RallyBaron  Samppasport

D24 tehon lisäys keskustelu

  • 3082 Vastauksia
  • 895100 Lukukerrat

0 jäsentä ja 4 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa thyömö

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 1
  • www.vrcf.fi
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #1155 : 11.01.2013, 17:17:56 »
Sanookahan minkämallinen ahdin menis suunnilleen heittämällä kiinni?  alkaa vakiosta jo niin paljo öljyy läpi tulemaan  :( ja jos sitä tehoa hakis vähän  ;)

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #1156 : 11.01.2013, 17:21:04 »
riippuu autosta...740 ja 940 menee vaikkapa HX35 suoraan kiinni mutta 240 onkin sitten vähän ahtaampi....

Poissa Diudi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 845
  • www.vrcf.fi
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #1157 : 12.01.2013, 01:57:39 »
riippuu autosta...740 ja 940 menee vaikkapa HX35 suoraan kiinni mutta 240 onkin sitten vähän ahtaampi....

Tuota kysyinki tuolla omassa projektipäiväkirjasa, että miten tyypit on muokannu 240:n runkopalkkia ku ootte sitä d24:sta turbotellu ja isompaa ahdinta laittanu? Pitäskö tehää lekalla kolo vai ronskisti rälläköidä ja hitsailla palkki uuteen uskoon..? Laillinenhan siitä ei tuu..ellei muutoskatsasta ja omista hitsausluokkia yms. Mut mahd. vähän huomiota herättävä ratkaisu pitäs keksiä..  :idiot2:
MB SLK 230 Kompressor -97 (R170)

Poissa J_Lanttola

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 754
    • Meratia Oy
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #1158 : 12.01.2013, 08:10:40 »
Tuota kysyinki tuolla omassa projektipäiväkirjasa, että miten tyypit on muokannu 240:n runkopalkkia ku ootte sitä d24:sta turbotellu ja isompaa ahdinta laittanu? Pitäskö tehää lekalla kolo vai ronskisti rälläköidä ja hitsailla palkki uuteen uskoon..? Laillinenhan siitä ei tuu..ellei muutoskatsasta ja omista hitsausluokkia yms. Mut mahd. vähän huomiota herättävä ratkaisu pitäs keksiä..  :idiot2:

Eikai nyt korin hitsailuun sentään luokkia tarvitse, eikä sitä tarvitse muutoskatsastaa.  :o
Erillisellä rungolla varustetun auton rungon hitsaamiseenkaan ei tarvita sen kummempaa, kun että on asiallisesti toteutettu. Selvityksiä hitsaustyöstä voidaan vaatia "tarvittaessa", eli käytännössä jos näyttää asialliselta niin ei tarvita. Itsekantavan korin hitsailusta en ole ikinä kuullut että olisi tarvinnut sen kummemmin selvitellä, jos nyt ei oteta huomioon uudehkojen autojen kolarikorjauksia ja niiden oikeita korjaustapoja. Eihän se periaatteessa eroa perus ruostekorjailuista millään lailla?

Etupalkin hitsaaminen sitten onkin sellainen homma jota ei kai periaatteessa saisi tehdä ollenkaan, mutta siihenhän ei kai tarvitse koskea..
Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

Poissa J_Lanttola

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 754
    • Meratia Oy
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #1159 : 12.01.2013, 08:33:12 »
riippuu autosta...740 ja 940 menee vaikkapa HX35 suoraan kiinni

Niin no suoraan ja suoraan..  :2funny:
No oikeasti melko pienillä muutoksilla kyllä, mutta on siinä jotain pikku näpräämistä. Itse tein seuraavat:
-Pakosarjan laipasta jyrsittiin vähän pois
-Hukkaportin kellon telineen ja tangon muokkaus, hukkaportin sijoitus uuten paikkaan
-Moottorin korvan ja kumin väliin pari milliä korotusta
-Runkoaisan lärpäke vingutettu pois

Ja tietysti imuputki, ahtoputki, pakoputki ym jutut ja mulla ahdin pitää kasata niin että ensin ahdin paikalleen ilman kompurapesää ja sitten kompurapesä paikalleen kun ahdin on kiinni. Tuohon hukkaporin kellon ja kompuran sopivuuteen vaikuttaa kai sekin onko erillinen öljynjäähdytin vai nestekierto suodattimen jalassa, vai ei kumpaakaan.
Ihan pienellä työllä siis sovitettavissa kyllä, mutta ajattelin varmistaa vain ettei tule yllätyksenä ettei se olekaan täysin bolt-on :)


