Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

B21 poraus

  • 21 Vastauksia
  • 10236 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jonttu_

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 91
  • www.vrcf.fi
Vs: B21 poraus
« Vastaus #15 : 11.12.2016, 20:34:29 »
tästä kummastuneena mittasin sylinteriputkien vahvuudet B230 ja B200 koneista.
B200: Poraus 88.9 ja sylinteriputken ulkohalkaisija 98mm = n.9mm/2=4.5mm seinämävahvuus
B230: Poraus 96.0 Ja sylinteriputken ulkohalkaisija 104mm=n.8mm/2=4.0mm seinämävahvuus

Aika ohueksi menee jos B200 lohkon tosiaan poraa 96mm männälle. Ei paljoa linnunluita vahvempaa kankea kannata enää laittaa ::)

Aika hurjaltahan toi kyllä kieltämättä kuulostaa... :D Piti käydä varastoja penkomassa kun muistelin, että yksi tuollainen lohko jäi joskus pyörimään nurkkiin. Satuinpa vielä löytämään sen.


Oli ihan perus kyläkisa moottorissa. 180hv moottorijarrussa penkitetty. Onhan se sylinteriseinämä aika ohut.  :D

Poissa lakeshead

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 786
  • Osta Volvo voimapesä, korjaa sitä koko kesä
Vs: B21 poraus
« Vastaus #16 : 12.12.2016, 11:02:43 »
B230 lohkosta saisi tehtyä 2.5 litraisen subarun EJ25 99,5mm männällä. Molemmissa 23mm männäntappi. Noissa vaan on matalempi puristuskorkeus, 30,88mm vrt. vinokoneen 39,7mm. Esim 158mm kiertokangella mäntä jäisi 2,68mm dekin alle ja kankisuhde senkun paranee, 158/80=1.975
Dekistä höylää millin niin ollaan jo lähellä. Tämä tosiaan vaatii sitten 100mm reijällä olevan kansipahvin, jota MDS myy.
Edit. Jos kansipahvi on 1mm, niin dekistä 1.68mm höyläämällä puristus olisi 8.49:1 vakio 530 kannella. Männän allas 6cc
« Viimeksi muokattu: 12.12.2016, 11:24:12 kirjoittanut lakeshead »

Poissa Eikka

  • Original Eikka
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 394
  • www.vrcf.fi
Vs: B21 poraus
« Vastaus #17 : 12.12.2016, 11:27:03 »
B230 lohkosta saisi tehtyä 2.5 litraisen subarun EJ25 99,5mm männällä. Molemmissa 23mm männäntappi. Noissa vaan on matalempi puristuskorkeus, 30,88mm vrt. vinokoneen 39,7mm. Esim 158mm kiertokangella mäntä jäisi 2,68mm dekin alle ja kankisuhde senkun paranee, 158/80=1.975
Dekistä höylää millin niin ollaan jo lähellä. Tämä tosiaan vaatii sitten 100mm reijällä olevan kansipahvin, jota MDS myy.
Edit. Jos kansipahvi on 1mm, niin dekistä 1.68mm höyläämällä puristus olisi 8.49:1 vakio 530 kannella. Männän allas 6cc

Liian ohkaiseksi menee perus B230 lohko.

Poissa lakeshead

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 786
  • Osta Volvo voimapesä, korjaa sitä koko kesä
Vs: B21 poraus
« Vastaus #18 : 12.12.2016, 11:34:29 »
Liian ohkaiseksi menee perus B230 lohko.
riippuu viritysasteesta, seinämää jää +2mm.
« Viimeksi muokattu: 12.12.2016, 16:02:45 kirjoittanut lakeshead »

Poissa Eikka

  • Original Eikka
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 394
  • www.vrcf.fi
Vs: B21 poraus
« Vastaus #19 : 12.12.2016, 13:13:57 »
Vinokoneen R-lohkoa eli "Evo" lohkoa jota käytettiin esim. Rallycrossissa aikoinaan sieti 100.4 mm:n porauksen ja vakioporaus taisi olla 99.6 mm.
Ja niin jos en väärin muista.
« Viimeksi muokattu: 13.12.2016, 00:17:28 kirjoittanut Eikka »

Poissa lakeshead

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 786
  • Osta Volvo voimapesä, korjaa sitä koko kesä
Vs: B21 poraus
« Vastaus #20 : 12.12.2016, 15:04:31 »
Muokattu
STD B230 1-2,3-4 pyttyjen välit 9mm
2-3 väli 12mm

Jää siis n.5mm pyttyjen väliin 99.5 porauksella
Ja seinämää 2.25mm.

Lainaus
Darton does recommend wet sleeve wall thickness under .150 
Elikkä Dartonin ohjeellinen minimi teräs sylinterille 3.8mm
« Viimeksi muokattu: 12.12.2016, 16:26:04 kirjoittanut lakeshead »

Poissa Eikka

  • Original Eikka
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 394
  • www.vrcf.fi
Vs: B21 poraus
« Vastaus #21 : 12.12.2016, 16:58:23 »
Väärinkäsitysten välttämiseksi tuo Volvon R-lohko eli "Evo" oli erikoislohko.
R-kirjainhan taitaa löytyä ihan perus B230 lohkonkin kyljestä mutta on ihan eri tavaraa.
Eli 97 mm poraus on aika lailla maksimi sille ja silloinkin vaparikäyttöön.

Ja loppuun hauska video.
https://www.youtube.com/watch?v=W4Eqll0QRas
« Viimeksi muokattu: 13.12.2016, 00:34:58 kirjoittanut Eikka »

 

KL-varaosat  Race.fi