Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Ilmastoinnin kompura leikkas kiinni

  • 111 Vastauksia
  • 68181 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: Ilmastoinnin kompura leikkas kiinni
« Vastaus #30 : 27.09.2013, 16:39:56 »
Itselle ei ainakaan ole tullut vastaan kiinni leikannutta kertaalleen vaihdettua, mutta eipä se oikein mitään kerro, eli en tiijä :)

Poissa Häjy71

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 91
Vs: Ilmastoinnin kompura leikkas kiinni
« Vastaus #31 : 30.09.2013, 15:11:31 »
Niinkuin tuossa ketjun alussa tuli mainittua, niin edellisestäni (V70 2.4D -08 man) kompura tilttasi parikin kertaa, ensin 60tkm kohdalla (kesä 2009) ja toisen kerran 200tkm (kesä 2012). Eli kesti se uudempi yli kaks kertaa pitempään  ;)
V90 D4 Momentum -17
V60 D3 Summum -13, S60 D3 Momentum -11
ex V70 2.4D Summum -08
ex V70 D5 Kinetic -05

Poissa RKJ

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 129
  • www.vrcf.fi
    • Huoltosivut
Vs: Ilmastoinnin kompura leikkas kiinni
« Vastaus #32 : 22.03.2014, 18:54:02 »
Vähän vanha ketju jo, mutta ensi torstaina 27.3. tulee Yle TV1:ltä klo 20.05 Kuningaskuluttaja jossa käsitellään tätä. Ohjelman kuvauksesta: "Volvojen kompressorivika aiheuttaa kalliita remontteja. Maahantuoja myöntää laatupoikkeaman, mutta ei varoita siitä Volvojen omistajia."
Volvo V50 D3 -12

Poissa Hulluvolvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 32
  • www.vrcf.fi
Vs: Ilmastoinnin kompura leikkas kiinni
« Vastaus #33 : 27.03.2014, 20:41:58 »
Itsellä on just S80 2.4D vm. 08 Volle 185tkm ajettu. Mietityttää kyllä tuo ilmaistoinnin kompressori jos sattuukin menemään rikki. Liekkö menis enää mihinkään GW takuuseen yms.
Volvo S80 2.4D Geartronic vm. 08

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6017
Vs: Ilmastoinnin kompura leikkas kiinni
« Vastaus #34 : 27.03.2014, 20:51:43 »
http://areena.yle.fi/tv/2173504 Tuolla se kuningaskuluttaja nyt 29 päivän ajan.

Itsellä tuohon kakkoskorin V70:een on vaihdettu pari vuotta sitten kompressorin laakeri, piti jännää ääntä kun ilmastointi kytkeytyi ja käskin tarkistaa hihnan vaihdon yhteydessä ja rikki oli. Oli varmaan ollut jo jonkin aikaa, kyllähän noissa muitakin osia on jotka hihnan voi katkaista ja tuossakin mallissa on apulaitehihnoja mennyt jakohihnan väliin kuulemma. Meinaan vaan että olen maahantuonnin kanssa samoilla linjoilla sikäli että jos autoa huoltaa ja katsoo muutenkin konetilaan ja kuuntelee säännöllisesti, niin ei nuo ihan yllätyksenä varmaan yleensä tule.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Harzza

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 1
  • www.vrcf.fi
Vs: Ilmastoinnin kompura leikkas kiinni
« Vastaus #35 : 28.03.2014, 10:03:31 »
Taas tuli uutta tietoa eilen illalla ja täällähän näköjään oli asiasta keskusteltukin. Onko tuosta mitään tarkempaa käsitystä, koskeeko tuo kaikkia moottorivaihtoehtoja tuolta ajalta vai onko kyseinen kompura ollut käytössä vain joissain malleissa? Nimimerkillä V70 2.0D -09 ja juuri eilen 120 000 huolto teetettynä.

Poissa Volvo XC60

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 76
  • www.vrcf.fi
Vs: Ilmastoinnin kompura leikkas kiinni
« Vastaus #36 : 28.03.2014, 10:28:48 »
Tuossa videon tapauksessa on hihnan pitänyt luistaa jonkun aikaa ennen kun se on hypännyt jakohihnan suojan väliin ja aiheuttanut moottorivaurion, eli jos auton olisi pysäyttänyt heti kun hihna vinkui ei kone olisi vaurioitunut. Minun edellisessä XC 60 2,4d (2009 esisarjan auto) hajosi kompura kun auto oli yli 3 vuotta vanha ja se meteli mitä hihna antaa kun kompura leikkaa kiinni kuuluu kyllä kauas, minulle ei tullut remontista mitään kustannuksia mutta auto olikin Suomen maahantuojan tuoma auto joka oli huollatettu merkkiliikkeessä säännöllisesti.

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: Ilmastoinnin kompura leikkas kiinni
« Vastaus #37 : 28.03.2014, 23:56:28 »
Se, että tuo kompressorin hihna ajautuu kompuran jumiutuessa jakohihnan väliin, vaatii erityisen huonoa tuuria, huonompaa, kuin yleensä apulaitehihnan hajotessa.
Tuossahan on kompuralle oma hihna, veto hihnalle tulee ohjaustehostinpumpulta, sillä remmillä ei muita laitteita pyöritetä, hajonnut hihna joutuu siis ajatumaan vielä toisen apulaitehihnan viemänä tonne jakopäähän.

