Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: pjarvenpaa - 05.08.2011, 19:43:20

Otsikko: Ilmastoinnin kompura leikkas kiinni
Kirjoitti: pjarvenpaa - 05.08.2011, 19:43:20
V70 d5 -08 ja kompura leikkasi kiinni. Onko mitään muuta vaihtoehtoa, kuin uusi Siniseltä 800e?
Otsikko: Vs: Ilmastoinnin kompura leikkas kiinni
Kirjoitti: Mariini - 05.08.2011, 21:53:22
http://www.autoairconparts.co.uk/Volvo-S80-MK2-2.4-D5-Diesel-Man/Auto-Mar-06-to-/-Car-air-conditioning-compressors-pumps-aircon-radiators-and-more/
Otsikko: Vs: Ilmastoinnin kompura leikkas kiinni
Kirjoitti: pjarvenpaa - 06.08.2011, 23:07:06
On kyse kaverin autosta ja oli kysässyt Wetteriltä, mutta eivät korvaa. En tiedä sitten, mitä maahantuoja sanoo, kaveri aikoo olla yhteydessä.
Otsikko: Vs: Ilmastoinnin kompura leikkas kiinni
Kirjoitti: pjarvenpaa - 12.08.2011, 14:30:30
vink vink tuotti tulosta. Kaveri soitteli maahantuojalle ja kompura vaihdetaan Volvon takuuseen. Kiitokset vinkistä!
Otsikko: Vs: Ilmastoinnin kompura leikkas kiinni
Kirjoitti: Kulmamies - 12.08.2011, 14:56:14
Mitä tästä opimme? Ei se Sininen aina ole niin kaamea paikka mitä täällä huudellaan. Kannattaa tutkia ennen hutkimista :)
Otsikko: Vs: Ilmastoinnin kompura leikkas kiinni
Kirjoitti: Poikarukka - 19.08.2011, 10:28:49
Ei se kyllä niin pitäisi mennä että asiakas joutuu itse selvittämään asian ja palaamaan vaatimaan takuuta. Pitäisi tiskillä katsoa auton tiedot ja selvittää ensin se takuun mahdollisuus. Sama kohtelu kaikille. Takuu on autolle ja palvelut pitää olla auto kohtaisia eikä naamakertoimella ja hölmön lypsämisellä.

Mutta erinomaista, että meni goodwilliin tai kuluttajansuojaan tuo kompura. Ei mitään halpaa hommaa ole vaihdella.
Otsikko: Vs: Ilmastoinnin kompura leikkas kiinni
Kirjoitti: (Miksu) - 19.08.2011, 10:46:37
Ei se kyllä niin pitäisi mennä että asiakas joutuu itse selvittämään asian ja palaamaan vaatimaan takuuta. Pitäisi tiskillä katsoa auton tiedot ja selvittää ensin se takuun mahdollisuus. Sama kohtelu kaikille. Takuu on autolle ja palvelut pitää olla auto kohtaisia eikä naamakertoimella ja hölmön lypsämisellä.

Mutta erinomaista, että meni goodwilliin tai kuluttajansuojaan tuo kompura. Ei mitään halpaa hommaa ole vaihdella.

Oon kyllä täysin samaa mieltä sun kanssa.
Lähtökohtaisestihan asiakkaan pitäisi voida luottaa siihen, että häntä palvelevalla henkilöllä on vähän hajua hommasta.
Yleensä kuitenkin se, että vastaavista hommista osaa lähteä tuollaista tietoa (volvo maksaa) pitäisi olla jonkinlainen aavistus että sellainen tieto on olemassa (ammattitaito/kokemus).
En tiedä, oliko tässä tapauksessa tehty miten, mutta jos auto käy volvon korjaamolla ja siellä todetaan tuollainen vika, niin auton tiedot on työmääräystä tehtäessä ja autoa vastaanotettaessa käyty siten läpi, että vastaava asia olisi tullut helpostikkin ilmi.

Oliko aiheen aloittajan kaveri siis volvon asiakas (auto korjaamolla tuosta syystä), vaiko kävikö tutkituttamassa vian jossain muualla ja asiakkuus volvolla koostui vain siitä, että kävi kysymässä, että maksaako volvo remontin? (näitä lie joka merkkikorjamossa päivittäin ja ilmaisen herkun hakijat kuormittaa sitten asiakaspalvelijaa :)
Otsikko: Vs: Ilmastoinnin kompura leikkas kiinni
Kirjoitti: vesimies - 27.04.2013, 19:45:44
Tutustuin otsikon aiheeseen, ostaessani äsken tällaisen uuskoppaisen -08 v70 d5 jossa oli kompura leikannut kiinni, katkaissut hihnat ja aiheuttanut täystuhon.
Autoon oli vaihdettu jakopää+ kaikki tarvittavat kiristimet ja hihnat merkkikorjaamolla 90 tkm. huollossa.  97tkm.kohdalla sitten laukesi.
Merkkikorjaamo vaihtoi tehdasuuden koneen tehdastakuuna, jolla nyt sitten ajelen. Hiukan ihmetyttää kun auton mukana ei seurannut mitään dokumentteja ko.asiasta, eli miten voin olla varma että siellä todella on uusi mylly. Toki lohkojen värieroista voi päätellä että näin on,mutta silti.
Autolle tuli myyjän toimesta Suomen Takuuvakuutus.
Mahtaako tuossa uudessa koneessa olla päivitetyt osat jotka ovat noita harmia (konerikkojakin) useitakin aiheuttaneet.
Otsikko: Vs: Ilmastoinnin kompura leikkas kiinni
Kirjoitti: Vekes - 27.04.2013, 22:11:53
On kyse kaverin autosta ja oli kysässyt Wetteriltä, mutta eivät korvaa. En tiedä sitten, mitä maahantuoja sanoo, kaveri aikoo olla yhteydessä.

En muuten ole ihan äskettäin Wetterillä asioinut, mistä lie johtuu....
Otsikko: Vs: Ilmastoinnin kompura leikkas kiinni
Kirjoitti: (Miksu) - 27.04.2013, 22:46:44
Merkkikorjaamo vaihtoi tehdasuuden koneen tehdastakuuna, jolla nyt sitten ajelen. Hiukan ihmetyttää kun auton mukana ei seurannut mitään dokumentteja ko.asiasta, eli miten voin olla varma että siellä todella on uusi mylly. Toki lohkojen värieroista voi päätellä että näin on,mutta silti.

Dokumentteja ei varmaankaan ole siksi, koska kone on vaihdettu siihen takuuna.
Mahdollisia tulevia vikoja siinä moottorissa ei esimerkiksi käsitellä siten, että ne olisivat esim. 5tkm ajetussa moottorissa, vaan 102tkm ajetussa, nämä siksi, koska takuu ei jatka takuuta.
Jos maksaja olisi ollut auton omistaja niin silloin moottorilla olisi tietysti täysi ihan normaali takuu, mutta kuten sanottu, takuu ei jatka takuuta.
Otsikko: Vs: Ilmastoinnin kompura leikkas kiinni
Kirjoitti: savoyard - 05.05.2013, 08:11:57
Myös minulta hajosi V70 2,5T 2008-mallista ilmastointikompressori, alkoi pitää melkoista vonkunaa. Ajokilometrejä oli silloin noin 50000 ja takuuseen korjattiin.

Silloin näytti olevan käytössä Valeon kompura, nykyisessä taas on Denso. Olisikohan ongelmia ollut enemmänkin ja Volvo on vaihtanut alihankkijaa.
Otsikko: Vs: Ilmastoinnin kompura leikkas kiinni
Kirjoitti: Häjy71 - 31.05.2013, 13:41:23
Edellisestäni (V70 2.4D -08 man) kompura tilttasi parikin kertaa, ensin 60tkm kohdalla ja toisen kerran 200tkm. Ensimmäinen meni ennen 2v takuun umpeutumista => normaali takuu korvasi. Toisella kertaa ikää autolla oli jo 4v ja olin jo valmistautunut kärsimään vahingon omaan piikkiin. Mielessä kirveli talvella (180tkm) sopimuksen irtisanonut naftansiirtopumppu, jossa ei valmistaja juuri vastaan tullut kustannuksissa (30% hyvitys osan hinnassa). Mutta kaikeksi yllätykseksi ilman isompaa murjotusta sai kuin saikin kompuran vaihdon takuun piikkiin. Paistaa se päivä joskus risukassankin...
Otsikko: Vs: Ilmastoinnin kompura leikkas kiinni
Kirjoitti: jv70 - 31.05.2013, 14:26:47
Anteeksi tyhmyyteni, mutta kuka korvasi maahantuoja vai liike?
Otsikko: Vs: Ilmastoinnin kompura leikkas kiinni
Kirjoitti: Häjy71 - 31.05.2013, 14:39:06
Käsittääkseni meni maahantuojan piikkiin, mutta enpä tuota asiaa sen tarkemmin kysynyt. Oli niin helpottava tieto, kun ei tullutkaan tonnin "kesälomarahaa" (listahintojen mukaan).
Otsikko: Vs: Ilmastoinnin kompura leikkas kiinni
Kirjoitti: Volvlite - 03.06.2013, 13:01:22
onko noissa mitään km rajaa mihin ovat GW takuuseen kompuroita saaneet?

edit: siis omasta pirssistä huomasin tänään että kompura on menossa sököksi ja lämmintä +31*c  (ei vielä ole kerenny leikata kiinni)--> Kävin piruuttani tossa paikallisella sinisellä kysymässä että mites on kun tossa vantaan vanhassa pizzataxissa on kompura menossa paskaksi ja että olen kuullut että näitä on vaihdeltu jonkin verra GW-takuuseen.. ja kuinka ollakkaan lupasiva laittaa takuuseen uuden.. Auto V70 -09 ml.(paljon)km! Ensiviikon maanantaihin saakka meni uuden osan asennus mutta eiköhän tässä sinne jakseta odotella ;)
Otsikko: Vs: Ilmastoinnin kompura leikkas kiinni
Kirjoitti: VeeSeiskaKymppi - 03.06.2013, 22:55:05
Mitkä on kompuran ensimmäiset hälyttävät merkit, ennen lopullista tuhoutumista?
Otsikko: Vs: Ilmastoinnin kompura leikkas kiinni
Kirjoitti: (Miksu) - 03.06.2013, 23:10:41
Mitkä on kompuran ensimmäiset hälyttävät merkit, ennen lopullista tuhoutumista?

Mitä itse olen kuullut monesta, niin ensimmäinen merkki on ollut se, että kompura leikkaa kiinni ja alkaa kuulumaan hillitön hihnan luistamisääni aina siihen saakka, kunnes hihna katkeaa.
Eli ne joista olen kuullut vian kuvauksen, ei ole varoitelleet yhtään.
Otsikko: Vs: Ilmastoinnin kompura leikkas kiinni
Kirjoitti: Nortti - 04.06.2013, 09:16:10
Tuon jumiutumisen olen omassa kokenutkin. Savua tuli runsaasti ja arvelin että moottoritilassa on tulipalo. Ihmeen kauan jaksoi niinkin pieni hihna hihna savuta ;).
Otsikko: Vs: Ilmastoinnin kompura leikkas kiinni
Kirjoitti: jv70 - 04.06.2013, 09:56:46
Tämänköhän takia Volvo siirtynyt käyttämään erillistä hihnaa kompuran pyörittämiseen. Ainakin 2010 D5:saa.
Otsikko: Vs: Ilmastoinnin kompura leikkas kiinni
Kirjoitti: Sami K. - 04.06.2013, 16:55:55
Tämänköhän takia Volvo siirtynyt käyttämään erillistä hihnaa kompuran pyörittämiseen. Ainakin 2010 D5:saa.

Toivottovasti tai toivottomasti, tuon erillisen hihnan luulisi vähentävän kansiremontteja...
Otsikko: Vs: Ilmastoinnin kompura leikkas kiinni
Kirjoitti: Kulmamies - 04.06.2013, 17:00:13
Te meinaatte, että Volvolla on suunniteltu erillinen hihna huonon kompuran takia? "Ej satan, tää kompura on niin paska, että ei tätä voi pyörittää normaalisti apulaitehihnalla, joten eikös laiteta sille oma remmi" :2funny:
Otsikko: Vs: Ilmastoinnin kompura leikkas kiinni
Kirjoitti: Sami K. - 04.06.2013, 17:30:36
Te meinaatte, että Volvolla on suunniteltu erillinen hihna huonon kompuran takia? "Ej satan, tää kompura on niin paska, että ei tätä voi pyörittää normaalisti apulaitehihnalla, joten eikös laiteta sille oma remmi" :2funny:

No joo, näin voidaan maalaisjärjellä ajatella.  :) Nortin kanssa olemme vaihtaneet ajatuksia ensimmäisestä D5-moottorista. Mikäli lohkon valumuotti olisi toisenlainen, ei moniurahihna pääsisi kietoutumaan kampiakselinhihnapyörän ympärille katkettuaan. Mutta tuota uudempaa toteutusta en ole nähnyt.
Otsikko: Vs: Ilmastoinnin kompura leikkas kiinni
Kirjoitti: Häjy71 - 05.06.2013, 15:14:34
Vielä noista oireista, kun kompura alkaa vedellä viimeisiään. Mulla ekalla kerralla kilahti ilman varoitusta, ei saanut aamulla pihasta käyntiin. Toisella kertaa ei ehtinyt vetää lopullista jumia. Alkoi satunnaisesti ääntämään todella rumasti (metallista kilinää ja rousketta), kuului hyvin kun ajeli parkkipaikalla tyhjäkäyntiä. Siinä vaiheessa kävin näyttämässä sinisellä => siellä katkaistiin hihna poikki ja ajot jatkui ilman ilmastointia sen parin päivän verran, ennekuin pääsi nosturille.
Otsikko: Vs: Ilmastoinnin kompura leikkas kiinni
Kirjoitti: Nortti - 06.06.2013, 17:05:04
Siinä vaiheessa kävin näyttämässä sinisellä => siellä katkaistiin hihna poikki ja ajot jatkui ilman ilmastointia sen parin päivän verran, ennekuin pääsi nosturille.

Jos vika oli kompressorissa niin saman toiminnan olisi saanut klikkaamalla ilmastoinnin "OFF"-asentoon, irroittamalla sulakkeen tai irroittamalla magneettikytkimen johdon. Kiinnileikkautuminen on toki voinut olla hihnapyörän laakerissakin jolloin laakerin sisäkehä lähtee pyörimään, kuluttaa kompressorin runkoa joka sitten kuluu vinoon. Senjälkeen hihnapyörä laahaa kiinni sähkömagneettiin polttaen kitkalla magneettikytkimen ja aika nopeasti kuluttaa koko systeemin pilalle. Silloin se hiljenee vasta tuolla puukkomentelmällä :) tai kun hihna palaa poikki.
Otsikko: Vs: Ilmastoinnin kompura leikkas kiinni
Kirjoitti: Häjy71 - 07.06.2013, 10:01:09
"Kiinnileikkautuminen on toki voinut olla hihnapyörän laakerissakin jolloin laakerin sisäkehä lähtee pyörimään, kuluttaa kompressorin runkoa joka sitten kuluu vinoon. Senjälkeen hihnapyörä laahaa kiinni sähkömagneettiin polttaen kitkalla magneettikytkimen ja aika nopeasti kuluttaa koko systeemin pilalle. Silloin se hiljenee vasta tuolla puukkomentelmällä :) tai kun hihna palaa poikki."


Juuri noin varmasti tapahtuikin omalla kohdalla! Ei siinä auttanut kytkimestä pois laittamiset, aina äänsi samalla lailla. Ja pohjanmaalla aina puukkoa... ;)
Otsikko: Vs: Ilmastoinnin kompura leikkas kiinni
Kirjoitti: Volvlite - 10.06.2013, 15:13:29
Dodii! nyt on uusi kompura paikallaan ja hyvin pelittää.  :pomo:

Mulla oireet oli sellaiset että ei puhaltanut kylmää paikalla ollessa/hitaassa ajossa(ilmastoinnin huolsin keväällä) ja sitten rupes kuulumaan ajoittain ylimääräistä ääntä jakopään suunnalta.
Olivat laittaneet uuden kompressorinhihnan laitteen vaihdon yhteydessä... ja sinisen piikkiin.. ::)

Onkos näissä (vm.-07-->)kompressorissa vielä manneettikytkin vai muuttuva tilavuuksinen kompressori?
Otsikko: Vs: Ilmastoinnin kompura leikkas kiinni
Kirjoitti: jv70 - 10.06.2013, 15:48:14
Missä "sinisellä" tekivät vaihdon? Ja olitko ostanut auton sieltä?
Otsikko: Vs: Ilmastoinnin kompura leikkas kiinni
Kirjoitti: Volvlite - 11.06.2013, 23:05:46
Kainuun suurimmalla Wetterillä laittoivat...  Yksityiseltä autoni ostin, kaikki huollot viimeisintä lukuun ottamatta on tehty merkkiliikkeessä. Näissä tapauksissa vaikuttaa että missä huollot on tehty, paljonko ajettu, auton ikä ja voihan se vähän vaikuttaa millainen asiakassuhde kyseiseen liikkeeseen on  :pomo:
GW takuissa jokainen tapaus on yksilöllinen joten näistä ei voi koskaan suoraan sanoa meneekö takuuseen vai ei   ??? Kysymällä se selviää :tickedoff:
Otsikko: Vs: Ilmastoinnin kompura leikkas kiinni
Kirjoitti: Jagrullar - 20.09.2013, 20:53:51
Laitetaan omiakin kokemuksia tänne, kun tämän ketjun ansiosta säästin juuri 1400e.  S*

Eilen tosiaan auto jäi sammutettuani pihalle pihisisemään ja laski alleen pienen lammikon vihreää mönjää. Hinuri vei auton paikalliselle Volvo-korjaamolle ja sieltä tuli tänään ensin info että ilmastoinnin kompressori hajonnut ja kohta perään kustannusarvio n. 1600e. Noiden kahden puhelun välissä ehdin täältä lukea, että näitä on mennyt vaihtoon good willinäkin, niin tiesin tuota kysellä hinta-arvion saatuani kysellä. Hetki lisää odottelua ja uudessa puhelussa sovittiin että maksan itse vianmäärityksen ja ilmastointihuollon verran. Muu (kompura jne & vaihdot) menee Volvon piikkiin. Ei hinta siis ihan nollaan mennyt, mutta 1600e sijaan kirpaisi paljon vähemmän.

Volvon toimintaan olen tuossa oikein tyytyväinen. Heidän puoleltaan hommasta näytti olevan ihan joku technical bulletinkin, jossa ilmeisesti ohjeet näitä tapauksia varten. Paikallisen pajan toiminnasta jäi sen sijaan vähän ristiriitaiset fiilikset. Jos en olisi itse hommaa kysellyt, niin olisin saanut maksaa tuon noin 1600e. Ehkä tuo bulletin oli vaan jäänyt huomaamatta, mutta hippasen vedätetty olo jäi silti.

Mutta auto kunnossa ja pihassa, kohtuu kustannuksin ja tuli tehtyä se roikkunut ilmastointihuoltokin. Kiitos vielä VRCF :hello:
Otsikko: Vs: Ilmastoinnin kompura leikkas kiinni
Kirjoitti: Jagrullar - 27.09.2013, 13:39:30
Osaisiko joku muuten kertoa, onko nämä uudet kompressorit yhtään sen parempia kuin vanhat? Eli kun sain viimeviikolla uuden kompuran, niin kyteekö konepellin alla edelleen samanlainen totaalituhon mahdollisuus vai onko uudet kompurat jotenkin vähemmän kiinnileikkaavaa sorttia?
Otsikko: Vs: Ilmastoinnin kompura leikkas kiinni
Kirjoitti: (Miksu) - 27.09.2013, 16:39:56
Itselle ei ainakaan ole tullut vastaan kiinni leikannutta kertaalleen vaihdettua, mutta eipä se oikein mitään kerro, eli en tiijä :)
Otsikko: Vs: Ilmastoinnin kompura leikkas kiinni
Kirjoitti: Häjy71 - 30.09.2013, 15:11:31
Niinkuin tuossa ketjun alussa tuli mainittua, niin edellisestäni (V70 2.4D -08 man) kompura tilttasi parikin kertaa, ensin 60tkm kohdalla (kesä 2009) ja toisen kerran 200tkm (kesä 2012). Eli kesti se uudempi yli kaks kertaa pitempään  ;)
Otsikko: Vs: Ilmastoinnin kompura leikkas kiinni
Kirjoitti: RKJ - 22.03.2014, 18:54:02
Vähän vanha ketju jo, mutta ensi torstaina 27.3. tulee Yle TV1:ltä klo 20.05 Kuningaskuluttaja jossa käsitellään tätä. Ohjelman kuvauksesta: "Volvojen kompressorivika aiheuttaa kalliita remontteja. Maahantuoja myöntää laatupoikkeaman, mutta ei varoita siitä Volvojen omistajia."
Otsikko: Vs: Ilmastoinnin kompura leikkas kiinni
Kirjoitti: Hulluvolvo - 27.03.2014, 20:41:58
Itsellä on just S80 2.4D vm. 08 Volle 185tkm ajettu. Mietityttää kyllä tuo ilmaistoinnin kompressori jos sattuukin menemään rikki. Liekkö menis enää mihinkään GW takuuseen yms.
Otsikko: Vs: Ilmastoinnin kompura leikkas kiinni
Kirjoitti: Mustalaatikko - 27.03.2014, 20:51:43
http://areena.yle.fi/tv/2173504 (http://areena.yle.fi/tv/2173504) Tuolla se kuningaskuluttaja nyt 29 päivän ajan.

Itsellä tuohon kakkoskorin V70:een on vaihdettu pari vuotta sitten kompressorin laakeri, piti jännää ääntä kun ilmastointi kytkeytyi ja käskin tarkistaa hihnan vaihdon yhteydessä ja rikki oli. Oli varmaan ollut jo jonkin aikaa, kyllähän noissa muitakin osia on jotka hihnan voi katkaista ja tuossakin mallissa on apulaitehihnoja mennyt jakohihnan väliin kuulemma. Meinaan vaan että olen maahantuonnin kanssa samoilla linjoilla sikäli että jos autoa huoltaa ja katsoo muutenkin konetilaan ja kuuntelee säännöllisesti, niin ei nuo ihan yllätyksenä varmaan yleensä tule.
Otsikko: Vs: Ilmastoinnin kompura leikkas kiinni
Kirjoitti: Harzza - 28.03.2014, 10:03:31
Taas tuli uutta tietoa eilen illalla ja täällähän näköjään oli asiasta keskusteltukin. Onko tuosta mitään tarkempaa käsitystä, koskeeko tuo kaikkia moottorivaihtoehtoja tuolta ajalta vai onko kyseinen kompura ollut käytössä vain joissain malleissa? Nimimerkillä V70 2.0D -09 ja juuri eilen 120 000 huolto teetettynä.
Otsikko: Vs: Ilmastoinnin kompura leikkas kiinni
Kirjoitti: Volvo XC60 - 28.03.2014, 10:28:48
Tuossa videon tapauksessa on hihnan pitänyt luistaa jonkun aikaa ennen kun se on hypännyt jakohihnan suojan väliin ja aiheuttanut moottorivaurion, eli jos auton olisi pysäyttänyt heti kun hihna vinkui ei kone olisi vaurioitunut. Minun edellisessä XC 60 2,4d (2009 esisarjan auto) hajosi kompura kun auto oli yli 3 vuotta vanha ja se meteli mitä hihna antaa kun kompura leikkaa kiinni kuuluu kyllä kauas, minulle ei tullut remontista mitään kustannuksia mutta auto olikin Suomen maahantuojan tuoma auto joka oli huollatettu merkkiliikkeessä säännöllisesti.
Otsikko: Vs: Ilmastoinnin kompura leikkas kiinni
Kirjoitti: (Miksu) - 28.03.2014, 23:56:28
Se, että tuo kompressorin hihna ajautuu kompuran jumiutuessa jakohihnan väliin, vaatii erityisen huonoa tuuria, huonompaa, kuin yleensä apulaitehihnan hajotessa.
Tuossahan on kompuralle oma hihna, veto hihnalle tulee ohjaustehostinpumpulta, sillä remmillä ei muita laitteita pyöritetä, hajonnut hihna joutuu siis ajatumaan vielä toisen apulaitehihnan viemänä tonne jakopäähän.

