Carcom Oy  Ateho

D24 tehon lisäys keskustelu

  • 3082 Vastauksia
  • 895119 Lukukerrat

deekukuski ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #1500 : 19.05.2013, 22:01:24 »
Isompi ahdin on tiedossa, sekä 12mm nestepää ja jyrkempi nokkalevykin on olemassa...no mutta turha sitä nestepäätä ilmeisesti on tuon vakioahtimen+putken kanssa laittaa :P

Volvo745D

  • Vieras
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #1501 : 19.05.2013, 23:17:05 »
taitaa auto vaihtua ennemmin ku on tonnin pystyssä pikkuvirityksistä ja vielä nui heikolla konneella..

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #1502 : 20.05.2013, 20:54:56 »

ei taida liittyä tämä D24 virittelyyn ...vaikka kyllähän timberjakitkin pitävät melko mörinää ilman vaimentimia...

Imuäänistähän tuossa oli kyse.

Poissa Haavisto

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 47
  • www.vrcf.fi
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #1503 : 26.05.2013, 22:26:55 »
Morjesta! Mikä tuo pakopesän koko olis hyvä? Mulla on 12mm np ja vakiopakosarja ja kokonaan 3 tuuman putkisto? Sellanen että olis mukava auto ajella :) pientä viritystä vaan tuo kaipais :D
Volvo 850 T5 94vm., EX Volvo 940td 92vm

Poissa Diudi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 845
  • www.vrcf.fi
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #1504 : 26.05.2013, 22:47:59 »
Morjesta! Mikä tuo pakopesän koko olis hyvä? Mulla on 12mm np ja vakiopakosarja ja kokonaan 3 tuuman putkisto? Sellanen että olis mukava auto ajella :) pientä viritystä vaan tuo kaipais :D

Riippuu mistä tykkää. Jos tykkää 3000rpm kohdalla alkavasta turbopotkusta (max. teho 240-270hp @ ~ 2,0bar ?) niin HX35 jaetulla 12" pakopesällä (vakiopakosarjasta saa jaetun hitsaamalla laipan sinne keskelle jos haluaa.. )
Itellä on tuo 3/4 kiinan kopio, jossa siis T3 pakopuoli 63 a/r suhteella, pienempi mitä toi 12" ja ihan kiva ajella. Kestää ahtaa 1,5bar, en oo penkittäny vielä mutta tehoa on varmaan jtn 180-210hp välillä..vaikee sanoo..  :idiot2: eikä oo kiekkamittaria että näkis millo lähtee potkimaan, mutta mielestäni ihan kiva ajella. :) veikkaus että jossain 2500-3000rpm paikkeilla..

GT32 lähtee potkimaan 3200rpm kohdalla ja sillä otettu saman verran mitä HX35:lla.

vakio turbo loppuu 150hp kohdalla ja 150-180hp välille sopisi joku mitsun ahdin varmaanki..toki ne on aika arvokkaita ellei löydä hyvää käytettyä/huollettua. Pakopesät taitaa olla jtn 7".. 

Itellä ei oo kokemusta muutako tosta kinukki ahtimesta, muu tieto perustuu foorumilta luettuihin kokemuksiin ja mutuiluihin..  ::)

Makuasioitahan nää on kun puhutaan minkälaisesta turbopotkusta tykkää.
« Viimeksi muokattu: 26.05.2013, 22:53:40 kirjoittanut Diudi »
MB SLK 230 Kompressor -97 (R170)

Poissa Harri_82

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 181
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #1505 : 02.06.2013, 09:19:06 »
Tää ois ehkä korjaamopuolen juttuja mut täällä on enempi tietäjiä eli mikä on deekun öljypropun kierre? Kaikissa varmaan sama mut -95 945 tdic kyseessä. Pohjassa huonot kierteet ja pitäs vaihtaa öljyt niin korjais samalla ki vaan tietäs kierteen niin vois hakea biltemasta sopivan korjaussarjan.

Vaihon öljyt ja propun kierre vaikuttaisi olevan m18x1,5. Eli biltemasta tilaukseen sytytystulpan kierteen korjaussarja joista se isompi koko on juurikin tuolla kierteellä.

Poissa jake74

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 437
  • www.vrcf.fi
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #1506 : 02.06.2013, 23:28:26 »
Vaihon öljyt ja propun kierre vaikuttaisi olevan m18x1,5. Eli biltemasta tilaukseen sytytystulpan kierteen korjaussarja joista se isompi koko on juurikin tuolla kierteellä.

foortin OHC tulpankierre on sama ja samaten yleinen lambdaanturin kierre ;)

Poissa Bomble

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 83
  • www.vrcf.fi
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #1507 : 08.06.2013, 17:41:44 »
dodii, elikkäs ostin eilen d24tic josta menny jako V*ituik*s kun kampuran hihnapyörä löysällä, nokka 4 kohti poikki ja kansi muutenkin kiero jokasuuntaan.. noh onneks petti yläkerta, alakerta ainakin vaikutti ehjältä elikkä toivon selviäväni pelkällä ehjällä kannella..  ???

eli kuinka kireellä PITÄÄ olla kampuran hihnapyörä ja nokka-akselin pyörä?

samassa tulee 12mm nestepäällä oleva pumppu ja vähän isompi ahdin :)

sitten toinen kysymys; miten kestää automaatti laatikko?
« Viimeksi muokattu: 08.06.2013, 17:44:46 kirjoittanut Bomble »
Volvo 740 -88 Deeku

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #1508 : 08.06.2013, 18:46:11 »
Itse laitoin kampiakselin hihnapyörän vähän päälle 300nm ja hyvin on kiinni kestänyt. Se nokkapyörän momentti on muistaakseni jotain 70-90nm luokkaa.

Poissa Bomble

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 83
  • www.vrcf.fi
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #1509 : 08.06.2013, 18:56:32 »
Itse laitoin kampiakselin hihnapyörän vähän päälle 300nm ja hyvin on kiinni kestänyt. Se nokkapyörän momentti on muistaakseni jotain 70-90nm luokkaa.

kiitos! millähän konetta saa jumitettua sen verta että saa kiriälle? ja mistäs tossa saa katottua YKK kun automaatti loota? manuaalissa ainakin oli reikä ja vauhtipyörässä merkit
Volvo 740 -88 Deeku

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #1510 : 08.06.2013, 18:59:16 »
Tuolla on aika hyvin neuvottu se jakohihnanvaihto...

http://www.lintsi.info/wx/volvo/940_D24TIC/940_d24tic.htm
« Viimeksi muokattu: 08.06.2013, 19:00:47 kirjoittanut Kovalchuck33 »

Poissa J_Lanttola

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 754
    • Meratia Oy
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #1511 : 08.06.2013, 22:32:12 »
kiitos! millähän konetta saa jumitettua sen verta että saa kiriälle? ja mistäs tossa saa katottua YKK kun automaatti loota? manuaalissa ainakin oli reikä ja vauhtipyörässä merkit

Oikeat momentit on 350nm ja 45nm. Löytyy tuolta: http://www.scribd.com/doc/22298131/volvo-d24-handbuch

Luulisi että siinä automaatin vetolevyssäkin on joku merkki samoin kun manuaalin vauhtipyörässä.
Kannattaa pyörittää kone yläkuolokohtaan kun kansi on irti, niin tietää suuripiirtein mistä kohtaa alkaa merkkiä etsimään. Ja laittaa myös kampuran etupäähän merkki, että osaa sitten myöhemminkin etsiä sen ykk:n. Vauhtipyörän/vetolevyn merkki on usein niin huomaamaton että menee helposti ohi jos ei tiedä suurinpiirtein kohtaa josta aloittaa. Tai sitten menee koko päivä kun nitkuttelee konetta hammas kerrallaan ympäri. Itse olen laittanut vielä valkoisella maalitussilla merkin siihen vauhtipyörälle, että on helpompi löytää.

Kampuran etupäähän on olemassa lukitustyökalu jolla saa pidettyä vastaan, mutta jos sellaista ei ole saatavilla lainaksi/vuokralle mistään niin sellaisen voi tehdä itsekin. Momentti on melko kova, joten kannattaa tehdä niin että varmasti kestää.

Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #1512 : 08.06.2013, 23:27:16 »
Onkohan sen kampiakselin pultin vaihto miten tärkeää samalla ?....en ainakaan itse sitä uusinut jakopää rempassa...

eikös se ole katkeillut joistakin volkkarin koneista...

Poissa Bomble

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 83
  • www.vrcf.fi
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #1513 : 09.06.2013, 00:36:51 »
^ tuotakin mietin, onkos jollain kuvaa / tietoa kys työkalusta että sais värkättyä? Itellä oli mielessä lyödä startin hammaskehän kautta jumiin, ja kaveri ehdotti että parin männänpäälle 5cm vaneri pala ja kannenpultilla levy poikittin pytynpäälle :D tiedä siitä sitten
Volvo 740 -88 Deeku

Poissa J_Lanttola

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 754
    • Meratia Oy
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #1514 : 09.06.2013, 10:34:31 »
^ tuotakin mietin, onkos jollain kuvaa / tietoa kys työkalusta että sais värkättyä? Itellä oli mielessä lyödä startin hammaskehän kautta jumiin, ja kaveri ehdotti että parin männänpäälle 5cm vaneri pala ja kannenpultilla levy poikittin pytynpäälle :D tiedä siitä sitten

Se uusi pultti ei montaa euroa maksa, joten ei kannata sen takia ottaa riskiä :) Löytyy hyvin varustetuista varaosaliikkeistä ihan hyllytavarana.

Jos vaan muistan niin voin ottaa kuvia tuosta omasta työkalusta, joka tosin ei ole hienoin eikä paras mahdollinen, mutta toimii.
Paras tapa tuohon kiristykseen on tuo työkalu, muihin tapoihin en ota kantaa.. :D
Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

 

Elekma  Autoracing