Autodiagnoosi  Carcom Oy

Ilmastoinnin kompura leikkas kiinni

  • 111 Vastauksia
  • 68421 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Duke

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2164
  • Näillä mennään
Vs: Ilmastoinnin kompura leikkas kiinni
« Vastaus #90 : 19.06.2021, 23:13:37 »
Nissens on itsellä toiminut nytten vuoden ja 40tkm. 200tkm näyttää originellit kestävän. Itsellä nyt kolmas menossa 468tkm ajettu.
Lada 1200 L-86: Kesä auto
Volvo v70 D5-05 :käyttis
Volvo v70 D4-14:käyttis
Ford Escort Xr3i - 87:kesä auto

Paikalla Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6028
Vs: Ilmastoinnin kompura leikkas kiinni
« Vastaus #91 : 19.06.2021, 23:51:55 »
Omassa mk2 v70 on kompuran laakeri vaihdettu 160tkm kohdalla ja nyt mennään sillä 360tkm kohdalla ilman ongelmia. Tiedän monta yksilöä jossa orkkiskompura menee jo päälle 400tkm ilman ongelmia ja yhden jossa 300tkm kohdalla ei ole vielä kylmäaineita tarvinnut lisätä. Onko kompuroiden laatu ollut ennen parempi vai onko niiden käyttötapa uudemmissa jotenkin riskimpi?
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2283
Vs: Ilmastoinnin kompura leikkas kiinni
« Vastaus #92 : 20.06.2021, 08:40:16 »
Mulla on tuossa -12 D5:ssa Sanden-merkkinen kompura (oletettavasti) tehtaalta. Noin 245tkm kohdalla alkoi kylmänä käynnistyksen jälkeen kuulumaan noin vajaan minuutin verran sellainen kitkutus mitä täälläkin on ihmetelty ja ääni loppui kun kytki ilmastoinnin pois päältä. Alettiin tutkimaan ja todettiin että kompuran hihnapyörän laakeri on parhaat päivänsä nähnyt ja niin pyörä kuin hihnan sisäpuolikin täysin sellaisen ruostepölyn peitossa. Laakerissa tuntui pieni klappi ja pyörittäessä myös kuulosti hieman rallattavan. Kytkimen välys oli myös hieman reilunpuoleinen.

Hetken asiaan tutustuttuani päätin tilata uuden laakerin ja kokeilla vaihtoa. Laakeri on näissä uudemmissa vitoskoneissa kokoa 52x35x20. (Ilmeisesti vanhempiin menee 55x35x20 jonka ensin tilasin... :facepalm: )

Itse vaihtohan on hyvin simppeli juttu, omassa purkaantui kaikki nätisti ilman mitään ulosvetäjiä. Kasatessa huomasin että kytkimen välyskin oli lähempänä oikeaa uudella laakerilla joten sille en tehnyt mitään. Uusi remmi paikalleen ja autossa oli jälleen hiljainen imastointi parin tunnin työllä ja noin 35e kustannuksilla. Toki vaihdoin molemmat remmit samalla jotka olivat sinisellä noin 80e paketti. 8)

Ihan tarkalleen kun alkaa miettimään äänen lähdettä, niin suoraan laakeristahan se ei oikein voi tulla, koska sehän on sisäkoolistaan kiinni kompressorin rungossa, eli pyörii aina moottorin käydessä riippumatta siitä onko kompressori kytkeytyneenä vai ei. Oma veikkaus äänen lähteelle on siis tuo kytkimen kasvanut välys tai hihnalle päässyt epäpuhtaus joka aiheuttaa jommassa kummassa kylmiltään luistoa.

