Carcom Oy  Ateho

D24 tehon lisäys keskustelu

  • 3082 Vastauksia
  • 895106 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa räkänokka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 544
  • Mäntsälän moottori tärväämö - MMT #1
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #1245 : 29.01.2013, 13:18:02 »
Ei ole commonrail. Ihan mekaaninen jakaja pumppu. Ite kyl suosittelisin unohtamaan deeku viritykset ja siirtymään mersun dieseleihin joissa on rivipumppu. ;)
Suunnittelun yksinkertaisuus korostaa rakennelman luovuutta.
"Teoriassa se mutteri kyllä pyörii, mut käytännössä se on ruosteessa"

Poissa VahuJ

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 493
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #1246 : 29.01.2013, 13:18:10 »
Paljonkohan tollasella kiinan 3/4:lla uskaltaa ahtaa? Nyt kun on 0.9bar ni lykkää mustaa taivaan täydeltä. Valmistajan suositus 5-25psi. Muuntimella katoin ni toi 25psi on noin 1.7bar... mahtaako kestää oikeesti tollasia paineita? Mieli tekis ahtaa niin paljon ku pumpusta riittää mut hiukan arveluttaa toi kestävyys...
R/T 0,221     
60' 2.073      
1/4 13.996    
km/h 154.99

Poissa tikkku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 237
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #1247 : 29.01.2013, 14:24:21 »
pistä vaikka 1.5kiloa.. mittaa vaikka pakopaineet?
740 M50B25

Poissa Diudi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 845
  • www.vrcf.fi
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #1248 : 29.01.2013, 14:29:53 »
Paljonkohan tollasella kiinan 3/4:lla uskaltaa ahtaa? Nyt kun on 0.9bar ni lykkää mustaa taivaan täydeltä. Valmistajan suositus 5-25psi. Muuntimella katoin ni toi 25psi on noin 1.7bar... mahtaako kestää oikeesti tollasia paineita? Mieli tekis ahtaa niin paljon ku pumpusta riittää mut hiukan arveluttaa toi kestävyys...

Käyt hakeen esim. lähimmästä IKH myymälästä  0-4 barin skaalalla oleva nestevaimennettu painemittari hintaan 35€, sitten kytket sen pakosatsiin kiinni ja käyt kokeileen tiellä millaset on pakopaineet, siitä se on kestävyys ja hyötysuhde on kiinni, pakopaine < ahtopaine jne. Mun kinukkiahtimen ohjeessa luki ettei mielellään yli 1,3baria koska silloin ahtimen kuormitus nousee radikaalisti.. Jos ahdat tuolla turbolla niin paljon kun pumpusta lähtee niin ahtopaine on varmaan sen 1,5-2,0bar ja pakopaine 3 kiloa.. Ei niitä valmistajan suosituksia kannata kuunnella..sillä se ahdin on tarkotettu johonki Honda S2000:seen tai vastaavaan..pieneen bensakoneeseen. Dieselissä on pakokaasullakin vähän erilainen inertia mitä bensassa..
Kyl yli kilo pitäs uskaltaa ahtaa ku vakio T03:llakin voi ahtaa sen 0,9-1,2bar..? Ainaki tämmösiä huhuja oon kuullu, ja toi pakopesä on kuitenki isompi. Olikos dieseleissä .46 A/R vakioahtimessa?  :idiot2:

Mustaahan ei sais tulla täysahdoilla oikeastaan yhtään, 3/4:lla ainaki itellä pitää kääntää karaa pois ääriasennosta (nyt se on sielä), ettei tulis mustaa yläkierroksilla liikaa. Alakierroksilla saa vähän tulla..  ::) Muttei liikaa. Tällä hetkellä ite en oo tähän mikään sanomaan, mutta noin se pitäisi mennä..  ;D  ::)

Ite aion koittaa nyt kun saan tuon pakosatsin paikalleen ja palkin hitsattua, että kärsiikö 1,3baria..jos ei niin sitte pitää pudottaa niin kauan, että pakopaine laskee alle ahtopaineen.
MB SLK 230 Kompressor -97 (R170)

Poissa VahuJ

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 493
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #1249 : 29.01.2013, 14:44:58 »
Mistäs mahtaa johtua että noi ahdot nousee ihan pirun hitaasti? Silloin joskus ku mulla oli toisessa autossa missä kans d24 vielä isompi ahdin niin 0.5 nousi hitaasti mutta siittä pomppas 1.5-2.0bar niin nopeesti ettei silmä mukana pysynyt... nyt se sama hidas ahtojen nouseminen jatkuu aina sinne baariin asti eli ei tuu sitä piikkiä ollenkaan. Ne nousee tosi hitaasti vasta kierrosten mukaan :-\ Semmosta löyhää tasasta voimaa..

Sama ilmiö oli tässä myös vakio-ahtimella. Mistä kandeis alkaa vikaa etsimään? Vaikuttaako ajotus kuinka näihin ahtojen nousuun? Vai onko suutin tai venttiili vikaa? Suuttimille en oo nimitääin tehny mitään ja eiköös näistä venttiilin välyksetkin tarvis aikaajoin säätää?
R/T 0,221     
60' 2.073      
1/4 13.996    
km/h 154.99

Poissa VahuJ

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 493
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #1250 : 29.01.2013, 14:48:45 »
Ja tolla ahtojen nousemisella en nyt tarkota heräämistä ;) Ahdin kyllä herää jo aika alhaalla mutta sitten ei kuitenkaan ota sitä piikkiä missään vaiheessa... ja jostain syystä ehdot ei nouse yli 1.2bar vaikka olis hukkiksenletku irti. Mustaa kyllä tulee ettei oo syötöstä kiinni :-\
« Viimeksi muokattu: 29.01.2013, 14:52:09 kirjoittanut VahuJ »
R/T 0,221     
60' 2.073      
1/4 13.996    
km/h 154.99

Poissa Diudi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 845
  • www.vrcf.fi
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #1251 : 29.01.2013, 15:02:00 »
Mistäs mahtaa johtua että noi ahdot nousee ihan pirun hitaasti? Silloin joskus ku mulla oli toisessa autossa missä kans d24 vielä isompi ahdin niin 0.5 nousi hitaasti mutta siittä pomppas 1.5-2.0bar niin nopeesti ettei silmä mukana pysynyt... nyt se sama hidas ahtojen nouseminen jatkuu aina sinne baariin asti eli ei tuu sitä piikkiä ollenkaan. Ne nousee tosi hitaasti vasta kierrosten mukaan :-\ Semmosta löyhää tasasta voimaa..

Sama ilmiö oli tässä myös vakio-ahtimella. Mistä kandeis alkaa vikaa etsimään? Vaikuttaako ajotus kuinka näihin ahtojen nousuun? Vai onko suutin tai venttiili vikaa? Suuttimille en oo nimitääin tehny mitään ja eiköös näistä venttiilin välyksetkin tarvis aikaajoin säätää?

Voi johtua varmasti monestakin asiasta.. mutta syöttöä jos tosiaan on liikaa niin ahdot nousee hitaasti ja olikos sulla tässä ny se T3:sen kello? Sillä jos hukkaportin jousi on löysä niin se hukkaportti hiipii koko ajan auki kun ahdot nousee -> vuotaa jolloin ahdot nousee hitaasti.
MB SLK 230 Kompressor -97 (R170)

Poissa räkänokka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 544
  • Mäntsälän moottori tärväämö - MMT #1
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #1252 : 29.01.2013, 15:16:50 »
Ei siitä ny mitään maailmanloppua tule jos pakopaine on hieman yli ahtopaineen.
Suunnittelun yksinkertaisuus korostaa rakennelman luovuutta.
"Teoriassa se mutteri kyllä pyörii, mut käytännössä se on ruosteessa"

Poissa VahuJ

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 493
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #1253 : 29.01.2013, 15:37:03 »
Voi johtua varmasti monestakin asiasta.. mutta syöttöä jos tosiaan on liikaa niin ahdot nousee hitaasti ja olikos sulla tässä ny se T3:sen kello? Sillä jos hukkaportin jousi on löysä niin se hukkaportti hiipii koko ajan auki kun ahdot nousee -> vuotaa jolloin ahdot nousee hitaasti.