Jos havaitsee näissä 5 pyttyisissä tuon kompuran jumiutuneen, niin sen pelkän kompressorin remmin katkaisemalla ja ottamalla pois, voi ajoa jatkaa, eli varmaankin paras varautuminen tuohon vikaan voisi olla mora autossa mukana, jolla voi tarvittaessa remmin katkaista pois :)
Täytyy kuitenkin varoa katkaisemasta sitä toista remmiä, koska silloin matka jatkuu enää niin kauan, kuin akussa riittää virtaa.
Otsikko: Vs: Ilmastoinnin kompura leikkas kiinni
Kirjoitti: Nortti - 29.03.2014, 11:44:35
Mä ehdin nyt vasta katsomaan tuon areenasta. Sainpahan kelattua kattilatestit ohi :).

Ei se näissä uudemmissa ihan noin mene. Todella huonolla tuurilla saattaisi periaatteessa sinne jakohinnan väliin mennä. Se on hyvin lyhyt joustohihna (ei kiristystä), eikä katketessaan juurikaan edes vaihda paikkaansa. Sikäli kun kompressori menee jumiin, tuo savuaa hetken ja hihna katkeaa. Itse kompressori ei edes ole se syyllinen vaan se vapaakytkimen laakeri jumiutuu. Laakeri pitää selvästi ratintaakse kuuluvaa ääntä ja siinä kohtaa morapuukko on paikallaan koska esim ilmastoinnin pitäminen pois päältä ei auta jos vika on tuossa laakerissa.

Kyseisestä ohjelmasta oli varmaan tarkoituksellisesti jätetty kertomatta että ensimmäisissä uusikorisissa volvoissa on ollut takuuvaihtokampanja koskien kompressoreja. Tällä tavoin saatiin ehkä enemmän katsojia.

Omassa vuoden 2007 S80:ssa kompressori "leikkasi kiinni" kampanja-ajan umpeuduttua. Vaihdoin siihen pelkän vapaakytkimen ja itse kompressori on edelleen alkuperäinen. Mittarissa on nyt noin 512000km. Tuossa se "laatupoikkeama" onkin siinä vapaakytkimessä. Pelkän vapaakytkimen vaihtoon kulu aikaa tuntiakaan.

Niistä jakohihnavaurioisista mitä olen katsellut on aina löytynyt vikaa apulaitehihnan kiristimistä tai itse apulaitteista. Vähän kärjistäen voisin väittää että jakohihnavaurio tulee tyhmyydestä: Vaihdetaan se jakohihna, mutta ei välitetä ollenkaan apulaitehihnasta ja sen kunnosta. Minulla on hyllyssä aina muutama kääntörulla. Hyvin usein kääntörullan laakeri ääntelee kuivuuttaan.

Isompi tai peräti pahin ongelma on jumiutunut laturin vapaakytkin: laturi pyörii 6-7x moottorin kierrosluvulla. Laturin roottori on raskas ja vaihtelut moottorin pyörimisnopeudessa rasittavat hihnaa ja laturi saattaa ruopia siinä hihnassa. Ruopiminen kuluttaa kaksipuoleista hihnaa siltä puolelta joka ei näy. Hihna kuluu nopeasti ja sieltä alkaa paljastua sitä kudosnarua. Pienillä kierroksilla hihna myös rämisee kun vapaakytkin on jumissa. Laturi pyrkii pyörimään tasaisesti mutta pienillä kierroksilla moottori kiihdyttää jokaisella sytytyksellä. Dieseli kuluneilla suuttimilla jopa niin paljon/sytytys että sitä tyhjäkäynti saattaa vaeltaa jossain 700-800 rpm välillä.
Otsikko: Vs: Ilmastoinnin kompura leikkas kiinni
Kirjoitti: kaksi70 - 30.03.2014, 12:38:59
Mä ehdin nyt vasta katsomaan tuon areenasta. Sainpahan kelattua kattilatestit ohi :).

Ei se näissä uudemmissa ihan noin mene. Todella huonolla tuurilla saattaisi periaatteessa sinne jakohinnan väliin mennä. Se on hyvin lyhyt joustohihna (ei kiristystä), eikä katketessaan juurikaan edes vaihda paikkaansa. Sikäli kun kompressori menee jumiin, tuo savuaa hetken ja hihna katkeaa. Itse kompressori ei edes ole se syyllinen vaan se vapaakytkimen laakeri jumiutuu. Laakeri pitää selvästi ratintaakse kuuluvaa ääntä ja siinä kohtaa morapuukko on paikallaan koska esim ilmastoinnin pitäminen pois päältä ei auta jos vika on tuossa laakerissa.

Kyseisestä ohjelmasta oli varmaan tarkoituksellisesti jätetty kertomatta että ensimmäisissä uusikorisissa volvoissa on ollut takuuvaihtokampanja koskien kompressoreja. Tällä tavoin saatiin ehkä enemmän katsojia.

Omassa vuoden 2007 S80:ssa kompressori "leikkasi kiinni" kampanja-ajan umpeuduttua. Vaihdoin siihen pelkän vapaakytkimen ja itse kompressori on edelleen alkuperäinen. Mittarissa on nyt noin 512000km. Tuossa se "laatupoikkeama" onkin siinä vapaakytkimessä. Pelkän vapaakytkimen vaihtoon kulu aikaa tuntiakaan.

Niistä jakohihnavaurioisista mitä olen katsellut on aina löytynyt vikaa apulaitehihnan kiristimistä tai itse apulaitteista. Vähän kärjistäen voisin väittää että jakohihnavaurio tulee tyhmyydestä: Vaihdetaan se jakohihna, mutta ei välitetä ollenkaan apulaitehihnasta ja sen kunnosta. Minulla on hyllyssä aina muutama kääntörulla. Hyvin usein kääntörullan laakeri ääntelee kuivuuttaan.

Isompi tai peräti pahin ongelma on jumiutunut laturin vapaakytkin: laturi pyörii 6-7x moottorin kierrosluvulla. Laturin roottori on raskas ja vaihtelut moottorin pyörimisnopeudessa rasittavat hihnaa ja laturi saattaa ruopia siinä hihnassa. Ruopiminen kuluttaa kaksipuoleista hihnaa siltä puolelta joka ei näy. Hihna kuluu nopeasti ja sieltä alkaa paljastua sitä kudosnarua. Pienillä kierroksilla hihna myös rämisee kun vapaakytkin on jumissa. Laturi pyrkii pyörimään tasaisesti mutta pienillä kierroksilla moottori kiihdyttää jokaisella sytytyksellä. Dieseli kuluneilla suuttimilla jopa niin paljon/sytytys että sitä tyhjäkäynti saattaa vaeltaa jossain 700-800 rpm välillä.


Nortti puhuu asiaa  :) Jakohihna rempan yhteydessä kannattaa myös apulaitehihnaosasto (hihnat, kiristäjä, laturin vapaakytkin ) rempata.
Otsikko: Vs: Ilmastoinnin kompura leikkas kiinni
Kirjoitti: ridgeforrester - 23.04.2014, 22:53:32
Minkä hintainen temppu on tuo pelkän vapaakytkimen vaihto? Meikäläisellä käynnistysten yhteydessä ja hetken sen jälkeen tuppaa kuulumaan luistavan hihnan kitinää. Hihnat ja rullat vuoden vanhat. Auto 167 tkm kokenut.
Otsikko: Vs: Ilmastoinnin kompura leikkas kiinni
Kirjoitti: Nortti - 23.04.2014, 23:21:36
Yksi tapa miten laturin vapaakytkin hajoaa, on se että se kitisee käynnistyksen jälkeen kuin löysä hihna.
Otsikko: Vs: Ilmastoinnin kompura leikkas kiinni
Kirjoitti: ridgeforrester - 24.04.2014, 11:39:58
Onkos näissä sekä kompuran että laturin vapaakytkin vaihdettavissa?

Tuntuu rajulta tehdä reippaan tonnin remppoja jonkun yhden remmin ja laakerin takia, jos mitään muuta ei rikkoonnu...  :idiot2:
Otsikko: Vs: Ilmastoinnin kompura leikkas kiinni
Kirjoitti: Sami K. - 24.04.2014, 19:57:13
Niin luulisi näihinkin pystyvän.
Otsikko: Vs: Ilmastoinnin kompura leikkas kiinni
Kirjoitti: t4power - 29.04.2014, 17:19:07
Laskeskelin tän luettuani tässä ketjussa pelkästään noin 9 kompurarikkoa?? Nyt on sitten pelko persiissä kun tuntuu olevan noin yleistä? Ilmeisesti 2010 on sitten erilainen kompura? Pitääkö tässä alkaa suunnittelemaan auton päivitystä.

100tkm täynnä ja vielä pelaa mutta kuinka kauan no kuka tietää
Otsikko: Vs: Ilmastoinnin kompura leikkas kiinni
Kirjoitti: paku97 - 29.04.2014, 19:20:42
Omassa, kuulu selvä ääni, kun mangneettikytkyn kytkee kompuran päälle. Jospa tilais uuden. Onko jollain tietoa tuollaisista merkeistä, kun Teamec, ja AKS Dasis, hinnat 245e, ja 287e. Tuo vaihto ei näyttäis vaikea olevan, olisko ylä vai alakautta parempi?
ps. vai kuuluko tuosta mimmoinen ääni kuulua?
Otsikko: Vs: Ilmastoinnin kompura leikkas kiinni
Kirjoitti: Nortti - 30.04.2014, 08:12:03
Omassa, kuulu selvä ääni, kun mangneettikytkyn kytkee kompuran päälle.
ps. vai kuuluko tuosta mimmoinen ääni kuulua?

Kyllä siinä ääni kuuluu. Se on ihan normaalia. Katso sitä kun se käy ja pysähtelee. Pysähdykessä paikalleen jäävän kiekon ja vapaakytkimen välillä on välys. Se kuluu isommaksi ja samalla siitä tulee äänekkäämpi. Välystä voi säätääkin. Kiekko on kiinni yhdellä ruuvilla ja siellä takapuolella on muutama prikka joista voisi yhden ottaa pois. Joku vajaa puoli milliä on hyvä välys tai vähintään sellainen ettei kiekko laahaa kiinni vapaakytkimeen.
Otsikko: Vs: Ilmastoinnin kompura leikkas kiinni
Kirjoitti: Nortti - 30.04.2014, 08:19:09
Laskeskelin tän luettuani tässä ketjussa pelkästään noin 9 kompurarikkoa?? Nyt on sitten pelko persiissä kun tuntuu olevan noin yleistä? Ilmeisesti 2010 on sitten erilainen kompura? Pitääkö tässä alkaa suunnittelemaan auton päivitystä.