Jotenkin en jaksa uskoa että nuo itse kompressorit olisi yksinkertaisesti niin paskoja että niitä räjähtelisi yhtenään jopa alle 200 tuhatta ajetuista autoista. Väkisinkin herää ajatus siitä että montakohan nelinumeroisen loppusumman kompuraremonttia on ihmisillä maksatettu autoihin joiden kompressorissa ei ole mitään vikaa vaan samaan lopputulokseen olisi päästy tuon muutaman kympin laakerin vaihdolla. ::)
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa Duke

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2164
  • Näillä mennään
Vs: Ilmastoinnin kompura leikkas kiinni
« Vastaus #93 : 20.06.2021, 11:16:11 »
Omassa mk2 v70 on kompuran laakeri vaihdettu 160tkm kohdalla ja nyt mennään sillä 360tkm kohdalla ilman ongelmia. Tiedän monta yksilöä jossa orkkiskompura menee jo päälle 400tkm ilman ongelmia ja yhden jossa 300tkm kohdalla ei ole vielä kylmäaineita tarvinnut lisätä. Onko kompuroiden laatu ollut ennen parempi vai onko niiden käyttötapa uudemmissa jotenkin riskimpi?
Noissa kompurat on vielä hyviä. Itselläkään ole ikinä niissä vikaa ollu ja parhaalla oli jo ajettu 730tkm. Siihen jouduin kerran shimmaamaan välyksen.
Lada 1200 L-86: Kesä auto
Volvo v70 D5-05 :käyttis
Volvo v70 D4-14:käyttis
Ford Escort Xr3i - 87:kesä auto

Poissa Duke

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2164
  • Näillä mennään
Vs: Ilmastoinnin kompura leikkas kiinni
« Vastaus #94 : 20.06.2021, 11:19:45 »
Mulla on tuossa -12 D5:ssa Sanden-merkkinen kompura (oletettavasti) tehtaalta. Noin 245tkm kohdalla alkoi kylmänä käynnistyksen jälkeen kuulumaan noin vajaan minuutin verran sellainen kitkutus mitä täälläkin on ihmetelty ja ääni loppui kun kytki ilmastoinnin pois päältä. Alettiin tutkimaan ja todettiin että kompuran hihnapyörän laakeri on parhaat päivänsä nähnyt ja niin pyörä kuin hihnan sisäpuolikin täysin sellaisen ruostepölyn peitossa. Laakerissa tuntui pieni klappi ja pyörittäessä myös kuulosti hieman rallattavan. Kytkimen välys oli myös hieman reilunpuoleinen.

Hetken asiaan tutustuttuani päätin tilata uuden laakerin ja kokeilla vaihtoa. Laakeri on näissä uudemmissa vitoskoneissa kokoa 52x35x20. (Ilmeisesti vanhempiin menee 55x35x20 jonka ensin tilasin... :facepalm: )

Itse vaihtohan on hyvin simppeli juttu, omassa purkaantui kaikki nätisti ilman mitään ulosvetäjiä. Kasatessa huomasin että kytkimen välyskin oli lähempänä oikeaa uudella laakerilla joten sille en tehnyt mitään. Uusi remmi paikalleen ja autossa oli jälleen hiljainen imastointi parin tunnin työllä ja noin 35e kustannuksilla. Toki vaihdoin molemmat remmit samalla jotka olivat sinisellä noin 80e paketti. 8)

Ihan tarkalleen kun alkaa miettimään äänen lähdettä, niin suoraan laakeristahan se ei oikein voi tulla, koska sehän on sisäkoolistaan kiinni kompressorin rungossa, eli pyörii aina moottorin käydessä riippumatta siitä onko kompressori kytkeytyneenä vai ei. Oma veikkaus äänen lähteelle on siis tuo kytkimen kasvanut välys tai hihnalle päässyt epäpuhtaus joka aiheuttaa jommassa kummassa kylmiltään luistoa.

