Autodiagnoosi  Carcom Oy

V60 D5 -12 Dpf häikkää?

  • 3 Vastauksia
  • 2135 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Isojohtaja

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
V60 D5 -12 Dpf häikkää?
« : 18.10.2019, 18:35:28 »
Tässä nyt jo jonkun aikaa tuskastellut kun D5 t10 kulutus alkoi kasvamaan ja hetken päästä alaväännöt heikkeni. Antoi vikakoodin liiallisesta öljyn määrästä ja oli dieseliä puskenut sinne sekaan.
Öljyä otettiin pois ja väännöt palasi mutta kulutus pysyi kovana.

Autoon vaihdettiin tänään aamulla dpf paine-eroanturi mutta sillä ei kulutus normalisoitunut.
Kävin päivällä ajamassa n.100km maantietä kierrokset korkealla 3000-4000rpm, tämän jälkeen antoi vikakoodin "dpf regeneration process - duration malfunction" eli polttohäikkää. Myös tällä reissulla öljyn määrä oli lisääntynyt.
Tuo ajoreissu auttoi hetkeksi jolloin kulutus pysyi normaalina seuraavan matkan, noin 40km maantietä. Seurasin myös dpf lämpöjä tuon ajan kun kulutus oli ok ja ne pysyivät 200-250 asteessa.
Sitten kun pysähdyin ruokakauppaan ja tämän jälkeen lähdin liikkeelle niin kulutus oli taas kasvanut ja dpf lämmöt seilasi 400-500 asteen välillä.

Eli siis mikäli yhtään ymmärrän niin vaikuttaisi siltä että yrittää kokoajan polttaa hiukkassuodatinta, mutta dpf-lämpöjen pitäisi ilmeisesti nousta yli 600 asteen jotta poltto tapahtuisi kunnolla ja jäävät nyt alhaiseksi? Kovilla kierroksilla ajokaan ei niitä lämpöjä sinne ylös nostanut.

Dpf arvot tyhjäkäynnillä lämpimällä koneella:
-lämpötila n.200
-paine-ero seilaa 1-7hpa välillä
-paskan määrä pöntössä on 8g paikkeilla tällä hetkellä eli tukossakaan se ei ole?

Ajossa paine näyttää suurimmillaan 70hpa, ja maantiellä yleensä nuo dpf lämmöt on 350-500 astetta jolloin kulutuskin on kova.

Mitäs nyt sit seuraavaks lähetään vaihtamaan/selvittämään, kun tuo paine-eroanturin vaihto ei auttanut? Forten dpf cleanerit tankkiin ja baanalle?

Poissa jyskyed

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 25
  • www.vrcf.fi
Vs: V60 D5 -12 Dpf häikkää?
« Vastaus #1 : 04.11.2019, 08:53:52 »
Milloin öljyt vaihdettu?

Regenerointihan taitaa aina aiheuttaa dieselin pääsyä öljyn sekaan. Voitelukykyhän tästä heikkenee, jos jatkuvasti polttelee, sopiva onnistuneiden polttojen väli taitaa olla n 500 km?

Öljyt kunnossa, tankkiin DPF cleaner ja testerillä pakotettu DPF regenerointi voisi auttaa. Näin siis ainakin Alfa Romeon dieselin kanssa sain öljystä tukkeutuneen DPF:n auki.

Ja tuo kulutus varmasti johtuu siitä, että yrittää polttaa DPF:ää jatkuvasti.

Poissa Isojohtaja

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Vs: V60 D5 -12 Dpf häikkää?
« Vastaus #2 : 09.11.2019, 20:22:19 »
Milloin öljyt vaihdettu?

Regenerointihan taitaa aina aiheuttaa dieselin pääsyä öljyn sekaan. Voitelukykyhän tästä heikkenee, jos jatkuvasti polttelee, sopiva onnistuneiden polttojen väli taitaa olla n 500 km?

Öljyt kunnossa, tankkiin DPF cleaner ja testerillä pakotettu DPF regenerointi voisi auttaa. Näin siis ainakin Alfa Romeon dieselin kanssa sain öljystä tukkeutuneen DPF:n auki.

Ja tuo kulutus varmasti johtuu siitä, että yrittää polttaa DPF:ää jatkuvasti.
Ongelma ratkesi kun dpf sisuskalut tyhjättiin ja poltto ohjelmoitiin pois. Pönttö oli hyvässä kunnossa eli ei tukossa. Syytä tohon hommaan ei saatu selville

Poissa juho82

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 405
  • www.vrcf.fi
Vs: V60 D5 -12 Dpf häikkää?
« Vastaus #3 : 09.11.2019, 23:19:00 »
Ongelma ratkesi kun dpf sisuskalut tyhjättiin ja poltto ohjelmoitiin pois. Pönttö oli hyvässä kunnossa eli ei tukossa. Syytä tohon hommaan ei saatu selville

Hyvä et tyhjennettiin. Huvikseenhan se DPF sinne on laitettukkin.

 

KL-varaosat  Race.fi