Jos havaitsee näissä 5 pyttyisissä tuon kompuran jumiutuneen, niin sen pelkän kompressorin remmin katkaisemalla ja ottamalla pois, voi ajoa jatkaa, eli varmaankin paras varautuminen tuohon vikaan voisi olla mora autossa mukana, jolla voi tarvittaessa remmin katkaista pois :)
Täytyy kuitenkin varoa katkaisemasta sitä toista remmiä, koska silloin matka jatkuu enää niin kauan, kuin akussa riittää virtaa.

Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Vs: Ilmastoinnin kompura leikkas kiinni
« Vastaus #38 : 29.03.2014, 11:44:35 »
Mä ehdin nyt vasta katsomaan tuon areenasta. Sainpahan kelattua kattilatestit ohi :).

Ei se näissä uudemmissa ihan noin mene. Todella huonolla tuurilla saattaisi periaatteessa sinne jakohinnan väliin mennä. Se on hyvin lyhyt joustohihna (ei kiristystä), eikä katketessaan juurikaan edes vaihda paikkaansa. Sikäli kun kompressori menee jumiin, tuo savuaa hetken ja hihna katkeaa. Itse kompressori ei edes ole se syyllinen vaan se vapaakytkimen laakeri jumiutuu. Laakeri pitää selvästi ratintaakse kuuluvaa ääntä ja siinä kohtaa morapuukko on paikallaan koska esim ilmastoinnin pitäminen pois päältä ei auta jos vika on tuossa laakerissa.

Kyseisestä ohjelmasta oli varmaan tarkoituksellisesti jätetty kertomatta että ensimmäisissä uusikorisissa volvoissa on ollut takuuvaihtokampanja koskien kompressoreja. Tällä tavoin saatiin ehkä enemmän katsojia.

Omassa vuoden 2007 S80:ssa kompressori "leikkasi kiinni" kampanja-ajan umpeuduttua. Vaihdoin siihen pelkän vapaakytkimen ja itse kompressori on edelleen alkuperäinen. Mittarissa on nyt noin 512000km. Tuossa se "laatupoikkeama" onkin siinä vapaakytkimessä. Pelkän vapaakytkimen vaihtoon kulu aikaa tuntiakaan.

Niistä jakohihnavaurioisista mitä olen katsellut on aina löytynyt vikaa apulaitehihnan kiristimistä tai itse apulaitteista. Vähän kärjistäen voisin väittää että jakohihnavaurio tulee tyhmyydestä: Vaihdetaan se jakohihna, mutta ei välitetä ollenkaan apulaitehihnasta ja sen kunnosta. Minulla on hyllyssä aina muutama kääntörulla. Hyvin usein kääntörullan laakeri ääntelee kuivuuttaan.

Isompi tai peräti pahin ongelma on jumiutunut laturin vapaakytkin: laturi pyörii 6-7x moottorin kierrosluvulla. Laturin roottori on raskas ja vaihtelut moottorin pyörimisnopeudessa rasittavat hihnaa ja laturi saattaa ruopia siinä hihnassa. Ruopiminen kuluttaa kaksipuoleista hihnaa siltä puolelta joka ei näy. Hihna kuluu nopeasti ja sieltä alkaa paljastua sitä kudosnarua. Pienillä kierroksilla hihna myös rämisee kun vapaakytkin on jumissa. Laturi pyrkii pyörimään tasaisesti mutta pienillä kierroksilla moottori kiihdyttää jokaisella sytytyksellä. Dieseli kuluneilla suuttimilla jopa niin paljon/sytytys että sitä tyhjäkäynti saattaa vaeltaa jossain 700-800 rpm välillä.

Poissa kaksi70

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 805
  • Volvo V70 2010 2,0D Momentum
Vs: Ilmastoinnin kompura leikkas kiinni
« Vastaus #39 : 30.03.2014, 12:38:59 »
Mä ehdin nyt vasta katsomaan tuon areenasta. Sainpahan kelattua kattilatestit ohi :).

Ei se näissä uudemmissa ihan noin mene. Todella huonolla tuurilla saattaisi periaatteessa sinne jakohinnan väliin mennä. Se on hyvin lyhyt joustohihna (ei kiristystä), eikä katketessaan juurikaan edes vaihda paikkaansa. Sikäli kun kompressori menee jumiin, tuo savuaa hetken ja hihna katkeaa. Itse kompressori ei edes ole se syyllinen vaan se vapaakytkimen laakeri jumiutuu. Laakeri pitää selvästi ratintaakse kuuluvaa ääntä ja siinä kohtaa morapuukko on paikallaan koska esim ilmastoinnin pitäminen pois päältä ei auta jos vika on tuossa laakerissa.

