin että vika olis siinä, mutta sama juttu tuossa toisessakin pumpussa vaikka pelkkä nestepää ainoastaan vaihdettu. Eli käynti pätkii alakierroksilla ja tyhjäkäynti epätasaista sekä nykii 1500-2500 välillä, suuttimissa on uudet kärjet ja vanha pumppu pelasi hyvin, eikä mitään käyntiongelmia ollut.

konevikaankaan ei oikein uskois kun vanhalla pumpulla toimi kuitenkin...

olisko tuo nestepää sitten viallinen ?


Poissa THElias

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 50
  • Tekemällä oppii.
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #2722 : 14.07.2015, 17:55:28 »
Turbon öljynpaluusta asiaa.
Öljypohjan vasemmassa reunassa (auton perästä katsottuna) on jokin pultti mille en keksi tarkoitusta niin olisiko siihen mahdollisuus tehdä öljynpaluu? En keksi syytä miksi ei.
Ja kertoisiko joku jotain hyvää kikkaa öljypohjan irroitukseen 240 volvossa
Volvo 940 -91 D24tic
Volvo 240 Ambulanssi -83 D24tic

Poissa bolinder

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1470
  • www.vrcf.fi
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #2723 : 15.07.2015, 08:49:53 »
Turbon öljynpaluusta asiaa.
Öljypohjan vasemmassa reunassa (auton perästä katsottuna) on jokin pultti mille en keksi tarkoitusta niin olisiko siihen mahdollisuus tehdä öljynpaluu? En keksi syytä miksi ei.
Ja kertoisiko joku jotain hyvää kikkaa öljypohjan irroitukseen 240 volvossa

Vähäsen hankalaa vetäistä sen paluuputken koneen yli/ympäri sinne, mutta toki onhan se mahdollista. Öljypohjan saa kätevästi irti kun irrottaa ne öljypohjan pultit  :)

Poissa THElias

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 50
  • Tekemällä oppii.
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #2724 : 27.07.2015, 13:21:23 »
Pitäs laturi siirtää 240 volles pois ahtoputkien tieltä niin eikös tuo 740/940 deekun laturi siirtojalan kanssa pitäisi sopia?
Volvo 940 -91 D24tic
Volvo 240 Ambulanssi -83 D24tic

Poissa Vömbsteri

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 211
  • www.vrcf.fi
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #2725 : 31.07.2015, 01:54:45 »
Onko kukaa porukasta kokeellu vesiruiskua lykätä deekuun kiinni? Itellä olis vähä meininki koittaa joko imusarjaa laittaa tai sit turbojen välille, vähä meininki tehä tuplilla jos saa aluksi pelaa tolla mersun pumpulla tuan ja vähä muutaki kivaa olis tarkootus laitella sitte..

Poissa Masa71

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 211
  • www.vrcf.fi
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #2726 : 31.07.2015, 19:39:12 »
Onko kukaa porukasta kokeellu vesiruiskua lykätä deekuun kiinni? Itellä olis vähä meininki koittaa joko imusarjaa laittaa tai sit turbojen välille, vähä meininki tehä tuplilla jos saa aluksi pelaa tolla mersun pumpulla tuan ja vähä muutaki kivaa olis tarkootus laitella sitte..
En oo mikään dieselguru( tai oikeestaan yhtään mikään virivelho) mutta miksi dieseliin vesiruisku?? Cooleri on ilman jäähdytykseen eikä dieseli voi nakuttaa, joten hotspot ei ole ongelma? Ainut minkä se vesi tekee on että se vie tilaa siellä männän päällä, samaa tilaa mikä voisi olla palokelpoista ilmaa tai polttoainetta.

Saatan mie olla ihan pihallakin tässä asiassa mutta mielenkiinnolla odotan kommentteja.

Poissa Kojontti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1396
  • www.vrcf.fi
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #2727 : 31.07.2015, 21:14:02 »
En oo mikään dieselguru( tai oikeestaan yhtään mikään virivelho) mutta miksi dieseliin vesiruisku?? Cooleri on ilman jäähdytykseen eikä dieseli voi nakuttaa, joten hotspot ei ole ongelma? Ainut minkä se vesi tekee on että se vie tilaa siellä männän päällä, samaa tilaa mikä voisi olla palokelpoista ilmaa tai polttoainetta.

Saatan mie olla ihan pihallakin tässä asiassa mutta mielenkiinnolla odotan kommentteja.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=37909.0 ja mhegulin vastaus. Siinä kai se pointti.
V70 D5A AWD -08, S60 2.5Ta -03
142 -71 (wannabe something...)
Purkurivissä 940-91 ,855 Tdi -96, 855 2,5 20v
ex:V70 Classic 2,4D -07, V70-98, 142-69

Poissa Masa71

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 211
  • www.vrcf.fi
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #2728 : 31.07.2015, 23:20:32 »
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=37909.0 ja mhegulin vastaus. Siinä kai se pointti.

Teoriatasolla tuo ylenpalttinen vesi(höyry) nopeuttaa palamisreaktiota, ainakin dieselissä, bensan polttamiseen en uskalla ottaa kantaa. Älkää kysykö tarkentavia kysymyksiä, sillä en muista reaktioyhtälöitä saati sitten mitään reaktionopeuksia. Välivaiheita tuli enemmän, mutta kaikki oli nopeampaa. Jotenkin niin se meni.

Vedessä olevasta hapesta ei ole polttotapahtuman kannalta mitään hyötyä, koska se on jo reagoinut sen vedyn kanssa muodostaen vetydioksidia, eli tuttavallisemmin vettä.

Palotapahtuman nopeutuminen lienee sinällään ihan tavoiteltava juttu vakavammassa virittämisessä. Voisi varmaan verrata jossain määrin ruiskutusajan lyhenemiseen. Eli vähemmän savua, vähemmän pakolämpöä jne.
Tää nyt ei mee heti läpi koska:
-se vesi ei pala
- oikea palotapahtuma voi alkaa vasta kun pyttyyn ruiskutetaan polttoainetta
-diesel palaa pisaran pinnalla joten pienempi pisara(hienompi sumu) palaa nopeammin
- mitä se alle 10 barin vesisumu vaikuttaa kontra 200 barin naftasumu
- ei se vesi hajota sitä naftasumua yhtään pienemmäksi kun se sumu periaatteessa syttyy sitä mukaa kun se ruiskutetaan sylinteriin

Tai kääntäen, miksei esim.  Audin Lemansin voittaneessa dieselissä ollut vesiruiskua vaikka säännöt sen salli?

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #2729 : 31.07.2015, 23:30:41 »
Eipä taida vesiruiskuja olla noissa ST mersuissakaan pahemmin...

 

Proturbo  Autodiagnoosi