Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: suunnittelun_kukkanen - 09.07.2018, 16:13:54

Otsikko: Volvo V70 D5 Autom. 2008 MK3 - Kone rikki, neuvoja
Kirjoitti: suunnittelun_kukkanen - 09.07.2018, 16:13:54
Omistan 2008 vuosimallin V70:sen D5 koneella, ajettu noin 280tkm ja huollettu mielestäni normaalisti. Viimeinen iso huolto tehtiin helmikuun lopulla jolloin vaihdettiin muun muassa vaihdelaatikon öljyt huuhtelemalla sekä käytiin muut litkut läpi. Auto on mennyt jokaisesta katsastuksesta läpi ilman moitteita eikä autossa ole ollut merkittäviä vikoja.

Reipas viikko sitten laturin pyörä leipoi kiinni Kehä I:llä ja apulaitehihna petti. Osa hihnasta jäi kiristimille mutta noin puolen sentin levyinen, hihnan mittainen soiro irtosi ja päätyi jakopään koteloon. Jako pomppasi, sylinterin kansi korkkasi ja koneen yläpää on tuusan nuusakana. En tiedä vielä tarkalleen mitä kaikkea hajosi sillä auto on edelleen Biliassa, mutta Bilian korjausarvio asettuu 6000 ja 7000 euron väliin. Auton realistinen arvo ennen tätä oli noin 8500-10000 euroa, eli tuohon korjaukseen ei kannata lähteä.

Nyt olisi pää täynnä kysymyksiä, että miten tässä kannattaisi edetä. Bilian mekaanikko kehotti ostamaan käytetyn koneen ja vaihdattamaan jollain pienemmällä pajalla. Kuulemma koneita kannattaisi etsiä Ruotsista. Löytyisikö keneltäkään käytännön kokemusta tällaisesta operaatiosta? Toinen vaihtoehto lienee myydä auto osiksi. Hyviä ideoita otetaan vastaan! Itselläni ei ole osaamista ryhtyä konetta vaihtamaan tai alkaa purkamaan osiksi, eli avaimet käteen periaatteella pitäisi onnistua. Lienee turha odottaa, että Volvo tulisi tällaisessa tilanteessa vastaan? Minusta on aivan käsittämätöntä, että tuota jakopään koteloa ei ole suojattu asianmukaisella tavalla ja yksi hihnan pätkä tuhoaa koko koneen.

EDIT: Autoa on säntillisesti huollatettu merkkiliikkeessä (Bilia). Kaksi huoltoa on tehty muualla, toisessa vaihdettiin jarrupalat ja toisessa tehtiin tämä postauksessa mainittu öljyjen vaihto. Tämän lisäksi apulaitehihnat kiristimineen on vaihdettu Bilialla elokuussa 2016.
Otsikko: Vs: Volvo V70 D5 Autom. 2008 MK3 - Kone rikki, neuvoja
Kirjoitti: mulugren - 09.07.2018, 18:27:03
Minulle Volvo huolto väitti että tarkistavat huollon yhteydessä aina jakohihnan kunnon. Mutta laturista ei ollut juttua eikä edes koko apulaitehihnasta.

Täällä palstallakin on juttua vaihtokoneen hommaamisesta ja vaihdosta. Ei se loppuviimeksi ole nyt niin kummoista. Etsit sopivan pajan ja pyydät niitä vaikka etsimään vaihtokoneen. Tai laita google päälle ja etsi itse :)

Missäpäin asut? Joku voi pystyä vinkkaamaan pajoja joilta kysyä
Otsikko: Vs: Volvo V70 D5 Autom. 2008 MK3 - Kone rikki, neuvoja
Kirjoitti: suunnittelun_kukkanen - 09.07.2018, 20:30:17
Minulle Volvo huolto väitti että tarkistavat huollon yhteydessä aina jakohihnan kunnon. Mutta laturista ei ollut juttua eikä edes koko apulaitehihnasta.

