Aiemmin kesällä sattunut episodi, missä auto jätti tien päälle, ei ole uusiutunut. Nyttemmin Volvo on toiminut muuten ihan ok, mutta...
Kun kone on lämmin ja ajan pintakaasulla noin 1800-2000 kierrosta, saattaa kone nykiä hieman. Nykiminen häiritsee itseä ja vaimoa. Googlettelin vikaa ja oireet ko. malliin tuntuisi olevan aika yleisiä. Kun konetta kiihdyttää kovaa tai moottorilla jarruttaa, niin nykimistä ei ole havaittavissa.
Mielestäni sain väliaikasen helpotuksen, kun vaihdoin ilmanputsarin ja puhdistin ilmamassamittarin (MAF) sensorin. Vika palasi takaisin. Onko muiden sensorien (esim. IAT) puhdistuksesta mahdollisesti apua? En ole vielä edes tutkinut, mistä IAT-sensori edes löytyy.
Moottorijarrutuksessa tulee myös pieni naukaiseva ääni pienillä kierroksilla.
EGR-venttiiliä näyttivät monet epäilevän omissa kulkineissaan. Onko venttiilin puhdistus tuonut yleensä apua? Ja onko vaikea puhdistaa tai vaihtaa? Skandix näyttäisi veloittavan 155 euroa uudesta venttiilistä, mutta ei millään viitsisi turhaan vaihtaa.
Millä tavalla kannattaisi tutkia EGR:n toimintaa? Saako tuon helposti pois toiminnasta väliaikaisesti?
Onko muuten mitään suosituksia edulliseksi ODB-lukijaksi?
/Roderiq