Jotenkin en jaksa uskoa että nuo itse kompressorit olisi yksinkertaisesti niin paskoja että niitä räjähtelisi yhtenään jopa alle 200 tuhatta ajetuista autoista. Väkisinkin herää ajatus siitä että montakohan nelinumeroisen loppusumman kompuraremonttia on ihmisillä maksatettu autoihin joiden kompressorissa ei ole mitään vikaa vaan samaan lopputulokseen olisi päästy tuon muutaman kympin laakerin vaihdolla. ::)
Omassa meni tuo kompura 200tkm jälkeen semmoseksi että kulutus kasvoi parilla litralla ja Hihna alkoi parhaassa tapauksessa luistamaan. Että aika jumissa oli. Kaverin v60 meni kompura ihan jumiin 170tkm kohdalla,
Lada 1200 L-86: Kesä auto
Volvo v70 D5-05 :käyttis
Volvo v70 D4-14:käyttis
Ford Escort Xr3i - 87:kesä auto

Poissa Beagle

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 740
  • XC70 D4 2014, S60 D5 -09, Polar 730BK matk.vaunu
Vs: Ilmastoinnin kompura leikkas kiinni
« Vastaus #95 : 20.06.2021, 12:45:04 »
Mulla on tuossa -12 D5:ssa Sanden-merkkinen kompura (oletettavasti) tehtaalta. Noin 245tkm kohdalla alkoi kylmänä käynnistyksen jälkeen kuulumaan noin vajaan minuutin verran sellainen kitkutus mitä täälläkin on ihmetelty ja ääni loppui kun kytki ilmastoinnin pois päältä. Alettiin tutkimaan ja todettiin että kompuran hihnapyörän laakeri on parhaat päivänsä nähnyt ja niin pyörä kuin hihnan sisäpuolikin täysin sellaisen ruostepölyn peitossa. Laakerissa tuntui pieni klappi ja pyörittäessä myös kuulosti hieman rallattavan. Kytkimen välys oli myös hieman reilunpuoleinen.

Hetken asiaan tutustuttuani päätin tilata uuden laakerin ja kokeilla vaihtoa. Laakeri on näissä uudemmissa vitoskoneissa kokoa 52x35x20. (Ilmeisesti vanhempiin menee 55x35x20 jonka ensin tilasin... :facepalm: )

Itse vaihtohan on hyvin simppeli juttu, omassa purkaantui kaikki nätisti ilman mitään ulosvetäjiä. Kasatessa huomasin että kytkimen välyskin oli lähempänä oikeaa uudella laakerilla joten sille en tehnyt mitään. Uusi remmi paikalleen ja autossa oli jälleen hiljainen imastointi parin tunnin työllä ja noin 35e kustannuksilla. Toki vaihdoin molemmat remmit samalla jotka olivat sinisellä noin 80e paketti. 8)

Ihan tarkalleen kun alkaa miettimään äänen lähdettä, niin suoraan laakeristahan se ei oikein voi tulla, koska sehän on sisäkoolistaan kiinni kompressorin rungossa, eli pyörii aina moottorin käydessä riippumatta siitä onko kompressori kytkeytyneenä vai ei. Oma veikkaus äänen lähteelle on siis tuo kytkimen kasvanut välys tai hihnalle päässyt epäpuhtaus joka aiheuttaa jommassa kummassa kylmiltään luistoa.

Jotenkin en jaksa uskoa että nuo itse kompressorit olisi yksinkertaisesti niin paskoja että niitä räjähtelisi yhtenään jopa alle 200 tuhatta ajetuista autoista. Väkisinkin herää ajatus siitä että montakohan nelinumeroisen loppusumman kompuraremonttia on ihmisillä maksatettu autoihin joiden kompressorissa ei ole mitään vikaa vaan samaan lopputulokseen olisi päästy tuon muutaman kympin laakerin vaihdolla. ::)


Arvokasta tietoa. Kiitos paljon tästä julkaisustasi!

Pitikö kompura ottaa pöydälle vai saiko laakerin vaihdettua pyöräkotelon kautta vai letkujen varaan roikkumaan tms?
"Eihän tässä hommassa mene kuin viis minuuttia..."

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2283
Vs: Ilmastoinnin kompura leikkas kiinni
« Vastaus #96 : 20.06.2021, 12:48:29 »
Pitikö kompura ottaa pöydälle vai saiko laakerin vaihdettua pyöräkotelon kautta vai letkujen varaan roikkumaan tms?