Täällä palstallakin on juttua vaihtokoneen hommaamisesta ja vaihdosta. Ei se loppuviimeksi ole nyt niin kummoista. Etsit sopivan pajan ja pyydät niitä vaikka etsimään vaihtokoneen. Tai laita google päälle ja etsi itse :)

Missäpäin asut? Joku voi pystyä vinkkaamaan pajoja joilta kysyä

Helsingissä asustelen. Googlella toki löytyy kaiken sorttista konetta hintaluokkaan 0-5000e, siksi ajattelin, että täältä mahdollisesti löytyy joku joka voi suositella esimerkiksi juuri pajaa tai mahdollisesti jotain tiettyä purkaamoa mistä kone kannattaisi ostaa.
Otsikko: Vs: Volvo V70 D5 Autom. 2008 MK3 - Kone rikki, neuvoja
Kirjoitti: virkpe - 09.07.2018, 21:33:51
tuossa olisi 2300,- D5 moottori (https://www.varaosahaku.fi/fi-fi/Hae/Osat/Volvo/VOLVO-V70/2008_2013/Moottori/Moottori-Diesel/Kaikki/ID-31326546/). tässä tapauksessa vanhasta moottorista pitää siirtää automaatin vauhtipyörä.
S80 osat käy myös.
Tuolta voi katsoa lisää varaosahaku (https://www.varaosahaku.fi/fi-fi/Hae/Osat/Volvo/)
Ruotsalainen vastine   bildelsbasen (http://www.bildelsbasen.se/)
Minusta on aivan käsittämätöntä, että tuota jakopään koteloa ei ole suojattu asianmukaisella tavalla ja yksi hihnan pätkä tuhoaa koko koneen.
Tuo on totta mitä sanoit, minulla kävi samoin.
Otsikko: Vs: Volvo V70 D5 Autom. 2008 MK3 - Kone rikki, neuvoja
Kirjoitti: COPTABALA - 09.07.2018, 22:37:00
Tuo moniurahihna(kin) on täyttä shaissea Volvolta. Mulla katkesi noin 60 tkm ajettu ja puolitoista vuotta vanha Biliassa vaihdettu orkkishihna kuin veitsellä leikaten. Onneksi parkkiruudussa ja tyhjäkäynnillä. Mekaanikon mukaan tuttu juttu, joku kivi pääsee lentämään väliin ja peli on selvä. Sitten on vaan tuurista kiinni meneekö jakohihna kaverina.
Otsikko: Vs: Volvo V70 D5 Autom. 2008 MK3 - Kone rikki, neuvoja
Kirjoitti: volvotdi - 10.07.2018, 02:32:40
Moottoriksi käy 131/163/185 mallit. Löytyy käytännössä isommista malleista eli S60, V70, Xc60, Xc90. Vuosimallista 06-09. Kaikki moottorit ovat teknisesti samoja.
Otsikko: Vs: Volvo V70 D5 Autom. 2008 MK3 - Kone rikki, neuvoja
Kirjoitti: brax - 10.07.2018, 10:19:40
Ei ole koneen vaihto kyseessä eikä pääkaupunkiseutu (vaan Tampere), mutta itselläni on hyviä kokemuksia käytetyn Webaston laitosta S80:iin VMS Racingin toimesta. Tilasivat Ruotsista vähän ajetusta autosta purkuosan ja laittoivat paikalleen, erittäin järkihintaan. Luulisi, että onnistuisi vaihtokoneen osaltakin.
Otsikko: Vs: Volvo V70 D5 Autom. 2008 MK3 - Kone rikki, neuvoja
Kirjoitti: mulugren - 11.07.2018, 19:50:26
Ei ole koneen vaihto kyseessä eikä pääkaupunkiseutu (vaan Tampere), mutta itselläni on hyviä kokemuksia käytetyn Webaston laitosta S80:iin VMS Racingin toimesta. Tilasivat Ruotsista vähän ajetusta autosta purkuosan ja laittoivat paikalleen, erittäin järkihintaan. Luulisi, että onnistuisi vaihtokoneen osaltakin.
No tulihan sieltä :) Propsit sinulle
Otsikko: Vs: Volvo V70 D5 Autom. 2008 MK3 - Kone rikki, neuvoja
Kirjoitti: suunnittelun_kukkanen - 12.07.2018, 10:34:43
Kiitoksia vastauksista. Parin pajan kanssa on nyt juteltu ja hinta-arvio näyttäisi asettuvan kolmen ja neljän tonnin väliin. Nyt sitten pitänee miettiä, että onko tässä mitään järkeä :)
Otsikko: Vs: Volvo V70 D5 Autom. 2008 MK3 - Kone rikki, neuvoja
Kirjoitti: mulugren - 12.07.2018, 13:13:52
On se kuiteski helpompi myydä kun on kunnossa. Viisainta olisi ehkä ajella jokunen vuosi jos kerran muut paikat kunnossa
Otsikko: Vs: Volvo V70 D5 Autom. 2008 MK3 - Kone rikki, neuvoja
Kirjoitti: varttimondeo - 19.07.2018, 15:45:14
Moottoriksi käy 131/163/185 mallit. Löytyy käytännössä isommista malleista eli S60, V70, Xc60, Xc90. Vuosimallista 06-09. Kaikki moottorit ovat teknisesti samoja.

