Race.fi  Puotilan autokorjaamo

TG-81SC automaatti 8-lovisen öljynvaihto? (V60 D4 -15)

  • 43 Vastauksia
  • 19122 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa PKe

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 37
  • www.vrcf.fi
Vs: TG-81SC automaatti 8-lovisen öljynvaihto? (V60 D4 -15)
« Vastaus #15 : 10.08.2018, 15:13:58 »
Nyt olisi tähän 8-loviseen öljyt vaihdettu. Vaihdoin kolmeen kertaan, ei 12 litraa meni Castrol Transmax Z -öljyä.
Ensituntuma on että vaihtaa nyt kyllä nätimmin. Ja toisinaan esim risteykseen hidastaessa ja siitä kuitenkaan pysähtymättä kiihdyttäen ollut pieni "reagointi viive" poistui.

Edit: Nyt enemmän kilometrejä takana, ja kyllä tosiaan laatikon käytös muuttui paljon paremmaksi.
Eli öljyjen vaihto kannattaa todellakin tehdä jo tuonkin vuoksi.

Siitä jännä juttu, ettei edes juuri päivitetyllä Autocomilla, eikä OPC:llä päässyt tekemään tuota vaihteiston öljynvaihdon kuittausta. (Ei tueta tjsp.)
Eli pitänee nyt sitten kuitenkin piipahtaa jossain välissä merkkihuollossa kuitaamassa vaihdetuksi.
« Viimeksi muokattu: 12.08.2018, 10:25:57 kirjoittanut PKe »

Poissa peide

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 10
Vs: TG-81SC automaatti 8-lovisen öljynvaihto? (V60 D4 -15)
« Vastaus #16 : 21.08.2018, 22:31:18 »
Vaihdatin omaan 8-loviseen (V70 D4 -15) öljyt 110 tkm kohdalla ja voin vahvistaa, että paranee huomattavasti vaihdelaatikon toiminta. Ei se huono ollut ennenkään, mutta nyt on entisestään pehmeämmät vaihdot molempiin suuntiin. Merkkiliike vaihtoi ja taisi kyllä samalla päivittää myös softan, toki sekin saattaa osansa vaikuttaa.
PS2 LRDM -23

Poissa nn76

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Vs: TG-81SC automaatti 8-lovisen öljynvaihto? (V60 D4 -15)
« Vastaus #17 : 25.08.2018, 21:13:56 »
Vaihdoin viime talvena 100000km:n kohdalla laatikkoöljyt samaiseen vaihteistoon (S60 D4 -14, TG-81SC). Tilasin 850:een osia Skandixinlta ja kliksuttelin samaan tilaukseen myös 3x4litraa Volvon alkuperäistä öljyä tuohon laatikkoon:

http://www.skandix.de/en/spare-parts/accessories/chemicals-consumables/oil/transmission-oil-automatic-transmission/1052289/

Olihan tuo aika suolainen hinta, olis voinut saada Volvolta halvemmalla. Vaihdoin tyhjennys-täyttö -menetelmällä. Olis ehkä 2 kertaa riittänyt, sillä öljyn värissä ei silmämääräisesti ollut eroa toisen tyhjennyksen ja öljytason säädössä ulostulleessa öljyssä. Laatikko pelaa hyvin, mutta eipä se ennen vaihtoakaan oikutellut.

Tuosta öljyn nollauksesta. Mulla on kiinan Vida Dice (2014D) ja en kyllä löytänyt sieltä toimintoa jolla tuon olisi voinut tehdä. Vidan sisältämässä ohjeistuksessakaan ei sellaista neuvota tekemään. Olisiko niin ettei kyseisessä mallissa ole kyseistä toimintoa(?) 6-lovisessa laatikossa tuo toiminto on. Adaptaatiot olisi voinut kyllä nollata, mutta jätin sen tekemättä. Ajattelin että nollaan jos käytöksessä ilmenee jotain häikkää. Kävitkö PKe Volvolla tuon kanssa nollauksessa?

Olen pidemmän aikaa lotraillut Castrolin öljyillä, ja olen vähän seuraavaa laatikkoöljyn vaihtokertaa silmällä pitäen katsellut onko heillä tuota AW-1 luokituksen öljyä. Öljyvalitsin tosiaan näyttää tuota Transmax Z:aa, mutta sen teknisissä tiedoissa ei tuota AW-1:stä mainita. Tuo Volvon purkissa oleva öljyhän on mineraalipohjaista kun taas Transmax Z synteettistä. Mielenkiinnolla kuulisin miten tuo toimii pidemmässä juoksussa kyseissä askissa. Eipä se seuraava vaihto nyt ihan heti tuu, joten ehtii vähän kuulostella että mitä sinne seuraavalla kerralla kannattaisi laittaa  :)
« Viimeksi muokattu: 25.08.2018, 21:16:17 kirjoittanut nn76 »

Poissa PKe

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 37
  • www.vrcf.fi
Vs: TG-81SC automaatti 8-lovisen öljynvaihto? (V60 D4 -15)
« Vastaus #18 : 27.08.2018, 19:41:27 »
Vaihdoin viime talvena 100000km:n kohdalla laatikkoöljyt samaiseen vaihteistoon (S60 D4 -14, TG-81SC). Tilasin 850:een osia Skandixinlta ja kliksuttelin samaan tilaukseen myös 3x4litraa Volvon alkuperäistä öljyä tuohon laatikkoon:

http://www.skandix.de/en/spare-parts/accessories/chemicals-consumables/oil/transmission-oil-automatic-transmission/1052289/

Olihan tuo aika suolainen hinta, olis voinut saada Volvolta halvemmalla. Vaihdoin tyhjennys-täyttö -menetelmällä. Olis ehkä 2 kertaa riittänyt, sillä öljyn värissä ei silmämääräisesti ollut eroa toisen tyhjennyksen ja öljytason säädössä ulostulleessa öljyssä. Laatikko pelaa hyvin, mutta eipä se ennen vaihtoakaan oikutellut.

Tuosta öljyn nollauksesta. Mulla on kiinan Vida Dice (2014D) ja en kyllä löytänyt sieltä toimintoa jolla tuon olisi voinut tehdä. Vidan sisältämässä ohjeistuksessakaan ei sellaista neuvota tekemään. Olisiko niin ettei kyseisessä mallissa ole kyseistä toimintoa(?) 6-lovisessa laatikossa tuo toiminto on. Adaptaatiot olisi voinut kyllä nollata, mutta jätin sen tekemättä. Ajattelin että nollaan jos käytöksessä ilmenee jotain häikkää. Kävitkö PKe Volvolla tuon kanssa nollauksessa?

Olen pidemmän aikaa lotraillut Castrolin öljyillä, ja olen vähän seuraavaa laatikkoöljyn vaihtokertaa silmällä pitäen katsellut onko heillä tuota AW-1 luokituksen öljyä. Öljyvalitsin tosiaan näyttää tuota Transmax Z:aa, mutta sen teknisissä tiedoissa ei tuota AW-1:stä mainita. Tuo Volvon purkissa oleva öljyhän on mineraalipohjaista kun taas Transmax Z synteettistä. Mielenkiinnolla kuulisin miten tuo toimii pidemmässä juoksussa kyseissä askissa. Eipä se seuraava vaihto nyt ihan heti tuu, joten ehtii vähän kuulostella että mitä sinne seuraavalla kerralla kannattaisi laittaa  :)

En ole käynyt Volvolla nollaamassa. Senverran matkaa lähimmälle siniselle, että käväsen kun kulkua. Tai sitten "unohtuu"...
Tuossa ed. sivulla jo olikin juttua Transmax Z soveltuvuudesta. Tulkitsin Aisinin purkissa olevasta luokasta JWS3309/AW1, niin että AW1 tarkoittaa samaa kuin Castrolistä löytyvä JWS3309  :)
AutoComilla tehtiin adaptaation nollaus, se sillä onnistui. (muistaakseni piti vaihtaa autoksi V70 tjsp. että oikea vaihteisto löytyi) Sen alla/päällä samassa valikossa oli se laskurin nollaus myös, mutta sitä se ei antanut tehdä.
Joten olisikohan tosiaan niin että tässä 8-lovisessa sitä ei enää olekaan? Vai tietääkö joku varmaksi, että se on tehty, ja vielä onnistuikin ilman herjausta?

Poissa PKe

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 37
  • www.vrcf.fi
Vs: TG-81SC automaatti 8-lovisen öljynvaihto? (V60 D4 -15)
« Vastaus #19 : 22.09.2018, 19:10:14 »
Nyt mullakin on Kinkki Vida Dice 2014D (suomenkielinen). En kyllä minäkään löydä mistään toimintoa vaihteistoöljyn vaihdon kuittaukselle/laskurin nollaukselle.

Tietääkö joku siis ihan 100% varmaksi, että näissä 8-lovissa on se tehtävä?

Poissa PKe

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 37
  • www.vrcf.fi
Vs: TG-81SC automaatti 8-lovisen öljynvaihto? (V60 D4 -15)
« Vastaus #20 : 23.09.2018, 11:21:21 »
Pikku päivitys:
Kävin koittamassa tuossa perheen 6-lovisessa, ja siinä oli toiminto jolla olisi saanut laskurin nollattua.
"Vaihteiston öljynlaadun laskurin nollaus, vaihto"
Ja toinen toiminto jota 8-lovisella ei näy on:
"Kovien ja nykivien vaihtamisten tarkastus ja säätö"

Eli taitaa olla niin että 8-loviselle ei ole nollausta? Vai onko jollain faktaa että on?


Nyt mullakin on Kinkki Vida Dice 2014D (suomenkielinen). En kyllä minäkään löydä mistään toimintoa vaihteistoöljyn vaihdon kuittaukselle/laskurin nollaukselle.

Tietääkö joku siis ihan 100% varmaksi, että näissä 8-lovissa on se tehtävä?

Poissa petriko

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 251
  • www.vrcf.fi
Vs: TG-81SC automaatti 8-lovisen öljynvaihto? (V60 D4 -15)
« Vastaus #21 : 26.01.2019, 13:44:58 »
Pikku päivitys:
Kävin koittamassa tuossa perheen 6-lovisessa, ja siinä oli toiminto jolla olisi saanut laskurin nollattua.
"Vaihteiston öljynlaadun laskurin nollaus, vaihto"
Ja toinen toiminto jota 8-lovisella ei näy on:
"Kovien ja nykivien vaihtamisten tarkastus ja säätö"

Eli taitaa olla niin että 8-loviselle ei ole nollausta? Vai onko jollain faktaa että on?

Taisit varmaan löytää jo mutta on se siellä TCM -ohjausyksikössä
Volvo XC70 D4 AWD Summum 2014, Volvo V50 1.6D DRIVe 2012, S60 2.4D Summum 2008

Poissa nn76

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Vs: TG-81SC automaatti 8-lovisen öljynvaihto? (V60 D4 -15)
« Vastaus #22 : 03.02.2019, 15:34:26 »
Taisit varmaan löytää jo mutta on se siellä TCM -ohjausyksikössä

TCM -yksikön 'Advanced' valikossa sitä ei ainakaan ole. Oheinen kuva on napattu youtube-videosta, jossa nollataan 6-vaihteisen TF-80SC vaihteiston laskuri.



Minun S60/TG-81SC vekottimessa 'Advanced' valikossa on vain nuo 4 muuta, ei "Resetting the Transmission fluid change counter" -toimintoa. Eikä sitä muissakaan TCM-yksikön valikoissa ole  :-\

Voihan tuo toiminto olla jäänyt pois Vida 2014D:ssä, ja tuotu uudempaan versioon...

