Proturbo  Autodiagnoosi

D24 tehon lisäys keskustelu

  • 3082 Vastauksia
  • 894943 Lukukerrat

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Caideman

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 58
  • Paluu ruotsinrautaan...
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #1815 : 27.10.2013, 15:16:16 »
Jos 2.5bar on ahtoja ollut voin vaan kuvitella mitä pakopaineet on ollu... ei säily kansi kauheen
Joku, olisiko ollut juuri Caideman, penkitti joskus vakiogarretilla ja 12mm nestepäällä 197hv, paineita ahtopainetta en muista. Taisi siinäkin pakopaineet olla aika jäätävät, ei suositeltavaa.

197,8hp 1,6 bar ahdoilla. =) Takuulla on olleet pakopaineet kohdillaan...
V70 AWD 2.5T A 1998, Impala 4d HT '63

Poissa vpernu

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 595
  • www.vrcf.fi
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #1816 : 27.10.2013, 15:32:39 »
Iso nestepää ja vakio hyrrä ni ahdot kohtuullikseks ja syötöt kohtuulliseks ni pääsee paljon parempii lukemii ku että kääntää kaikki ruuvit tappii.Vakio garret ei työnnä niin isoo ilmamäärää ku tarvis vaikka ne paineet ois 3bar.T3 ei oo siel muutaku jarruun.Perehy ensin moottorin hengityksee ennenku halkaset sen koko mosan ;)

Poissa Sukkamies

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 184
  • www.vrcf.fi
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #1817 : 27.10.2013, 16:25:57 »
Jos 2.5bar on ahtoja ollut voin vaan kuvitella mitä pakopaineet on ollu... ei säily kansi kauheen pitkäikäsenä.
T3 on kyllä vakio, mutta on vähän väärin sanoa että T3 on pieni koska sitä on erikokoisilla pakopesillä, tietenkin. Volvossa vakiona olevissa T3:ssa pakopesät ovat pieniä ja siksi pakopaineista tulee järkyttäviä yhtään isommilla ahdoilla.

Joku, olisiko ollut juuri Caideman, penkitti joskus vakiogarretilla ja 12mm nestepäällä 197hv, paineita ahtopainetta en muista. Taisi siinäkin pakopaineet olla aika jäätävät, ei suositeltavaa.
Onse jo kaksi vuotta saanu kenkää noilla paineilla ja hyvin pelittää kone :)

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #1818 : 27.10.2013, 17:19:42 »
Ainakin oman deekun T3 on AR.36 pakopesällä :P

Onse jo kaksi vuotta saanu kenkää noilla paineilla ja hyvin pelittää kone :)
Eikö vaan kannattaisi vaihtaa sinne se isompi ahdin vaikka kiinalainen T3/T4 ?...saahan silläkin sen 220-230hv ja vääntöäkin noin 380nm muistaakseni. Eikä olisi pakopaineet aivan pilvissä.

« Viimeksi muokattu: 27.10.2013, 23:31:54 kirjoittanut Kovalchuck33 »

Poissa Sukkamies

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 184
  • www.vrcf.fi
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #1819 : 27.10.2013, 17:59:08 »
Ainakin oman deekun T3 on AR.36 pakopesällä :P
Eikö vaan kannattaisi vaihtaa sinne se isompi ahdin vaikka kiinalainen T3/T4 ?...saahan silläkin saa sen 220-230hv ja vääntöäkin noin 380nm muistaakseni. Eikä olisi pakopaineet aivan pilvissä.
Taisi juurikin olla sama AR. omassa ahtimessa kun sitä pöydällä katselin... Laittaisin isomman mutta kun ei mahdu tonne 240 koppasen konetilaan. Pitäisi jatkaa pakosarjan putkee että saisi ahtimen vaihdelaatikon viereen. Se ahdin on meinaan puolisenttiä korista irti. Imupuoli siis.

Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2432
  • SVK #1927, mitäs sitten?
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #1820 : 27.10.2013, 20:48:51 »
240seen mahtuu vaikka hx35, kunhan heittää vakiotdhalkosarjalla vesilintua... :2funny:
242 V8 1983 - S80 D5 - 142 GL - 145 2.5tdi (s)Express - 740 aut.

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

Poissa Tyggi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 150
  • www.vrcf.fi
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #1821 : 27.10.2013, 22:16:26 »
240seen mahtuu vaikka hx35, kunhan heittää vakiotdhalkosarjalla vesilintua... :2funny:

mänee vakiosarjalla vaikka hx40 kunhan väsää siihen semmosen oikeenlaisen väliputken. ahtimen ja pakosarjan väliin, tosiaan ahdin kyllä siirtyyhiukan etiäpäin eli "vakio" ilmansuodattimen paikalle
Real Cars Dont Have Spark Plugs!

945 d24tic

Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2432
  • SVK #1927, mitäs sitten?
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #1822 : 27.10.2013, 22:30:56 »
mänee vakiosarjalla vaikka hx40 kunhan väsää siihen semmosen oikeenlaisen väliputken. ahtimen ja pakosarjan väliin, tosiaan ahdin kyllä siirtyyhiukan etiäpäin eli "vakio" ilmansuodattimen paikalle
Tulee niin suuri vipuvarsi että joko halkee pakosarja tai kansi...
242 V8 1983 - S80 D5 - 142 GL - 145 2.5tdi (s)Express - 740 aut.

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

Poissa Diudi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 845
  • www.vrcf.fi
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #1823 : 27.10.2013, 23:24:15 »
Tai jos omistaa hitsin, rälläkän ja lattarautaa niin ei oo hirveen iso rikos ottaa siivua poies runkopalkista ja hitsata sinne kolon pohjalle lattaraudasta korviketta. Sillee mahtuu T3/T4 ja samalla vaivalla varaa sen verran millejä ja senttejä, että HX35:kin sinne mahtuu. Sen oon ite oppinu kantapään kautta, että dieselissä paras on mahd. lyhyt pakosarja, ja mielellään putket yhtä pitkiä toki. :)
MB SLK 230 Kompressor -97 (R170)

Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2432
  • SVK #1927, mitäs sitten?
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #1824 : 28.10.2013, 00:10:58 »
Tai jos omistaa hitsin, rälläkän ja lattarautaa niin ei oo hirveen iso rikos ottaa siivua poies runkopalkista ja hitsata sinne kolon pohjalle lattaraudasta korviketta. Sillee mahtuu T3/T4 ja samalla vaivalla varaa sen verran millejä ja senttejä, että HX35:kin sinne mahtuu. Sen oon ite oppinu kantapään kautta, että dieselissä paras on mahd. lyhyt pakosarja, ja mielellään putket yhtä pitkiä toki. :)
Mut jos omistaa rälläkän ja hitsin niin parempi olis hakee vesijohtomutkia ja väsätä joku yksinkertanen peltisarja isompaa ahdinta varten.
242 V8 1983 - S80 D5 - 142 GL - 145 2.5tdi (s)Express - 740 aut.

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

Poissa Diudi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 845
  • www.vrcf.fi
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #1825 : 28.10.2013, 18:31:48 »
Mut jos omistaa rälläkän ja hitsin niin parempi olis hakee vesijohtomutkia ja väsätä joku yksinkertanen peltisarja isompaa ahdinta varten.

Kunhan sen sijainti on suht sama, koska tarkotuksena on saada yhtä pitkät ja mahd. lyhyet putket. Ainaki näin minulle on kerrottu dieselvirittäjien suusta että pitkä ylös-eteen-pakosarja ei oo hyvä ratkasu dieselissä.
Itekki semmosen tein ja yritin tehä toistaki kunnes uskoin muita ja päädyin runkopalkin muokkaukseen.

Mut kukin tyylillään, vähiten vaivaa vie toi runkopalkin muokkaus. Ei mulla siinä ajallisesti (tunneissa) niin kauaa menny. :) ja vakiotdsatsi virtaaki viel kohtuu hyvin deeku miesten puheiden mukaan.

Sinne saattaa sopia Hx35:kin saman tyyppisellä omatekoisella-peltisatsilla kun vakio, kunhan vain muuttaa turbon laipan kulmaa. Ainaki T3/T4 luulis mahtuvan kun saa vähä nostettua/käännettyä sitä ettei vastaa siihen palkkiin enää.
« Viimeksi muokattu: 28.10.2013, 18:38:34 kirjoittanut Diudi »
MB SLK 230 Kompressor -97 (R170)

Poissa kipi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 27
  • Honkilahden keskusautohalli.
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #1826 : 28.10.2013, 21:55:50 »
Kunhan sen sijainti on suht sama, koska tarkotuksena on saada yhtä pitkät ja mahd. lyhyet putket. Ainaki näin minulle on kerrottu dieselvirittäjien suusta että pitkä ylös-eteen-pakosarja ei oo hyvä ratkasu dieselissä.

useampi turbuguru on sanonut että dieselis ei ole kovinkaan suurta merkitystä runnereiden pituuksilla. tärkeämpää on saada sarja äärimmäisen hyvin virtaavaksi.
Etuveto allergikko.

Poissa Sawo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1119
  • www.vrcf.fi
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #1827 : 28.10.2013, 22:43:04 »
Tänään laitoin tuohon hukkiksen letkuun T-haaran ja ahdot on nyt n.0,9bar luokkaa. Reikä T-haarassa oli muistaakseni jotain viiden millin luokkaa.
Karaa tutkailin kans, joku edellisistä omistajista oli näköjään muokannut sitä vähän rajummalla kädellä. Onko se nyt "maksimiasennossaan", kun edestäpäin katsottuna se kolonen on taaksepäin?

Poissa Diudi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 845
  • www.vrcf.fi
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #1828 : 29.10.2013, 16:27:09 »
Tänään laitoin tuohon hukkiksen letkuun T-haaran ja ahdot on nyt n.0,9bar luokkaa. Reikä T-haarassa oli muistaakseni jotain viiden millin luokkaa.
Karaa tutkailin kans, joku edellisistä omistajista oli näköjään muokannut sitä vähän rajummalla kädellä. Onko se nyt "maksimiasennossaan", kun edestäpäin katsottuna se kolonen on taaksepäin?

Joo kolonen tulipeltiä kohti niin sillon on maksimissa.

useampi turbuguru on sanonut että dieselis ei ole kovinkaan suurta merkitystä runnereiden pituuksilla. tärkeämpää on saada sarja äärimmäisen hyvin virtaavaksi.

Vaikea sanoa, huhupuheita on niin paljon.. Mut jos ei hae deekusta yli 250hp niin lähes hyödytön alkaa käyttää aikaa tekeen pakosatsia. Mutta toki jokainen muokkailee palkkeja omalla vastuulla, oma ratkasu on ainaki näin konetekniikan insinööriopiskelijan silmissä lujuusopillisesti ihan toimiva ja turvallinen vaihtoehto.  ::)
MB SLK 230 Kompressor -97 (R170)

Poissa Sukkamies

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 184
  • www.vrcf.fi
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #1829 : 29.10.2013, 20:37:41 »
uskon kanssa että 200hv hujakoilla ei ole niin väliä onko lyhyt ja millilleen samanpituiset putket, mutta pitänee miettiä. Viimeistään kesällä sitten. Nytten riittää jopa vaparin väännöt kolmoselle kevyesti heittään perää ;)
Jos joku muistaa minun huikeeta katsastusvikalistaa, niin se on selätetty! ELK Ja päästöistäkin päästin sopuun katsastusmiehen kanssa. Rahaa ja työtunteja meni aika huolella (minun budjetilla paljon :D) Sitten vaan ropellia putkistoon kiinni ja kohti talvea  S*

 

Ateho  Elekma