Carcom Oy  Ateho

D24 tehon lisäys keskustelu

  • 3082 Vastauksia
  • 894952 Lukukerrat

0 jäsentä ja 4 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa D24TIC_TKU

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 42
  • www.vrcf.fi
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #3030 : 07.02.2020, 19:50:42 »
On, vakio suht onneton
Laitat vaikka missä 2.5 päädyt niin helpottuu putkien veto

Biltemaan en ota kantaa mut olin tulossa kysymään onko joku penkittänyt ennen ja jälkeen coolerin vaihtoa et mitä oikeesti tapahtuu?

Mulla meni eilen paikalleen samaan huutoon syylärin kanssa kun syylärin pääty porsi niin koko paketti ja rännit sitte samoin tein uusiksi.

Tää oli se ruotsalainen hifi cooleri.


En oikeestaan ootellut ihmeempiä muutoksia ja toi vaihto oli ajankohtaista sen takia et vaihtaa sovinnolla uudet rännit sinne ennen ahtoihin kajoomista koska ne vanhat porsii kuitenkin

Mut tää muutti käytöstä 0-3000 kiekkaa aivan perkeleesti ja tää kiekuu nyt siihen malliin et toivottavasti ei tuu pitovaikeuksia  :D

Elikkä mun persdyno kyllä vahvistaa orkkiskoolerin kaikin puoliden paskuudeen kalliiseen ruotsalaiseen verrattuna.

enään jälellä vaan -95 deeku+M90 470 tkm.
 RIP -93 deeku+M46 705 tkm +B230FT+M90 Classic 330 tkm.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #3031 : 07.02.2020, 21:11:04 »
Biltemaan en ota kantaa mut olin tulossa kysymään onko joku penkittänyt ennen ja jälkeen coolerin vaihtoa et mitä oikeesti tapahtuu?

Mulla meni eilen paikalleen samaan huutoon syylärin kanssa kun syylärin pääty porsi niin koko paketti ja rännit sitte samoin tein uusiksi.

Tää oli se ruotsalainen hifi cooleri.


En oikeestaan ootellut ihmeempiä muutoksia ja toi vaihto oli ajankohtaista sen takia et vaihtaa sovinnolla uudet rännit sinne ennen ahtoihin kajoomista koska ne vanhat porsii kuitenkin

Mut tää muutti käytöstä 0-3000 kiekkaa aivan perkeleesti ja tää kiekuu nyt siihen malliin et toivottavasti ei tuu pitovaikeuksia  :D

Elikkä mun persdyno kyllä vahvistaa orkkiskoolerin kaikin puoliden paskuudeen kalliiseen ruotsalaiseen verrattuna.

Jos on sama cooleri kun bensoissa, niin varmaan suora putkikin on parempi kun se "cooleri".  :D
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #3032 : 07.02.2020, 21:16:14 »
Ongelmana d24tic:in tyhjäkäynnin nousu kun kääntää syöttöruuvia, 1/4 kierros nostaa tyhjäkäyntiä jo noin 300rpm.kaasuvipu säädetty niin pienelle kuin saa, ja ottaa nyt tuohon katkaisijaan kiinni, sitäkin siirsin kauemmas mitä siinä muutama milli oli varoja  :D. Ajossa ei juurikaan pölläytä millään kierrosalueella, ahtoja 1 bar.

Kyllä se tyhjäkäynti pitäisi saada ihan ok tasolle noin pienellä syötön lisäyksellä. Tosin se on ihan normaalia että tyhjäkäynti nousee kun syöttöä lisää.

Tuosta välijäähdyttimestä niin se vakio tosiaan taitaa olla aika kelvoton.

Poissa D24TIC_TKU

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 42
  • www.vrcf.fi
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #3033 : 09.02.2020, 13:11:23 »
Joo se taitaa olla että orkkis välijäähy on just ja just riittävä tehtaan viritykselle (jos sitäkään?)  mut jos tekee yhtåän mitään muita parannuksia  niin siitä tulee heti tulppa.

« Viimeksi muokattu: 09.02.2020, 13:15:17 kirjoittanut D24TIC_TKU »
enään jälellä vaan -95 deeku+M90 470 tkm.
 RIP -93 deeku+M46 705 tkm +B230FT+M90 Classic 330 tkm.