Pyöräkotelosta ja alakautta kun pääsee molemmista käsiksi niin onnistuu. Itse otin kompuran kiinnityspultit (3kpl) irti niin kääntyy sopivasti tarjolle että saa mutterin ja seegerin hyvin irti. Letkuja en irroittanut.
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa Beagle

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 740
  • XC70 D4 2014, S60 D5 -09, Polar 730BK matk.vaunu
Vs: Ilmastoinnin kompura leikkas kiinni
« Vastaus #97 : 20.06.2021, 15:05:59 »
Pyöräkotelosta ja alakautta kun pääsee molemmista käsiksi niin onnistuu. Itse otin kompuran kiinnityspultit (3kpl) irti niin kääntyy sopivasti tarjolle että saa mutterin ja seegerin hyvin irti. Letkuja en irroittanut.

Voisi olla ihan fiksu temppu tehä itsekin ennaltaehkäisyn kannalta tuo laakerin vaihto.
"Eihän tässä hommassa mene kuin viis minuuttia..."

Poissa tattis7

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 50
  • www.vrcf.fi
Vs: Ilmastoinnin kompura leikkas kiinni
« Vastaus #98 : 21.06.2021, 17:52:53 »
Hmm, eikö näihin kuulu vaihtaa aina myös kuivain kompuran vaihdon yhteydessä? Varasin ajan nyt tuohon Sandenin kompuran vaihtoon, mutta samalla paljastui että eivät aio vaihtaa kuivainta koska ei kuulemma yleensä ole tarpeellista  ???

Poissa maturi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • www.vrcf.fi
Vs: Ilmastoinnin kompura leikkas kiinni
« Vastaus #99 : 21.06.2021, 18:51:35 »
Moro.Ei ainakaan mulle vaihdettu,pelkkä kompura vaan.

Poissa TKG

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 173
  • www.vrcf.fi
Vs: Ilmastoinnin kompura leikkas kiinni
« Vastaus #100 : 21.06.2021, 21:20:09 »
Täälläkin on nyt V60:n kompura vaihtokunnossa 196 tkm ajettuna (magneettikytkimen välys liian suuri). Wetterin hinta-arvio 1300 €, josta kuulemma pelkkä kompura maksaa melkein tonnin. Ei-merkkikorjaamot tarjoavat vaihtoa 700 € hintaan, joten ero on kyllä melko hurja. Osaako viisaammat sanoa, että onko nuo tarvikekompurat sitten ihan pommeja vai mihin perustuu, että sinisen tarjoama kompura on yli puolet kalliimpi? Plugareiden kanssa kai tuo kompuran vaihto on vähän herkempää hommaa, mutta tämmöisen perus D5:n kompuran kai uskaltaa vaihdattaa ihan peruskorjaamollakin. 

Ilmeisesti tämmöisen aikoisivat laittaa: https://m.motonet.fi/fi/tuote/3000441/AC-Kompressori-Volvo-Sanden

Eikös tuo vaiva korjaudu poistamalla säätölevy ("limu") magneettikytkimeltä?
Ei aiheuta kustannuksia käytännössä juuri ollenkaan.
Ajossa: S60 T5 AWD '20, V60 T4 '20, V40 2,0 '04 (myös Kona EV '23, 944tbo '86)
Ex. V60 D4 '19,  V60 '12, V60 '11, V70 '08, V50 '04, V70 '01, 850 '95, S60 '02, V40 '97, 142 '73 (sekä lukuisa määrä muita...)

Poissa weecee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 162
  • www.vrcf.fi
Vs: Ilmastoinnin kompura leikkas kiinni
« Vastaus #101 : 27.06.2021, 01:03:33 »
Kompurasta tiedä, että leikkaako se niin helposti kiinni, mutta mulla omasta meni paljon mainostettu kompressorin siimapyörän laakeri (n.350kkm taulussa) - > AC-remmistä silppua ja kuminmurua jakopään koppaan, ja siitä sitten kantta remontoimaan...
Tuli tossa sitten näiden kunnon helteiden herättämänä tutkittua, että missä vika kun ei kylmää puhalla j.p. remontin ja talven jäljiltä. Ja kyllähän se syy sitten helposti selvisi, kun vaivautui ottamaan sisälokarin pois; kompuran kytkinlevy oli jossain vaiheessa lähtenyt pultteineen pois booratun akselinsä päästä ja minne lie lentänyt, jonkun takanatulijan tuulilasiin. ( Ja ihme ettei tullut heti toista kansiremppaa perään... )
Onneksi edellisen remontin jäljiltä vanha levy oli vielä tallessa. Pikkuisen siipeensä saaneena, mutta ehjänä kuitenkin. Ensin parilla shimmiprikalla kokeilua kytkinvälykselle, ja uusi 6mm koneruuvi liimalla kiinni. Taas puhaltaa viileetä, mutta katotaan kuinka kauan.     

Poissa tepaa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 183
  • www.vrcf.fi
Vs: Ilmastoinnin kompura leikkas kiinni
« Vastaus #102 : 28.06.2021, 22:34:29 »
Kompuraa jos haluaa huollattaa niin onko magneettikytkimen lisäksi kompuran sisällä joku laakeri jonka voisi vaihdattaa?
« Viimeksi muokattu: 28.06.2021, 22:55:27 kirjoittanut tepaa »
Volvo XC60 D5 r-design  2010, Volvo V60 T5 2011, Volvo V70 2.5t Ocean Race 2006, Volvo V70 2.4t 2001, Volvo S40 1.8 1998

Poissa weecee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 162
  • www.vrcf.fi
Vs: Ilmastoinnin kompura leikkas kiinni
« Vastaus #103 : 29.06.2021, 12:33:27 »
No mulla kansiremonttiin johti magn.kytkimen remmipyörän laakeri, ks. oheiset kuvat. Lyhyesti; laakerikuulat hävisivät jonnekin, remmipyörä jumiin & "nahkoineen" pyörimään kompressorin laakerisovitteen päällä. Siitä sitten kunnon siniset sauhut ja kuminmuruja, remminkappaleita jakopään kopan sisään, jako sekaisin, ja kansi p...na. Mittarissa oli n. 350kkm ja tietysti hammas- & apulaitehihnat kiristimineen uusia.
Miten olis voinut estää? Vaihtamalla AC:n magn. kytkimen laakerin ajoissa. Ja mikä on ajoissa? 350kkm on liikaa, ja jos remmipyörä ilman remmiä pyörii iloisesti hieman lonksuen, niin valmis on.  Ja laakeri on tuo osa, mikä kuvassa näyttää muutamaa laakerikuulaa köyhemmältä ja istutettu remmipyörän sisään. Ilmeisesti jotkut ovat näistä kytkimistä vaihtaneet pelkän laakerin. Omassa mallissa näyttäis olevan puristussovitteen lisäksi joku lukkorengaskin(?), mutta en ole vaivautunut purkamaan. Uusi kytkin (siis kytkinlevy, remmipyörä laakereineen, ja magneettikela) maksaa noin 60...90EUR ostopaikasta riippuen. Pelkkä laakeri maksaa ehkä muutaman kympin, jos jostain löytää oikean kokoisen l. siitä voi laskea purku-urakalle hintaa.
Ja kokonaan vaihtamatta jättäminen maksoi mulle n. 4000EUR (piti ostaa vara-auto joka sekin sitten hajosi...) + omat työt päälle. Tällästä volvoilua :)






Poissa weecee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 162
  • www.vrcf.fi
Vs: Ilmastoinnin kompura leikkas kiinni
« Vastaus #104 : 29.06.2021, 12:39:07 »
Lähettämissäni valokuvissa on hammashihnan suojakopan alaosa "puolikuu" , joka ensiasennuksena (vasen) on tosi heppoinen, mutta löytämäni uusi osa ei sekään kovin kummoinen ole.
Näin pers- ja sormituntumalta vaikutti kuitenkin, ettei kumin retaleet mene tästä kohdasta hammashihnakoteloon, vaan apulaite/ laturin remmin kiristimen vierestä/takaa, missä ainakin mulla on sormenmentävät aukot.

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron