Carcom Oy  Ateho

6- lovisen automaatin toiminnan testaus

  • 40 Vastauksia
  • 10785 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: 6- lovisen automaatin toiminnan testaus
« Vastaus #15 : 21.09.2018, 19:53:07 »
Niin, näissähän on OPPIVA vaihdelaatikko. Eli jonkin päivän joudut ajamaan, että vaihde laatikko sopeutuu juuri sinun kaasujalalle ja ajoympäristöön.

Eli jos otat toisen Volvon siihen mäkeen niin todennäköisesti toimii eritavalla.

Ei nämä kuskin ajotyylejä opettele tahi opi. Se oppiminen liittyy itse vaihtotapahtumaan. Esim laatikkoremontin jälkeen mukautuu uusiin palikoihin jne
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2697
Vs: 6- lovisen automaatin toiminnan testaus
« Vastaus #16 : 21.09.2018, 20:35:14 »
Ei nämä kuskin ajotyylejä opettele tahi opi. Se oppiminen liittyy itse vaihtotapahtumaan. Esim laatikkoremontin jälkeen mukautuu uusiin palikoihin jne
Kyllä nämä uudet laatikot oppii myös kuskin tavoille, oli ne sitten hyviä tai huonoja. Ihan selvää mukautumista kuskin mieltymyksiin olen ainakin V90:ssä havainnut. Tosin siinä on 8-lovinen laatikko, mutta vaimon V40:ssä 6-lovisessa on ihan sama homma havaittu. Voi se tietysti olla korvien välissäkin ja kuski oppii myös auton tavoille...
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa terotero

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 109
  • www.vrcf.fi
Vs: 6- lovisen automaatin toiminnan testaus
« Vastaus #17 : 21.09.2018, 21:29:57 »
Yhtä taas ajettu. Pelasi mielestäni mainiosti . Jäi vain mietityttämään että kun auton pysäyttää d päällä ja jarru on pohjassa niin käynti on hieman raskaampaa kuin jos olisi p päällä ja jarru. Ja liikkeelle lähtiessä auto lähtee ryömimään ilman kaasuakin kun nostaa jalan jarrulta.  Onko normaali toiminta näille. Kierrokset tyhjäkäynnillä noin700. vaihdot paikoillaan ei kyllä nykäisee juurikaan, toki tuntee että jotain tapahtuu .

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2697
Vs: 6- lovisen automaatin toiminnan testaus
« Vastaus #18 : 21.09.2018, 21:51:24 »
Yhtä taas ajettu. Pelasi mielestäni mainiosti . Jäi vain mietityttämään että kun auton pysäyttää d päällä ja jarru on pohjassa niin käynti on hieman raskaampaa kuin jos olisi p päällä ja jarru. Ja liikkeelle lähtiessä auto lähtee ryömimään ilman kaasuakin kun nostaa jalan jarrulta.  Onko normaali toiminta näille. Kierrokset tyhjäkäynnillä noin700. vaihdot paikoillaan ei kyllä nykäisee juurikaan, toki tuntee että jotain tapahtuu .
Noin juuri kuuluukin toimia
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa terotero

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 109
  • www.vrcf.fi
Vs: 6- lovisen automaatin toiminnan testaus
« Vastaus #19 : 22.09.2018, 11:40:04 »
Ok. Kylmänä oli hetken aikaa pitempi viive kun vaihteli noita p rnd ja katsoi miten kytkeytyy. Ehkä reilu sekunti ( alle kaksi kuitenkin) ja hieman selvemmin tuntee kun kytkee. Varsinkin kun p: ltä laittaa pakille. Ei kuitenkaan metelöi eikä rytkähdä. Hieman tuntuu kun nytkähtää.

No, nyt on myöhäistä itkeä jos on epänormaalia kun auto lötköttää jo pihassa.. 190tkm mittarissa ja laatikkoöljyt vaihdettu huuhtelemalla105tkm ja 180tkm. 2008 V70 d5.
« Viimeksi muokattu: 22.09.2018, 11:43:31 kirjoittanut terotero »

Poissa janhon

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 161
  • www.vrcf.fi
Vs: 6- lovisen automaatin toiminnan testaus
« Vastaus #20 : 22.09.2018, 12:13:18 »
 :)
Kuvauksesi perusteella toimii, niin kuin pitääkin.

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: 6- lovisen automaatin toiminnan testaus
« Vastaus #21 : 22.09.2018, 12:54:54 »
Kyllä nämä uudet laatikot oppii myös kuskin tavoille, oli ne sitten hyviä tai huonoja. Ihan selvää mukautumista kuskin mieltymyksiin olen ainakin V90:ssä havainnut. Tosin siinä on 8-lovinen laatikko, mutta vaimon V40:ssä 6-lovisessa on ihan sama homma havaittu. Voi se tietysti olla korvien välissäkin ja kuski oppii myös auton tavoille...

Eli kun huollossa tehdään sopeutus niin sen jälkeen tapahtuu vielä kuskin tavoille sopeutumista ::) Ei nyt sentään
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2697
Vs: 6- lovisen automaatin toiminnan testaus
« Vastaus #22 : 22.09.2018, 13:00:43 »
Eli kun huollossa tehdään sopeutus niin sen jälkeen tapahtuu vielä kuskin tavoille sopeutumista ::) Ei nyt sentään
No... ainakin silloin, kun ajaa auton ulos autoliikkeestä mittarilukemalla 18 km. Ei ole tarvinnut vielä huollossa sopeutella...
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa janhon

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 161
  • www.vrcf.fi
Vs: 6- lovisen automaatin toiminnan testaus
« Vastaus #23 : 22.09.2018, 17:40:01 »
 ;D ;D


Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: 6- lovisen automaatin toiminnan testaus
« Vastaus #24 : 22.09.2018, 18:57:08 »
No... ainakin silloin, kun ajaa auton ulos autoliikkeestä mittarilukemalla 18 km. Ei ole tarvinnut vielä huollossa sopeutella...

Ei ne raakana laita tehtaalta ulos. Muuten kaikki tulis jonossa takas. Uskokaa nyt että ei ne kuskin ajotyylejä opi. Tämähän on niin monesti kaluttu aihe

https://practicalmotoring.com.au/voices/does-an-adaptive-gearbox-really-learn-how-you-drive/#disqus_thread

« Viimeksi muokattu: 22.09.2018, 19:03:02 kirjoittanut mulugren »
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2697
Vs: 6- lovisen automaatin toiminnan testaus
« Vastaus #25 : 22.09.2018, 19:36:01 »
Ei ne raakana laita tehtaalta ulos. Muuten kaikki tulis jonossa takas. Uskokaa nyt että ei ne kuskin ajotyylejä opi. Tämähän on niin monesti kaluttu aihe

https://practicalmotoring.com.au/voices/does-an-adaptive-gearbox-really-learn-how-you-drive/#disqus_thread
Eikös tuossa artikkelissa juuri väitetty, että laatikot oppivat kuskin ajotyylin. Pointti vain oli, että oppivat nopeasti eli muutamassa minuutissa eikä tuhansien kilometrien matkalla. Omakohtainen mutu on, että ainakin muutaman sata kilometriä käyttäytyminen muuttuu selvästi siitä, mitä auto on tehtaalta tullessaan. En nyt silti laittaisi päätäni pantiksi asian suhteen...

Ne tottumukset mitä huollossa testerillä nollataan liittyvät enempi öljyn huononemiseen ja laatikon kulumiseen.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: 6- lovisen automaatin toiminnan testaus
« Vastaus #26 : 22.09.2018, 20:47:10 »
Eikös tuossa artikkelissa juuri väitetty, että laatikot oppivat kuskin ajotyylin. Pointti vain oli, että oppivat nopeasti eli muutamassa minuutissa eikä tuhansien kilometrien matkalla. Omakohtainen mutu on, että ainakin muutaman sata kilometriä käyttäytyminen muuttuu selvästi siitä, mitä auto on tehtaalta tullessaan. En nyt silti laittaisi päätäni pantiksi asian suhteen...

Ne tottumukset mitä huollossa testerillä nollataan liittyvät enempi öljyn huononemiseen ja laatikon kulumiseen.

Tuollahan kirjoitetaan että mukautuu tilanteeseen (esim. agressiivinen kaasunkäyttö) mutta kun virrat katkaistaan niin unohtuu. Lisäksi kirjoittavat että huoli siitä että esim Vaimoväki opettaa auton väärille tavoille on turha :) Uskon että olisi teknisesti sangen haastavaa ja ongelmallista koettaa saada auto oikeasti oppimaan kuljettajan ajotyyli. Tästä voisi syntyä enemmän riesaa kuin hyötyä
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa janhon

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 161
  • www.vrcf.fi
Vs: 6- lovisen automaatin toiminnan testaus
« Vastaus #27 : 23.09.2018, 08:28:50 »
No huh huh...

Kyllä ne jolla on Volvo tietää, että volvoissa on tuo oppiva laatikko. Jollette ole huomanneet tuota ajossa, niin nollauttakaa se, niin oppiminen alkaa alusta. Vaihdon pituus/ nopeus ja kierrosalue muuttuu ajalle ominaiseksi. Tästä johtuu eri tyylisen ajotavan omaavan kuljettaja vaikutus autoon. Vaimo versus isäntä, josta aiemmin jo kirjoitettiin.
Ihan tiedoksi virran katkaisu ei saa laatikkoa unohtamaan ajotyyliä.

Ps. Älkää nyt alko seuraavaksi väittämään, että laatikko toimii aina samalla tavalla, niin kesä kuin talvi olosuhteissa.

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: 6- lovisen automaatin toiminnan testaus
« Vastaus #28 : 23.09.2018, 10:51:35 »
No huh huh...

Kyllä ne jolla on Volvo tietää, että volvoissa on tuo oppiva laatikko. Jollette ole huomanneet tuota ajossa, niin nollauttakaa se, niin oppiminen alkaa alusta. Vaihdon pituus/ nopeus ja kierrosalue muuttuu ajalle ominaiseksi. Tästä johtuu eri tyylisen ajotavan omaavan kuljettaja vaikutus autoon. Vaimo versus isäntä, josta aiemmin jo kirjoitettiin.
Ihan tiedoksi virran katkaisu ei saa laatikkoa unohtamaan ajotyyliä.

Ps. Älkää nyt alko seuraavaksi väittämään, että laatikko toimii aina samalla tavalla, niin kesä kuin talvi olosuhteissa.

No huh huh itsellesi. Täyttää urbaanilegendaa. Yllättävän sitkeässä elää..

Ja minulla on ollut näitä jo kaksi :)
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: 6- lovisen automaatin toiminnan testaus
« Vastaus #29 : 23.09.2018, 11:41:22 »
No huh huh itsellesi. Täyttää urbaanilegendaa. Yllättävän sitkeässä elää..

Ja minulla on ollut näitä jo kaksi :)

Automaattivaihteiston ohjaukseen on jatkuvasti lisätty elektroniikkaa. Uudet vaihteistot mm. oppivat kuljettajan ajotavasta ja tekevät vaihteiden vaihtoja automaattisesti keräämänsä tiedon perusteella.
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Automaattivaihteisto
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

 

Elekma  Autoracing