100tkm täynnä ja vielä pelaa mutta kuinka kauan no kuka tietää

Mun käyttis on 2007 vuoden uusikorinen S80 d5. Sitä koski kompressorinvaihtokampanja, mutta meni ohi. Se leikkasi kiinni tuottaen hetken komeaa mustaa savua hihnasta. Vapaakytkimen laakeri oli jumissa. Sen vapaakytkimen vaihdoin helposti alakautta ja viilennyskone alkoi taas toimia :). Autossa on nyt jotakin 518tkm mittarissa ja edelleen siinä on alkuperäinen kompressori.
Otsikko: Vs: Ilmastoinnin kompura leikkas kiinni
Kirjoitti: paku97 - 30.04.2014, 08:27:39
Kyllä siinä ääni kuuluu. Se on ihan normaalia. Katso sitä kun se käy ja pysähtelee. Pysähdykessä paikalleen jäävän kiekon ja vapaakytkimen välillä on välys. Se kuluu isommaksi ja samalla siitä tulee äänekkäämpi. Välystä voi säätääkin. Kiekko on kiinni yhdellä ruuvilla ja siellä takapuolella on muutama prikka joista voisi yhden ottaa pois. Joku vajaa puoli milliä on hyvä välys tai vähintään sellainen ettei kiekko laahaa kiinni vapaakytkimeen.
Kyllä noi välys hommat on hallinnassa, useampia säädelty.
Otsikko: Vs: Ilmastoinnin kompura leikkas kiinni
Kirjoitti: Japperi - 07.06.2014, 11:25:10
Onko tuo kompuran vapaakytkin saatavissa tarvikeliikkeistä, vai pelkästään siniseltä. Motonetissä näyttäisi olevan koko kompura hintaan 599. Mutta jos tuo kytkin on se mikä jumii niin ei kannata ehjää kompuraa heittää roskiin. Oli yöllä ittekseen hajonnut, illalla kun tulin kotiin toimi ihan normaalisti ei mitään ylimääräisiä kitinöitäkään kuulunut. Aamulla kun käynnistin alko saman tien remmi luistaa ja savuta >:( No sentään jätti kotiin eikä tielle kun ei sitä puukkoa ois autosa ollu :)
Otsikko: Vs: Ilmastoinnin kompura leikkas kiinni
Kirjoitti: JykäD5 - 02.07.2014, 22:17:27
Nyt on tainnut minunkin Volvosta (V70 2.4D vm.08 ajettu 310 tkm) kompura tai vapaakytkin leikkanut kiinni, kun viime syksyn huollossa vaihdettu moniurahihna oli kärventynyt ja katkennut, löytyi pohjamuovin päältä. Tietysti ilmastointihuollossa eivät sitä huomanneet, vaan tekivät homman, vajausta oli reilut 100 g, mutta totesivat että ei lähde pyörimään:-(
Nyt illalla kun katsoin itse konetilaan, huomasin katkenneen hihnan. Jos altapäin tuota kompressoria alkaa tutkimaan, mistä voi päätellä että kiinni leikannut tai vapaakytkimen laakeri on mennyt? Huomaako sen heti että "vapaakytkin" ei toimi niin kun sen ymmärrän toimivan, ottaa kiinni toiseen suuntaan ja toiseen suuntaan pyörii vapaasti akselilla? Ja jos näin ei toimi, onko kuinka todennäköistä että kompressori on vielä kunnossa?
Näköjään laakereita myy esim. Alcarshopista Hyrylässä, mutta löytyykö Volvoon, sitä ei nettisivu kertonut.
Otsikko: Vs: Ilmastoinnin kompura leikkas kiinni
Kirjoitti: Nortti - 02.07.2014, 22:57:32
Ehjä kompressorin akseli pyörii aika kevyesti. Jumittunut laakeri pitää vapaakytkimen hihnapyörän jumissa. Sama toisinpäin, eli kompressori voi olla jumissa ja hihnapyörä pyörii.
Otsikko: Vs: Ilmastoinnin kompura leikkas kiinni
Kirjoitti: JykäD5 - 10.07.2014, 22:31:42
Ei käynyt kuin elokuvissa:(
Em. autoni oli määräaikaishuollossa, olin joitakin päiviä ennen ollut siniseen yhteydessä että todennäköisesti kompuran magneettikytkin mennyt. Puheluun vastannut huoltopuolen kaveri oma-aloitteisesti kertoi olevansa maahantuojaan yhteydessä josko menisi takuuseen. No eihän tuo enää mennyt kun mittarissa yli 300 tkm, normaalia kulumaa kuulemma...
Huollossa kyllä katsoivat kompuran, magneettikytkimen laakeri tosiaan mennyt, mutta he eivät suositelleet kuin uuden kompuran vaihtoa, en antanut lupaa vaihtaa.

Aloin tässä illalla kompuraa ihmettelemään tämän ohjeen siivittämänä
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=112.0p

No, heti ensimmäisessä vaiheessa tapahtui katasrofi, tuo 10 mm avaimella kompuran päässä ollut M6 ruuvi katkesi,  kantaan jäänneestä kierteen suunnasta näki että oikeakätinen kierre oli, eli oikeaan suuntaan käänsin.
Ja eihän tässä Valeon kompurassa lautanen irtoa vaikka ruuvi ei nyt mitään kiinni enää pidäkkään, lautanenhan on niitattu ulkokehältään muniurahihnan ulkolaitaan sellaisten siivekkeiden välityksellä????
(Päivitys: tässä vaiheessa en voinut ymmärtää että ns. Lautanen oli eri osaa kuin moniurahihnapyörä, kun laakeri oli leikannut kiinni ja lautasesta oli kitkapinta täysin palannut pois, oli lautanen jotenkin lähes hitsautunut moniurahihnapyörään kiinni, ei ollut mitään uraa havaittavissa, näytti olevan yhtä ja samaa osaa, siksi totesin noin)
Tässä mallissa Valeon kompressorissa ei löydy kierteellisiä reikiä, johin M5 uloveto/ulostyöntö ruuvit laittaisi.

Päivitys:
Kun klotasin ja väänsin tässä aamulla, yhtä äkkiä laippa antautui sen 0,5 mm ja pääsin kynsillä laipan takaa kiinni (nyt vasta näin että lautanen oli tosiaan olemassa ja eri osaa kuin hihnapyörä) huomasin että laippa liikkui koko ajan irti päin hiljalleen klotaessa, ensin satasia, sitten kymppejä kunnes irtosi käteen. Laakeri aivan palasina, huh huh, ei ollut ihme että hihna palannut ja ehkä siksi myös ruuvi meni katki, jysähdys on ollut sellainen että ruuvi on hirttänyt samalla kiinni. No nyt on ihmeteltävää!

Päivitystä:
Kitkapinnat palanneet silpuksi, käytännössä kitkapintaa ei ole enää jäljellä kuin pienessä osaa segmenttiä. Käämit aivan palanneet ja katki.... Ruuvi katkenneena akselilla...taitaa olla viisainta katsoa uutta kompuraa, kun magneettiktkimen vaihto ei riitä kun kompura täytyy irroitaa katkenneen ruuvin pois saamiseksi? Vaikka itse kompressori tuntuu pyörivän takeltelematta.
Kokeneemmat kommentoikaa!
Otsikko: Vs: Ilmastoinnin kompura leikkas kiinni
Kirjoitti: Borderline - 20.08.2014, 19:47:33
Meillä meni volvosta (S80 2.4d 2008) kuukausi sitten kompuran magneettikytkimen laakeri ja ajokilometrejä 173 tuhatta.
Olin yhteydessä Volvon maahantuojan takuuasioista vastaavaan ja hän piti laakerivikaa normaali kulumisena ja varsinkin asia, että olen harmaatuonut volvon vuonna 2009 ei ollut positiivinen asia.
Tinkaamisen jälkeen tuli vastaan 25% huoltokuluista ja homma olisi pitänyt hoitaa Wetterillä.
Noh, sitten Wetteriltä tarjous ja itselle maksettavaksi ao. "alennuksilla" 1200e  :idiot2:
Totesin homman olevan minulle liian kallista ja purin kompuran magneettikytkimen ja totesin laakerin sisäkoolin pyörineen mukana, joten kompura noilta osin sökö.
Päädyin tilaamaan kompuran ruottista takuupurkaamolta ja valitsin kompuraksi -11 vuosimallin version (ajettu 28t) kolmella hihnauralla.
Vaihdoin vanhaan urahihnapyörään laakerin ja niitä myy paikallinen ETRA. Heillä nopea ja hyvä toimitus, suosittelen.
Urahihnapyörän sovitus ja ilmavälin shimmaus ja kompura oli valmiina ilmastoinnin täyttöä varten.
Autollla ajettu nyt noin 5 tuhatta ilman ongelmia.

Tästä uusimmasta volvosta ei ole jäänyt kuin paskan maku suuhun kaikkien takaisinkutsujen / laatuongelmien kanssa ja
eipä tuo ole maahantuojakaan niin avuliaasti auttanut noissa probleemissa. Kovan tinkaamisen tuloksena on asiat tehty, joita en ala tässä erikseen erittelemään.
Ehdottomasti huonolaatuisin volvoni 30 vuoden katkottomalla volvojen omistamiskaudella.

Päivitys 22.09.14
Tänään tehty 180t määräaikaishuolto ja tuohon huoltoon kuuluu myös nokkaremmin vaihto kaikkine osineen.
Noh, huollosta haettaessa annettiin kouraan palanen apulaiteremmiä.
Oli löytynyt jakopäänkopan sisältä huoltoa tehdessä. Minulla oli vielä tallessa ao. katkennut remmi ja luulin sen vain kipristyneen ja mennen poikki, kun tein kompuran vaihdon.
No nythän oli niin, että remmistä oli myös kuoriutunut ulkokehä ja ns. kuusiurainen sisäkehä kahteen osaan ja ulkokehä oli pohjapanssarin päällä ja sisäkehä taas lentänyt jakopään kopan sisälle.....
Remmi oli niin kärsineen oloinen, että oletin sisäkehän vain "savunneen" tiehensä.
Autolla tullut ajeltua 7 tuhatta kompuran vaihdon jälkeen ja jos olisi tiennyt, että mörkö vaanii koneen jakopäässä, huh huh.
Ehkä kerrankin enemmän kuin paljon tuuria matkassa.
Kompuran vaihtokustannus tuntui tänään pikkurahalta ottaen huomioon, että olisi ollut mahdollista myös moottorin totaalituho.
Otsikko: Vs: Ilmastoinnin kompura leikkas kiinni
Kirjoitti: hlu - 18.03.2015, 10:00:57
Jatketaanpas tätä vanhaa...

Eli V70 2.4d aut. 2008, mittarissa 205 tkm. Ilmastoinnin kompura jämähti. Todennäköisesti vapaakytkimen laakeri leikannu kiinni. Maahantuoja olis tullu 25% vastaan, mutta hinnoittelu olis ollu sinisen listahinnoilla, joten ei kiitos.

Saako tuon vapaakytkimen laakerin helposti vaihdettua ja tekeekö joku korjaamo niitä? Onko jollain kokemusta teamecin kompuroista? Katoin että Nimarkista saa sellaisen alle 300€.
Otsikko: Vs: Ilmastoinnin kompura leikkas kiinni
Kirjoitti: Kartano - 12.06.2015, 12:41:14
Onkos näitä kompura/magneettikytkinvikoja ollu näissä 2010 ja uudemmissakin? Kuuluu auton käynnistyksen jälkeen sirkutusta jakopään puolelta jonkin aikaa mutta loppuu n. parinkymmenen sekunnnin päästä ja ajaessa ei kuulu. Laturin vapaakytkin ja kiristinrulla ja hihnat uusittu n. vuosi ja 20000km sitten. Vai mikähän sieltä nyt on menossa. Auto on 2,4d 2010 .
Otsikko: Vs: Ilmastoinnin kompura leikkas kiinni
Kirjoitti: ridgeforrester - 12.06.2015, 16:15:45
Mulla hihitti pakosarjan tiiviste pitkään sellaisella äänellä, jonka pitkään olisin voinut vannoa liittyvän hihnoihin, jotka luistavat. Kompuraa tai laturia pidin syyllisenä aluksi...
Otsikko: Vs: Ilmastoinnin kompura leikkas kiinni
Kirjoitti: Nortti - 12.06.2015, 19:04:25
Onkos näitä kompura/magneettikytkinvikoja ollu näissä 2010 ja uudemmissakin?

Mulla on 2011 V70. Siinä on vuodenpäivät ollut paisuntaventtiili tukossa. Eli jonkinlaisia vikoja on uudemmissakin.
Otsikko: Vs: Ilmastoinnin kompura leikkas kiinni
Kirjoitti: virkpe - 13.06.2015, 21:23:41
Onkos näitä kompura/magneettikytkinvikoja ollu näissä 2010 ja uudemmissakin? Kuuluu auton käynnistyksen jälkeen sirkutusta jakopään puolelta jonkin aikaa mutta loppuu n. parinkymmenen sekunnnin päästä ja ajaessa ei kuulu. Laturin vapaakytkin ja kiristinrulla ja hihnat uusittu n. vuosi ja 20000km sitten. Vai mikähän sieltä nyt on menossa. Auto on 2,4d 2010 .
Oletko kokeillut että loppuuko ääni heti kun laitat ilmastoinnin pois päältä?
Jos loppuu niin kompuran magneettikytkin aikaa saa äänen.
Omassa välillä kuuluu hetken aikaa ääntä, ja loppuu kun kytken ilmastoinnin pois päältä.
Epäilen että välys alkaa olla sen verran suuri että ääntely johtuisi siitä.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=163.0
Otsikko: Vs: Ilmastoinnin kompura leikkas kiinni
Kirjoitti: Ryde85 - 18.08.2016, 13:25:47
Eilen kuulin Volvo merkkihuollossa (Ruotsissa), että alunperin viisiurainen-ilmastoinninhihna on ollut liian tiukka ja se on kuormittanut kompuraa hajottaen sen. Volvo on korvannut hihnan kolmiuraisella, tiedä sitten tarvike hihnoista.
Otsikko: Vs: Ilmastoinnin kompura leikkas kiinni
Kirjoitti: zombiland - 23.04.2017, 19:09:46
http://areena.yle.fi/tv/2173504 (http://areena.yle.fi/tv/2173504) Tuolla se kuningaskuluttaja nyt 29 päivän ajan.

Itsellä tuohon kakkoskorin V70:een on vaihdettu pari vuotta sitten kompressorin laakeri, piti jännää ääntä kun ilmastointi kytkeytyi ja käskin tarkistaa hihnan vaihdon yhteydessä ja rikki oli. Oli varmaan ollut jo jonkin aikaa, kyllähän noissa muitakin osia on jotka hihnan voi katkaista ja tuossakin mallissa on apulaitehihnoja mennyt jakohihnan väliin kuulemma. Meinaan vaan että olen maahantuonnin kanssa samoilla linjoilla sikäli että jos autoa huoltaa ja katsoo muutenkin konetilaan ja kuuntelee säännöllisesti, niin ei nuo ihan yllätyksenä varmaan yleensä tule.
Mulla pitää ihmeellistä rutinaa ja räpsähtelee oudosti, loppuu kun nostaa kierroksia, eli olisikohan kompuran laakeri menossa hajalle aj. 265tkm.
Otsikko: Vs: Ilmastoinnin kompura leikkas kiinni
Kirjoitti: Mustalaatikko - 23.04.2017, 19:54:45
Onko samat äänet jos kojelaudasta ottaa ilmastoinnin pois päältä?
Otsikko: Vs: Ilmastoinnin kompura leikkas kiinni
Kirjoitti: zombiland - 24.04.2017, 19:25:35
Onko samat äänet jos kojelaudasta ottaa ilmastoinnin pois päältä?
Tuntuu et ääni hävisi pois kytkennän jälkeen, mut töihin päästyäni, kun nousin autosta niin nenään tuli palaneen  kumin haju, vaikka ajoin ilmastointi pois kytkettynä  :( kävin vielä varmuuden vuoksi otattamassa hihnan pois josta ei kyllä huomannut et olis kärähtänyt!Taisin muuten selvittää syyn, kävin juuri käynnistämässä auton ja kuinka ollakaan alkoi kuulua rutinaa ja räpinää,laitoin vielä penkin ja takalasin lämppärit päälle niin alkoi melko reipas rutina ja, kun otin pois niin hiljeni lähes kokonaan , kuorma tippui laiturista ja näin ollen syy on mitä ilmeisimmin laturin vapaakytkin eikä ilm. kompuran! Tällä kertaa taitaa selvitä vähän halvemmalla kuin luulin  ::) Vai voisiko vika olla jopa itse laiturissa eikä pelkästään kytkimessä, kun täällä foorumilla kerrotut kytkimen oireet ovat olleet hiukan toisen laisia, mulla ei hihna mitenkään vapise eikä vatkaa  :)
Otsikko: Vs: Ilmastoinnin kompura leikkas kiinni
Kirjoitti: VolvoForLife...pah - 11.08.2017, 13:54:45
Meidän V70 vm 2011 on vaihdettu kompura kahdesti. Ekan kerran meni takuuseen (Auto <5v vanha, <100tkm + huollot tehtynä asianmukaisesti). Tämä tapahtui 2v sitten kesällä.

Nyt edessä on sama homma tosin maksumiehenä varmaan minä itse. Alkoi ujeltamaan nyt keväällä ja uudella remmillä ujeltaa kans. Nykyisellä kompuralla ajettu siis vähän yli 50tkm. Kiva kun pitää varautua noin 600-700euron ylimääräisiin vuosikuluihin jonkun toisen huonon suunnittelun takia.

Siis ihan oikeastikko vaihdetaan samaa hajoavaa tekniikkaa uudelleen ja uudelleen? Ei kannata tämmöisen auton pito ollenkaan.
Otsikko: Vs: Ilmastoinnin kompura leikkas kiinni
Kirjoitti: Mustalaatikko - 11.08.2017, 14:52:02
En tiedä mikä on, mun tuttavapiirissä on kaikki nämä n. 300tkm ajettuja eikä vielä ole kompuraa vaihdettu. Itsellä sentään sen laakeri vaihdettiin, joka on halvempi operaatio.
Otsikko: Vs: Ilmastoinnin kompura leikkas kiinni
Kirjoitti: Bawuka - 11.08.2017, 15:21:43
Meidän V70 vm 2011 on vaihdettu kompura kahdesti. Ekan kerran meni takuuseen (Auto <5v vanha, <100tkm + huollot tehtynä asianmukaisesti). Tämä tapahtui 2v sitten kesällä.

Nyt edessä on sama homma tosin maksumiehenä varmaan minä itse. Alkoi ujeltamaan nyt keväällä ja uudella remmillä ujeltaa kans. Nykyisellä kompuralla ajettu siis vähän yli 50tkm. Kiva kun pitää varautua noin 600-700euron ylimääräisiin vuosikuluihin jonkun toisen huonon suunnittelun takia.

Siis ihan oikeastikko vaihdetaan samaa hajoavaa tekniikkaa uudelleen ja uudelleen? Ei kannata tämmöisen auton pito ollenkaan.

Sitten vaan autokauppaan. Sieltähän niitä rahaa vastaan saa ajaa kynnyksen yli.
Otsikko: Vs: Ilmastoinnin kompura leikkas kiinni
Kirjoitti: virkpe - 11.08.2017, 16:20:54
Onko ilmastoinnin hihnapyörän laakeri mikä yleensä hajoaa, vai kompuran sisältä?
Omassa vaihdoin 35X55X20 Ilmastointilaitteen laakerin, jonka saa mm. täältä Kentso (http://www.kentso.fi/fi/product/35x55x20-ilmastointilaitteen-laakeri-pc35550020csr1/35X55X20AIR)
Auto S80II -07
Otsikko: Vs: Ilmastoinnin kompura leikkas kiinni
Kirjoitti: zombiland - 24.09.2017, 11:35:25
Mulla pitää ihmeellistä rutinaa ja räpsähtelee oudosti, loppuu kun nostaa kierroksia, eli olisikohan kompuran laakeri menossa hajalle aj. 265tkm.
No minä ensin luulin et on kompura menossa, mutta vaikka irroitti kompuran  hihnan niin silti kuului ihmeellinen räpinä eli vika olikin laturin vapaakytkimessä ,laturin uusinnan jälkeen äänet hävisi!
Otsikko: Vs: Ilmastoinnin kompura leikkas kiinni
Kirjoitti: Ahis - 10.10.2017, 21:07:49
Helou,
Starttaamisen jälkeen n20 sek kuuluu hihnan vikinämäinen ääni. Tänään parkkihallissa testasin laittaa ilmastoinnin pois päältä ja ääni loppui ja alkoi uudestaan tuon ilmastoinnin mukana.

Ketjusta jäi vähän epäselväksi, että pärjäisikö tuossa tuon magneettiventtiilin vaihdolla vai meneekö koko kompura uusiksi?

Onko riskiä että joku hajoaisi isommin jos antaa tuon kitistä seuraavaan norm. Huoltoon asti?

Osaako joku veikata hinta arviota tai suositella tekijää keskisuomessa?

Auto v60 d3 180 000
Otsikko: Vs: Ilmastoinnin kompura leikkas kiinni
Kirjoitti: jp_olli - 12.10.2017, 06:16:59
Minulla tuossa V70 D5 2008 oli tuollainen vikinämäinen ääni ajoittain hetki starttauksen jälkeen.

Viime viikolla viimein vaihdoin moniura- ja ilmastoinnin kompuran hihnat. Todennäköisesti vikinän syy oli liian leveille urille kulunut kompuran hihna, mutta moniurahihnakin oli jo aika rapeassa kunnossa kolmen vuoden ja 55tkm ajon jälkeen. Samalla meni kiristin vaihtoon.

Osat maksoivat vähän alle 90,- omista töistä ei tarvinnut maksaa. :)

Itse ajoin melko pitkään vaikka vikinä kuului ajoittain, mutta pelko moottoririkosta vei voiton ja pakotti korjaamaan.  :D
Otsikko: Vs: Ilmastoinnin kompura leikkas kiinni
Kirjoitti: hyrysysy - 07.01.2018, 14:15:19
V70 2,4d aut. /2010 tuli käytettynä 2014, 120000 ajettuna, nyt 170000km.
"Uudesta" asti pitänyt lievää ininää käydessään, ininä loppuu kun ilmastoinnin laittaa pois. Luulin, että on ilmastoinnin ominaisuus, kun aiemmassa Omegassa ilmastointi oli perustunut ovien veiveihin.... :-)

Nyt pari iltaa näitä lukiessa alkanut pelottaan, taas :-/

Viime keväänä laturin ulompi urahihna katkesi siististi. Se uusittiin (ei mitään kiristintä lukee laskussa) ja varmuuden välttämiseksi TM-palvelussa Jyväskylässä vaihdatettiin jakohihna, apulaitehihna ja vesipumppu.
Työn tekijä liitti laskuun varoituksen "AC komp. ääni, etupäässä jokin välys naputtaa". Kajaanin Wetterissä viikkoa myöhemmin muun huollon yhteydessä
oli mekaanikko tätä AC komp. ääntä kuunnellut oikein korjaamopäällikön kaa, mutta päätyneet kirjalliseen selitykseen magneettikytkimen kytkeytymisestä
ja paineen noususta putkistossa/paisuntasäiliössä.

Ilmastointilaitteen ininä jatkunut yhtäkaikki. Ja loppuu, kun kytkee pois.
Pitäisikö ilmastoinnin olla äänetön?
Pitääkö olla huolissaan?
Taas?



Otsikko: Vs: Ilmastoinnin kompura leikkas kiinni
Kirjoitti: zombiland - 07.01.2018, 20:24:53
V70 2,4d aut. /2010 tuli käytettynä 2014, 120000 ajettuna, nyt 170000km.
"Uudesta" asti pitänyt lievää ininää käydessään, ininä loppuu kun ilmastoinnin laittaa pois. Luulin, että on ilmastoinnin ominaisuus, kun aiemmassa Omegassa ilmastointi oli perustunut ovien veiveihin.... :-)

Nyt pari iltaa näitä lukiessa alkanut pelottaan, taas :-/

Viime keväänä laturin ulompi urahihna katkesi siististi. Se uusittiin (ei mitään kiristintä lukee laskussa) ja varmuuden välttämiseksi TM-palvelussa Jyväskylässä vaihdatettiin jakohihna, apulaitehihna ja vesipumppu.
Työn tekijä liitti laskuun varoituksen "AC komp. ääni, etupäässä jokin välys naputtaa". Kajaanin Wetterissä viikkoa myöhemmin muun huollon yhteydessä
oli mekaanikko tätä AC komp. ääntä kuunnellut oikein korjaamopäällikön kaa, mutta päätyneet kirjalliseen selitykseen magneettikytkimen kytkeytymisestä
ja paineen noususta putkistossa/paisuntasäiliössä.

Ilmastointilaitteen ininä jatkunut yhtäkaikki. Ja loppuu, kun kytkee pois.
Pitäisikö ilmastoinnin olla äänetön?
Pitääkö olla huolissaan?
Taas?
Minäkin ensin luulin. että ilmastoinnin kompura on menossa rikki äänet hävisi, kun otti ilmastoinnin pois päältä, mutta syy olikin laturissa eli ääni hiljeni koska laturista hävisi ilmastoinnin aiheuttama kuorma, oli lähellä etten ryhtynyt uusimaan kompuraa! Syy löytyi laturista piti outoa räpinää ihan kuin olisi lyönyt jostain läpi vaikka lataus toimikin!
Otsikko: Vs: Ilmastoinnin kompura leikkas kiinni
Kirjoitti: hyrysysy - 11.01.2018, 14:44:11
Kiitokset kohtalotoverille vastauksesta.
Hitto, ei olluna omegan aikaan edes tietoa mistään vapaakytkimista yms. hilavitkuttimista
joten painettiin meneen onnellisen tietämättöminä mualiman tuskasta :-)
Otsikko: Vs: Ilmastoinnin kompura leikkas kiinni
Kirjoitti: Damet - 15.02.2018, 13:50:10
Täällä meni ilmastoinnin kompura 248tkm, hieman varoitellen onneksi. Remmi alkoi luistamaan kytkettäessä, joten poikkaisin pois. Välykset oli 1,05mm, sammuksissa sisäkooli sekä magneettikytkin pyöri vapaasti hieman rohisten. Sisältä varmaan sitten jokin leipoi kiinni.

Onko tietoa käykö mk3 korimalliin muu kuivain kun tuo Denson ~50e? Alkuperäisellä varaosanumerolla löytyi mk2 korimallin 15e tarvikeosaa, mutta rekisterinumerolla ei tarjoa noita. Jos ostaisi tämänkin valmiiksi, niin saa huolto laittaa kiinni.
Otsikko: Vs: Ilmastoinnin kompura leikkas kiinni
Kirjoitti: Tommi_83 - 27.07.2018, 19:27:33
Tänään jumiutui v70 -06 mallin ilmastoinnin kompura myös, tosin sopivasti duunin parkkipaikalle. Tietenkin työkaverit tulivat ilveilemään.. :). Noh, pellin aukaistuani huomasin kumi mössöä kompuran hihnapyörän luona. Vähän ennen hajoamistaan tuli auton sisään kostea/lämmin tuulahdus, sekä palaneen kumin haju. Poikkasin apulaitehihnan (varmuudeksi) ja ajoin läheisen korjaamon pihaan. Onkohan kompurasta mennyt ”vain” vapaa kytkimen laakeri vai kompuran laakeri? Ilman apulaitehihnaa ei kompuran hihnapyörä käsin pyörinyt, kuuluuko pyöriä käsivoimilla ilman virtoja?
Otsikko: Vs: Ilmastoinnin kompura leikkas kiinni
Kirjoitti: paku97 - 27.07.2018, 21:00:46
Kylläse hyvin pyörii, itellä laakeri pitää pahaa ääntä. :-\Kyllä sinulla laakeri loppu.
Otsikko: Vs: Ilmastoinnin kompura leikkas kiinni
Kirjoitti: Tommi_83 - 27.07.2018, 23:29:04
Eli kuuluisi pyöriä ilman virtoja, jos käsin pyörittää. Kompura siis vaihtoon.
Otsikko: Vs: Ilmastoinnin kompura leikkas kiinni
Kirjoitti: suomipioneeri - 28.07.2018, 21:08:12
Siis hihnapyörän kuuluisi pyöriä todella vapaasti ilman virtoja ollessa. Jos sinulla se ei pyöri niin riittää pelkän hihnapyöränlaakerin vaihto. Kompura on jumissa jos magneettikytkin levy ei pyöri käsin ilman virtoja, tällöin kompura vaihtoon.
Otsikko: Vs: Ilmastoinnin kompura leikkas kiinni
Kirjoitti: Tommi_83 - 28.07.2018, 21:16:38
Auto jäi sen verta kauas kotoolta (70km), että päätin jättää sen lähimmän AD:n pihaan. Pitää Maanantaina soitella AD:lle paljonko jää hintaeroa laakerin vaihdon tai koko kompuran vaihdon välille. Autodocilta näyttäisi saavan Hellan kompressoria 250€ hintaan.
Otsikko: Vs: Ilmastoinnin kompura leikkas kiinni
Kirjoitti: HaJu - 19.09.2018, 19:01:23
Noniin, menin ja erehdyin ostamaan XC70 vuosimallia 2008 ja 278 ajettuna. Reilut kolme kuukautta auto ollut ja murhetta kyllä kaikenlaista. On vaihdettu vesipumppua ja jakopään hilut samalla ja kuuluisat takapään puslat ja nyt myös ohjaustehostin rupesi temppuilemaan hieman ennen kompuran hajoamista. Viimeisimpänä leikkasi siis ilmastoinnin kompura kiinni savujen kera. Kustannusarvio noin 1700 euroa. Olikos näitä tarvikemalleja missään tarjolla?
Otsikko: Vs: Ilmastoinnin kompura leikkas kiinni
Kirjoitti: V70 A 4D 2016 - 19.09.2018, 19:48:40
Noniin, menin ja erehdyin ostamaan XC70 vuosimallia 2008 ja 278 ajettuna. Reilut kolme kuukautta auto ollut ja murhetta kyllä kaikenlaista. On vaihdettu vesipumppua ja jakopään hilut samalla ja kuuluisat takapään puslat ja nyt myös ohjaustehostin rupesi temppuilemaan hieman ennen kompuran hajoamista. Viimeisimpänä leikkasi siis ilmastoinnin kompura kiinni savujen kera. Kustannusarvio noin 1700 euroa. Olikos näitä tarvikemalleja missään tarjolla?



Kysyppä esim. tuolta jos löytyisi?  http://www.adita.fi/verkkokauppa/tuotteet/288-ilmastointijarjestelman-osat :)
Otsikko: Vs: Ilmastoinnin kompura leikkas kiinni
Kirjoitti: HaJu - 19.09.2018, 20:30:03


Kysyppä esim. tuolta jos löytyisi?  http://www.adita.fi/verkkokauppa/tuotteet/288-ilmastointijarjestelman-osat :)

Hep ja kiitos! Täytyy alkaa selailemaan  8)
Otsikko: Vs: Ilmastoinnin kompura leikkas kiinni
Kirjoitti: Nirkku - 23.01.2019, 15:33:07
Miten ootte laittaneet sen ac kompuran välihihnan paikalleen, tuntuu niin hiton jämäkälle eikä siinä ole erillistä kiristintäkään
Otsikko: Vs: Ilmastoinnin kompura leikkas kiinni
Kirjoitti: janhon - 24.01.2019, 19:03:26
Flex-hihna laitetaan Sammalla tyylillä kuin polkupyörän ketju, eli ylä rullan hihna paikoilleen ja alla rullalle niin pitkälle kun menee ja voimalla kääntää. Mikäli ei onnistu niin sitten nippusiteellä lukitsee hihnan  tullaan ja kääntää avaimella rullaa. Varmasti menee paikoilleen. Nippusiteen irroitus, ennen käynnistystä
Otsikko: Vs: Ilmastoinnin kompura leikkas kiinni
Kirjoitti: tattis7 - 19.06.2021, 11:49:56
Täälläkin on nyt V60:n kompura vaihtokunnossa 196 tkm ajettuna (magneettikytkimen välys liian suuri). Wetterin hinta-arvio 1300 €, josta kuulemma pelkkä kompura maksaa melkein tonnin. Ei-merkkikorjaamot tarjoavat vaihtoa 700 € hintaan, joten ero on kyllä melko hurja. Osaako viisaammat sanoa, että onko nuo tarvikekompurat sitten ihan pommeja vai mihin perustuu, että sinisen tarjoama kompura on yli puolet kalliimpi? Plugareiden kanssa kai tuo kompuran vaihto on vähän herkempää hommaa, mutta tämmöisen perus D5:n kompuran kai uskaltaa vaihdattaa ihan peruskorjaamollakin. 

Ilmeisesti tämmöisen aikoisivat laittaa: https://m.motonet.fi/fi/tuote/3000441/AC-Kompressori-Volvo-Sanden

Otsikko: Vs: Ilmastoinnin kompura leikkas kiinni
Kirjoitti: maturi - 19.06.2021, 12:25:34
Moro.Sen verran täytyy tähän kommentoida että omasta v70 D3 vm11 meni kompura tuossa puolvuotta sitten ja päädyin tarvike kompuraan ja metsään meni että kolina kävi.Autoon vaihdettiin kaksi kertaa ns.tarvike kompura ja kummallakin kerralla kompura piti sellaista matalaa jyrinää,ei sitä jaksannu kukaan kuunnella,sitten sinisellä laitetiin ns.alkuperänen ja jyrinät loppu siihen.Varmasti on monella onnistunutkin tuo tarvike osa ihan hyvin mutta minulla ei.Syy näitten jyristämiseen ei ikinä selvinny.Mutta vaiva oli aivan varmasti juuri kompurassa.
Otsikko: Vs: Ilmastoinnin kompura leikkas kiinni
Kirjoitti: maturi - 19.06.2021, 12:26:35
Toi sun linkin takaa oleva on juur sama mikä mulle laitettiin ekaksi.
Otsikko: Vs: Ilmastoinnin kompura leikkas kiinni
Kirjoitti: Beagle - 19.06.2021, 22:23:25
Mikäs sinne pitäisi laittaa? Nissens, Lucas?

Omassani pyörii hienosti vielä toistaiseksi alkuperäinen. Autolla vasta 465tkm ajettu.  XC70 vm 14
Otsikko: Vs: Ilmastoinnin kompura leikkas kiinni
Kirjoitti: maturi - 19.06.2021, 22:28:03
Mulla sinne meni ekaksi Sanden sitten Nissens jotka molemmat pitivät ääntä,sinisellä laitetun merkistä ei ole tietoa.Omassa oli 200tkm mittarissa kun alkuperänen hajosi.
Otsikko: Vs: Ilmastoinnin kompura leikkas kiinni
Kirjoitti: tattis7 - 19.06.2021, 22:52:19
Mikähän tuon ääntämisen on aiheuttanut? Jotenkin luulisi että noita kompuroita ei autoihin asennettaisi jos ne olisi kaikki noin sekundaa  :idiot2:

Onko muillakin samankaltaisia kokemuksia tarvikekompuroista? Täytyykö tässä kuitenkin kaivaa kuvetta ja viedä auto siniselle  :-\
Otsikko: Vs: Ilmastoinnin kompura leikkas kiinni
Kirjoitti: Duke - 19.06.2021, 23:13:37
Nissens on itsellä toiminut nytten vuoden ja 40tkm. 200tkm näyttää originellit kestävän. Itsellä nyt kolmas menossa 468tkm ajettu.
Otsikko: Vs: Ilmastoinnin kompura leikkas kiinni
Kirjoitti: Mustalaatikko - 19.06.2021, 23:51:55
Omassa mk2 v70 on kompuran laakeri vaihdettu 160tkm kohdalla ja nyt mennään sillä 360tkm kohdalla ilman ongelmia. Tiedän monta yksilöä jossa orkkiskompura menee jo päälle 400tkm ilman ongelmia ja yhden jossa 300tkm kohdalla ei ole vielä kylmäaineita tarvinnut lisätä. Onko kompuroiden laatu ollut ennen parempi vai onko niiden käyttötapa uudemmissa jotenkin riskimpi?
Otsikko: Vs: Ilmastoinnin kompura leikkas kiinni
Kirjoitti: 8-pätkä - 20.06.2021, 08:40:16
Mulla on tuossa -12 D5:ssa Sanden-merkkinen kompura (oletettavasti) tehtaalta. Noin 245tkm kohdalla alkoi kylmänä käynnistyksen jälkeen kuulumaan noin vajaan minuutin verran sellainen kitkutus mitä täälläkin on ihmetelty ja ääni loppui kun kytki ilmastoinnin pois päältä. Alettiin tutkimaan ja todettiin että kompuran hihnapyörän laakeri on parhaat päivänsä nähnyt ja niin pyörä kuin hihnan sisäpuolikin täysin sellaisen ruostepölyn peitossa. Laakerissa tuntui pieni klappi ja pyörittäessä myös kuulosti hieman rallattavan. Kytkimen välys oli myös hieman reilunpuoleinen.

Hetken asiaan tutustuttuani päätin tilata uuden laakerin ja kokeilla vaihtoa. Laakeri on näissä uudemmissa vitoskoneissa kokoa 52x35x20. (Ilmeisesti vanhempiin menee 55x35x20 jonka ensin tilasin... :facepalm: )

Itse vaihtohan on hyvin simppeli juttu, omassa purkaantui kaikki nätisti ilman mitään ulosvetäjiä. Kasatessa huomasin että kytkimen välyskin oli lähempänä oikeaa uudella laakerilla joten sille en tehnyt mitään. Uusi remmi paikalleen ja autossa oli jälleen hiljainen imastointi parin tunnin työllä ja noin 35e kustannuksilla. Toki vaihdoin molemmat remmit samalla jotka olivat sinisellä noin 80e paketti. 8)

Ihan tarkalleen kun alkaa miettimään äänen lähdettä, niin suoraan laakeristahan se ei oikein voi tulla, koska sehän on sisäkoolistaan kiinni kompressorin rungossa, eli pyörii aina moottorin käydessä riippumatta siitä onko kompressori kytkeytyneenä vai ei. Oma veikkaus äänen lähteelle on siis tuo kytkimen kasvanut välys tai hihnalle päässyt epäpuhtaus joka aiheuttaa jommassa kummassa kylmiltään luistoa.

Jotenkin en jaksa uskoa että nuo itse kompressorit olisi yksinkertaisesti niin paskoja että niitä räjähtelisi yhtenään jopa alle 200 tuhatta ajetuista autoista. Väkisinkin herää ajatus siitä että montakohan nelinumeroisen loppusumman kompuraremonttia on ihmisillä maksatettu autoihin joiden kompressorissa ei ole mitään vikaa vaan samaan lopputulokseen olisi päästy tuon muutaman kympin laakerin vaihdolla. ::)
Otsikko: Vs: Ilmastoinnin kompura leikkas kiinni
Kirjoitti: Duke - 20.06.2021, 11:16:11
Omassa mk2 v70 on kompuran laakeri vaihdettu 160tkm kohdalla ja nyt mennään sillä 360tkm kohdalla ilman ongelmia. Tiedän monta yksilöä jossa orkkiskompura menee jo päälle 400tkm ilman ongelmia ja yhden jossa 300tkm kohdalla ei ole vielä kylmäaineita tarvinnut lisätä. Onko kompuroiden laatu ollut ennen parempi vai onko niiden käyttötapa uudemmissa jotenkin riskimpi?
Noissa kompurat on vielä hyviä. Itselläkään ole ikinä niissä vikaa ollu ja parhaalla oli jo ajettu 730tkm. Siihen jouduin kerran shimmaamaan välyksen.
Otsikko: Vs: Ilmastoinnin kompura leikkas kiinni
Kirjoitti: Duke - 20.06.2021, 11:19:45
Mulla on tuossa -12 D5:ssa Sanden-merkkinen kompura (oletettavasti) tehtaalta. Noin 245tkm kohdalla alkoi kylmänä käynnistyksen jälkeen kuulumaan noin vajaan minuutin verran sellainen kitkutus mitä täälläkin on ihmetelty ja ääni loppui kun kytki ilmastoinnin pois päältä. Alettiin tutkimaan ja todettiin että kompuran hihnapyörän laakeri on parhaat päivänsä nähnyt ja niin pyörä kuin hihnan sisäpuolikin täysin sellaisen ruostepölyn peitossa. Laakerissa tuntui pieni klappi ja pyörittäessä myös kuulosti hieman rallattavan. Kytkimen välys oli myös hieman reilunpuoleinen.

Hetken asiaan tutustuttuani päätin tilata uuden laakerin ja kokeilla vaihtoa. Laakeri on näissä uudemmissa vitoskoneissa kokoa 52x35x20. (Ilmeisesti vanhempiin menee 55x35x20 jonka ensin tilasin... :facepalm: )

Itse vaihtohan on hyvin simppeli juttu, omassa purkaantui kaikki nätisti ilman mitään ulosvetäjiä. Kasatessa huomasin että kytkimen välyskin oli lähempänä oikeaa uudella laakerilla joten sille en tehnyt mitään. Uusi remmi paikalleen ja autossa oli jälleen hiljainen imastointi parin tunnin työllä ja noin 35e kustannuksilla. Toki vaihdoin molemmat remmit samalla jotka olivat sinisellä noin 80e paketti. 8)

Ihan tarkalleen kun alkaa miettimään äänen lähdettä, niin suoraan laakeristahan se ei oikein voi tulla, koska sehän on sisäkoolistaan kiinni kompressorin rungossa, eli pyörii aina moottorin käydessä riippumatta siitä onko kompressori kytkeytyneenä vai ei. Oma veikkaus äänen lähteelle on siis tuo kytkimen kasvanut välys tai hihnalle päässyt epäpuhtaus joka aiheuttaa jommassa kummassa kylmiltään luistoa.

Jotenkin en jaksa uskoa että nuo itse kompressorit olisi yksinkertaisesti niin paskoja että niitä räjähtelisi yhtenään jopa alle 200 tuhatta ajetuista autoista. Väkisinkin herää ajatus siitä että montakohan nelinumeroisen loppusumman kompuraremonttia on ihmisillä maksatettu autoihin joiden kompressorissa ei ole mitään vikaa vaan samaan lopputulokseen olisi päästy tuon muutaman kympin laakerin vaihdolla. ::)
Omassa meni tuo kompura 200tkm jälkeen semmoseksi että kulutus kasvoi parilla litralla ja Hihna alkoi parhaassa tapauksessa luistamaan. Että aika jumissa oli. Kaverin v60 meni kompura ihan jumiin 170tkm kohdalla,
Otsikko: Vs: Ilmastoinnin kompura leikkas kiinni
Kirjoitti: Beagle - 20.06.2021, 12:45:04
Mulla on tuossa -12 D5:ssa Sanden-merkkinen kompura (oletettavasti) tehtaalta. Noin 245tkm kohdalla alkoi kylmänä käynnistyksen jälkeen kuulumaan noin vajaan minuutin verran sellainen kitkutus mitä täälläkin on ihmetelty ja ääni loppui kun kytki ilmastoinnin pois päältä. Alettiin tutkimaan ja todettiin että kompuran hihnapyörän laakeri on parhaat päivänsä nähnyt ja niin pyörä kuin hihnan sisäpuolikin täysin sellaisen ruostepölyn peitossa. Laakerissa tuntui pieni klappi ja pyörittäessä myös kuulosti hieman rallattavan. Kytkimen välys oli myös hieman reilunpuoleinen.

Hetken asiaan tutustuttuani päätin tilata uuden laakerin ja kokeilla vaihtoa. Laakeri on näissä uudemmissa vitoskoneissa kokoa 52x35x20. (Ilmeisesti vanhempiin menee 55x35x20 jonka ensin tilasin... :facepalm: )

Itse vaihtohan on hyvin simppeli juttu, omassa purkaantui kaikki nätisti ilman mitään ulosvetäjiä. Kasatessa huomasin että kytkimen välyskin oli lähempänä oikeaa uudella laakerilla joten sille en tehnyt mitään. Uusi remmi paikalleen ja autossa oli jälleen hiljainen imastointi parin tunnin työllä ja noin 35e kustannuksilla. Toki vaihdoin molemmat remmit samalla jotka olivat sinisellä noin 80e paketti. 8)

Ihan tarkalleen kun alkaa miettimään äänen lähdettä, niin suoraan laakeristahan se ei oikein voi tulla, koska sehän on sisäkoolistaan kiinni kompressorin rungossa, eli pyörii aina moottorin käydessä riippumatta siitä onko kompressori kytkeytyneenä vai ei. Oma veikkaus äänen lähteelle on siis tuo kytkimen kasvanut välys tai hihnalle päässyt epäpuhtaus joka aiheuttaa jommassa kummassa kylmiltään luistoa.

Jotenkin en jaksa uskoa että nuo itse kompressorit olisi yksinkertaisesti niin paskoja että niitä räjähtelisi yhtenään jopa alle 200 tuhatta ajetuista autoista. Väkisinkin herää ajatus siitä että montakohan nelinumeroisen loppusumman kompuraremonttia on ihmisillä maksatettu autoihin joiden kompressorissa ei ole mitään vikaa vaan samaan lopputulokseen olisi päästy tuon muutaman kympin laakerin vaihdolla. ::)


Arvokasta tietoa. Kiitos paljon tästä julkaisustasi!

Pitikö kompura ottaa pöydälle vai saiko laakerin vaihdettua pyöräkotelon kautta vai letkujen varaan roikkumaan tms?
Otsikko: Vs: Ilmastoinnin kompura leikkas kiinni
Kirjoitti: 8-pätkä - 20.06.2021, 12:48:29
Pitikö kompura ottaa pöydälle vai saiko laakerin vaihdettua pyöräkotelon kautta vai letkujen varaan roikkumaan tms?

Pyöräkotelosta ja alakautta kun pääsee molemmista käsiksi niin onnistuu. Itse otin kompuran kiinnityspultit (3kpl) irti niin kääntyy sopivasti tarjolle että saa mutterin ja seegerin hyvin irti. Letkuja en irroittanut.
Otsikko: Vs: Ilmastoinnin kompura leikkas kiinni
Kirjoitti: Beagle - 20.06.2021, 15:05:59
Pyöräkotelosta ja alakautta kun pääsee molemmista käsiksi niin onnistuu. Itse otin kompuran kiinnityspultit (3kpl) irti niin kääntyy sopivasti tarjolle että saa mutterin ja seegerin hyvin irti. Letkuja en irroittanut.

