Kulkukoira  Proturbo

D24 tehon lisäys keskustelu

  • 3082 Vastauksia
  • 894951 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa vpernu

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 595
  • www.vrcf.fi
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #2325 : 19.02.2014, 22:20:34 »
Syöttöä vaan lisää.Itellää ja hx35 asennuksen jälkee ahdot oli max 0,5 ja siitä ku rupes kääntämää ruuvia ni ahdot oli parhaimmillaa 3,5 kiloo vähän pidemmäs vedos ;)

Poissa VahuJ

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 493
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #2326 : 20.02.2014, 09:18:42 »
Ei se nyt musta ihan sillekään tunnu, ei se nyt siis savuta mitenkään älyttömiä määriä ennenkun ahdonalanen lyö päälle. :(

PS. Olin säätävinäni 0,95 ennakot kun pumpun vaihdoin.

Älä nyt heitä ainakaan heräävyyden suhteen vielä pyyhettä kehiin... ainakin oman auton kohdalla tuo ahtimen herääminen parani vasta muuteman ajokerran jälkeen. Itsellä ei ole kierroslukumittaria mutta sen herkistymisen huomasi aivan selvästi joten on pakko olla kysymys useista sadoista kierroksista.

Ahtojen puutteeseen ei auta kun syötönlisäys tai sitten on vuotoa ahtoputkissa tms.
R/T 0,221     
60' 2.073      
1/4 13.996    
km/h 154.99

Poissa J_Lanttola

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 754
    • Meratia Oy
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #2327 : 20.02.2014, 09:39:18 »
Virittämisestä sitten:

Tänään saatiin HX35w deekun kaveriksi. Mutta helkutin huonosti herää! Eikös yleensä porukalla jossain 3000rpm paras veto näissä?
Muut virit:

12mm pumppu, huollatettu äskön pajalla
600x300x76 kiinacooleri
3" putki alusta loppuun yhdellä vaimentajalla

Ja ainakin tilasin #12 pakopesällä, eikai ne nyt oo KKD:llä isompaa mulle laittanu...

Herää vasta jossain 4000rpm jälkeen jolloin kerää ahtoja max 1,4bar. Kokeiltu myös ottaa hukkaportin kellon letku irti, ei vaikutusta. Voiko johtua oikeesti vaan syötön puutteesta? Kara on dremelöity aikalailla loppuun kohtakatkeaa -tyyliin. Savuttaa kyllä ennen kun ahdot nousee reippaasti mutta ahtojen noustua loppuu... Perussyöttöä nyt on varaa kääntää vielä vaikka kuinka. Sitten vaan käy savuttamaan niin helekutisti ihan vähänkin kaasuun koskemalla...

Jos liitokset on tiiviit, ahto sekä pakopuolella, putkisto on riittävän avara, eikä ilmaputsari ahdista, niin sanoisin että lisää syöttöä vaan :)
Mulla ainakin oli syötöt sillälailla että kaasu pohjassa jos lähti niin aika reippaasti tuli mustaa. Normaaliajossa oppi kyllä kiihdyttelemään aluksi pintakaasulla ja lisäämään kaasua hiukan kierrosten mukaan, niin pystyi ajamaan aika savuttomasti.

Olikos sulla erillistä siirtopumppua tässä? Mulla sen asentaminen antoi vielä lisää potkua, kun pumpun oma ei jaksanut enää imeä tarpeeksi. Tosin ilman erillistä pumppuakin ahtoi kyllä aika reippaasti.


Ahdinhan pitäisi muuten aina täyttää öljyllä tuloputkesta ennen ensistarttia, jos joku ei vielä tiennyt. Tosin uskoisin että ne on rasvan kanssa kyllä kasattu, joten ei se varmaan heti lakruja syö, vaikka käy kuivanakin vähän aikaa, mutta ei se varmaan hyvääkään tee.
Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

Poissa anone

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • savua!
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #2328 : 20.02.2014, 15:51:16 »
Nonnis, oli se syötöstä kiinni. :) Ruuvia kireämmälle ja 1,7-1,8bar antaa ja aiemmin herää.

Ei ole erillistä pumppua, löytyis kyllä leikkuupuimurista sähkönen siirtopumppu joka kävi kiinni kun haeskelin imuvuotoa tosta vehkeestä...

Ja tuli kaadeltua öljyä tulopuolelle ennen ensisavuja.
945 -93 D5252T + MB 722.6, 965 -95 B6304S, 965 -96 B6254S + M90
Vain kiva kaveri korjaa ehjää.

Poissa Sukkamies

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 184
  • www.vrcf.fi
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #2329 : 20.02.2014, 16:57:32 »
Mites ku mulla t3/t4 kanssa laskin syöttöjä/kiristin ahtojousta niin heräävyys parani? Ja ei sitä mustaa  iha hirveesti tullu.

Edit: olisikohan pumpun ajoitus hiukan liian myöhässä? Kun kylmänä ahdin herää todella paljon herkemmin ja savu ei ole aivan piki mustaa niinkuin pitäisi olla? En omista työkaluja sen tarkistamiseen.. Mietin että pääsisköhän helpolla vai ampuuko itteensä jalkaan jos menisi pumppua hiukan siirteleen ja katsoon paraneeko/paheneeko käynti? Tietenkin merkkais huolella pumpun alkuperäisen asennon. (kun eikös sitä vaan löysätä muttereita ja käännetä asennosta toiseen niin periaatteessa sen saa takas aika helpolla)
EDIT:2
http://aijaa.com/img/b/00445/13073061.jpg Pumpun ajoituksesta huono kuva. Osaako joku sanoa siitä mitään?
Kolmas juttu: Syöttöruuvi avattu täysin auki joskus, ja ei suostu meneen enään kii päin. Mitä tehdä?  :o
« Viimeksi muokattu: 23.02.2014, 15:51:58 kirjoittanut Sukkamies »

Poissa anone

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • savua!
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #2330 : 23.02.2014, 18:18:14 »
Nosiis... onhan t3/4 pienempi ahdin kuin toi hx35. Sulla siis lähti hukkaportti aukeemaan liian aikasin, nyt kun kiristit jousta niin ei laske tavaraa niin helposti turbiinin ohi. Syöttöä tais olla sitten jo liikaa jos sen laskeminen autti heräämiseen.

Tosta pumpun asennosta telineeseensä nähden ei voi ajotuksista päätellä oikeestaan mitään, koska hihnaa voi siirtää hampailtaan eri suuntiin ja lisäksi nokka-akselin taaimmaista hihnapyörää voi pyöritellä mielensä mukaan koska siinä ei (kuulemma) ole kiilaa. En ole itse siitä koskaan säätänyt mutta mahdollista. Ainut mitä tosta voi nyt sanoa on että myöhäsemmälle nyt sitä siirsit. Jos savusta tuli harmaata/sinertävää mustan sijasta väittäisin että nyt mentiin liian myöhäiselle.

Ja toi ennakonsäätö ei vaadi muita työkaluja normi avainten lisäksi kuin digitaalisen työntömitan. Ei ole kovin kallis. Vähän perehtyy aiheeseen niin ei ole edes monimutkanen toimenpide, parin kerran jälkeen menee aika rutiinilla.

Tuosta syöttöruuvista en osaakkaan sitten sanoa.
945 -93 D5252T + MB 722.6, 965 -95 B6304S, 965 -96 B6254S + M90
Vain kiva kaveri korjaa ehjää.

Poissa Sukkamies

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 184
  • www.vrcf.fi
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #2331 : 23.02.2014, 18:33:24 »
Nosiis... onhan t3/4 pienempi ahdin kuin toi hx35. Sulla siis lähti hukkaportti aukeemaan liian aikasin, nyt kun kiristit jousta niin ei laske tavaraa niin helposti turbiinin ohi. Syöttöä tais olla sitten jo liikaa jos sen laskeminen autti heräämiseen.

Tosta pumpun asennosta telineeseensä nähden ei voi ajotuksista päätellä oikeestaan mitään, koska hihnaa voi siirtää hampailtaan eri suuntiin ja lisäksi nokka-akselin taaimmaista hihnapyörää voi pyöritellä mielensä mukaan koska siinä ei (kuulemma) ole kiilaa. En ole itse siitä koskaan säätänyt mutta mahdollista. Ainut mitä tosta voi nyt sanoa on että myöhäsemmälle nyt sitä siirsit. Jos savusta tuli harmaata/sinertävää mustan sijasta väittäisin että nyt mentiin liian myöhäiselle.

Ja toi ennakonsäätö ei vaadi muita työkaluja normi avainten lisäksi kuin digitaalisen työntömitan. Ei ole kovin kallis. Vähän perehtyy aiheeseen niin ei ole edes monimutkanen toimenpide, parin kerran jälkeen menee aika rutiinilla.

Tuosta syöttöruuvista en osaakkaan sitten sanoa.
joo vähän oikastaan: Vanhalla ahtimella se hukkisvuoti, ja ennakkoo en ole vielä säätänyt, epäilen vain että se on pielessä. Jos siirrän pumppua, niin kellonvastaiseen suuntaan aikasemmalle?

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #2332 : 23.02.2014, 18:35:50 »
Niissä nokka-akselin pumpun ja jakohihnan hihnapyörissä ei tosiaan ole mitään kiiloja. Heittokello ja sopiva adapteri sinne suutinputkien keskellä olevaan reikään olisi mielestäni ajoituksen säätöön paljon digitönäriä parempi työkalu, on vähän hankala yrittää pitää sitä tönäriä paikallaan ja samalla kiristää sitä pumpun hihnapyörää nokka-akselista.

Tuolla on tuohon ennakon säätöön hyvät ohjeet
« Viimeksi muokattu: 23.02.2014, 18:44:11 kirjoittanut Kovalchuck33 »

Poissa anone

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • savua!
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #2333 : 23.02.2014, 18:40:20 »
Hop, pumpun hihnapyörässä on kiila.

Ja joo, ennakko aikaistuu kääntämällä pumppua konetta kohti repsikan puolelle, vastapäivään siis.
« Viimeksi muokattu: 23.02.2014, 18:43:09 kirjoittanut anone »
945 -93 D5252T + MB 722.6, 965 -95 B6304S, 965 -96 B6254S + M90
Vain kiva kaveri korjaa ehjää.

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #2334 : 23.02.2014, 18:41:59 »
Hop, pumpun hihnapyörässä on kiila.
Niin pumpussa on, mutta nokan päässä ei ole mitä siis tarkoitin tuossa.

edit: vähän korjasin tuota paremmaksi...
« Viimeksi muokattu: 23.02.2014, 18:45:10 kirjoittanut Kovalchuck33 »

Poissa Tyggi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 150
  • www.vrcf.fi
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #2335 : 23.02.2014, 18:56:02 »
Kolmas juttu: Syöttöruuvi avattu täysin auki joskus, ja ei suostu meneen enään kii päin. Mitä tehdä?  :o

kannattaa sitä mutteria avata/löysyttää ja siteen pyörittää sitä "ruuvia" myötäpäivään :2funny: :2funny: ei pahalla, vitsi vitsi
Real Cars Dont Have Spark Plugs!

945 d24tic

Poissa Sukkamies

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 184
  • www.vrcf.fi
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #2336 : 23.02.2014, 21:32:48 »
kannattaa sitä mutteria avata/löysyttää ja siteen pyörittää sitä "ruuvia" myötäpäivään :2funny: :2funny: ei pahalla, vitsi vitsi
Pakko :D mites nyt ku sitä painaa niin se kyllä syöttöö lisää. Röpläilin sitä hetken ja tyhjäkäynti oli ok mutta kun kaasuttaa ni kierrokset jää leijuun ja huutaan??

Poissa anone

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 704
  • savua!
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #2337 : 23.02.2014, 21:42:13 »
mutta kun kaasuttaa ni kierrokset jää leijuun ja huutaan??

Liian isolla perussyöttö jos noin tekee.
945 -93 D5252T + MB 722.6, 965 -95 B6304S, 965 -96 B6254S + M90
Vain kiva kaveri korjaa ehjää.

Poissa Sukkamies

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 184
  • www.vrcf.fi
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #2338 : 23.02.2014, 22:41:02 »
Liian isolla perussyöttö jos noin tekee.
Hyvä. Pelkäsin jotain muuta. Vähä kettumainen säätää ku kierteet ei ota tai jotain. No kokeillaa räpeltää huomenna lisää.

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #2339 : 23.02.2014, 22:45:46 »
Ei kai siinä syöttöruuvissa vaan ole se metallihela paikoillaan ?

näkyy tuossa kuvassa tuon 13mm lukitusmutterin edessä...ettei tuo jumita sitä ruuvia nyt sitten...


 

Ateho  Elekma