Mitenkä XC70 2007 moottori, eli käykö edellisen korimallin  XC70 2007:sta  moottori uudemman koriseen V70 jossa moottorin kannakkeet jakopäässä?
Jakopään koppa erilainen. Eli voiko jakopään kopan vaihtaa ja siirtää vanhasta moottorista päätykannake toiseen moottoriin?
Otsikko: Vs: Volvo V70 D5 Autom. 2008 MK3 - Kone rikki, neuvoja
Kirjoitti: mulugren - 19.07.2018, 16:40:52
Mitenkä XC70 2007 moottori, eli käykö edellisen korimallin  XC70 2007:sta  moottori uudemman koriseen V70 jossa moottorin kannakkeet jakopäässä?
Jakopään koppa erilainen. Eli voiko jakopään kopan vaihtaa ja siirtää vanhasta moottorista päätykannake toiseen moottoriin?

Tuntuisi että viisainta ostaa juuri oikea moottori. D5244TX (X voi olla sulla esim 5 tjsp. Mulla on 2014 mallissa 15).

Mikä moottori sulla siinä on?

Edit: ruotsi voi olla hyvä paikka katella moottoreita kun kuulemma lunastetut kolariautot myydään siellä varaosiksi eikä niitä kunnosteta ajoon nkuten suomessa. Volvokantakin siellä tietenkin suurempii
Otsikko: Vs: Volvo V70 D5 Autom. 2008 MK3 - Kone rikki, neuvoja
Kirjoitti: OskuV - 19.07.2018, 18:39:51
Tuo moniurahihna(kin) on täyttä shaissea Volvolta. Mulla katkesi noin 60 tkm ajettu ja puolitoista vuotta vanha Biliassa vaihdettu orkkishihna kuin veitsellä leikaten. Onneksi parkkiruudussa ja tyhjäkäynnillä. Mekaanikon mukaan tuttu juttu, joku kivi pääsee lentämään väliin ja peli on selvä. Sitten on vaan tuurista kiinni meneekö jakohihna kaverina.
Mulla on tässä seurannassa samanlainen D4 koneen apulaitehinan katkeamisesta johtunut konerikko, kuten varmaan toisesta topicista olette huomanneet. Eikä nämä ole vissiin ihan ainutlaatuisia tapauksia, kun korjaamolla tiesivät hyvinkin tämän ongelman. Koskeekohan vika kaikkia Volvon uudempia koneita..?

Näin uutena Volvon omistajana taidan normittaa omaan v70:n huolto-ohjelmaan moniurahihnan vaihdon kerran vuoteen. Tulee hitokseen halvemmaksi. Ei nyt ihan vakuuta Volvo tässä asiassa, jos suoraa sanotaan.
Otsikko: Vs: Volvo V70 D5 Autom. 2008 MK3 - Kone rikki, neuvoja
Kirjoitti: varttimondeo - 19.07.2018, 19:59:00
Tuntuisi että viisainta ostaa juuri oikea moottori. D5244TX (X voi olla sulla esim 5 tjsp. Mulla on 2014 mallissa 15).

Mikä moottori sulla siinä on?

185HP T4, jakopäässä merkattu part nro: 6906105. Moniura jakohihnan väliin->täystuho, jakohihnan kiristin murtunut, kannesta nostimien pesät rikki.

Vinkkinä vaan näille tuoreempien d5 omistajille,että näillä helteillä kompura ottaa niin paljo tehoa että aivan liian kapea moniura pettää. Minun Contin- hihnalla kiristimineen ajettu 30tkm,kompurakin eheä. Parempi olisi näihin vaihtaa moniura joka öljynvaihdossa.


Otsikko: Vs: Volvo V70 D5 Autom. 2008 MK3 - Kone rikki, neuvoja
Kirjoitti: mulugren - 19.07.2018, 20:20:51
185HP T4, jakopäässä merkattu part nro: 6906105. Moniura jakohihnan väliin->täystuho, jakohihnan kiristin murtunut, kannesta nostimien pesät rikki.

Vinkkinä vaan näille tuoreempien d5 omistajille,että näillä helteillä kompura ottaa niin paljo tehoa että aivan liian kapea moniura pettää. Minun Contin- hihnalla kiristimineen ajettu 30tkm,kompurakin eheä. Parempi olisi näihin vaihtaa moniura joka öljynvaihdossa.


Eli jos jostain löytyy purkuosaa P3 korin d5 moottoriin, niin nro on: 046-568 0998, ehjä kansi etupäässä listalla. lohko on tiedossa.

Siis moottori on D5244T4?
Otsikko: Vs: Volvo V70 D5 Autom. 2008 MK3 - Kone rikki, neuvoja
Kirjoitti: COPTABALA - 19.07.2018, 20:47:19
Koskeekohan vika kaikkia Volvon uudempia koneita..?

Mulla on vielä vanha 5-pyttyinen lohko ja sama riesa se on siinäkin. Enkä usko että edes viikottainen remmin uusiminen tekee autuaaksi, kun osaa se kivi mennä sen uudenkin remmin väliin. Aivan uskomattoman paljas rakenne ja kannattaa muuten varoa myös isoja vesilätäköitä kun syyssateet alkaa...
Otsikko: Vs: Volvo V70 D5 Autom. 2008 MK3 - Kone rikki, neuvoja
Kirjoitti: varttimondeo - 19.07.2018, 22:38:21
En tiedä kivistä, mutta onnettoman alamittainen/kapea se moniurahihna on, siinä on vain 5 kiilaa. Just vaihdoin relluunki 1.5 dci 80hp tuota leveämmän hihnan ,oli 6 kiilalla, ja apulaitteille siirrettävä teho on puolet mitä D5:ssa.
Otsikko: Vs: Volvo V70 D5 Autom. 2008 MK3 - Kone rikki, neuvoja
Kirjoitti: juho82 - 20.07.2018, 09:23:22
Onkohan 2.0 5cyl samanlainen ongelma kopan suojauksessa?
Otsikko: Vs: Volvo V70 D5 Autom. 2008 MK3 - Kone rikki, neuvoja
Kirjoitti: S80D3 - 25.07.2018, 03:57:36
Onkohan 2.0 5cyl samanlainen ongelma kopan suojauksessa?
Sama kiinnostaisi. Auto siis 2014 S80 D3 sillä 5cyl pannulla ja 100KW. Moniuran vaihdosta ei tietoa koska ja missä huollossa tehty. Onko riski täystuhoon tässäkin?
Otsikko: Vs: Volvo V70 D5 Autom. 2008 MK3 - Kone rikki, neuvoja
Kirjoitti: mulugren - 25.07.2018, 09:39:41
Sama kiinnostaisi. Auto siis 2014 S80 D3 sillä 5cyl pannulla ja 100KW. Moniuran vaihdosta ei tietoa koska ja missä huollossa tehty. Onko riski täystuhoon tässäkin?
Syksystä kevääseen kannattaa pitää se ainakin se keulan alaosan aukko tukossa. Lämpenee paremmin eikä pääse hiekoitussora niin helpolla konehuoneeseen. Olen rallannut kohta 200tkm näillä 5pyttyisillä eikä ole remmit katkeillu. Ottaen huomioon että näitä on todella paljon liikenteessä (ja niillä ajetaan paljon) niin ei se nyt niin hirveän yleistä loppuviimeksi ole tuo katkeaminen.

Moniurahihna on helppo vaihtaa itse eikä itse hihna maksa juuri mitään. Ainakin harmaakopassa se oli helppo. Tämän nykyisen 2014 mallin hihnaa en ole ropannut. Sinisellä kattoneet huoltojen yhteydessä (ehkä). Jakohihnan kunnon ainakin väittivät kattoneen
Otsikko: Vs: Volvo V70 D5 Autom. 2008 MK3 - Kone rikki, neuvoja
Kirjoitti: mulugren - 25.07.2018, 09:50:11
Vinkkinä vaan näille tuoreempien d5 omistajille,että näillä helteillä kompura ottaa niin paljo tehoa että aivan liian kapea moniura pettää.

Tuoreemmissa on oma heiveröinen hihna kompuralle. Sekin kai menee joskus poikki mutta ei pääse jakohihna väliin käsittääkseni..
Otsikko: Vs: Volvo V70 D5 Autom. 2008 MK3 - Kone rikki, neuvoja
Kirjoitti: Häjy71 - 25.07.2018, 14:36:11
Onkohan 2.0 5cyl samanlainen ongelma kopan suojauksessa?

Linkin takana tarinaa omasta S60:stä. Tuuri kävi tuolla kertaa.

Jännä juttu oli myös se, että moniurahihna ja kiristinpyörä vaihdettiin seuraavassa määräaikaishuollossa kysymättä. Luulis, että olisi huomattu uuden näköiseksi, kun vain muutama kuukausi oli ehtinyt pyöriä. Toki vaihto oli tehty muualla kuin sinisellä, eikä huoltokirjaan oltu tehty merkintöjä vaihdosta.

https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=86025.msg1061283347#msg1061283347 (https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=86025.msg1061283347#msg1061283347)
Otsikko: Vs: Volvo V70 D5 Autom. 2008 MK3 - Kone rikki, neuvoja
Kirjoitti: varttimondeo - 01.08.2018, 05:14:41
Olen rallannut kohta 200tkm näillä 5pyttyisillä eikä ole remmit katkeillu. Ottaen huomioon että näitä on todella paljon liikenteessä (ja niillä ajetaan paljon) niin ei se nyt niin hirveän yleistä loppuviimeksi ole tuo katkeaminen.


Mondeo pohjasen V70/S80 D5 moottorin kantta ja/tai moottoria ei löydy käytettynä järkevään hintaan. Olen tsekannu ebay:t sun muut euroopan paikat. Purkumoottorit 3000 euroa ja plus asennus. Aika laajasta ongelmasta on kyse, osia ei ole. Tilanne on nyt se, että alkupään V70 mk3/s80 mk2 ei enää kannata korjata näillä hinnoilla jos kilometrejä on.
Otsikko: Vs: Volvo V70 D5 Autom. 2008 MK3 - Kone rikki, neuvoja
Kirjoitti: mulugren - 01.08.2018, 09:30:07
Ikävä kyllä moottoriremontti on harvoin edullinen nykyaikaisiin diesel moottoreihin
Otsikko: Vs: Volvo V70 D5 Autom. 2008 MK3 - Kone rikki, neuvoja
Kirjoitti: 855 TDI - 01.08.2018, 15:06:33
Joskus mm. Ebaysta sai lisäsuojuksen, joka esti katkenneen apulaitehihnan joutumisen jakopäähän. Nyt en löytänyt enää sitä ja en aikanaan tullut tilanneeksi.
Otsikko: Vs: Volvo V70 D5 Autom. 2008 MK3 - Kone rikki, neuvoja
Kirjoitti: mulugren - 01.08.2018, 15:59:53
Mulla ei ole koskaan mennyt mistään autosta mitään hihnoja poikki. Tuuria vai ei, tiedä häntä. 150tkm/4v ajetun jakohihnan tsekkasivat juuri huollossa ja kuulemma hyvin kärsii ajaa 180tkm saakka ja sitten vasta vaihtoon
Otsikko: Vs: Volvo V70 D5 Autom. 2008 MK3 - Kone rikki, neuvoja
Kirjoitti: OskuV - 01.08.2018, 17:52:03
Mulla ei ole koskaan mennyt mistään autosta mitään hihnoja poikki. Tuuria vai ei, tiedä häntä. 150tkm/4v ajetun jakohihnan tsekkasivat juuri huollossa ja kuulemma hyvin kärsii ajaa 180tkm saakka ja sitten vasta vaihtoon
Kannattaa tsekata se moniurahihna kans. Ei auta vaikka olis kuinka hyvä jakohihna jos sielä välissä pyörii yksi ylimääräinen moniurahihna  ;)
Otsikko: Vs: Volvo V70 D5 Autom. 2008 MK3 - Kone rikki, neuvoja
Kirjoitti: Sute - 02.08.2018, 09:45:46
Minkäs vuosimallin laitteita tämä ongelma nyt koskettaa erityisesti - tietää pysyä erossa. MK3 ensimmäiset?
Otsikko: Vs: Volvo V70 D5 Autom. 2008 MK3 - Kone rikki, neuvoja
Kirjoitti: Kojontti - 02.08.2018, 20:50:04
Ainakin kaikki harmaakoppaset D-vitoset, mahdollisesti jo mustakoppaisetkin.

