Futurez  Kulkukoira

740 Turbotus kysymyksiä !

  • 7 Vastauksia
  • 5826 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Driver

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
740 Turbotus kysymyksiä !
« : 17.02.2014, 22:28:01 »
Morjesta !

Eli uusi olen foorumilla ja vähän tietoja kaipaisin  :)

Pari vuotta sitten oli tarkotus ostaa tuollainen 240 volvo johon turbotus, se sitten jotenkin vain jäi.. Nyt olis taas intoa alkaa volvoa väsäämään. Eli koskaan ennen en ole volvoa omistanut, mutta olen sentään jotain noista moottoreista lukenut.

Tällä kertaa tarkoitus olis hommata 740 johon vaihtaa turbo moottori, tässä tulee mieleen heti ensimmäinen kysymys:

 - Kannattaako hankkia siis alunperin ei vähäpäästöinen (esim kaasarimalli) vai onko sillä mitään merkitystä, vai voinko ostaa esim ruiskumallin joka on vähäpäästöinen, onko helpompaa alkaa hommiin tuolla ei vähäpäästöisellä korilla ? ( koska moottori joka tapauksessa vaihdetaan niin ainoa mikä tähän mennessä ostoon on vaikuttanut on ollut korin kunto ).

 - Tarkoitus olisi ottaa tehoa irti silleen että 300hp menee rikki, mutta ei tarvitse menä lähellekkään 400hp. Tämähän asettaa heti monta kysymystä, mikä moottori kannattaisi hankkia swappia varten johon tarvisi vähiten vaihtaa tavaraa että kestää tuon 300 heppaa, sama vaihteistossa & kytkimessä. ( sen verran lueskelin että tuo 350hp on maaginen luku jolla hajotetaan heikommat kanget tjs :D )

 - Sitten mennäänkin siihe aiheeseen joka on ihan pimennossa mulle, tarviiko noihin hp määriin alkaa ostamaan itse ohjelmoitavaa moottorinohjausboxia vai pärjääkö jollain perus kilkkeellä jota on esim modattu ? (tämä luutavastikkin myös halvempi ratkaisu ? )

 - Olettaen että ostan korimalliltaan 740 jossa ei ole alunperin turboa, niin mitä eroa sillä on turbo 740 koriin, katsastusta ajatellen siis mitä tarvitsee vaihtaa vai tarviiko mitään ?

Tällä kertaa nämä on nyt päällimäisenä mielessä, jos jollakin on muuta tietoa mitä mun pitäis tietää tästä hommasta niin toki saa kertoa mitä en osannut kysyä.

Toivon kumminkin että vaikka kaikkia varmast tekee mieli sanoa, että meneppäs lukemaan muuaalta esim projekti päiväkirjoista tietoa tai käytä hakua, niin tottakai teen niin mutta silti ois hyvä että tähän ketjuun vastattais ihan kunnon vastauksilla koska tässä nyt tällä kertaa kumminkin ihan tosissaan ollaan niin olisi helpompi tänne yhteen paikkaan kasata nää mun kysymykset ja mietiskelyt & vastaukset P>

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2283
Vs: 740 Turbotus kysymyksiä !
« Vastaus #1 : 17.02.2014, 23:12:47 »
- Kannattaako hankkia siis alunperin ei vähäpäästöinen (esim kaasarimalli) vai onko sillä mitään merkitystä, vai voinko ostaa esim ruiskumallin joka on vähäpäästöinen, onko helpompaa alkaa hommiin tuolla ei vähäpäästöisellä korilla ? ( koska moottori joka tapauksessa vaihdetaan niin ainoa mikä tähän mennessä ostoon on vaikuttanut on ollut korin kunto ).
Ei vähäpäästöinen kori on oikeastaan ehdoton jos laitteen meinaa saada laillisesti rakennettua.

- Tarkoitus olisi ottaa tehoa irti silleen että 300hp menee rikki, mutta ei tarvitse menä lähellekkään 400hp. Tämähän asettaa heti monta kysymystä, mikä moottori kannattaisi hankkia swappia varten johon tarvisi vähiten vaihtaa tavaraa että kestää tuon 300 heppaa, sama vaihteistossa & kytkimessä. ( sen verran lueskelin että tuo 350hp on maaginen luku jolla hajotetaan heikommat kanget tjs :D )
Vahvakankinen vinokone kestää nuo 300hp lukemat hyvinkin vakiopalikoilla kunhan säädöt on kunnossa, eli seokset kohdallaan eikä pääse nakuttamaan. Heikommat ns. linnunluukangethan antautuvat jo alle 250hp tehoilla. M46 vaihteisto alkaa olla melko räjähdysherkkä päälle 300hp tehoilla joten M90 tai jonkin muun kestävämmän vaihteiston vaihtaminen on suositeltavaa. Kytkimeksi SRE asetelma ja massalevy pitää nuo lukemat vielä ongelmitta.