Itse ahtimen valintaan liittyen, niin riippuu siitä mitä haetaan. HX35 ominaisuudet alkaa siitä mihin vakiopumpun ominaisuudet loppuu. Jos tarkoituksena on päivittää vain ahdin hieman parempaan rikkinäisen tilalle, niin riippuu budjetista. Turbofirmoista saa uusia ahtimia kun kertoo mitä haluaa, mutta jos budjetti on tiukka, niin käytettyjen kohdalla joku jossa pakopesä a/r vaikka semmonen 50-65 välille ja siipikoot jossain noin 50-55 välillä niin ei varmaan ainakaan huonommaksi mene.
Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

Poissa VahuJ

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 493
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #1160 : 12.01.2013, 08:36:19 »
Tuota kysyinki tuolla omassa projektipäiväkirjasa, että miten tyypit on muokannu 240:n runkopalkkia ku ootte sitä d24:sta turbotellu ja isompaa ahdinta laittanu? Pitäskö tehää lekalla kolo vai ronskisti rälläköidä ja hitsailla palkki uuteen uskoon..? Laillinenhan siitä ei tuu..ellei muutoskatsasta ja omista hitsausluokkia yms. Mut mahd. vähän huomiota herättävä ratkaisu pitäs keksiä..  :idiot2:

Joutuu rälläköimään runkopalkkia ja hakkaamaan lekalla iskarikoteloo ulospäin... en suosittele ellei oo pelto-autoo tekemässä. Ja kyllä siinä muuttuu ihan varmasti korin toiminta kolari tilanteessa kun menee sitä palkkia muokkaamaan. Ehkä moottori ei enää keulakolarissa käännykkään auton alle vaan tulee jopa pahimmassa tapauksessa syliin? Kannattaa tehdä kokonaan uus pakosarja millä saa ahtimen ylös ja eteen tai tehdä vakiosarjaan jatkokappale/mutka.. enkä kyllä nää muutenka mitään järkee kauheen isoa ahdinta laittaa kun ei kukaan jaksa sitä savun määrää ja käyttömukavuudesta ei voi puhua.
« Viimeksi muokattu: 12.01.2013, 08:39:57 kirjoittanut VahuJ »
R/T 0,221     
60' 2.073      
1/4 13.996    
km/h 154.99

Poissa Diudi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 845
  • www.vrcf.fi
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #1161 : 12.01.2013, 14:11:20 »
Joutuu rälläköimään runkopalkkia ja hakkaamaan lekalla iskarikoteloo ulospäin... en suosittele ellei oo pelto-autoo tekemässä. Ja kyllä siinä muuttuu ihan varmasti korin toiminta kolari tilanteessa kun menee sitä palkkia muokkaamaan. Ehkä moottori ei enää keulakolarissa käännykkään auton alle vaan tulee jopa pahimmassa tapauksessa syliin? Kannattaa tehdä kokonaan uus pakosarja millä saa ahtimen ylös ja eteen tai tehdä vakiosarjaan jatkokappale/mutka.. enkä kyllä nää muutenka mitään järkee kauheen isoa ahdinta laittaa kun ei kukaan jaksa sitä savun määrää ja käyttömukavuudesta ei voi puhua.

Aattelin että ois rälläköiny siihen semmosen loven ja hitsannu lattaraudasta uutta tilalle. Sillon mahtuis..ehkä vois harkita tuota, että korottais moottorin tukikumea vähän niin silläki saa lisää tilaa..

No joo muuttuu varmasti vähän..mutta jos rälläköi ja hitsaa uutta vähintään yhtä paksua rautaa siihen niin kyllä se kolarikäyttäytyminen muuttuu aika vähän kun muutokset on vähäisin ja profiili säilyy suunnilleen samana..oisha se hyvä, että palkkia tarttis muokata mahd. vähän.

Ei oo mikään iso ahdin kyseessäkään..T3/T4 ei oo isoa nähnykkään, mutta silti liian iso olemaan tuolla paikalla. ja myöskin ahdas asentaa siihen eteen ylös..kokemusta on. Herääminen huononee (oletettavasti..) ja tälläki hetkellä huonoina puolina on se, että aina se vastaa johonki..konepeltiin, tai koriin..

Tonne alkup. paikalle sijottamisessa se hyvä puoli, että sillon on vain yksi kohta mihin se VOI käydä ja se on se palkki, ja jokainen tajuaa sen, että moottorin heilumisliike on vähäisempää siellä alhaalla ku ollaan mahd. lähellä kiinnityskohtaa(tukikumea).
Eikai nyt korin hitsailuun sentään luokkia tarvitse, eikä sitä tarvitse muutoskatsastaa.  :o
Erillisellä rungolla varustetun auton rungon hitsaamiseenkaan ei tarvita sen kummempaa, kun että on asiallisesti toteutettu. Selvityksiä hitsaustyöstä voidaan vaatia "tarvittaessa", eli käytännössä jos näyttää asialliselta niin ei tarvita. Itsekantavan korin hitsailusta en ole ikinä kuullut että olisi tarvinnut sen kummemmin selvitellä, jos nyt ei oteta huomioon uudehkojen autojen kolarikorjauksia ja niiden oikeita korjaustapoja. Eihän se periaatteessa eroa perus ruostekorjailuista millään lailla?

Etupalkin hitsaaminen sitten onkin sellainen homma jota ei kai periaatteessa saisi tehdä ollenkaan, mutta siihenhän ei kai tarvitse koskea..

Siis mitä tarkotat etupalkilla? Sitä mihin puskuri tulee kiinni? Eli jos muokkaan tuota pitkittäistä palkkia (vänkärin puolen) niin tod. näk. menee vaan ku rälläköi pois ja hitsaa hyvin ja nätisti uutta tilalle niin katsastuksesta läpi?

Tahtoisin vastauksen tohon yhteen kysymykseen.., että jos sitä runko palkkia lyö lommolle vähän niin onko se "sallitumpaa" mitä hitsaaminen/rälläköiminen..? Emmä sitä autoa rupee muutoskatsastaan, mutta jos vaikka joskus tulee joku kolari/joku uus omistaja jää katsastuksessa kiinni niin kumman vakuutusyhtiö/inssi kattoo hyväksyttävämmäks..se että siinä on lommo vai se että sitä on muokattua rälläkällä ja hitsaamalla. ?

Saattaa olla "tyhmiä" kysymyksiä mut haluisin vaan kuulla mielipiteitä..  :idiot2:
« Viimeksi muokattu: 12.01.2013, 14:26:23 kirjoittanut Diudi »
MB SLK 230 Kompressor -97 (R170)

Poissa Diudi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 845
  • www.vrcf.fi
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #1162 : 12.01.2013, 14:17:22 »
Niin no suoraan ja suoraan..  :2funny:
No oikeasti melko pienillä muutoksilla kyllä, mutta on siinä jotain pikku näpräämistä. Itse tein seuraavat:
-Pakosarjan laipasta jyrsittiin vähän pois
-Hukkaportin kellon telineen ja tangon muokkaus, hukkaportin sijoitus uuten paikkaan
-Moottorin korvan ja kumin väliin pari milliä korotusta
-Runkoaisan lärpäke vingutettu pois

Ja tietysti imuputki, ahtoputki, pakoputki ym jutut ja mulla ahdin pitää kasata niin että ensin ahdin paikalleen ilman kompurapesää ja sitten kompurapesä paikalleen kun ahdin on kiinni. Tuohon hukkaporin kellon ja kompuran sopivuuteen vaikuttaa kai sekin onko erillinen öljynjäähdytin vai nestekierto suodattimen jalassa, vai ei kumpaakaan.
Ihan pienellä työllä siis sovitettavissa kyllä, mutta ajattelin varmistaa vain ettei tule yllätyksenä ettei se olekaan täysin bolt-on :)


Itse ahtimen valintaan liittyen, niin riippuu siitä mitä haetaan. HX35 ominaisuudet alkaa siitä mihin vakiopumpun ominaisuudet loppuu. Jos tarkoituksena on päivittää vain ahdin hieman parempaan rikkinäisen tilalle, niin riippuu budjetista. Turbofirmoista saa uusia ahtimia kun kertoo mitä haluaa, mutta jos budjetti on tiukka, niin käytettyjen kohdalla joku jossa pakopesä a/r vaikka semmonen 50-65 välille ja siipikoot jossain noin 50-55 välillä niin ei varmaan ainakaan huonommaksi mene.

Kuinka paljon tota tukikumea voi korottaa vänkärin puolelta, ettei siitä oo haittaa? Korottaisin mielelläni mahd. paljon..ja jyrsisin turbon laipasta vaikka ku siinä ei oo pinnapultteja niin pari milliä poies.. pääsis vähemmällä korin/rungon muokkauksella.

Ja jos korottaa molempia tukikumeja niin paljonko niitä yhteensä kärsii korottaa...? 5-10mm?
« Viimeksi muokattu: 12.01.2013, 14:28:39 kirjoittanut Diudi »
MB SLK 230 Kompressor -97 (R170)

Poissa J_Lanttola

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 754
    • Meratia Oy
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #1163 : 12.01.2013, 15:18:17 »

Siis mitä tarkotat etupalkilla? Sitä mihin puskuri tulee kiinni? Eli jos muokkaan tuota pitkittäistä palkkia (vänkärin puolen) niin tod. näk. menee vaan ku rälläköi pois ja hitsaa hyvin ja nätisti uutta tilalle niin katsastuksesta läpi?

Tahtoisin vastauksen tohon yhteen kysymykseen.., että jos sitä runko palkkia lyö lommolle vähän niin onko se "sallitumpaa" mitä hitsaaminen/rälläköiminen..? Emmä sitä autoa rupee muutoskatsastaan, mutta jos vaikka joskus tulee joku kolari/joku uus omistaja jää katsastuksessa kiinni niin kumman vakuutusyhtiö/inssi kattoo hyväksyttävämmäks..se että siinä on lommo vai se että sitä on muokattua rälläkällä ja hitsaamalla. ?

Saattaa olla "tyhmiä" kysymyksiä mut haluisin vaan kuulla mielipiteitä..  :idiot2:

Etupalkilla tarkoitin siis etu-apurunkoa, sorry epäselvä ilmaisu. Täälläpäin kutsutaan etupalkiksi mutta apurunkohan se oikea nimitys on :)

Ei mun mielestä mikään lakipykälä kiellä muuttamasta itsekantavan korin aisoja, ainakaan näin vanhoista autoista. Ja ihan varmasti hyvin tehtynä pikku syvennyksellä on turvallisempi kolarissa kuin suurin osa kotona hitsailluista ruostekasoista, jotka kuitenkin menevät leimasta läpi.
Ruostekorjauksiahan saa tehdä ihan niinkun lystää ja todella harvoin nekään vastaa millään lailla alkuperäistä rakennetta.
Itse kyllä tekisin tilaa ihan leikkaa ja liitä periaatteella sen verran kuin tarvitsee. Siitä ei varmasti katsastus jää kiinni.
Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

Poissa Diudi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 845
  • www.vrcf.fi
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #1164 : 12.01.2013, 15:56:09 »
Etupalkilla tarkoitin siis etu-apurunkoa, sorry epäselvä ilmaisu. Täälläpäin kutsutaan etupalkiksi mutta apurunkohan se oikea nimitys on :)

Ei mun mielestä mikään lakipykälä kiellä muuttamasta itsekantavan korin aisoja, ainakaan näin vanhoista autoista. Ja ihan varmasti hyvin tehtynä pikku syvennyksellä on turvallisempi kolarissa kuin suurin osa kotona hitsailluista ruostekasoista, jotka kuitenkin menevät leimasta läpi.
Ruostekorjauksiahan saa tehdä ihan niinkun lystää ja todella harvoin nekään vastaa millään lailla alkuperäistä rakennetta.
Itse kyllä tekisin tilaa ihan leikkaa ja liitä periaatteella sen verran kuin tarvitsee. Siitä ei varmasti katsastus jää kiinni.

Joo kyllä mä joudun leikkaa liitä -periaatteella tekeen sen..mutta paljonko sitä vänkärinpuoleista moottorin tukea kärsis korottaa? onko 5mm liikaa? Ahtimen laipasta varmaan saa pari milliä ottaa poikkee..?

Aattelin muutenki vaihtaa uuden moottorikumen ku jäi sillon aikasemmin vaihtamatta..niin samalla vois korottaa vähän. Onko siitä mtn haittaa jos vaihdan vain vänkärin puolen kumen..?  :idiot2: ku ei ne kumet oo kovin kuluineita..
« Viimeksi muokattu: 12.01.2013, 15:58:19 kirjoittanut Diudi »
MB SLK 230 Kompressor -97 (R170)

Poissa VahuJ

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 493
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #1165 : 12.01.2013, 22:44:50 »
Mittasin tänään ton oman 245:sen suorituskykyä(racechrono) niin varttimaili oli paras veto 17,2s ja loppunopeus 128km/h.... kone siis ihan perus d24t ilman välijäähdytintä eikä ees lukkoperää mutta toi painavaperseinen farkku lähtee kohtuu hyvin liikkeelle ilmankin. Syöttöä nostettu reilusti ja ahtoja 1bar. Hauska koittaa uudestaan kun välijäähdytin on asennettu :) Pitäis mennä 16 puolle ja helposti.
R/T 0,221     
60' 2.073      
1/4 13.996    
km/h 154.99

Poissa VahuJ

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 493
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #1166 : 13.01.2013, 17:28:02 »
Jos tilaisin tollasen t3/4 kopio ahtimen niin niitä tuntuu saavan .50 sekä .60 kompuralla... kumpikohan olis järkevämpi ~200hv tehoille? Onko .60 jo liian iso tai vastaavasti .50 liian pieni? Turbiinin a/r on molemmissa .63 ::)
R/T 0,221     
60' 2.073      
1/4 13.996    
km/h 154.99

Poissa Diudi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 845
  • www.vrcf.fi
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #1167 : 13.01.2013, 23:03:55 »
Jos tilaisin tollasen t3/4 kopio ahtimen niin niitä tuntuu saavan .50 sekä .60 kompuralla... kumpikohan olis järkevämpi ~200hv tehoille? Onko .60 jo liian iso tai vastaavasti .50 liian pieni? Turbiinin a/r on molemmissa .63 ::)

Mulla on tommonen .50 kompuralla.. en oo viel penkittäny mut eiköhä sillä tuon 200hv saa riittävillä syötöillä..toivottavasti.  ::) Jos ei niin sitte vaihdan T70  :pomo: ehkä..  ::)

http://www.lintsi.info/wx/volvo/940_D24TIC/viritys/ahdin.htm kato tuo linkki..tuosta on penkitetty 187hp/306Nm 1,0...1,2 bar ahdoilla. Ahtimena T3/T4 (Imu 58mm, pako 50mm A/R .63.), imupuolen A/R:ää ei oo kerrottu.
MB SLK 230 Kompressor -97 (R170)

Poissa VahuJ

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 493
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #1168 : 14.01.2013, 08:06:52 »
Mulla on tommonen .50 kompuralla.. en oo viel penkittäny mut eiköhä sillä tuon 200hv saa riittävillä syötöillä..toivottavasti.  ::) Jos ei niin sitte vaihdan T70  :pomo: ehkä..  ::)

http://www.lintsi.info/wx/volvo/940_D24TIC/viritys/ahdin.htm kato tuo linkki..tuosta on penkitetty 187hp/306Nm 1,0...1,2 bar ahdoilla. Ahtimena T3/T4 (Imu 58mm, pako 50mm A/R .63.), imupuolen A/R:ää ei oo kerrottu.

Kyllä mää päätin eilen etto otan .60 kompuralla... pyöritetään vaikka vähän pienemmillä paineilla sitten jos tuntuu ettei syöttöä riitä tarpeeksi.

Tuo 187hp/306Nm on muuten penkitetty automaatilla että ainakin vääntöjä puuttuu sen takia aika runsaasti... todellisuudessa olis varmaan jotain 350-400Nm välissä jos olis manuaali ollu koneen jatkeena. Ja tuossa oli imupuolen a/r .60 käsittääkseni...
« Viimeksi muokattu: 14.01.2013, 08:10:37 kirjoittanut VahuJ »
R/T 0,221     
60' 2.073      
1/4 13.996    
km/h 154.99

Poissa Diudi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 845
  • www.vrcf.fi
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #1169 : 14.01.2013, 11:21:43 »
Kyllä mää päätin eilen etto otan .60 kompuralla... pyöritetään vaikka vähän pienemmillä paineilla sitten jos tuntuu ettei syöttöä riitä tarpeeksi.

Tuo 187hp/306Nm on muuten penkitetty automaatilla että ainakin vääntöjä puuttuu sen takia aika runsaasti... todellisuudessa olis varmaan jotain 350-400Nm välissä jos olis manuaali ollu koneen jatkeena. Ja tuossa oli imupuolen a/r .60 käsittääkseni...

Joo kyllähän tuo automaatti syö vääntöö ja tehoo jonkin verran. Toi .50 a/r vetää kyl ihan kivasti mut kyl muaki kuumottais tuo T70...sillä voi nostaa paineet jo varmaan yli 1,5barin helposti.. :) katotaan nyt ku saan ekan penkityksen tuolla kombinaatiolla niin sit vois koittaa isompaa.  ::)
MB SLK 230 Kompressor -97 (R170)

 

KL-varaosat  Race.fi