Voisi olla ihan fiksu temppu tehä itsekin ennaltaehkäisyn kannalta tuo laakerin vaihto.
Otsikko: Vs: Ilmastoinnin kompura leikkas kiinni
Kirjoitti: tattis7 - 21.06.2021, 17:52:53
Hmm, eikö näihin kuulu vaihtaa aina myös kuivain kompuran vaihdon yhteydessä? Varasin ajan nyt tuohon Sandenin kompuran vaihtoon, mutta samalla paljastui että eivät aio vaihtaa kuivainta koska ei kuulemma yleensä ole tarpeellista  ???
Otsikko: Vs: Ilmastoinnin kompura leikkas kiinni
Kirjoitti: maturi - 21.06.2021, 18:51:35
Moro.Ei ainakaan mulle vaihdettu,pelkkä kompura vaan.
Otsikko: Vs: Ilmastoinnin kompura leikkas kiinni
Kirjoitti: TKG - 21.06.2021, 21:20:09
Täälläkin on nyt V60:n kompura vaihtokunnossa 196 tkm ajettuna (magneettikytkimen välys liian suuri). Wetterin hinta-arvio 1300 €, josta kuulemma pelkkä kompura maksaa melkein tonnin. Ei-merkkikorjaamot tarjoavat vaihtoa 700 € hintaan, joten ero on kyllä melko hurja. Osaako viisaammat sanoa, että onko nuo tarvikekompurat sitten ihan pommeja vai mihin perustuu, että sinisen tarjoama kompura on yli puolet kalliimpi? Plugareiden kanssa kai tuo kompuran vaihto on vähän herkempää hommaa, mutta tämmöisen perus D5:n kompuran kai uskaltaa vaihdattaa ihan peruskorjaamollakin. 

Ilmeisesti tämmöisen aikoisivat laittaa: https://m.motonet.fi/fi/tuote/3000441/AC-Kompressori-Volvo-Sanden

Eikös tuo vaiva korjaudu poistamalla säätölevy ("limu") magneettikytkimeltä?
Ei aiheuta kustannuksia käytännössä juuri ollenkaan.
Otsikko: Vs: Ilmastoinnin kompura leikkas kiinni
Kirjoitti: weecee - 27.06.2021, 01:03:33
Kompurasta tiedä, että leikkaako se niin helposti kiinni, mutta mulla omasta meni paljon mainostettu kompressorin siimapyörän laakeri (n.350kkm taulussa) - > AC-remmistä silppua ja kuminmurua jakopään koppaan, ja siitä sitten kantta remontoimaan...
Tuli tossa sitten näiden kunnon helteiden herättämänä tutkittua, että missä vika kun ei kylmää puhalla j.p. remontin ja talven jäljiltä. Ja kyllähän se syy sitten helposti selvisi, kun vaivautui ottamaan sisälokarin pois; kompuran kytkinlevy oli jossain vaiheessa lähtenyt pultteineen pois booratun akselinsä päästä ja minne lie lentänyt, jonkun takanatulijan tuulilasiin. ( Ja ihme ettei tullut heti toista kansiremppaa perään... )
Onneksi edellisen remontin jäljiltä vanha levy oli vielä tallessa. Pikkuisen siipeensä saaneena, mutta ehjänä kuitenkin. Ensin parilla shimmiprikalla kokeilua kytkinvälykselle, ja uusi 6mm koneruuvi liimalla kiinni. Taas puhaltaa viileetä, mutta katotaan kuinka kauan.     
Otsikko: Vs: Ilmastoinnin kompura leikkas kiinni
Kirjoitti: tepaa - 28.06.2021, 22:34:29
Kompuraa jos haluaa huollattaa niin onko magneettikytkimen lisäksi kompuran sisällä joku laakeri jonka voisi vaihdattaa?
Otsikko: Vs: Ilmastoinnin kompura leikkas kiinni
Kirjoitti: weecee - 29.06.2021, 12:33:27
No mulla kansiremonttiin johti magn.kytkimen remmipyörän laakeri, ks. oheiset kuvat. Lyhyesti; laakerikuulat hävisivät jonnekin, remmipyörä jumiin & "nahkoineen" pyörimään kompressorin laakerisovitteen päällä. Siitä sitten kunnon siniset sauhut ja kuminmuruja, remminkappaleita jakopään kopan sisään, jako sekaisin, ja kansi p...na. Mittarissa oli n. 350kkm ja tietysti hammas- & apulaitehihnat kiristimineen uusia.
Miten olis voinut estää? Vaihtamalla AC:n magn. kytkimen laakerin ajoissa. Ja mikä on ajoissa? 350kkm on liikaa, ja jos remmipyörä ilman remmiä pyörii iloisesti hieman lonksuen, niin valmis on.  Ja laakeri on tuo osa, mikä kuvassa näyttää muutamaa laakerikuulaa köyhemmältä ja istutettu remmipyörän sisään. Ilmeisesti jotkut ovat näistä kytkimistä vaihtaneet pelkän laakerin. Omassa mallissa näyttäis olevan puristussovitteen lisäksi joku lukkorengaskin(?), mutta en ole vaivautunut purkamaan. Uusi kytkin (siis kytkinlevy, remmipyörä laakereineen, ja magneettikela) maksaa noin 60...90EUR ostopaikasta riippuen. Pelkkä laakeri maksaa ehkä muutaman kympin, jos jostain löytää oikean kokoisen l. siitä voi laskea purku-urakalle hintaa.
Ja kokonaan vaihtamatta jättäminen maksoi mulle n. 4000EUR (piti ostaa vara-auto joka sekin sitten hajosi...) + omat työt päälle. Tällästä volvoilua :)
(https://i.ibb.co/t3BFfHP/V70-24-D-2008-AC-magn-kytkin-kasattu.png) (https://ibb.co/t3BFfHP)

(https://i.ibb.co/94hx1CH/V70-24-D-2008-AC-magn-kytkin-laakerikuulat-havinneet.png) (https://ibb.co/94hx1CH)

(https://i.ibb.co/QjQnkmp/V70-24-D-2008-AC-magn-kytkin-uusi-ja-vanha-siimapyora.png) (https://ibb.co/QjQnkmp)
Otsikko: Vs: Ilmastoinnin kompura leikkas kiinni
Kirjoitti: weecee - 29.06.2021, 12:39:07
Lähettämissäni valokuvissa on hammashihnan suojakopan alaosa "puolikuu" , joka ensiasennuksena (vasen) on tosi heppoinen, mutta löytämäni uusi osa ei sekään kovin kummoinen ole.
Näin pers- ja sormituntumalta vaikutti kuitenkin, ettei kumin retaleet mene tästä kohdasta hammashihnakoteloon, vaan apulaite/ laturin remmin kiristimen vierestä/takaa, missä ainakin mulla on sormenmentävät aukot.
Otsikko: Vs: Ilmastoinnin kompura leikkas kiinni
Kirjoitti: weecee - 29.06.2021, 13:11:33
Siis mulla kompressorina alkuperäinen Valeo, muistaakseni, eikä suht'tuoreella remmipyörällä/-laakerilla pidä minkäänlaista meteliä. Tällä kopressorilla ajettu nyt pikkuisen yli 370kkm l. katotaan milloin pääsee tekemään kansiremppa II:sta...
Ymmärtääkseni näistä ei juurikaan kompuran sisälle vaihdella mitään, vaan toi siimapyörä tai sen laakeri.
Tietysti joku tosi asianharrastaja purkaa ja korjaa tämänkin.
Otsikko: Vs: Ilmastoinnin kompura leikkas kiinni
Kirjoitti: tepaa - 29.06.2021, 16:16:39
Volvon alkuperäinen magneettikytkin maksaa 300e, soitin juuri Siniselle ja kysyin hinnan. On kyllä suolainen.

Ehkä paras uusia koko kompura kun vaan tietäis mikä tarvikekompuroista olisi paras.

Sinisen kompura maksaa 770e
Otsikko: Vs: Ilmastoinnin kompura leikkas kiinni
Kirjoitti: weecee - 29.06.2021, 18:17:19
Joo, saksalainen nettikauppa myy Thermotecin kytkinpakettia 47 & 74 Eur, mitä lie eroa näillä sitten. Molemmat 2.4D V70 kelpaavia. Omassa koslassa Nimarkilta tullut Thermotecin kytkin, suunnilleen 90eur. Päällisin puolin noi näyttää ihan alkuperäisiltä, laakerin laadusta ei tietysti hajuakaan. Delphin ja Valeon kompurat alle 270eur.
Otsikko: Vs: Ilmastoinnin kompura leikkas kiinni
Kirjoitti: Lankku - 29.06.2021, 22:46:32
Joo, saksalainen nettikauppa myy Thermotecin kytkinpakettia 47 & 74 Eur, mitä lie eroa näillä sitten. Molemmat 2.4D V70 kelpaavia.
Vanhemmissa on 5PK hihna ja uudemmissa 3PK. Tulisikohan hintaero siitä?
Otsikko: Vs: Ilmastoinnin kompura leikkas kiinni
Kirjoitti: weecee - 29.06.2021, 22:55:00
on muuten näin, ja 5PK remmille on vielä halvempi, eihän nämä kelpaakaan ristiin...

" Valmistaja rajaus: Sanden, PXC16 Rihloja (kpl): 3"
Otsikko: Vs: Ilmastoinnin kompura leikkas kiinni
Kirjoitti: tattis7 - 30.06.2021, 12:52:38
Omaan autoon meni maanantaina nyt Sandenin kompura ja taas puhaltaa kylmää eikä vingu tai jyrise. Toivottavasti kestää. Hintaa operaatiolle tuli 678 €, eli puolet siitä mitä Sininen olisi hommasta veloittanut. Nyt sitten odottelemaan mitä hajoaa seuraavaksi  ::)
Otsikko: Vs: Ilmastoinnin kompura leikkas kiinni
Kirjoitti: Beagle - 02.07.2021, 19:54:06
Tänään purin kompurasta hihnapyörän irti ja laakeri vaikutti hyvältä, olisi pitänyt laittaa kiltisti takaisin ja antaa olla...

Päätin kuitenkin vaihtaa laakerin, kun uusi tuli kuitenkin tilattua ja ei muuta kuin vanha prässiin. Oli muuten jonkun verran tiukassa! Hihnapyörä rutisi ja tuntui että hajoaa ennemmin, kun tipahtaa vanha laakeri pesästään. No viimein se kuitenkin sieltä irtosi. Uusi pakasteesta hakemaan ja paikoilleen, meni hienosti. Sitten hihnapyörää asentamaan takaisin ja sehän lieputtaa  :facepalm: Eli vääntyi kuitenkin. No takaisin prässiin ja ihme kyllä sain oikaistua vielä pyörän suoraksi.

Jos ei hihnapyörä vielä vastustanut tarpeeksi, niin totta kai mutteria kiinni laittaessa se akseli katkeaa ja taas oltiin vaikeuksissa. Eipä siinä muuta vaihtoehtoa enää ollut, kun auto tuli saattaa ajokuntoiseksi, niin hitsata magneettikehä siihen akselin nysään kiinni. Eli enää ei tuohon kompuraan laakeria vaihdeta.

Ilmastointi toimii vielä toistaiseksi ja magneettikytkin irroittaakin, vaikkakin välillä kuului jäävän laahaamaan. Koeajolenkin jälkeen ei tuota laahaamista enää ole esiintynyt. Katsotaan nyt, minkä aikaa kestää...

Mikään ei voi koskaan mennä kohtuudella :tickedoff: