RallyBaron  Samppasport

D24 tehon lisäys keskustelu

  • 3082 Vastauksia
  • 894935 Lukukerrat

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa VahuJ

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 493
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #1275 : 29.01.2013, 19:14:10 »
Onko teidän mielestänne tälläinen 740/940 D24td moottorilla hyvä valinta ensiautoksi?

Opiskelen siis autoalalla ja olen kiinnostunut moottoreista ja autoista muutenkin. Onko tälläinen aloittelialle helppo laittaa ja viritellä?

rahaa menee auton hankkimiseen noin 2000eur, ja noin 1000eur ajattelin sijoittaa osiin, eli 12mm nestepää, cooleri, isompi turbo, putkisto, ja yleistä siistimistä ja uusimista.

Millaiselle suunnitelmalle kuulostaa?

En lähtis sinuna tuota konetta tonnilla virittämään... ennemmin laittaisin sen moottorin vakio-osilla "säätöihin". Kunnon välijäähdytin ja 1bar painetta ni kai sieltä se 150hv irtoaa. Ostaisin sillä tonnilla ennemmin vaikka parisarjaa kunnon renkaita, vaihtaisin öljyt+suodattimet joka paikkaan yms pientä ja maksaisin d-veron vuodeksi.

Tolla tonnilla ku ei oikeesti ihmeitä saa aikaan. Moottorista voit ehkä saada sen 200 tai jopa 250hv mutta kun se ei oikein riitä. Kytkin pitäis uusia ja se on 300-500e juttu. Sitten laatikko vaihtaa vahvempaan, taas menee 500-1000e rippuen sovittako jotain getraggia vai hommaako suoraan m90:pin. Jos ei oo autossa jo ostaessa lukkoperää niin tehot menee hukkaan ja taas tarvis olla se 500e siihen perämurikkaan. Puslia olis hyvä vaihdella nailonisiin jne jne. Ihan oikeesti budjetti tarvis vähintään tuplata tai jopa kolmin kertaistaa että sais vähänkin jotain järkevää aikaan. Jos hyvän haluis ni kunnon syöttöpumppu jo pp:ltä yksissään nestepää ~1000e+työt.

Eli ihan oikeesti suosittelin ennemmin ottaan sen minkä vakioahtimella ja kunnon coolerilla saa irti. Ihan mukavasti tollanen liikahtaa sillä puolellatoistasadalla hepallakin :)
R/T 0,221     
60' 2.073      
1/4 13.996    
km/h 154.99

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #1276 : 29.01.2013, 19:18:20 »
rahaa menee auton hankkimiseen noin 2000eur, ja noin 1000eur ajattelin sijoittaa osiin, eli 12mm nestepää, cooleri, isompi turbo, putkisto, ja yleistä siistimistä ja uusimista.
Eli ensin touhu tonni jotta saadaan puristukset pyttyyn ja puristuspaineet pois vesijärjestelmästä ;D
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa volvoherra

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #1277 : 29.01.2013, 19:20:48 »
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=28959.0

Mites sitten esim tollainen 740 bensaturbo? millainen laite se olisi? ei taidakkaan olla ihan niin halpaa mitä kuvittelin... :)

Poissa VahuJ

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 493
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #1278 : 29.01.2013, 19:21:24 »
Eli ensin touhu tonni jotta saadaan puristukset pyttyyn ja puristuspaineet pois vesijärjestelmästä ;D

Juuri näin... yksi ja hyvä vaihto-ehto olis kans jos sattuis löytämään jonkun valmiiksi rakentaman. Sellaisen mihin on laitettu runsaasti aikaa ja rahaa(joita ei ikinä näistä autoista myydessä takas saa). Tosin sitten ei kyllä paljoa itse mitään opi :P
R/T 0,221     
60' 2.073      
1/4 13.996    
km/h 154.99

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #1279 : 29.01.2013, 19:23:00 »
Totta, mutta tosiaan d24 ei ole mikään halvin ja helpoin rakennuskohde :P
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa volvoherra

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #1280 : 29.01.2013, 19:23:53 »
ookei :) no ehdottakaa mulle jotain helppoa rakennus ja virityskohdetta? b230 turbo?