Poissa Xuppo

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1519
  • Priimaa yritetään mutta sutta ja sekundaa tulee
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #3034 : 09.02.2020, 19:26:35 »
Joo se taitaa olla että orkkis välijäähy on just ja just riittävä tehtaan viritykselle (jos sitäkään?)  mut jos tekee yhtåän mitään muita parannuksia  niin siitä tulee heti tulppa.

En nyt ihan allekirjoittaisi tuota.
Tulppaa siitä ei virtauksen puolesta tule mutta jäähdytystehossa on tietysti paljon toivomisen varaa. Suurin ongelma muodostuu yli 1,5bar paineilla kun päädyt ei pysy kiinni. tämänkin voi "korjata" räikkäliinalla.
« Viimeksi muokattu: 09.02.2020, 19:29:05 kirjoittanut Xuppo »
965 -93 "B6284" turbo
S70 -98
V70 -08 t6

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #3035 : 09.02.2020, 19:41:37 »
En nyt ihan allekirjoittaisi tuota.
Tulppaa siitä ei virtauksen puolesta tule mutta jäähdytystehossa on tietysti paljon toivomisen varaa. Suurin ongelma muodostuu yli 1,5bar paineilla kun päädyt ei pysy kiinni. tämänkin voi "korjata" räikkäliinalla.

Jos on sama ku bensassa, niin coolerin vaihdolla nousee ahdot... On se ihan järjetön tulppa.
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Xuppo

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1519
  • Priimaa yritetään mutta sutta ja sekundaa tulee
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #3036 : 09.02.2020, 19:47:37 »
Jos on sama ku bensassa, niin coolerin vaihdolla nousee ahdot... On se ihan järjetön tulppa.
Samahan se on kuin bensakoneessa. Omien kokemusten perusteella 16v vinokoneessa ei ahdistanut juurikaan 414hp tehoilla. vaihto largemallin kiinacooleriin antoi alle 20hp enemmän mutta menee melkein olosuhde muutosten piikkiin.
965 -93 "B6284" turbo
S70 -98
V70 -08 t6

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #3037 : 09.02.2020, 22:53:13 »
Eikös joku mittaillut ahtopaineen lämpötilaa aikoinaan vakiocooleri vs tuollainen parempi alumiinicooleri. Muistaakseni vakio oli paljon surkeampi ja melkein sama teho tulee kuin ilman välijäähdytintä.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #3038 : 11.02.2020, 17:28:33 »
Samahan se on kuin bensakoneessa. Omien kokemusten perusteella 16v vinokoneessa ei ahdistanut juurikaan 414hp tehoilla. vaihto largemallin kiinacooleriin antoi alle 20hp enemmän mutta menee melkein olosuhde muutosten piikkiin.

Hämmentävää jos 414hp koneesta ei saa enempää kunnon coolerilla, kun vakio autossakin nousee ahdot sen vaihdolla.

Eikös joku mittaillut ahtopaineen lämpötilaa aikoinaan vakiocooleri vs tuollainen parempi alumiinicooleri. Muistaakseni vakio oli paljon surkeampi ja melkein sama teho tulee kuin ilman välijäähdytintä.

Eurolla saa euron osia, halpahan se vakio cooleri on ollut valmistaa  :D
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #3039 : 11.02.2020, 19:47:06 »
Niinhän se on ja kai se vakio D24TIC on jotenkin mennyt. En kyllä itsekään usko sen jäähdytystehoon oikein.

Poissa D24TIC_TKU

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 42
  • www.vrcf.fi
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #3040 : 15.02.2020, 17:04:28 »
Nyt taitaa olla oikea hetki tehdä pieni yhteenveto tähän astisista toimista koska tää pieni tehonlisäysprojeti -95 farkkudeekuun on toistaseksi valmis.


Tavoitteena on ollut  käyttöauton pieni piristys mahd vähillä ylimääräisillä liikkeillä ja tietty mahd vähäsellä ylimääräisellä rahan käytöllä.

Projekti on toistaseksi valmis eikä oo tarvetta ees nostaa ahtoja vielä.

Eka toimenpide oli käyttää pumppu mr. Lämsijärvellä jakoremmin vaihdon yhteydessä. Tästä on vissiin pari vuotta aikaa.

Siinä yhteydessä seuraavat liikkeet määrittyi aika pitkälti siltä pohjalta  et kun orkkis nestepää tuomittiin vähån päällle 400 tkm kohdalla uutta vastaavaksi niin päätös oli että mennään sillä ja se on okei koska tavoitetaso on suht maltillinen

Jos ois vaihto ollut ajankohtainen niin isompi pää ois ollu ohjelmassa mutta nyt näin.

 Pyyntö PP:lle oli laittaa se silleen että saa kaiken sopan ulos mitä se tarjoaa ja tässä vaiheessa oli jo aika pitkälti selvillä että seuraavaksi rempatqan ahdinta, sitte vaihtuu välijäähy ja rännit ja sitte kattellaan pikku hiljaa ahtoja ylös päin niin pitkälle  että orkkiskytkin porsii ja sitte vähän takas.

Pumpun remontin jälkeen jäi mieleen eträ 120 kmh kierrosluku laski melkeen 500 kierrosta.

Tässä yhteydessä tietty vaihtu suuttimet myös.

Tehon lisäys oli ihan huomattava mut heti selvisi myös että viimeiset 1500 kiekkaa on tarpeettomat kun ei enään muuta siellä tapahdu kuin savun paksunemista ja äänen kovenemista. Ohan nekikn  tietty helvetin mukavia jutskia mut ihan odotusten mukaisesti orkkis garretti leikkas siis heti kiinni.

Siinä sitte keräilin rohkeutta ruveta lähdettämään ehjää mutkaa koneesta remontoitavaksi ja kovasti toivoin että se porsis. Melkeen vuosi meni ja just kun olin päättämässä et pakko se on nyt irrottaa ehjänä  kun ei se vaan hajoa niin ihan viime hetkellä se olikin sitte päästellyt vähän öljyjä päällensä ja sai hyvällä omallatunnolla lähettää sen Lappeenrantaan parannettavaksi.

Jostain saabinraadosta löytyii pienen etsiskelyn jälkeen sopiva takapuoli, ja takasin Lappeenrannasta tuli tää kuuluisa kolmosen kautta nelosen puhallin.
Isoin muutos mitä toi asentuakseen edellytti oli uudet öljyleykut paikkakunnan hydrauliikkaliikkeestä.
Saattaa olla että jotain kannskkeita ja kiinnikkeitä joutu ehkä muovaaman, en ole ihan varma, mut siis käytännössä asennus oli drop in vanhoihin ränneihinn molemmin puolin, pl. ne öljyletkut.

Tän remontin yhteydessä löyty pakoputkesta yllättäen sellanen tulppa nimeltä katalysaattori. Se poltteli ensin ahdon ivavaloa viimeiset 500 kierrosta mutta sitte sen kansa suoritettiin sellaisia pieniä puhdistustoimenpiteitä ja uloshengitys lakkas ahdistamasta.

Muutos oli ihan mukava, toimi ylös asti ja tuntui jotenkin hemmetin mukavalta ja tasapainoselta kokonaisuudelta. Maantiellä oltiin jo aika lähellä tilannetta että tehot riittää tähän laatikkoon mulle.

Tää oli siis viime talvena.


Tämä talvena sittrn porsi syyylärin pääty ihan täsmälleen oikeaan aikaan että sai hyvän syyn vaihtaa IC ja rännit samalla työllä.
Geneerisen kiinakennoston asemesta tähän tuli Porista noudettu do88:n hifiosa joka oli ihan drop in ilman mitään ylimääräsiä asennuspuukotustoimenpiteitä.

Tää tuotti isoimman yllätyksen tää coolerin vaihto ja heittämällä isoimman parannuksen muutenkin näistä tehdyistä muutoksista.

Mä en odottanut oikeestaan juurikaan huomattavia muutoksia ja pidin tätä vaan ennakoivana korjauksena et vaihdetaan sovinnolla ehjä niin sitte voi rauhassa ruveta kattelemaan ahtojen lievää nostoa.

Lopputulos oli melkoinen yllätys ja suurin muutos ei oo ahdoilla tai tehon määrässä vaan siinä miten kone ottaa kierroksia ja vastaa alle 3000 kiekan ihan tyhjäkäynniltä asti.
Mä melkein voisin ostaa ruotsalaisen mainospuheen virtausoptimoinnista jne koska ei kai tolla alueella mikään muu vaikuta kuin se paineen lasku ja läpivirtausvastus.