- Sitten mennäänkin siihe aiheeseen joka on ihan pimennossa mulle, tarviiko noihin hp määriin alkaa ostamaan itse ohjelmoitavaa moottorinohjausboxia vai pärjääkö jollain perus kilkkeellä jota on esim modattu ? (tämä luutavastikkin myös halvempi ratkaisu ? )
Aihiosta riippuu mikä moottorinohjaus siinä tehtaalta on. B200/230ET moottoriset turboseiskat ovat motronic-ohjattuja ja B230FT moottoriset taas LH-jetronicilla. Molemmissa tapauksissa lienee suositeltavaa laittaa joku ohjelmoitava purkki, vaikka on LH-jetilläkin melko kovia tehoja otettu. Tästä osa-alueesta ei ole mulla paljon kokemusta joten viisaammat voi jatkaa.

- Olettaen että ostan korimalliltaan 740 jossa ei ole alunperin turboa, niin mitä eroa sillä on turbo 740 koriin, katsastusta ajatellen siis mitä tarvitsee vaihtaa vai tarviiko mitään ?
Miksi sen aihion pitäisi olla vapari? Vanhemmissa koreissa kun on jarrujen ja taisi olla jopa vakaajienkin vaihto edessä jos meinaa katsastaa turboa vertailumallina käyttäen. Ahdetussa olisi kaikki nuo osat valmiina ja tekniikassakin huomattavasti enemmän käyttökelpoisia osia.
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa Driver

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 Turbotus kysymyksiä !
« Vastaus #2 : 17.02.2014, 23:30:28 »
Miksi sen aihion pitäisi olla vapari? Vanhemmissa koreissa kun on jarrujen ja taisi olla jopa vakaajienkin vaihto edessä jos meinaa katsastaa turboa vertailumallina käyttäen. Ahdetussa olisi kaikki nuo osat valmiina ja tekniikassakin huomattavasti enemmän käyttökelpoisia osia.

Kiitos nopeesta vastauksesta ja tiedoista !

Tuosta kori jutusta sen verran, että tarkoitus on että koriin ei tuhlautuisi kuin se max 800e ja sitten voisi panostaa muihin osiin ehkä hieman enemmällä rahalla. ( ja eihän noita valmiiksi turbolla olevia tuohon hintaan saa luutavastikkaan, en ole paljoa ehtiny kattella millasta on myynnissä)
Niin tämähän ei siis ole mikään kuukauden projekti eli mullahan ei ole heti käytettävissä sitä viittä miljoonaa euroa jotka tähän tulee vielä menemään  ;D

Siksi ajattelin että ensin hommaan auton ja sitten kun se on koriltaan suht hyvä kuntoiseksi saatu niin sitten moottoria jne. pikku hiljaa sitä kilkettä paikoilleen. (eli tarkotus oli saada auto hommattua nyt tuolla 800e mitä omaan tähän hommaan tällä hetkellä)

Poissa o_j

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1434
Vs: 740 Turbotus kysymyksiä !
« Vastaus #3 : 17.02.2014, 23:43:45 »
Miksi sen aihion pitäisi olla vapari? Vanhemmissa koreissa kun on jarrujen ja taisi olla jopa vakaajienkin vaihto edessä jos meinaa katsastaa turboa vertailumallina käyttäen. Ahdetussa olisi kaikki nuo osat valmiina ja tekniikassakin huomattavasti enemmän käyttökelpoisia osia.

Ja yleensä alkuperäinen turbo eroaa varustukseltaan noista karvalakki-gl:stä melkoisesti. Ennen en itse osannut arvostaa tätä asiaa, mutta kun japsien jälkeen volvoilla on tullut enemmän ajeltua niin onhan ne lelut kivoja olla olemassa. Vaikkei ne luultavasti toimi eikä suurimmalle osalle käyttöökään oo.

Kiitos nopeesta vastauksesta ja tiedoista !

Tuosta kori jutusta sen verran, että tarkoitus on että koriin ei tuhlautuisi kuin se max 800e ja sitten voisi panostaa muihin osiin ehkä hieman enemmällä rahalla. ( ja eihän noita valmiiksi turbolla olevia tuohon hintaan saa luutavastikkaan, en ole paljoa ehtiny kattella millasta on myynnissä)
Niin tämähän ei siis ole mikään kuukauden projekti eli mullahan ei ole heti käytettävissä sitä viittä miljoonaa euroa jotka tähän tulee vielä menemään  ;D

Siksi ajattelin että ensin hommaan auton ja sitten kun se on koriltaan suht hyvä kuntoiseksi saatu niin sitten moottoria jne. pikku hiljaa sitä kilkettä paikoilleen. (eli tarkotus oli saada auto hommattua nyt tuolla 800e mitä omaan tähän hommaan tällä hetkellä)

En tiedä kuinka pahasti inflaatio on näihin iskenyt, mutta luulisi pikkuvikaisen turbokopan löytyvän tuohon rahaan ihan sopuisasti kun vähän aikaa tarkkailee markkinoita.
745 Turbo+ -90
LC HJ60 -83
LC HJ60 -84

Poissa Driver

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 Turbotus kysymyksiä !
« Vastaus #4 : 18.02.2014, 00:08:41 »
Mikäs noissa jarruissa muuten on erillaista ?
Eikös normissa ja turbo korissa ole kumminkin levyt edessä ja takana ?

Kyllä ne aika kovat on hinnat noilla turbo vehkeillä jos esim nyttenkin kattoo tuonne nettiauton puolelle, halvin sedan turbo on 1400e (sedan pitää olla kyllä :) ) Sähkö kilkkeillä ei oo väliä vaikka pitäski veivaa ite ikkunat auki jne kattoluukua ei tarvi.

Jos ei mitään hirveen HC hommaa joudu tekemään että normi korista saa turbokorilliseks niin kyllä mä siihen hommaan voin alkaa, eipä se vakaajankaa vaihto hirvee homma luulis olevan, jarruhommatki menee jos ei koko akselia sen takia tarvis alkaa vaihtamaan. noista ois kiva saada lisä tietoo mitä pitäs tehdä, varsinki jarruist.
« Viimeksi muokattu: 18.02.2014, 00:26:47 kirjoittanut Driver »

Poissa o_j

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1434
Vs: 740 Turbotus kysymyksiä !
« Vastaus #5 : 18.02.2014, 00:57:05 »
Jarrut riittää, kiitos volvon mitä varastossa sattuu olemaan-kokoamispolitiikan. Eli turbojakin on tehty pikkujarruilla. Tavoitetehoilla kannattaa tietty oman henkensä vuoks panostaa vähän jarruihinkin, 850/x70 jarrut saa eteen näpräämällä ja 940 jarrut heittämällä (satula+kannake+levy). Vakaaja(t) on turbossa himpun paksummat?

Mitään sinällään ihmeellistä/mahdotonta ei ahtaminen alustan osalta vaadi.

Kyllä ne aika kovat on hinnat noilla turbo vehkeillä jos esim nyttenkin kattoo tuonne nettiauton puolelle,

En tiedä kuinka pahasti inflaatio on näihin iskenyt, mutta luulisi pikkuvikaisen turbokopan löytyvän tuohon rahaan ihan sopuisasti kun vähän aikaa tarkkailee markkinoita.

Näinhän se menee, joskus ei oo yhtään ja joskus on monta yhtä aikaa. Foorumin markkinapaikka on myös mainio alue tehdä löytöjä. :hello:
745 Turbo+ -90
LC HJ60 -83
LC HJ60 -84

Poissa Driver

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 Turbotus kysymyksiä !
« Vastaus #6 : 18.02.2014, 01:13:26 »
Noni sehän on hyvä !
joo kyllähän niitä jarrujakin tulee varmasti parannettua, tarvi vaan mielenrauhan siltä osin ettei niitä katsastusta varten tarvi muokata. Mites jos nyt on alusta kunnossa ja kone vaihdettu turbo koneeseen ja päräytän katsastukseen. Mitäs papereita sinne tarvii mukaan ? eikö siitä turbokoneen luovutaneesta korista tarvi jotai papereita vai oonko ymmärtäny ihan omiani ?

Poissa o_j

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1434
Vs: 740 Turbotus kysymyksiä !
« Vastaus #7 : 18.02.2014, 09:42:43 »
Lukase aluks vaikka toi FAQ topic: http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=29427.0.
745 Turbo+ -90
LC HJ60 -83
LC HJ60 -84

 

Futurez  Kulkukoira