Mulla on tossa se kello mikä ahtimen mukana tuli. Koitin hukkaportinletku irtikin niin siltikin ahdot vaan 1-1.2bar välissä. Mustaa tosiaan riittää ettei oo syötöstä kiinni. Voishan sen hukkaportin tietty koemielessä hirttää vaikka rautalangalla kiinni. Voiko se itse portti falskata jos joku valuvirhe tms?

Ennakon nosto ainakin vaan huononsi menoa kun äsken kokeilin. Hävis vaan alhaalta loputkin eikä ylöskään mitään tullu et se on nyt kokeiltu... ahtoputket on ehjät ja kiinni. Jotain hämminkiä tolla ahdin/syöttöpumppu osastolla kyllä on ::)
R/T 0,221     
60' 2.073      
1/4 13.996    
km/h 154.99

Poissa VahuJ

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 493
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #1254 : 29.01.2013, 15:39:06 »
Voiko pakopaine avata hukkaportia??
R/T 0,221     
60' 2.073      
1/4 13.996    
km/h 154.99

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #1255 : 29.01.2013, 16:00:23 »
Voiko pakopaine avata hukkaportia??
Avaa.
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa Diudi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 845
  • www.vrcf.fi
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #1256 : 29.01.2013, 16:06:14 »
Voiko pakopaine avata hukkaportia??

Voi, sillä kun se alkaa hiipimään auki niin paine pääsee lautasen väärälle puolelle ja alkaa avaamaan porttia. Miten säädit ahtopaineen? jos et koskenut tankoon vielä niin koita lyhentää tankoa ja koita ilman letkua varovasti..kyllä pitäs nousta ahdot enemmän..kai. ite en ole kokeillu nostaa yli 1,2. tuntuu ainaki aina ettei bleedaamisella oo merkitystä..jolloin olen ruennut epäileen että mullaki portti vuotaa..
MB SLK 230 Kompressor -97 (R170)

Poissa Diudi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 845
  • www.vrcf.fi
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #1257 : 29.01.2013, 16:13:41 »
Ei siitä ny mitään maailmanloppua tule jos pakopaine on hieman yli ahtopaineen.

Ei maailmanloppu ei..ei se kone rikki mee, mutta moottorin veto paranee huomattavasti kun ahtopaine on suurempi kuin pakopaine. Overlapin aikana imusarjan ylipaine huuhtelee palotilan ja moottorin lämpötila myös laskee. Eli sillä on merkitystä muttei esim 1,5 barin pakopaine 1,2 ahdoilla konetta riko mutta suorituskyky laskee verrattuna tilanteeseen jolloin 1,2 bar ahdot saisi alle 1,2 pakopaineilla.
MB SLK 230 Kompressor -97 (R170)

Poissa tikkku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 237
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #1258 : 29.01.2013, 16:49:32 »
Voi johtua varmasti monestakin asiasta.. mutta syöttöä jos tosiaan on liikaa niin ahdot nousee hitaasti ja olikos sulla tässä ny se T3:sen kello? Sillä jos hukkaportin jousi on löysä niin se hukkaportti hiipii koko ajan auki kun ahdot nousee -> vuotaa jolloin ahdot nousee hitaasti.

itsellä oli josksu vw:n dieselissä karvan verran myöhäsellä pumpun ennakko.. puuttui ns. terävyys ja ahdot nous laiskasti..
740 M50B25

Poissa vpernu

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 595
  • www.vrcf.fi
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #1259 : 29.01.2013, 16:56:53 »
Turbo vaikuttaa paljon siihen ahto/pakopainesuhteesee..mulla toi holsetti ja parhaimmillaa ahdot käyny 3,5 kilos eikä kertaaka oo pakopaineet menny yli ahtojen..aina on karvan alle ja mitattu samanlaisil mittareil ja vaihettu viel letkut ristii paineitten varmistamiseks.Kansi kestää ja paljon paremmin jos ne pakopaineet saa pidettyy ahtoja pienempää   :)

 

KL-varaosat  Race.fi