Elekma  Autoracing

Moottoriöljyn taso - 14 vm digitaali mittarilla

  • 55 Vastauksia
  • 19538 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Moottoriöljyn taso - 14 vm digitaali mittarilla
« Vastaus #45 : 05.11.2019, 22:24:07 »
Onko liike todella ryhtymässä remonttiin noihin lukemiin nojautuen? Siis että maksavat viulut.
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa zombiland

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 370
  • www.vrcf.fi
Vs: Moottoriöljyn taso - 14 vm digitaali mittarilla
« Vastaus #46 : 08.11.2019, 18:42:55 »
Onko liike todella ryhtymässä remonttiin noihin lukemiin nojautuen? Siis että maksavat viulut.

On aika karua luettavaa,itselläni on -14 D4  aj.224tkm ei ole "vielä" pyytänyt öljyä lisää
vaihtovälinä olen pitänyt n. 20tkm.

Poissa petriko

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 251
  • www.vrcf.fi
Vs: Moottoriöljyn taso - 14 vm digitaali mittarilla
« Vastaus #47 : 09.11.2019, 10:39:05 »
On aika karua luettavaa,itselläni on -14 D4  aj.224tkm ei ole "vielä" pyytänyt öljyä lisää
vaihtovälinä olen pitänyt n. 20tkm.

Sama täällä, ehkä on käynyt hyvä tuuri autojen ostoissa sillä myös mennään vuoden vaihtovälillä 20 - 25 tkm. 255 mittarissa xc70 ja 240 v50. Toivottavasti jatko menee myös samoin. 0w -30 teboilia molemmissa.
Volvo XC70 D4 AWD Summum 2014, Volvo V50 1.6D DRIVe 2012, S60 2.4D Summum 2008

Poissa Teinipajero

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 327
  • Kasipätkä
Vs: Moottoriöljyn taso - 14 vm digitaali mittarilla
« Vastaus #48 : 09.11.2019, 12:14:34 »
On aika karua luettavaa,itselläni on -14 D4  aj.224tkm ei ole "vielä" pyytänyt öljyä lisää
vaihtovälinä olen pitänyt n. 20tkm.
Onko kukaan kysynyt koskaan Volvon kantaa siihen, miksi osa alkupään (2014) VEA-moottoreista kuluttaa öljyä ja osa ilmeisesti ei? Lisäksi kulutusta myös ”myöhemmissä” vuosimalleissa, ainakin 2015 malleja tiedän, että kuluttaa.
Volvo V70 D4 Aut. vm. 2014

Poissa paavomp

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 147
  • www.vrcf.fi
Vs: Moottoriöljyn taso - 14 vm digitaali mittarilla
« Vastaus #49 : 09.11.2019, 13:01:35 »
Onhan nuo Volvon antamat lukemat selvä indikaatti siitä, ettei "posketon" öljynkulutus ole mikään laaja ilmiö näiden moottoreiden kanssa, vaan olisiko juuri jopa niin kuin edellä mainittiin, että koskee isommin vain noita vanhemman sukupolven autoja (14-16) ja niissäkin useimmiten syönti on maltillista ja menee ihan oikeasti normaalien toleranssien piikkiin. Eli ei siis ole mikään männänrenkaiden täysjumi.

Muistan kyllä että joskus foorumille on postattu Volvolta paljon reilummat rajat, eli olisiko ohjeistus muuttunut. Tuollaista muutosta Volvo ei tekisi, jos vaarana olisi että oven takana on sen jälkeen jono autoja korjattavaksi.

Omalla -15 ajettu 222tkm ja edellisen huollon jälkeen pyysi puolta litraa 10tkm:n kohdalla. Todellinen hävikki tuolla hetkellä 8dl.
« Viimeksi muokattu: 09.11.2019, 13:04:15 kirjoittanut paavomp »

Poissa Asiallinen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 10
  • www.vrcf.fi
Vs: Moottoriöljyn taso - 14 vm digitaali mittarilla
« Vastaus #50 : 09.11.2019, 13:03:08 »
Joo ei tuo omakaan D4 2014 kyllä ole koskaan lisäysöljyä pyytänyt. Ajettu 170000. Joskus ajanut 27000 vaihtovälin yleensä alle 20000.

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Moottoriöljyn taso - 14 vm digitaali mittarilla
« Vastaus #51 : 09.11.2019, 13:18:35 »
Muistan kyllä että joskus foorumille on postattu Volvolta paljon reilummat rajat, eli olisiko ohjeistus muuttunut.

No se on ainakin varma että mitään 1.6dl/1000km lukemia eivät töräyttele julkisuuteen koska sen jälkeen olisi h*lvetti irti. Se mitä on julkaistu taisi olla 5dl.

Tässä 2013 tietoja. Tuskin yksikään valmistaha laskenut rajoja. Paremminkin varmaan nostaneet.

Alfa Romeo 4,7 dl / 1000 km
Audi 10 dl / 1000 km (vuosimallit 2010 asti)
Audi 5 dl / 1000 km (vuosimallit 2010 eteenpäin )
BMW 7 dl / 1000 km
BMW M-sarjan mallit 15 dl / 1000 km   
Chevrolet 6 dl / 1000 km   
Chrysler ei raja-arvoa
Citroën ei raja-arvoa
Dacia 5 dl / 1000 km
Dodge ei raja-arvoa
Fiat 4,7 dl / 1000 km
Ford 5 dl / 1000 km
Honda 10 dl / 1000 km (mutta jo 3 dl on poikkeuksellista)
Hyundai 6,5 dl / 1000 km
Jaguar ei raja-arvoa
Jeep ei raja-arvoa
Kia 10 dl / 1000 km
Lancia 4,7 dl / 1000 km
Land Rover ei raja-arvoa
Lexus 10 dl / 1000 km
Mazda 7,7 dl / 1000 km (mäntämoottorit)
Mazda 12,5 dl / 1000 km (kiertomäntämoottorit)
Mazda 8 dl / 1000 km (2,0- ja 2,5-litran KE- ja GJ-moottorit)
Mercedes-Benz 8 dl / 1000 km
Mini 7 dl / 1000 km
Mitsubishi 10 dl / 1000 km
Nissan 5 dl / 1000 km
Opel 6 dl / 1000 km
Peugeot ei raja-arvoa
Renault 5 dl / 1000 km
Skoda 5 dl / 1000 km
Seat 5 dl / 1000 km
Subaru 3,3 dl / 1000 km
Suzuki 10 dl / 1000 km
Toyota 5 dl / 1000 km (mutta 3 dl on jo poikkeuksellista)
Volkswagen 10 dl / 1000 km (vuosimallit – 2009)
Volkswagen 5 dl / 1000 km (vuosimallit 2010 –)
Volvo 2,5 – 5,0 dl / 1000 km (riippuen käyttöolosuhteista)
Volvo 5,5 dl / 1000 km (150 000 ajetun km jälkeen)
« Viimeksi muokattu: 09.11.2019, 13:22:59 kirjoittanut mulugren »
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa Asiallinen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 10
  • www.vrcf.fi
Vs: Moottoriöljyn taso - 14 vm digitaali mittarilla
« Vastaus #52 : 09.11.2019, 16:08:48 »
Tuo 1.6l oli 10000 eikä 1000. Eli arvoa on laskettu silloin 2013 vuodesta.

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Moottoriöljyn taso - 14 vm digitaali mittarilla
« Vastaus #53 : 09.11.2019, 17:07:35 »
Tuo 1.6l oli 10000 eikä 1000. Eli arvoa on laskettu silloin 2013 vuodesta.

1.6L/10000km on sama kuin 1.6dl/1000km

En mitenkään jaksa uskoa että Volvo olisi laskenut 2.5-5dl tasoista 1.6dl tasolle tuota sallittua kulutusta. Öljynkulutusongelmathan ovat nimenomaan pahentuneet vuodesta 2013. Mikään autovalmistaja ei julkisesti ilmoita noin matalia. Tuolla listalla matalin arvo on Subarulla (3.3dl/1000km)
« Viimeksi muokattu: 09.11.2019, 17:14:23 kirjoittanut mulugren »
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa gubbe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 392
Vs: Moottoriöljyn taso - 14 vm digitaali mittarilla
« Vastaus #54 : 09.11.2019, 17:31:01 »
1.6L/10000km on sama kuin 1.6dl/1000km

En mitenkään jaksa uskoa että Volvo olisi laskenut 2.5-5dl tasoista 1.6dl tasolle tuota sallittua kulutusta.

Kuka uskoo kuka ei. Tässähän on tuo 1,6 ja (1,7 L / 10 000km erään toisen forumin jäsen) ja vielä muutakin kahdesta eri lähteeesstä , toki Volvo korjaamon antamia molemmissa tapauksissa. Lopputuloksenkin tiedän,mutta jätän sen omalta osaltani spekuloitavaksi. On hienoa, että forumilla on lukijoita ja keskusteljoita, näin se pitää ollakin :). Kuten sanottu kaikki 4-Cyl VEA-moottorit ei kuluta paljon öljyä, ei D4:kään.
« Viimeksi muokattu: 09.11.2019, 21:36:36 kirjoittanut gubbe »

Poissa gubbe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 392
Vs: Moottoriöljyn taso - 14 vm digitaali mittarilla
« Vastaus #55 : 13.11.2019, 13:25:26 »
Onhan nuo Volvon antamat lukemat selvä indikaatti siitä, ettei "posketon" öljynkulutus ole mikään laaja ilmiö näiden moottoreiden kanssa, vaan olisiko juuri jopa niin kuin edellä mainittiin, että koskee isommin vain noita vanhemman sukupolven autoja (14-16) ja niissäkin useimmiten syönti on maltillista ja menee ihan oikeasti normaalien toleranssien piikkiin. Eli ei siis ole mikään männänrenkaiden täysjumi.

Omalla -15 ajettu 222tkm ja edellisen huollon jälkeen pyysi puolta litraa 10tkm:n kohdalla. Todellinen hävikki tuolla hetkellä 8dl.

Tästä olen kanssasi täysin samaa mieltä. Tuolla  lukemallani ruotsalaisella Volvo forumilla on keskusteltu  kyseisetä aiheesta jonkin verran ja olikohan vain  2kpl, (V60 D4 2015 VEA toisella ajettu jotain 100 000km)  joista on kontrollimitattu öljynkulutus ja molemmilla on päädytty vaihtamaan moottori  tehdaskunnostettuun, ilman sen kummempia pesuja tai testauksia.
Nyt on kolmas D4, joka kontrollimittauksen jälkeen, kommentoijan mukaan olisi menossa vaihtoon.

 Siis näillä  öljynkulutus normeilla jotka mm. minä laitoin aikaisempaan kommenttini, unohtamatta  myöskään "Koskis_Fin" ilmoittamia normeja.

Ottaen huomioon Volvojen suuren määrän ainakin Ruotsissa, niin ylisuuret öljynkulutukset ovat aika marginaalisia, Onhan niitä paljon taxeinakin ja niillä ajetaan paljon, paljon kaupunki liikenteessäkin.

Kaikki ei tietenkään lue foorumeita, vielä vähemmän kommentoivat, joten moottori korjaukset/vaihdot lienee vähäisiä, jos näitä ollenkaan voi suhteuttaa foorumin kommentteihin / kyseisten moottoreiden kokonaismäärään, vaikka kuitenkin kyseisellä foorumilla on mielestäni aika suuri jäsenmäärä ja hyvä aktiviteetti.

Kaikilla merkeillä ja tuotteilla on ollut aina ja tulee olemaan jossain määrin reklamaatioita.
« Viimeksi muokattu: 13.11.2019, 18:07:12 kirjoittanut gubbe »

 

Ateho  Elekma