Elekma  Autoracing

TG-81SC automaatti 8-lovisen öljynvaihto? (V60 D4 -15)

  • 43 Vastauksia
  • 19058 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa PKe

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 37
  • www.vrcf.fi
Mitäs arvon raati on mieltä, että olisiko syytä vaihtaa 125km ajettuun V60 D4 -15 TG-81SC lootaan jo öljyt?

Ja jos olisi aiheellista, niin missä Pirkanmaalla sen saisi edullisimmin teetettyä?
Ymmärtääkseni täysi vaihto huuhtelemalla(?) ainoa oikea tapa?

Jotenkin vaan tuntuu että vaihtaisi pikkusen "laiskemmin" nyt kun esim keväällä.

Poissa Diesel

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 195
  • www.vrcf.fi
Vs: TG-81SC automaatti 8-lovisen öljynvaihto? (V60 D4 -15)
« Vastaus #1 : 30.07.2018, 17:57:49 »
öljypiste.fi

Poissa petriko

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 251
  • www.vrcf.fi
Vs: TG-81SC automaatti 8-lovisen öljynvaihto? (V60 D4 -15)
« Vastaus #2 : 30.07.2018, 18:12:50 »
Nyt viimestään kannattaa vaihtaa.

Itse kävin M.Järvisellä Tampereella https://autofit.fi/autokorjaamot/tampere/autokorjaamo-m-jarvinen joka pääasiassa huoltaa Volvoja.
XC70 maksoi 280 euroa ja tehtiin huuhtelemalla.

Suosittelen
Volvo XC70 D4 AWD Summum 2014, Volvo V50 1.6D DRIVe 2012, S60 2.4D Summum 2008

Poissa PKe

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 37
  • www.vrcf.fi
Vs: TG-81SC automaatti 8-lovisen öljynvaihto? (V60 D4 -15)
« Vastaus #3 : 01.08.2018, 14:33:11 »
Mahdankohan sittenkään teettää tuota huuhteluvaihtoa(?)...  ::)

Kävin tutun autoasentajan puheilla just. Heillä ei tosin ole Volvon merkkihuoltoa, mutta toisen merkin kyllä, jossa myös Aisin -pohjaisia, mutta kylläkin 6-vaiheisia laatikoita.
Ko. tyyppi sanoi, että jos vaihteissa ei ole mitään ongelmaa, niin huomattavasti turvallisempi tapa olisi vaihtaa öljyt vain osittain. Ja vaikka sitten parikertaa peräkkäin. Huuhteluvaihtoa hän ei ainakaan omaan autoonsa kuulemma tekisi. Riski siihen että huuhtelussa vain irtoaa sakkaa ja tukkii kanavat on aika iso.

Ja tällainen osa-öljynvaihto on ohjeistettu ko. autolle myös Autodatassa. Öljynä AW1 ja tarve 4 litraa.

Ohje:

Automaattivaihteistoöljy
Irrota täyttötulppa.
Tyhjennä automaattivaihteisto. Asenna tyhjennystulppa ja tarkistusreiän tulppa takaisin.
Täytä vaihteistoon ilmoitettu määrä.
Käynnistä moottori. Kytke jokainen vaihde 2 sekunniksi, toista kahdesti ja palauta sitten valitsinvipu P-asentoon.
Irrota tarkistusreiän tulppa.
Jatka vaihteiston täyttöä, kunnes automaattivaihteistoöljyä tippuu ulos täyttötason tarkistusputkesta.
Asenna tarkistusreiän tulppa.
Kytke vianmäärityslaite automaattivaihteistoöljyn lämpötilan tarkistamista varten.
Käytä moottoria, kunnes automaattivaihteistoöljyn lämpötila on 50°C.
Sammuta moottori ja kytke sytytysvirta pois päältä.
Täytä vaihteistoon 0,5 litraa automaattivaihteistoöljyä.
Asenna täyttötulppa.
Käynnistä moottori. Kytke jokainen vaihde 2 sekunniksi, toista kahdesti ja palauta sitten valitsinvipu P-asentoon.
Käytä moottoria, kunnes automaattivaihteistoöljyn lämpötila on 50-60°C.
Irrota tarkistusreiän tulppa. Anna öljyvanan vähetä tihkumiseksi.
Asenna tarkistusreiän tulppa.

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: TG-81SC automaatti 8-lovisen öljynvaihto? (V60 D4 -15)
« Vastaus #4 : 01.08.2018, 16:06:13 »
Eikö 8v laatikkojenkaan huolto-ohjelmaan kuulu öljynvaihtoa ???
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa j_m_k

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 166
  • www.vrcf.fi
Vs: TG-81SC automaatti 8-lovisen öljynvaihto? (V60 D4 -15)
« Vastaus #5 : 01.08.2018, 17:17:57 »
Justiin tiedustelin asiaa SAH-huollosta, Lielahdesta. Suositus on 90tkm välein takseille ja muutenkin rankoissa olosuhteissa ajaville (eli Suomessa). Suositus, ei ole huolto-ohjelmassa. Hinta oli alle 300. Vaihtotapaa en kysynyt. Kai ne sen oikein tekee kun merkkiliike on

Poissa juho82

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 403
  • www.vrcf.fi
Vs: TG-81SC automaatti 8-lovisen öljynvaihto? (V60 D4 -15)
« Vastaus #6 : 01.08.2018, 19:39:21 »
Mahdankohan sittenkään teettää tuota huuhteluvaihtoa(?)...  ::)

Kävin tutun autoasentajan puheilla just. Heillä ei tosin ole Volvon merkkihuoltoa, mutta toisen merkin kyllä, jossa myös Aisin -pohjaisia, mutta kylläkin 6-vaiheisia laatikoita.
Ko. tyyppi sanoi, että jos vaihteissa ei ole mitään ongelmaa, niin huomattavasti turvallisempi tapa olisi vaihtaa öljyt vain osittain. Ja vaikka sitten parikertaa peräkkäin. Huuhteluvaihtoa hän ei ainakaan omaan autoonsa kuulemma tekisi. Riski siihen että huuhtelussa vain irtoaa sakkaa ja tukkii kanavat on aika iso.

Ja tällainen osa-öljynvaihto on ohjeistettu ko. autolle myös Autodatassa. Öljynä AW1 ja tarve 4 litraa.

Ohje:

Automaattivaihteistoöljy
Irrota täyttötulppa.
Tyhjennä automaattivaihteisto. Asenna tyhjennystulppa ja tarkistusreiän tulppa takaisin.
Täytä vaihteistoon ilmoitettu määrä.
Käynnistä moottori. Kytke jokainen vaihde 2 sekunniksi, toista kahdesti ja palauta sitten valitsinvipu P-asentoon.
Irrota tarkistusreiän tulppa.
Jatka vaihteiston täyttöä, kunnes automaattivaihteistoöljyä tippuu ulos täyttötason tarkistusputkesta.
Asenna tarkistusreiän tulppa.
Kytke vianmäärityslaite automaattivaihteistoöljyn lämpötilan tarkistamista varten.
Käytä moottoria, kunnes automaattivaihteistoöljyn lämpötila on 50°C.
Sammuta moottori ja kytke sytytysvirta pois päältä.
Täytä vaihteistoon 0,5 litraa automaattivaihteistoöljyä.
Asenna täyttötulppa.
Käynnistä moottori. Kytke jokainen vaihde 2 sekunniksi, toista kahdesti ja palauta sitten valitsinvipu P-asentoon.
Käytä moottoria, kunnes automaattivaihteistoöljyn lämpötila on 50-60°C.
Irrota tarkistusreiän tulppa. Anna öljyvanan vähetä tihkumiseksi.
Asenna tarkistusreiän tulppa.

Jep. Näin ne merkkiliikkeessä vaihtaa öljyt. Tosin sillein et n 8 litraa menee öljyä kaikkineen. Eli pari kolme kertaa otetaan laatikko tyhjäksi. Joskus aiemminkin kysellyt täällä asiasta mut porukka vaan jankkaa siitä "huuhtelu" vaihdosta. Mut merkkiliikkeessä vaihdetaan näin.

Poissa PKe

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 37
  • www.vrcf.fi
Vs: TG-81SC automaatti 8-lovisen öljynvaihto? (V60 D4 -15)
« Vastaus #7 : 01.08.2018, 20:29:18 »
Joo.. Taidanpa vaihtaa itse (tai vaihdatuttaa tuossa lähipajalla) nuo öljyt.
Seuraava kysymys: Mikä muu merkki, kun Volvon "oma" AW-1 öljy? (Hakusessa oikeasti hyvä öljy, eikä se halvin...)

Esim Castrolin sivujen öljyn valitsin (haku rekkarilla) antaa täyssynteettisen Castrol Transmax Z -öljyn. Ja perässä lukee oikea vaihteisto TG-81SC
Mutta tarkemmissa tuotetiedoissa ei kyllä puhuta mitään tuosta AW-1 luokituksesta. Mutta se lienee sama asia kun: "JWS 3309 -luokitusta vaativat Aisin-vaihteistot".
Esim Autodoc on myynnissä Aisin oma öljy, ja siinä on tiedot:
AISIN Automaattivaihteistoöljy, Tuotenumero: ATF-92001, Vaihteistonumero: TG-81SC 8/1
ylittää vaatimukset:
Aisin JWS3309/AW1,

Tässä Castrol linkki:
https://msdspds.castrol.com/bpglis/FusionPDS.nsf/Files/1BABEAF9E9D5C09B80258064003A9612/$File/BPXE-8VEEF4.pdf

Poissa Maxxxed

  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 6134
  • Tjuurboooo
    • Teemu Lehtisaari Photography
Vs: TG-81SC automaatti 8-lovisen öljynvaihto? (V60 D4 -15)
« Vastaus #8 : 01.08.2018, 21:03:46 »
Eikö 8v laatikkojenkaan huolto-ohjelmaan kuulu öljynvaihtoa ???

Ei kuulu siviili käytössä. Takseissa se on 60tkm mutta siviilissä vaan suositus.
Volvo S40 T4 1997 (Kilpuri)
Bmw F25 LCi 20d xDrive M-Sport 2015 (Käyttis)

Poissa j_m_k

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 166
  • www.vrcf.fi
Vs: TG-81SC automaatti 8-lovisen öljynvaihto? (V60 D4 -15)
« Vastaus #9 : 01.08.2018, 21:22:55 »
Ei tuo vaihto nyt mikään Amerikan temppu ole. Video on tietty 6-vaihteiselle, mutta samaa sukua on kuitenkin. https://youtu.be/EAb9p8Wph-M

Lämpötilan voi varmastikin mitata vaikka mittarilla öljypohjasta, mutta onko tuo öljylaadun asetus oikeasti tarpeen?

Tämä on muuten huippu video jos laatikon toimintaperiaate kiinnostaa https://youtu.be/Ehgwf_C5zgY

Poissa inkke

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
Vs: TG-81SC automaatti 8-lovisen öljynvaihto? (V60 D4 -15)
« Vastaus #10 : 01.08.2018, 22:06:57 »
Ne jotka jaksaa irrottaa letkun lauhduttimelta (hieman ilkeä letku irrotella) ja ajaa läpi letkuilla tekee sen "huuhtelemalla", mikä sieltä autodataltakin löytyy ja ne jotka ei jaksa nähdä vaivaa, avaa propun ja täyttää/tyhjentää pari kertaa ;) Ensimmäinen tapa hieman parempi, uuden öljyn pitäisi ajaa vanha ulos. Toisella ehkä sekoittuu enemmän, parempi sekin kuitenkin kun ei vaihtoa ollenkaan. :-\

Poissa juho82

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 403
  • www.vrcf.fi
Vs: TG-81SC automaatti 8-lovisen öljynvaihto? (V60 D4 -15)
« Vastaus #11 : 01.08.2018, 22:31:03 »
Ne jotka jaksaa irrottaa letkun lauhduttimelta (hieman ilkeä letku irrotella) ja ajaa läpi letkuilla tekee sen "huuhtelemalla", mikä sieltä autodataltakin löytyy ja ne jotka ei jaksa nähdä vaivaa, avaa propun ja täyttää/tyhjentää pari kertaa ;) Ensimmäinen tapa hieman parempi, uuden öljyn pitäisi ajaa vanha ulos. Toisella ehkä sekoittuu enemmän, parempi sekin kuitenkin kun ei vaihtoa ollenkaan. :-\

Aika monta volvoa ollu ja automaatilla. Eka oli 2006 vuoden v50 5 vaihteisella geartronicilla. Ja aina oon laatikko öljyt vaihattanu. Merkkiliikkeessä. Ja aina on vaihdettu "toisella" tavalla.

Poissa PKe

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 37
  • www.vrcf.fi
Vs: TG-81SC automaatti 8-lovisen öljynvaihto? (V60 D4 -15)
« Vastaus #12 : 02.08.2018, 09:50:12 »
Ne jotka jaksaa irrottaa letkun lauhduttimelta (hieman ilkeä letku irrotella) ja ajaa läpi letkuilla tekee sen "huuhtelemalla", mikä sieltä autodataltakin löytyy ja ne jotka ei jaksa nähdä vaivaa, avaa propun ja täyttää/tyhjentää pari kertaa ;) Ensimmäinen tapa hieman parempi, uuden öljyn pitäisi ajaa vanha ulos. Toisella ehkä sekoittuu enemmän, parempi sekin kuitenkin kun ei vaihtoa ollenkaan. :-\

Ei ainakaan tuolla mun auton rekkarilla hakien ole Autodatassa ohjeita tuohon letkun kautta vaihtoon.
Vain tuo aiemmin kopioima ohje.
Löytyiskö sitten 6-lovisten tiedoilla, sitä en katellut?
Miten se käytännössä menee?
Öljyn lämmöt näkyy ihan perus muutaman euron bt obd lukijalla ja esim Torque ohjelmallakin.
Ja tuo öljynvaihdon kuittauksen tarpeellisuus kiinnostaisi myös.

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: TG-81SC automaatti 8-lovisen öljynvaihto? (V60 D4 -15)
« Vastaus #13 : 02.08.2018, 10:44:33 »
Ei ainakaan tuolla mun auton rekkarilla hakien ole Autodatassa ohjeita tuohon letkun kautta vaihtoon.
Vain tuo aiemmin kopioima ohje.
Löytyiskö sitten 6-lovisten tiedoilla, sitä en katellut?
Miten se käytännössä menee?
Öljyn lämmöt näkyy ihan perus muutaman euron bt obd lukijalla ja esim Torque ohjelmallakin.
Ja tuo öljynvaihdon kuittauksen tarpeellisuus kiinnostaisi myös.

Öljynvaihdon kuittaus pitää Volvon ohjeiden mukaan tehdä, muuten saattaa vanhemmiten tulla ongelmia kuuman öljyn kanssa, jotenkin noin se on siellä selitetty.

Aikoinaan (n.15 vuotta sitten) tuota kysyin Treen käyttöautosta, eivät olleet kuulleetkaan tuollaisesta. Roudasin sitten myöhemmin otteen Vadiksesta ja kommentit oli, että niinpä näemmä, ei olla tehty... mutta nykyajan laatikot on krantumpia kuin tuollainen vanha C:n neljälovinen.

Poissa inkke

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
Vs: TG-81SC automaatti 8-lovisen öljynvaihto? (V60 D4 -15)
« Vastaus #14 : 02.08.2018, 21:13:07 »
Lainaus
Ei ainakaan tuolla mun auton rekkarilla hakien ole Autodatassa ohjeita tuohon letkun kautta vaihtoon.
Vain tuo aiemmin kopioima ohje.
Löytyiskö sitten 6-lovisten tiedoilla, sitä en katellut?
Miten se käytännössä menee?
Öljyn lämmöt näkyy ihan perus muutaman euron bt obd lukijalla ja esim Torque ohjelmallakin.
Ja tuo öljynvaihdon kuittauksen tarpeellisuus kiinnostaisi myös.

Juu,tosiaan 8-vaihteisteiseen tämä ei päde. Ja yleensä noista nollataan öljynvaihtovälin laskuri ja mukautusarvot. Sitä en tiedä mikä niiden tarpeellisuus on...

Aika monta volvoa ollu ja automaatilla. Eka oli 2006 vuoden v50 5 vaihteisella geartronicilla. Ja aina oon laatikko öljyt vaihattanu. Merkkiliikkeessä. Ja aina on vaihdettu "toisella" tavalla.

Autodatasta (myös vidasta) löytyy ohjevaihtoon 6- ja 5-vaihteisiin ja siinä nimenomaan irroitetaan letku lauhduttimelta mistä ajetaan läpi, tämän voi varmistaa miltä tahansa korjaamolta kenellä on joku tietopankki käytössä ja tästä samasta paikasta kytketään myös BG:n automaattiöljyn vaihtolaite, mikä tekee käytännössä saman asian ilman moottorin käynnistystä/sammutusta ja uudelleen täyttöä. Tuo "toinen" tapa on helppo ja kiva ;)


 

Samppasport  Futurez