Kuluneen vaihteiston yhtenä tuntomerkkinä on D:n kytkeytyminen viiveellä ja kovaa päälle, myös alaspäin vaihdoissa on viiveitä ja lujaa kytkeytymisiä.
Ongelmana on vaihteiston sisällä öljynpaineet on liian alhaiset johtuen tiivisteiden vuodoista...
Kova vaihto johtuu kun taas öljyn paineet nousee nopeasti
(tietyssä osaa vaihteistoa) jolla myös vaikutetaan vaihtotapahtumaan...
Tämä öljyn paineen liian suuri ero tekee miksi kytkeytymiset on kovia ja tapahtuu viiveellä.
Kaikki tuntuu toimivan hienosti, auto lähtee siististi paukahtamatta liikkeelle, vaihdot toimii kuin pumpuli MUTTA edelleen noin yksi / kymmenestä kerrasta lyö vaihteen päälle lähdettäessä kolauksella. Huomasin myös että kun paikallaan vaihtelee R-N-D niin aina D-vaihteelle siirtäessä tulee pamaus. Ja vain siis satunnaisesti, eikä koskaan kylmällä koneella.
Toivottavasti olen väärässä, mutta loppu maininta on tässä suhteen huolestuttava, kylmänä öljyn viskositeetti on erilainen tämän vuoksi myös öljynpaine erot pysyy vaihteen sisällä tasaisempina, tämän ansiosta vaihteisto pystyy vaihtamaan oikein.
On kokeiltu myös ilman Rica ohjelmointia sekä sen kanssa mutta ei vaikuta mihinkään
Moottorin ohjelmoinnilla ei pitäisi olla mitään tekemistä vaihteiston toiminnan kanssa, muuten kuin vääntömomentti on korkeampi mutta tätä hyödynnetään ajossa, ei paikaltaan kun kytketään vaihde päälle.
Kyseinen henkilö oli ehtinyt ostaa vaihtolaatikon tilalle ennenkuin todellinen vika selvisi.
Vaihteiston vaihdon yhteydessä kun ottaa TCM vanhasta vaihteistosta niin uusi vaihteisto toimii oikein.
Onko öljyn laatu ja määrä varmasti oikein? Tiedän tapauksen että laatikko oli tuomittu vialliseksi (Volvolla) mutta todellinen vika oli liian vähän öljyä vaihteistossa.