Elikkä orkkis cooleri on aivan hyödytön tai haitallinen jos tekee pieniäkään tehon lisäys toimenpiteitä.

Nyt piti olla seuraavaksi ohjelmassa ruveta viilaileen ahtoja pikku hiljaa lisää.

Se jää kuitenkin tekemättä toistaseksi koska tää on nyt tarpeeksi pirtsakka mulle ja tää oli melkoinen yllätys ainakin mulle mut toistaseksi tää riittää ja täytyy vähän keskittyä seuraavaks optiikaan elikkä maalaushommiin ja myös Bilstein tms kierros ympäri on ohjelmassa ennen kun mietitään enään yhtään tehon lisäyksiä.

Tää on siis toistaseksi valmis projekti.

Aikaa on menny kaks vai oisko kolmen vuotta, en oo ihan varma kumpi.

Kaikki muutokset on tehty muitten korjausten yhteydessä.

Vaikka kuin laskisi niin ehkä 300-400 euroa hankintahinnaltaan kalliimmaksi on tulleet tehoa parantaneet osat eli voi sanoa että ei yhtään mitään.
Lisätöitä on tän takia tehty hyvin maltillinen määrä. Määhän en tee itse tähän yhtään mitään, kaikki hommat tehdään hyväksi havaitussa korjaamossa.

Eli kokonaisbudjetti on hyvin maltillinen.

Muita hommia mitä on tehty niin viime talvena sellasen pienen korjaamolla tapahtuneen sattumuksen yhteydessä pääsi käymään niin että  piti kirvoittaa koneesta kansi auki ja sen yläpuolisia osia uusittiin because ja sen jälkeen kasauksessa asentui pahvin tilalle elringin metalli.

Ja se takaisinkiereätys letku on jossain kohdassa hajonnut ja toi joutuu nykyään hengittämään pelkkää puhdasta ilmaa kun sitä ei ole vielä ehditty korjata D

Eli tää on toistaseksi valmis projekti, omistaja on perkeleen tyytyväinen, ja jos jotakuta muuta kiinostaa samanlainen pienen budjetin piristysprojekti niin tässä suuntaviivoja sellaselle.


Periaatteessa ehkä vois kiinostaa käyttää tää penkissä mut en tiiä kiinnostaako niin paljon että viittin.

 Persdyno on mieltä että on aika lähellä 1996 B230FT manuaalia millanen oli toisena käyttiksenä muutaman vuoden kun joutu kahta autoa pitämään.  Siinähän luki reksiteriotteessa vissiin 125 kW.

Tää on kuitenkin niin paljon eri luontoinen et vaikee verrata, mut siis noin osapuilleen.

Hauskuusindeksillä mitattuna deeku on kumminkin iha perkeleesti hauskempi ja sehän on tärkeintä  ;D

« Viimeksi muokattu: 16.02.2020, 04:41:12 kirjoittanut D24TIC_TKU »
enään jälellä vaan -95 deeku+M90 470 tkm.
 RIP -93 deeku+M46 705 tkm +B230FT+M90 Classic 330 tkm.

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #3041 : 15.02.2020, 18:42:15 »
Voihan siitä mittailla GPS vaikkapa 80-120km/h ajan, josta voi päätellä suorituskyvyn sekä 0-100. Saa niilläkin jotain hajua.

Poissa D24TIC_TKU

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 42
  • www.vrcf.fi
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #3042 : 15.02.2020, 19:06:09 »
Voihan siitä mittailla GPS vaikkapa 80-120km/h ajan, josta voi päätellä suorituskyvyn sekä 0-100. Saa niilläkin jotain hajua.

Joo mut tarvii ootella kesäkelejä tohon 0-100 koska kitkoista loppuu pito ihan kättelyssä

---

Siis toki oon käynyt noi 80-120 vetäsemässä, nelosella molemmin puolin ysiä ja vitosella molemmin puolin 11.5,kolmen vedon noin-keskirvo.

En muista pitikö olla lentävällä lähdöllä  vai ei.

nää on tasanopeudesta, in gear elikkä samalla vaihteella, matkustajan kellottamana  ja auton oma nopeusmittari käytössä.

Vois tietty käydä vetämässä kolmosella vinguttaen  lentävällä lähdöllä siis ihan silleen niin kun normaalistikin ajaa eikä tälleen  niin kai noi halvalla paranis  :2funny:
« Viimeksi muokattu: 15.02.2020, 22:10:46 kirjoittanut D24TIC_TKU »
enään jälellä vaan -95 deeku+M90 470 tkm.
 RIP -93 deeku+M46 705 tkm +B230FT+M90 Classic 330 tkm.

Poissa D24TIC_TKU

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 42
  • www.vrcf.fi
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #3043 : 15.02.2020, 22:17:58 »
Sellanen ajatus on muotoutumassa et alustahommien jälkeen jos haluu sitten ruveta kattelemaan ahtojen nostoa niin pitää ensin hetki vakavasti miettiä et onks toi M90 enää oikeessa paikassa ollenkaan.

Se tuntuu jo nyt oikeestaan isoimmalta pullonkaulalta vars 1-2 väi on sellanen et joutuu vähän ujostelemaan nyttenkin jo.

Se on nyt tässä kyydissä jotenki hemmetin hidas mutta kankia ja sellanen et hyvin tarkkana pitää olla ettei ala tuutata varattua jos lappu lattiassa ykköstä ja kakkosta päästelee.

Mä vähän pelkään että tälläkin hetkellä sen odotettavissa oleva elinikä  on askemassa kovaa vauhtia kun eihån mulla riitä maltti olla polkematta ykköstä ja kakkosta ihan täysiä aina jos mahdollista tän coolerin vaihdon jälkeen siis :P

Ehkä viisainta ois sovinnolla kattella vaan se getrag paikalleen niin kauan kun tää on vielä ehjä.
« Viimeksi muokattu: 15.02.2020, 22:29:57 kirjoittanut D24TIC_TKU »
enään jälellä vaan -95 deeku+M90 470 tkm.
 RIP -93 deeku+M46 705 tkm +B230FT+M90 Classic 330 tkm.

Poissa D24TIC_TKU

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 42
  • www.vrcf.fi
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #3044 : 15.02.2020, 22:43:28 »
Samahan se on kuin bensakoneessa. Omien kokemusten perusteella 16v vinokoneessa ei ahdistanut juurikaan 414hp tehoilla. vaihto largemallin kiinacooleriin antoi alle 20hp enemmän mutta menee melkein olosuhde muutosten piikkiin.

Tota jos orkkiksen vaihto largemallin kiinacooleriin ei muuttanut juuri mitään niin eiks se tarkota että niissä ei ole isoa eroa?

Mä en ole tosiaan penkittänyt tai mittaillut. Mut mulla toi coolerin vaihdon aiheuttama muutos oli sellainen et ekan parin päivän aikana kolme kertaa yritin vaihtaa ykköseltä kolmoselle vahingossa kun luulin olevani kakkosella tai jotaan.

  Nyt alla oleva on toinen deeku putkeen ja oon näillä vetänyt yhteensä varmaan kohta 500 tkm. Defaulttina mä en vahingossa koita vaihtaa ykköseltä kolmoselle,mut muutos oli niin iso että multa meni aivan pasmat sekasin autossa jonka piti olla melko lailla läpikotaisin tuttu, silleen että en edes tiennyt millä vaihteella mennään  :2funny:

Pumppu- ja ahdinrempat ei tuottaneet lähimainkaan yhtä isoa muutosta. Niitten suhteen oli jotain odotuksia. Tän suhteen odotin oikeestaan ei yhtään mitään muutosta.

Ehkä tässä on ollu vuotoja orkkis ränneissä ja coolerissa ja muutos johtu siitä.
En tiiä. Mut mun subjektiivisen persdynon mukaan tää oli hemmetisti eniten vaikuttava muutos tähän asti tehdyistä ja nimenomaan 0-3000 välillä.
« Viimeksi muokattu: 15.02.2020, 22:59:40 kirjoittanut D24TIC_TKU »
enään jälellä vaan -95 deeku+M90 470 tkm.
 RIP -93 deeku+M46 705 tkm +B230FT+M90 Classic 330 tkm.

 

Proturbo  Autodiagnoosi