Poissa VahuJ

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 493
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #1281 : 29.01.2013, 19:27:10 »
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=28959.0

Mites sitten esim tollainen 740 bensaturbo? millainen laite se olisi? ei taidakkaan olla ihan niin halpaa mitä kuvittelin... :)

No sun nyt kannattais ihan aluksi miettiä että millaista autoo ihan oikeesti tarviit? Tuntuu vähän siltä ettet oo yhtään miettiny asiaa järkevästi. Kuinka paljon tulee vuodessa kilometrejä(bensa vs diesel), pappa betalar huollot+korjaukset+vakuutukset+verot+katsastukset+poltto-aineet vaiko itse jne jne? Tälläisiin vanhoihin turbo-volvoihin oli sitten bensa tai diesel kun saa aina kuitenkin enemmän tai vähemmän olla tekemässä jotain.
R/T 0,221     
60' 2.073      
1/4 13.996    
km/h 154.99

Poissa vpernu

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 595
  • www.vrcf.fi
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #1282 : 29.01.2013, 19:27:55 »
Kantapään kautta täs on itekki opittu..auton ostin vajaa vuos sitte mistä maksoin 850..nyt kolmatta konetta ja about 4500€ köyhempään täytyy sanoo että käyttöarvoo on jo niin paljon että ei pysty myymää ku ei siitä kukaa kuiteka maksa niin paljoo ku haluis  ;D

Poissa volvoherra

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #1283 : 29.01.2013, 20:00:54 »
No sun nyt kannattais ihan aluksi miettiä että millaista autoo ihan oikeesti tarviit? Tuntuu vähän siltä ettet oo yhtään miettiny asiaa järkevästi. Kuinka paljon tulee vuodessa kilometrejä(bensa vs diesel), pappa betalar huollot+korjaukset+vakuutukset+verot+katsastukset+poltto-aineet vaiko itse jne jne? Tälläisiin vanhoihin turbo-volvoihin oli sitten bensa tai diesel kun saa aina kuitenkin enemmän tai vähemmän olla tekemässä jotain.

Oikeastaan olen bemareita lähinnä katsellut vuoden päivät tässä, ja kaksi e30 koppaista on ollutkin. Ajokilometrejä on mulla vuodessa tullut nyt n.40tkm, mutta bensa/diesel menee molemmat, ei väliä. Itse lähinnä maksan kyllä kaikki kulut, budjetti autolle on noin 5000eur max. Kriteereinä olisi takavetoinen, ja manuaali.

Alkoi nämä volvot kiinnostamaan kaverin innostamana, ja hinta halvempi kun bemareilla. Myöskin käsitykseni mukaan nämä ovat "helppoja" itse korjailla ja oppia, joten se myös kiehtoo kovasti. 740/940 taitaa lähinnä olla ainoat mahdollisuudet? Volvon tapauksessa turbo myöskin toivottavaa, koska tarkoituksena olisi siis itse rakennella ja oppia samalla.

Poissa Ari E

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1316
  • www.vrcf.fi
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #1284 : 29.01.2013, 20:18:06 »
 karkaa offin puolelle ja pahasti, mutta eikun loppupään 940 bensaturbo kaikilla herkuilla alle.
Siis FT koneellinen, et:t kannattaa unohtaa, ne kuuluu kasarille.
alakerta kestää sinne 400 hv hujakoille, lastujen jälkeen pelkällä ahtojen nostolla 200 hv
« Viimeksi muokattu: 29.01.2013, 20:20:04 kirjoittanut Ari E »

Poissa volvoherra

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #1285 : 29.01.2013, 20:31:48 »
karkaa offin puolelle ja pahasti, mutta eikun loppupään 940 bensaturbo kaikilla herkuilla alle.
Siis FT koneellinen, et:t kannattaa unohtaa, ne kuuluu kasarille.
alakerta kestää sinne 400 hv hujakoille, lastujen jälkeen pelkällä ahtojen nostolla 200 hv

Juu, nyt karkas ihan offtopiciksi :D Onko tällä foorumilla keskustelualuetta jossa voi jutella auton hankinnasta? :D

Poissa vpernu

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 595
  • www.vrcf.fi
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #1286 : 29.01.2013, 20:43:40 »
Löytyy keskusteluu muistaakseni korjaamo-osiolta ja jos oon väärässä ni kysy.Itellää ollu aikasempaa noit vanhempii jatkeit ja täytyy sanoo kokemuksest että volvon konehuonees reilusti enemmän tilaa,helpompi korjata ja muutenki paljon varmatoimisempi verrattuun saman ikäluokan jatkeisii..siis jos puhutaa ny vaikka alle -95 vehkeist  ;)

Poissa vpernu

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 595
  • www.vrcf.fi
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #1287 : 29.01.2013, 21:03:46 »
Löytyy keskusteluu muistaakseni korjaamo-osiolta ja jos oon väärässä ni kysy.Itellää ollu aikasempaa noit vanhempii jatkeit ja täytyy sanoo kokemuksest että volvon konehuonees reilusti enemmän tilaa,helpompi korjata ja muutenki paljon varmatoimisempi verrattuun saman ikäluokan jatkeisii..siis jos puhutaa ny vaikka alle -95 vehkeist  ;)

Poissa räkänokka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 544
  • Mäntsälän moottori tärväämö - MMT #1
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #1288 : 29.01.2013, 21:13:28 »
Mersuun maksaakin sitten se 7mm/8mm elementeillä oleva pumppukin vähintään sen 1000-1500e...

mutta tuosta D24 ennakosta niin itse säädin sen ihan digitaalisella tönärillä kohdilleen, eli sinne 1mm...

Kuka sitä pumppua käskee uutena ostamaan ? Ja jokasella pikkukoneistamo pajalla on enemmän tietoa rivareista ku jakaja pumpusta. Luulen et johtuu ihan helppoudesta.
Suunnittelun yksinkertaisuus korostaa rakennelman luovuutta.
"Teoriassa se mutteri kyllä pyörii, mut käytännössä se on ruosteessa"

Poissa Diudi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 845
  • www.vrcf.fi
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #1289 : 29.01.2013, 21:22:17 »
ookei :) no ehdottakaa mulle jotain helppoa rakennus ja virityskohdetta? b230 turbo?

Jos kunnon virityksiä haluaa tehä niin sillon kannattaa ostaa vaikka joku uudempi auto..vaikka sitte etuveto käyttöautoksi ja harrasteauto erikseen. Mutta ei siinä, itelläki on TÄLLÄ hetkeillä vain yksi auto ja aikamoinen harrastehärveli on..  ::) tosin kilometrejäkään ei vuodessa tuu ku 5000km sillä ajelen vain kesäsin ja joululomalla.. Mutta jos haluaa käyttöauton, josta saa pienellä "harrastamisella" varman kulkupelin niin ehkä kuitenki tuon jäteöljyvatkaimen(d24) unohtaisin, vaikka itellä semmonen onki  ::), ja ostaisin jonku näppärän bensaturbon (esim. B230FT) ehkä hiukka isommalla turbolla, kestävämmällä kytkimellä ja lastulla. :) Sillon varmaan koko paketin saa jollain 1000€ + auto..?

Virittäminen maksaa, mutta minä olen sitä mieltä että kyllä se teho maksaa myös auton hinnassaki..ainakin kun mennään 400hp -> Hienoahan se ois ajella vanhalla turbo Volvolla jossa on päättömästi voimaa ja vielä ite tehty! ;)
Mutta rahaa palaa.. omaan deekuun on menny tällä hetkellä rahaa ~5000€, tosin siihen kuuluu auto, puolikas koneremppa, uutta kytkintä, viritystä, renkaita/vanteita ym. thyyninkiä. Ja vieläki puuttuu kestävempi laatikko, h-profiilin kanget, lukkoperä ja maalaus.. Tosin ainoa minkä noista toteutan on maalaus, jätän tuon "käyttöautoksi"..ainaki toistaseks. :)
Mutta se offtopicista.
MB SLK 230 Kompressor -97 (R170)

 

Elekma  Autoracing