Eli siis mk2 alkaen...
Otsikko: Vs: Volvo V70 D5 Autom. 2008 MK3 - Kone rikki, neuvoja
Kirjoitti: Sute - 02.08.2018, 22:53:26
Ainakin kaikki harmaakoppaset D-vitoset, mahdollisesti jo mustakoppaisetkin.

Eli siis mk2 alkaen...

Omalla MK2:sella rullattu 600 tkm ja ei moisia ongelmia ole ollut. Hihnat vaihtunut toki melkein 100tkm välein.
Otsikko: Vs: Volvo V70 D5 Autom. 2008 MK3 - Kone rikki, neuvoja
Kirjoitti: mulugren - 02.08.2018, 22:57:25
Ainakin kaikki harmaakoppaset D-vitoset, mahdollisesti jo mustakoppaisetkin.

Eli siis mk2 alkaen...

Eikö harmaakopassa nimenomaan ole koetettu jo korjata tätä ongelmaa (huonolla menestyksellä). Käsittääkseni mustakoppa kaikkein pahin
Otsikko: Vs: Volvo V70 D5 Autom. 2008 MK3 - Kone rikki, neuvoja
Kirjoitti: Kojontti - 03.08.2018, 08:13:22
Ei ole mennyt mullakaan kummassakaan mallissa mutta kaikkia noita on hajonneena pajoilla nähty, ja nimenomaa sen apulaitehihnan tuhoamina.
Otsikko: Vs: Volvo V70 D5 Autom. 2008 MK3 - Kone rikki, neuvoja
Kirjoitti: 2012 - 03.08.2018, 17:48:56
Ainakin kaikki harmaakoppaset D-vitoset, mahdollisesti jo mustakoppaisetkin.

Eli siis mk2 alkaen...

Ei noissa 2 korisissa ollut tätä ongelmaa. 3 korisissa, kun on erilainen tuo kiristin/ apulaitehihna niin on paukkunut poikki noita hihnoja. En osaa rajata mitään  vuosimalleja, mutta taitaa koskettaa suurinta osaa noita moottoreita mitä on valmistettu nimenomaan tähän 3 koriin .  Muutamissa on apulaitehihna lähtenyt rispaantumaan ja on ajanut sitä suiruna jakopäähän. Uusien alkuperäisten hihnojen KUULEMMA pitäisi katketa kuin saksilla leikaten jos rupeaa ahdistamaan, joku paikka. Ainakin on pienempi mahdollisuus, että ajaisi suiruna sitä hihnaa Jakopää väliin..
Otsikko: Vs: Volvo V70 D5 Autom. 2008 MK3 - Kone rikki, neuvoja
Kirjoitti: TapioR - 03.08.2018, 19:11:13
Ei noissa 2 korisissa ollut tätä ongelmaa. 3 korisissa, kun on erilainen tuo kiristin/ apulaitehihna niin on paukkunut poikki noita hihnoja. En osaa rajata mitään  vuosimalleja, mutta taitaa koskettaa suurinta osaa noita moottoreita mitä on valmistettu nimenomaan tähän 3 koriin .  Muutamissa on apulaitehihna lähtenyt rispaantumaan ja on ajanut sitä suiruna jakopäähän. Uusien alkuperäisten hihnojen KUULEMMA pitäisi katketa kuin saksilla leikaten jos rupeaa ahdistamaan, joku paikka. Ainakin on pienempi mahdollisuus, että ajaisi suiruna sitä hihnaa Jakopää väliin..

Pojalla meni D5:sta remmi juuri poikki suoraan, ilmeisesti laturin vapaakytkin jumissa ja katkesi kuin veitsellä leikaten.
Otsikko: Vs: Volvo V70 D5 Autom. 2008 MK3 - Kone rikki, neuvoja
Kirjoitti: mulugren - 03.08.2018, 20:41:23
Pojalla meni D5:sta remmi juuri poikki suoraan, ilmeisesti laturin vapaakytkin jumissa ja katkesi kuin veitsellä leikaten.

Musta vai harmaa koppa?
Otsikko: Vs: Volvo V70 D5 Autom. 2008 MK3 - Kone rikki, neuvoja
Kirjoitti: Kojontti - 03.08.2018, 22:58:55
Ei noissa 2 korisissa ollut tätä ongelmaa. 3 korisissa, kun on erilainen tuo kiristin/ apulaitehihna niin on paukkunut poikki noita hihnoja. En osaa rajata mitään  vuosimalleja, mutta taitaa koskettaa suurinta osaa noita moottoreita mitä on valmistettu nimenomaan tähän 3 koriin .  Muutamissa on apulaitehihna lähtenyt rispaantumaan ja on ajanut sitä suiruna jakopäähän. Uusien alkuperäisten hihnojen KUULEMMA pitäisi katketa kuin saksilla leikaten jos rupeaa ahdistamaan, joku paikka. Ainakin on pienempi mahdollisuus, että ajaisi suiruna sitä hihnaa Jakopää väliin..