Poissa petriko

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 251
  • www.vrcf.fi
Vs: TG-81SC automaatti 8-lovisen öljynvaihto? (V60 D4 -15)
« Vastaus #23 : 03.02.2019, 23:05:27 »
Eikö tule jos klikkaat Resetting adaptation ja valitset explanation alhaalta ja menet ohjeen mukaan
Volvo XC70 D4 AWD Summum 2014, Volvo V50 1.6D DRIVe 2012, S60 2.4D Summum 2008

Poissa nn76

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Vs: TG-81SC automaatti 8-lovisen öljynvaihto? (V60 D4 -15)
« Vastaus #24 : 05.02.2019, 22:03:30 »
Eikö tule jos klikkaat Resetting adaptation ja valitset explanation alhaalta ja menet ohjeen mukaan

Joo siis kyllä tuolta voi adaptaation/sopeutumisen resetoida, mutta ei "öljynvaihtolaskuria", joka oman ymmärrykseni mukaan tarkoittaa eri asiaa.

En tuosta mennyt sitten painamaan "Start", koska Vida neuvoo resetoimaan adaptaatiot vain mikäli vaihteisto tai jokin sen komponentista on vaihdettu. Ajatellaanko öljy sitten yhdeksi vaihteiston komponenteista, tiedä häntä...

Poissa petriko

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 251
  • www.vrcf.fi
Vs: TG-81SC automaatti 8-lovisen öljynvaihto? (V60 D4 -15)
« Vastaus #25 : 05.02.2019, 22:51:08 »
No joo niimpä onkin, eli tuon pitäisi olla Moottorinohjausyksikössä ECM mutta tuossa vaihteistossa sitä ei taida olla. Muissa tuon mallin automaateissa se on.
Volvo XC70 D4 AWD Summum 2014, Volvo V50 1.6D DRIVe 2012, S60 2.4D Summum 2008

Poissa nn76

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Vs: TG-81SC automaatti 8-lovisen öljynvaihto? (V60 D4 -15)
« Vastaus #26 : 10.12.2019, 22:00:59 »
Vaihdoin Ravenolit laatikkoon 20000km sitten. On toiminut hyvin, en ole havainnut mitään ongelmia.

Tuolta ostin 20 litran pönikän:
https://www.ato24.de/en/ravenol-atf-t-ws-lifetime.html

Näyttää nykyään tuotetiedoissa olevan jopa maininta TG-81SC -vaihteistosta:
https://www.ravenol.de/en/pdf/ravenol-atf-t-ws-lifetime.pdf

Tein niin kauan osavaihtoja, että tuo koko 20l oli kulunut. Teoriassa tuonne olisi jäänyt vanhaa öljyä 3,5dl olettaen että vaihtojen välillä öljy on täysin sekoittunut.

Poissa veavea

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Vs: TG-81SC automaatti 8-lovisen öljynvaihto? (V60 D4 -15)
« Vastaus #27 : 24.12.2020, 10:07:41 »
Onko kokemuksia laatikon koneellisesta huuhtelusta? 175tkm aj laatikko 8-portainen eikä ole vaihdettu öljyjä. Toinen vaihtoehto on tehdä huuhtelemalla.

Poissa Mepi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 714
  • www.vrcf.fi
Vs: TG-81SC automaatti 8-lovisen öljynvaihto? (V60 D4 -15)
« Vastaus #28 : 02.03.2022, 10:22:12 »
8-vaihteista laatikkoa ei huuhdella. Kysyin sekä siniseltä että nyrkkipajalta tarjousta ja molemmilta tuli samanlainen vastaus. Imetään noin 4 litraa pois ja saman verran tilalle AWTG-81 SC laatikkoon.

Sinisen hinta työlle noin 280€ pienemmän pajan hinta 150€ (molemmat sisältää öljyn sekä työn)
Volvo XC60 2016 D3 - (150hp 350Nm) 230hp 500Nm
Ex. Volvo V70 2013 Summum D5 AWD Rica 275hp
Ex. Volvo V70 2007 Classic 2.5T AWD Rica +180kW # Ex. S40 T4

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 784
  • www.vrcf.fi

 

Kulkukoira  Proturbo