Kyseisestä ohjelmasta oli varmaan tarkoituksellisesti jätetty kertomatta että ensimmäisissä uusikorisissa volvoissa on ollut takuuvaihtokampanja koskien kompressoreja. Tällä tavoin saatiin ehkä enemmän katsojia.

Omassa vuoden 2007 S80:ssa kompressori "leikkasi kiinni" kampanja-ajan umpeuduttua. Vaihdoin siihen pelkän vapaakytkimen ja itse kompressori on edelleen alkuperäinen. Mittarissa on nyt noin 512000km. Tuossa se "laatupoikkeama" onkin siinä vapaakytkimessä. Pelkän vapaakytkimen vaihtoon kulu aikaa tuntiakaan.

Niistä jakohihnavaurioisista mitä olen katsellut on aina löytynyt vikaa apulaitehihnan kiristimistä tai itse apulaitteista. Vähän kärjistäen voisin väittää että jakohihnavaurio tulee tyhmyydestä: Vaihdetaan se jakohihna, mutta ei välitetä ollenkaan apulaitehihnasta ja sen kunnosta. Minulla on hyllyssä aina muutama kääntörulla. Hyvin usein kääntörullan laakeri ääntelee kuivuuttaan.

Isompi tai peräti pahin ongelma on jumiutunut laturin vapaakytkin: laturi pyörii 6-7x moottorin kierrosluvulla. Laturin roottori on raskas ja vaihtelut moottorin pyörimisnopeudessa rasittavat hihnaa ja laturi saattaa ruopia siinä hihnassa. Ruopiminen kuluttaa kaksipuoleista hihnaa siltä puolelta joka ei näy. Hihna kuluu nopeasti ja sieltä alkaa paljastua sitä kudosnarua. Pienillä kierroksilla hihna myös rämisee kun vapaakytkin on jumissa. Laturi pyrkii pyörimään tasaisesti mutta pienillä kierroksilla moottori kiihdyttää jokaisella sytytyksellä. Dieseli kuluneilla suuttimilla jopa niin paljon/sytytys että sitä tyhjäkäynti saattaa vaeltaa jossain 700-800 rpm välillä.


Nortti puhuu asiaa  :) Jakohihna rempan yhteydessä kannattaa myös apulaitehihnaosasto (hihnat, kiristäjä, laturin vapaakytkin ) rempata.
Nyt : V70 -10 2,0D Momentum,740 -89 B200F aut, Ex: V70 -07 Classic 2,4D Geartronic, V70 -01 2,4 , S70 -99 2,5 20 V, V70 -09 D5 Summum Geartronic, V70 -01 2,4T aut

Poissa ridgeforrester

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 125
Vs: Ilmastoinnin kompura leikkas kiinni
« Vastaus #40 : 23.04.2014, 22:53:32 »
Minkä hintainen temppu on tuo pelkän vapaakytkimen vaihto? Meikäläisellä käynnistysten yhteydessä ja hetken sen jälkeen tuppaa kuulumaan luistavan hihnan kitinää. Hihnat ja rullat vuoden vanhat. Auto 167 tkm kokenut.
Volvo V90 T8 Inscription MY2019. Ex V70 2.5T Geartronic Summum MY2008. Ex V70 2.4 GLT Aut MY1998.

Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Vs: Ilmastoinnin kompura leikkas kiinni
« Vastaus #41 : 23.04.2014, 23:21:36 »
Yksi tapa miten laturin vapaakytkin hajoaa, on se että se kitisee käynnistyksen jälkeen kuin löysä hihna.

Poissa ridgeforrester

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 125
Vs: Ilmastoinnin kompura leikkas kiinni
« Vastaus #42 : 24.04.2014, 11:39:58 »
Onkos näissä sekä kompuran että laturin vapaakytkin vaihdettavissa?

Tuntuu rajulta tehdä reippaan tonnin remppoja jonkun yhden remmin ja laakerin takia, jos mitään muuta ei rikkoonnu...  :idiot2:
Volvo V90 T8 Inscription MY2019. Ex V70 2.5T Geartronic Summum MY2008. Ex V70 2.4 GLT Aut MY1998.

Poissa Sami K.

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 723
    • VNT ahtimet kiertoon, ei roskiin.
Vs: Ilmastoinnin kompura leikkas kiinni
« Vastaus #43 : 24.04.2014, 19:57:13 »
Niin luulisi näihinkin pystyvän.
Lauseet alkavat aina isolla kirjaimella.. 1% Support
Valmet 805 lempinimi on pedo.
mikan Fanclub #1   Viivakoodien lukua läppärillä.

Poissa t4power

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 229
  • www.vrcf.fi
Vs: Ilmastoinnin kompura leikkas kiinni
« Vastaus #44 : 29.04.2014, 17:19:07 »
Laskeskelin tän luettuani tässä ketjussa pelkästään noin 9 kompurarikkoa?? Nyt on sitten pelko persiissä kun tuntuu olevan noin yleistä? Ilmeisesti 2010 on sitten erilainen kompura? Pitääkö tässä alkaa suunnittelemaan auton päivitystä.

100tkm täynnä ja vielä pelaa mutta kuinka kauan no kuka tietää

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo