Race.fi  Puotilan autokorjaamo

D24 tehon lisäys keskustelu

  • 3082 Vastauksia
  • 895122 Lukukerrat

deekukuski ja 4 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Diudi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 845
  • www.vrcf.fi
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #1320 : 25.02.2013, 11:48:20 »
Tehoa tuntuis tulevan lisää koko ajan ittestään :) En tiedä olisko sitten tossa pumpussa ollu esim.ennakonsäädin jumissa ku se on seissy pitkään kuivana tuolla tallin lattialla? No itsestään ilmestyneiden tehojen mukana tuli tietysti vastaan seuraava ongelma... luistava kytkin :D

Mikäköhän tällä hetkellä olis sitten järkevä kytkin vaihtoehto? 740/940TDIC:n kytkin oli aikoinaan mukava käyttää ja edullinen mutta senkin hinta noussut motonetissä jo 214,90e ku se oli vielä muutema vuosi sitten 50e halvempi. Ettei sitäkään viittis ihan vaan huvin vuoks kokeilla että pitääkö. Sintteri ei oikein houkuttele ku aika paljon kärryjen kanssa peruttelua jne. Mitäs se Sasch RE nykyisin maksaa ja mistä sitä saa? Jos jollain on myynnissä vähän käytettyä TDIC:n kytkintä niin voisin olla kiinnostunut kokeilemaan jos hinta on kohdillaan... niin tai käytettyä SRE:tä.


Uusi vakiolevy ja SRE -763 suoraan niin ei tartte kikkailla. Virtala Racing myy 318€ sis. pk. Väännönkesto kuulemma 430Nm, siitä juuri keskuteltiin tuolla voimansiirto-osiossa.

jos on M4x -sarjan laatikko niin painelaakerin kans joutuu vähän säätää, joko hommaat korkeanmallin painelaakerin Suomen ulkopuolelta (Saksa, Ruotsi), purkaamolta tai laittaa sen joka varaosaliikkeestä löytyvän matalanmallin laakerin ja sitte pari prikkaa sinne vastapuolelle haarukkaa niin saa kompensoitua sen laakerin korkeuden.

SRE ehdottomasti, älä edes harkitse muuta! ;)
MB SLK 230 Kompressor -97 (R170)

Poissa VahuJ

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 493
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #1321 : 25.02.2013, 12:51:51 »

Uusi vakiolevy ja SRE -763 suoraan niin ei tartte kikkailla. Virtala Racing myy 318€ sis. pk. Väännönkesto kuulemma 430Nm, siitä juuri keskuteltiin tuolla voimansiirto-osiossa.

jos on M4x -sarjan laatikko niin painelaakerin kans joutuu vähän säätää, joko hommaat korkeanmallin painelaakerin Suomen ulkopuolelta (Saksa, Ruotsi), purkaamolta tai laittaa sen joka varaosaliikkeestä löytyvän matalanmallin laakerin ja sitte pari prikkaa sinne vastapuolelle haarukkaa niin saa kompensoitua sen laakerin korkeuden.

SRE ehdottomasti, älä edes harkitse muuta! ;)

No ei tuo sre sitten pahan hintanen olis... :)

Mikä toi matala/korkealaakeri homma on? Onko tuo vakiolaakeri matalaa mallia? Millaisia prikkoja ja mihin sinne tarkalleen ottaen pitäis laittaa? Löytyskö kuvaa mistä näkis mitä tarkoitat?

Otettiin äsken rampista maantielle kiihdytys tollasen viimisin koppasen S60 2.0T:n kanssa ni hyvin pysy D24:lla perässä... äsken googlettelin ni 203hv tollasessa etuveto rimpulassa :D Samalla reissulla tarttu matkaan Equusin diesel kierrosmittari. Oon jo pitkään sellasta katellu mutta en oo raskinu 50e maksaa, nyt sain liikkeestä näytekappaleen 15e ni oli pakko ostos. Näkee sitten vähän miten heräilee ja paljonko kiertää..
R/T 0,221     
60' 2.073      
1/4 13.996    
km/h 154.99

Poissa Diudi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 845
  • www.vrcf.fi
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #1322 : 25.02.2013, 13:33:58 »
http://imageshack.us/photo/my-images/685/20120813137.jpg/ , tossakuvaa tosta meikäläisen nykysestä kokoonpanosta. Purkaamolta haettu korkeempi laakeri ja vanhan mallin haarukka.

Uuden mallin haarukka on sellanen mihin se laakeri painetaan. Tossa on lainausta mun projektipäiväkirjasta.

"Vanhemmassa (<-84) on tapit haarukassa joihin laakeri tulee kiinni ja uudemmassa (85->) laakeri tulee vain painamalla kiinni haarukkaan, sitä en ole vertaillut onko noissa korkeuseroa. Se Borg & Beck malli on 7 tai 8 milliä korkeampi, B&B-mallissa on suorat jouset paineasetelmassa, F&S-mallissa asetelman jouset on taivutettu keskeltä ylöspäin 7-8 milliä.
Kaverin kilpa-autossa on korotettu liian matalaa painelaakeria hitsaamalla korokerengas painelaakeriin, on vähän rujon näköinen mutta on ainakin toiminut."

Tossa kuva siitä matalasta painelaakerista joka vaatii niitä lisäprikkoja ja löytyy jokaisesta varaosaliikkeestä http://www.nettivaraosa.com/en/auton-varaosat/1113662

Toki riippuu... onko sulla neste vai vaijerikytkin..? olettaisin, että vaijeri. Vaijeri kytkimellä matalan mallin laakerilla joutuu noita lisäprikkoja laittaan, nestekytkimellä huhujen mukaan ei tartte..

Mulla ei ole mitään lisä prikkoja ja toimii hyvin tuon sre.
Tosin jäykempihän se on verrattuna vakioon vaikka neste kytkin onkin.

Kytkin haarukan ja sylinterin väliin tehty vain kierretangosta säätötanko vakion kiinteän tangon tilalle.

Mutta, jos kyseessä siis vaijeri kytkin ja uudenmallin laakeri, ne prikat laitetaan sinne vastapuolen nupin alle. Eli laatikko irti, haarukka irti ja sitte ruuvaat sen "pallon", sieltä mihin haarukka tulee kiinni, irti ja laitat sinne sen pallon alle prikkoja ja laitat sen takasin pitemmällä pultilla. Silloin se vasta puoli tulee lähemmäksi asetelmaa, joten koko haarukka tulee lähemmäksi ja tämä kompensoi sitä korkeutta.

Eli jos autosi on -84 tai vanhempi niin autossa pitäisi olla tommonen tappihaarukka, eli sillon kannattavin on googlettaa vaikka Ruottin maalta sellanen korkeempi laakeri, kuten tuossa meikäläinen kuvassa. Tai ostaa purkaamolta sellanen hyväkuntoinen vähän käytetty, niinku ite tein.
Jos taas -85 tai uudempi niin sitte joko vanha haarukka ja vanha laakeri tai uuden haarukan tukipallon alle x määrä prikkoja ja matalan mallin laakeri. Jos on uuden mallinen haarukka niin vähemmällä osien metsästyksellä pääsee jos laittaa matalan laakerin ja sitte niitä prikkoja sinne, mutta kannattaa kysyä joltaki, joka on laittanu että montako prikkaa ja minkä paksusia...tai että paljonko sitä nuppia millimetreinä pitää korottaa.
Ja jos nestekytkin ja uuden mallin kalut niin riittänee ilmeisesti, kun vaan tekee säätötangon siihen työsylinterille..

Itse ainaki huomannut sen vanhanmallin kaluilla, että polkimesta loppuu vara kesken.. ;D Ei voi kiristää enempää, koska sillon laakeri jää kantamaan, joten vaihtoehtona on lisätä kytkimen liikerataa.. Kenties uudenmallinen kokoonpano + lisäprikat vois olla parempi vaihtoehto..en tiedä kun ei ole siitä kokemusta.
Itse vaihdoin -88 Volvooni vanhan mallin hilut, mutta vaihtoehtona ois ollu tuo prikkojen lisäyskin. Tuli sitte vaan päädyttyä tohon ratkasuun..
Lukase tuo mun projektipäiväkirja sivut 10-17 niin siellä on keskustelua aiheesta..