Kaksi kakkoskoppaa on levinnyt tässä lähiseuduilla apulaitehihnan tuhoutumisen seurauksena, toinen kesällä soratiellä ja toinen talvella auraamattomalla päällystetiellä.
Otsikko: Vs: Volvo V70 D5 Autom. 2008 MK3 - Kone rikki, neuvoja
Kirjoitti: mulugren - 03.08.2018, 23:57:43
Ei noissa 2 korisissa ollut tätä ongelmaa.

Tämä ei pidä paikkaansa kuten tuossa jo useampi todennut.
Otsikko: Vs: Volvo V70 D5 Autom. 2008 MK3 - Kone rikki, neuvoja
Kirjoitti: 2012 - 04.08.2018, 11:21:19
Tämä ei pidä paikkaansa kuten tuossa jo useampi todennut.

Kai se sitten on uskottava, että näistäkin niitä on hajonnut  :-\ Harmillinen ongelma, kun seurauksena taitaa useimmiten olla täystuho kannen osalta.
Otsikko: Vs: Volvo V70 D5 Autom. 2008 MK3 - Kone rikki, neuvoja
Kirjoitti: TapioR - 04.08.2018, 13:24:03
Musta vai harmaa koppa?
Kuulemma musta, V70 -12
Otsikko: Vs: Volvo V70 D5 Autom. 2008 MK3 - Kone rikki, neuvoja
Kirjoitti: Uggo - 12.08.2018, 23:17:57
Täälläkin kävi lähes vastaava tapaus, kun ketjun aloittajalla. Moniurahihnaa on noin puoli senttiä jäljellä ja loput on jakopäässä huonoin seurauksin. Sen verran kurkistin, että kiristin ei ole revennyt lohkosta irti. Moniurahihna ja kiristin oli laitettu merkkiliikkeessä 80 tkm sitten. Jakopääremontin aikaa jo varailin ja siinähän nuo olisi uusittu... Edellinen hihna meni poikki kuin veitsellä leikaten, mutta tämä halkesi pitkittäin. (Auto V70 2.4d 129 kw -2010)
Otsikko: Vs: Volvo V70 D5 Autom. 2008 MK3 - Kone rikki, neuvoja
Kirjoitti: varttimondeo - 26.08.2018, 08:53:37
Koneremonttia tehty ja hihnakäytön rakennetta tullut tutkittua. Laturin vapaakytkimen hihnapyörällä on todella terävät harjat. Ja Hihna on kapea, ja kun siirrettävä voima suuri, on kiristinkin mallia todella järeä. Olisivat muuttaneet edes kampiakselin hihnapyörää siten, että jakohihnan puolella sitä olisi huuli. Nyt keskeltä repeävä hihna putoaa suoraa takakautta jakohihnan väliin.
Otsikko: Vs: Volvo V70 D5 Autom. 2008 MK3 - Kone rikki, neuvoja
Kirjoitti: mulugren - 26.08.2018, 15:31:41
Täälläkin kävi lähes vastaava tapaus, kun ketjun aloittajalla. Moniurahihnaa on noin puoli senttiä jäljellä ja loput on jakopäässä huonoin seurauksin. Sen verran kurkistin, että kiristin ei ole revennyt lohkosta irti. Moniurahihna ja kiristin oli laitettu merkkiliikkeessä 80 tkm sitten. Jakopääremontin aikaa jo varailin ja siinähän nuo olisi uusittu... Edellinen hihna meni poikki kuin veitsellä leikaten, mutta tämä halkesi pitkittäin. (Auto V70 2.4d 129 kw -2010)

Eli sulla on mennyt jo kaksi kertaa moniurahihna poikki :o? Auto on manuaali vaiko automaatti?
Otsikko: Vs: Volvo V70 D5 Autom. 2008 MK3 - Kone rikki, neuvoja
Kirjoitti: Masa6 - 27.08.2018, 17:12:16
Koneeseen täystuho, kun laturinhihna meni jakohihnan väliin. Laturinhihnalla
oli kilometrejä alle 10k. Tutkin asiaa. Tehostajanpumpun pulttikiinnitteinen
hihnapyörä ei ollut keskellä ja aiheutti hihnaan värinää. Laitoin uuteen
koneeseen hihnapyörän heittokellolla kodilleen. Nyt hihna kulkee nätisti,
kiristin ei värise ollenkaan. Toivotaan, että nyt hihna kestää. Jos ei, niin
sitten sorvataan hihnapyörät leveämmälle hihnalle.
Otsikko: Vs: Volvo V70 D5 Autom. 2008 MK3 - Kone rikki, neuvoja
Kirjoitti: mulugren - 27.08.2018, 18:05:38
Koneeseen täystuho, kun laturinhihna meni jakohihnan väliin. Laturinhihnalla
oli kilometrejä alle 10k. Tutkin asiaa. Tehostajanpumpun pulttikiinnitteinen
hihnapyörä ei ollut keskellä ja aiheutti hihnaan värinää. Laitoin uuteen
koneeseen hihnapyörän heittokellolla kodilleen. Nyt hihna kulkee nätisti,
kiristin ei värise ollenkaan. Toivotaan, että nyt hihna kestää. Jos ei, niin
sitten sorvataan hihnapyörät leveämmälle hihnalle.

Mikä auto tarkalleen oli kyseessä ja oliko tehostajan pumppu tehtaan jäljiltä?

Kyllä vetää hiljaiseksi tämmöttinen.. ???

Edit: sulla taisikin olla se S80 -07 eli mk2 harmaakoppa
Otsikko: Vs: Volvo V70 D5 Autom. 2008 MK3 - Kone rikki, neuvoja
Kirjoitti: 2012 - 27.08.2018, 19:52:54
Onko noista apulaitehihnoja mennyt yhtälailla sekä harmaa, että mustakoppaisista 2 korisista V70 sarjalaisista?
Otsikko: Vs: Volvo V70 D5 Autom. 2008 MK3 - Kone rikki, neuvoja
Kirjoitti: varttimondeo - 03.09.2018, 14:03:08
Täys koneremppa loppusuoralla. Ihmettelin apulaitekiristintä, joka ei ollu linjassa hihnan kanssa. Vaan hihna juoksi pyörän toisella laidalla, tällöin kiristää toista reunaa lujenpaa. Selvittelin kiristihommaa englannista. Harmaakantisissa D5 volvoissa on siellä ollu takaisinkutsu 2010 asti apulaitehihnan kiristimille, juuri siksi että jäykkä kiristin myötää kuormituksen alla ja siirtää hihnan vinoon joka repii sen sitten lopulta. Viallisen kiristimen tyypin tunnistaa paksusta 5 mm pyöreästä jousesta joka on näkyvillä, päivitetty kiristin on lattajousella, joka kuormittaa hihnaa tasaisemmin. Tarvike osana voi saada kumpaa tahansa, ehdottomasti pitää laittaa päivitetty lattajousi malli. Kiristimen tarkistus on helppo tehdä, näkyy laturin alla. Tärkeää on että hihna juoksee keskellä kiristintä.
Otsikko: Vs: Volvo V70 D5 Autom. 2008 MK3 - Kone rikki, neuvoja
Kirjoitti: Uggo - 22.09.2018, 22:58:11
Eli sulla on mennyt jo kaksi kertaa moniurahihna poikki :o? Auto on manuaali vaiko automaatti?
Kaksi kertaa on mennyt ja kumpikin on ollut merkkiliikkeen tavaraa kiristimineen. Auto on automaattivaihteinen.

Purin autoa vaurioiden tutkimiseksi ja kansi pitäisi uusia. 11 nostimen paininkuppia on haljennut.
Otsikko: Vs: Volvo V70 D5 Autom. 2008 MK3 - Kone rikki, neuvoja
Kirjoitti: Masa6 - 02.11.2018, 21:01:43
Mikä auto tarkalleen oli kyseessä ja oliko tehostajan pumppu tehtaan jäljiltä?

Kyllä vetää hiljaiseksi tämmöttinen.. ???

Edit: sulla taisikin olla se S80 -07 eli mk2 harmaakoppa

Eli kyseessä oli S80 -07 mustakoppanen. Tehostajan pumppu oli alkuperäinen.
Hihnapyörän sovituksessa on pieni välys "ilmeisesti, jotta sen saa keskitettyä kohdilleen".