Toivottavasti sait edes vähän selvyyttä..  ::)
« Viimeksi muokattu: 25.02.2013, 13:43:46 kirjoittanut Diudi »
MB SLK 230 Kompressor -97 (R170)

Poissa Volvomies89

  • BWC-vastaava
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3443
  • TDI:tä etu ja takavetosena....
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #1323 : 25.02.2013, 21:06:09 »
Mulla ei tarvinnut lisäprikkoja vaijerinkaan kanssa, painelaakerin tilasin ihan tuohon tarkoitetun mutta en muista oliko se korkea vai ei.
Vaijerin kiinnitys/säätö kohtaan piti yksi rikka laittaa sen kumin tilalle kun siitä antoi muuten periksi.
Team Salaseura.
Suomen Volvokerhon Some-vastaava Facebookissa, BWC-osastovastaava ja jääratapäivien vastaava.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=237002

Poissa Diudi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 845
  • www.vrcf.fi
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #1324 : 26.02.2013, 07:41:30 »
Mulla ei tarvinnut lisäprikkoja vaijerinkaan kanssa, painelaakerin tilasin ihan tuohon tarkoitetun mutta en muista oliko se korkea vai ei.
Vaijerin kiinnitys/säätö kohtaan piti yksi rikka laittaa sen kumin tilalle kun siitä antoi muuten periksi.

No se on sillon tuo sama ku mulla..eli korkea. Sillä matalalla mallilla ei toimi ilman prikkoja. Joo itekki ois tarkotus täs kevään aikana sinne se prikka laittaa ja leikata se kumikiekko poies. Irrottaa lämpimänä vähän nihkeesti. Muistin juuri, että sen korkean mallin laakerin korkeus tais olla 42mm..tai 43mm. Antaa vähän osviittaa jos sellasta alkaa kyseleen.
MB SLK 230 Kompressor -97 (R170)

Poissa juuso-t

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 485
  • ruma mutta oma
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #1325 : 26.02.2013, 10:27:58 »
http://www.nettiauto.com/volvo/740/5385800 Voiko auton "tehot" pitää millään paikkaansa?  :buck2:
they're boxy but they're good
-164e

Poissa Diudi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 845
  • www.vrcf.fi
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #1326 : 26.02.2013, 10:49:30 »
En tiedä miten jakajapumpusta saa noin paljon hönkää ainakaan 12mm np:llä, mutta on noita 350-400hp Volvoja näkyny ennenki..Kalajoella oli yksi. Pumpun rakennus kuulemma makso 2000€.. Kyllä tuo tyyppi joka meikäläisenki pumpun laitto niin sano, että siitä saa kyllä kun rahaa laittaa niin enemmänki syöttöjä..ja nykyset pitäs riittää 300hv asti..että kai se on mahdollista. 2,9 barin ahtopaine ja vielä suurempi iskutilavuus niin ei kai tuo 400hp oo mahdottomuus.. Alkaa vaan oleen pumpulla hintaa...että minä laittaisin rivipumpun vaikka mersusta jo tuossa vaiheessa 8mm elementeillä..  ;D Ku miettii, että tommonen mersun rivipumppu vaikka HP tai PP dieselin tekemänä niin tuskin yli 700-800€ maksaa.. säästää 700-800€ rahaa niin on kyllä mun mielestä AIKA P*RUN hyvä tuntipalkka pumpun sovitustyöhön..  ::) Ihmettelen vaan kun tossa kansiosiossa ei ole mtn mainintaa jäykemmistä venttiilin jousista..tai tuplajousista..tuskin noila ahdoilla kovin hyvin moottori toimii vakiojousilla enää..

Mutta tuota, että pumppu riittää yli 450hv niin sitä vähän epäilen..ellei tähän oo asennettu jtn yyber isoa nestepäätä jostain jenkkilästä..
« Viimeksi muokattu: 26.02.2013, 10:53:18 kirjoittanut Diudi »
MB SLK 230 Kompressor -97 (R170)

Poissa VahuJ

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 493
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #1327 : 26.02.2013, 13:25:21 »
http://imageshack.us/photo/my-images/685/20120813137.jpg/ , tossakuvaa tosta meikäläisen nykysestä kokoonpanosta. Purkaamolta haettu korkeempi laakeri ja vanhan mallin haarukka.

Uuden mallin haarukka on sellanen mihin se laakeri painetaan. Tossa on lainausta mun projektipäiväkirjasta.

Tossa kuva siitä matalasta painelaakerista joka vaatii niitä lisäprikkoja ja löytyy jokaisesta varaosaliikkeestä http://www.nettivaraosa.com/en/auton-varaosat/1113662

Toki riippuu... onko sulla neste vai vaijerikytkin..? olettaisin, että vaijeri. Vaijeri kytkimellä matalan mallin laakerilla joutuu noita lisäprikkoja laittaan, nestekytkimellä huhujen mukaan ei tartte..

Mutta, jos kyseessä siis vaijeri kytkin ja uudenmallin laakeri, ne prikat laitetaan sinne vastapuolen nupin alle. Eli laatikko irti, haarukka irti ja sitte ruuvaat sen "pallon", sieltä mihin haarukka tulee kiinni, irti ja laitat sinne sen pallon alle prikkoja ja laitat sen takasin pitemmällä pultilla. Silloin se vasta puoli tulee lähemmäksi asetelmaa, joten koko haarukka tulee lähemmäksi ja tämä kompensoi sitä korkeutta.

Eli jos autosi on -84 tai vanhempi niin autossa pitäisi olla tommonen tappihaarukka, eli sillon kannattavin on googlettaa vaikka Ruottin maalta sellanen korkeempi laakeri, kuten tuossa meikäläinen kuvassa. Tai ostaa purkaamolta sellanen hyväkuntoinen vähän käytetty, niinku ite tein.
Jos taas -85 tai uudempi niin sitte joko vanha haarukka ja vanha laakeri tai uuden haarukan tukipallon alle x määrä prikkoja ja matalan mallin laakeri. Jos on uuden mallinen haarukka niin vähemmällä osien metsästyksellä pääsee jos laittaa matalan laakerin ja sitte niitä prikkoja sinne, mutta kannattaa kysyä joltaki, joka on laittanu että montako prikkaa ja minkä paksusia...tai että paljonko sitä nuppia millimetreinä pitää korottaa.
Ja jos nestekytkin ja uuden mallin kalut niin riittänee ilmeisesti, kun vaan tekee säätötangon siihen työsylinterille..

Itse ainaki huomannut sen vanhanmallin kaluilla, että polkimesta loppuu vara kesken.. ;D Ei voi kiristää enempää, koska sillon laakeri jää kantamaan, joten vaihtoehtona on lisätä kytkimen liikerataa.. Kenties uudenmallinen kokoonpano + lisäprikat vois olla parempi vaihtoehto..en tiedä kun ei ole siitä kokemusta.
Itse vaihdoin -88 Volvooni vanhan mallin hilut, mutta vaihtoehtona ois ollu tuo prikkojen lisäyskin. Tuli sitte vaan päädyttyä tohon ratkasuun..
Lukase tuo mun projektipäiväkirja sivut 10-17 niin siellä on keskustelua aiheesta..

Toivottavasti sait edes vähän selvyyttä..  ::)

Joo kyllä tää hiukan selvensi mitä tarkoitat... ehkäpä ihmetellään sitten lisää kun saan asetelman tilattua :) Kaveri lupas kattoo millä hintaa se sais tilattua ton asetelman ku selvitän ensin jostain sen koko varaosa numeron. Eli mitä siihen -763 eteen tulee...

Kierrosmittarin palautin ku näytti ihan hulluja lukemia. Tyhjäkäynnillä 5000rpm ja sitten ku löysin sieltä mittarin takaa sen "kalibrointi" ruuvin ni silläkään ei saanu ku 3000rpm:ään tiputettua viisarin... tiedä sitten mikä siinä oli? Voiko laturin hihnapyörä jos vaihdettu tehdä muka noin paljon virhettä??

R/T 0,221     
60' 2.073      
1/4 13.996    
km/h 154.99

Poissa J_Lanttola

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 754
    • Meratia Oy
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #1328 : 26.02.2013, 16:18:40 »
Joo kyllä tää hiukan selvensi mitä tarkoitat... ehkäpä ihmetellään sitten lisää kun saan asetelman tilattua :) Kaveri lupas kattoo millä hintaa se sais tilattua ton asetelman ku selvitän ensin jostain sen koko varaosa numeron. Eli mitä siihen -763 eteen tulee...

Kierrosmittarin palautin ku näytti ihan hulluja lukemia. Tyhjäkäynnillä 5000rpm ja sitten ku löysin sieltä mittarin takaa sen "kalibrointi" ruuvin ni silläkään ei saanu ku 3000rpm:ään tiputettua viisarin... tiedä sitten mikä siinä oli? Voiko laturin hihnapyörä jos vaihdettu tehdä muka noin paljon virhettä??

883082 999763 on se koko numero
Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

Poissa J_Lanttola

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 754
    • Meratia Oy
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #1329 : 26.02.2013, 16:27:21 »
http://www.nettiauto.com/volvo/740/5385800 Voiko auton "tehot" pitää millään paikkaansa?  :buck2:

Taitaa olla se sama auto jonka myynti-ilmoituksia on linkitetty tänne ennenkin. Ekassa ilmoituksessa taisi olla jotain järkeäkin, sen jälkeen on ilmeisesti omistajanvaihdoksen jälkeen lisäilty vähän kermaa päälle kukin vuorollaan. Laatikkonakin taisi olla m47 ja vääntöä 700nm  :2funny: Muutenkin tiedot vähän ristiriidassa keskenään. Porattu 2.8 mutta uusittu vain männänrenkaat?
Melkeen voisi voisin vaikka vetoa lyödä että tuossa ei ole likimainkaan 400hv.
Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

Poissa Diudi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 845
  • www.vrcf.fi
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #1330 : 26.02.2013, 16:35:54 »
Onhan tuo myynti-ilmoitus hieman epäilyttävä..vaikka 400 heppaa jakajapumpulla saattaa olla mahdollinen..emt. Se Kalajoen Volvo ei ollut samankaltaisella ilmotuksella..siinä tais olla penkkilappuki mukana..jos muistan oikein..siin oli 385hv muistaakseni.
Oli miten oli..mielestäni melko järjetöntä jakajapumpulla yrittää älyttömiä lukemia ku rivipumppu tulee halvemmaks..se että missä se raja menee niin sitä en tiiä..veikkauksena 300-350hp tienoilla.
« Viimeksi muokattu: 26.02.2013, 16:48:03 kirjoittanut Diudi »
MB SLK 230 Kompressor -97 (R170)

Poissa J_Lanttola

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 754
    • Meratia Oy
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #1331 : 26.02.2013, 17:27:56 »
Onhan tuo myynti-ilmoitus hieman epäilyttävä..vaikka 400 heppaa jakajapumpulla saattaa olla mahdollinen..emt. Se Kalajoen Volvo ei ollut samankaltaisella ilmotuksella..siinä tais olla penkkilappuki mukana..jos muistan oikein..siin oli 385hv muistaakseni.
Oli miten oli..mielestäni melko järjetöntä jakajapumpulla yrittää älyttömiä lukemia ku rivipumppu tulee halvemmaks..se että missä se raja menee niin sitä en tiiä..veikkauksena 300-350hp tienoilla.

Niin se kalajoen volvohan oli joku 245 ja siinä saattoi oikeastikin olla voimaa. Mutta tuosta seiskasatasestahan on linkitetty aiemminkin myynti-imoituksia. Ekassa ilmoituksessa oli vielä 2.4, seuraavissa sitten muka 2.8 ja tehokin on kasvanut omistajanvaihdosten myötä, mutta tuota käsijarrun vaijeria ei ole vieläkään kukaan saanut korjattua  :2funny:
Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

Poissa Diudi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 845
  • www.vrcf.fi
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #1332 : 26.02.2013, 17:45:08 »
Niin se kalajoen volvohan oli joku 245 ja siinä saattoi oikeastikin olla voimaa. Mutta tuosta seiskasatasestahan on linkitetty aiemminkin myynti-imoituksia. Ekassa ilmoituksessa oli vielä 2.4, seuraavissa sitten muka 2.8 ja tehokin on kasvanut omistajanvaihdosten myötä, mutta tuota käsijarrun vaijeria ei ole vieläkään kukaan saanut korjattua  :2funny:

Joo juuri se kanttilappunen 245..olikoha -79 vai -80 vuosimalli, ja tehoa tosiaan muistaakseni tuo 385hv.
MB SLK 230 Kompressor -97 (R170)

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #1333 : 26.02.2013, 17:56:35 »
Aika kusetukselta vaikuttaa toi d24 740...

Vakiona: 2383cc / 76.48mm poraus - 86.4mm isku

Jos pitäis PORATA 2800cc tarttis porauksen olla n. 82.9mm... Enkä jaksa uskoa 6.42mm poraukseen. Tuskin edes putkituksella mahdollista.
Varsinkaan kun autoon ei ole vaihdettu porauksen jälkeen 6.42mm isompia mäntiä, vain männän renkaat.  ;D

En ota vastuuta laskuista, mutta nopeasti laskettuna pisti naurattamaan. :D
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa VahuJ

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 493
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #1334 : 26.02.2013, 19:05:14 »
« Viimeksi muokattu: 26.02.2013, 19:08:28 kirjoittanut VahuJ »
R/T 0,221     
60' 2.073      
1/4 13.996    
km/h 154.99

 

Kulkukoira  Proturbo