Carcom Oy  Ateho

Ahdin vähän erikoiseen kokoonpanoon.

  • 30 Vastauksia
  • 6615 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 717
  • www.vrcf.fi
Ahdin vähän erikoiseen kokoonpanoon.
« : 04.03.2020, 22:40:35 »
Niin, tarvisin b21 koneeseen sellaisen ahtimen, joka ei mene tukkoon 7500rpm kierroksillakaan ja kompurakaan ei saisi sakata. Ahtoja tulee suht vähän ja tehotavoite on siellä 300hv:n tuntumassa. Eli vähän niin ku kisakone matalapaineahdoilla.

Koneen kokoonpano muuten.

Sn-lohko.
Vakiot kampura ja kanget.
Takomännät Rossilta.
Portattu 530 hattu, 46/38 venat, palotilat muotoiltu turbokäyttöön, virtailee noin 220/ 65-67%
Nokkana bmw:n 4-pyttyisen kiihdytysauton profiililla oleva nokka, mainosasteina 324, milliasteina 280. nokkakulma muist. 111. Isohko pakosarja t4 jaetulla laipalla, lvr-racingiltä sheet metal imusarja ja 80mm billet läppä.
Vag hukkakipinä
800cc suuttimet
mega 1 v 2.2
Puristussuhde noin 8.5
Paljerako 1mm.

Palotila ja kanavat kannesta:







Poissa Reinikka99

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 227
  • www.vrcf.fi
Vs: Ahdin vähän erikoiseen kokoonpanoon.
« Vastaus #1 : 06.03.2020, 18:23:05 »
Tuon 300hv:han tulee jo vakio b230äffällä johon vaihettu vaikka v nokka ja hx35 holsetilla, miksi tehty tommonen kone noin matalalle tehotavotteelle

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: Ahdin vähän erikoiseen kokoonpanoon.
« Vastaus #2 : 06.03.2020, 22:33:28 »
295 hp B230F ja Mitsun 16T ja A-nokka. 450 Nm jossain 2500 paikkeilla.

Yli 400 tkm veivattu moottori, männänrenkaat ja linnunluut  vaihtoon.

Plus karstojen poisto.
« Viimeksi muokattu: 06.03.2020, 22:36:33 kirjoittanut The_OttoB »
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2381
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Ahdin vähän erikoiseen kokoonpanoon.
« Vastaus #3 : 06.03.2020, 23:04:28 »
Itsekin olen ihmetellyt tätä aloittajan moottorin suunnittelua. Mikä järki rakentaa kadulle ~300hv turbomoottori jonka käyttöaluetta tavoitellaan sinne 4000 - 7500rpm?
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Ahdin vähän erikoiseen kokoonpanoon.
« Vastaus #4 : 07.03.2020, 00:20:46 »
Itsekin olen ihmetellyt tätä aloittajan moottorin suunnittelua. Mikä järki rakentaa kadulle ~300hv turbomoottori jonka käyttöaluetta tavoitellaan sinne 4000 - 7500rpm?

Haetaan sitä 80 turboilua, eli aivan järjettömän hidasta autoa ja järjetöntä turboviivettä sekä polttoaineen kulutusta. Tai trollailua.
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 717
  • www.vrcf.fi
Vs: Ahdin vähän erikoiseen kokoonpanoon.
« Vastaus #5 : 07.03.2020, 15:35:04 »
tehot aluksi sinne 300hv kunnes saa rahaa kunnon voimansiirtoon ja sitten se 400hv.

Tehoalue on siksi tuommoinen, koska sen pitää myös kuulostaa joltain ja tykkään kiertävista koneista.

Poissa HenkkaJ

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • TAK ry
Vs: Ahdin vähän erikoiseen kokoonpanoon.
« Vastaus #6 : 07.03.2020, 23:30:12 »
Voimansiirron kestävyys on toki validi pointti, mutta riippuu toki paljon ajotavastakin mikä kestää millä tehoilla ja mikä ei. Ja ajotavan lisäksi koneen luonteesta. Alavääntö on paljon kuluttavampaa kuin ylävireisyys.
TAK: Teekkarien Autokerho ry
''Jos tuosta ei tule tallikieltoa niin on se saatanan kumma.''

Projekti: Volvo 960 T6 Twincharger

Poissa Likonen

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1035
    • Lateo.kuvat.fi
Vs: Ahdin vähän erikoiseen kokoonpanoon.
« Vastaus #7 : 07.03.2020, 23:41:11 »
Kyllä 300hepan ahtimella pitäis pidempiki vetoalue saada. Mulla vähän modattu Holset HX40. 615hp motilta ja vetoalue 3700-7800rpm.

+500hp ja +550nm on 5400-7600rpm. Max ahtopaine 2,35bar ja max pakopaine rajottajalla joku 2,1bar, huippuväännön kohalla jotain 1,7bar.

Tohon 300hp nyt riittäis vaikka Mitsun 19T, heräilis varmaan jo ennen 3000rpm. Tai sitten jollaik fiksulla siipi/turbiinikoolla Borgwarner s200 tai Holset hx35 tyyppinen. Riittää sit tarvittaessa siihen 400hp ja syttyy ennen tota 4000rpm.

Aikamoinen ränttätänttä nokka on kyllä tollasiin tehotavotteisiin. Tyhjäkäyntikierroksia vaatii varmasti 1000-1200rpm. Mulla vaatii vähän vastaavalla tai jopa naksun miedommalla nokalla 1100rpm että käy edes jotenkin säädyllisesti :D

Mites muuten tacomukit mutta vakioveivit? Eikös yleisesti Volvon moteista kanget antaudu ennen mäntiä? Vinokoneitahan on tiedettävästi ajettu +600hp tehoillakin vakiomännillä mutta vahvimmatkin (13mm) veivit ei kestä kun just just 400hp ja linnunluutyyppiset paljon vähemmän.
Vw Amarok DC BiTdi 4motion -13. Käyttis
240 GL -86 8V .Turpoprokkis

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Ahdin vähän erikoiseen kokoonpanoon.
« Vastaus #8 : 08.03.2020, 00:05:32 »
Vai miten olisi se +400hv kykenevä holsetti tmv josta vaan pitää ahdot alhaalla. Iso pakopesä ahdistaa vähemmän vaparitehoja ja herää sitten ylhäällä. Antaa sen tehopiikin.

Sitähän tässä haettiin?

Haetaan sitä 80 turboilua, eli aivan järjettömän hidasta autoa ja järjetöntä turboviivettä sekä polttoaineen kulutusta. Tai trollailua.
Se 80 luvun turbopotku on hauskaa. Ei aina tarvitse mennä järki edellä :D.

Mulla oli joskus hetken 240 b21et turbo. Tuskin oli edes 200hv, ja hengetön alle 4000rpm mutta sen jälkeen se toi b-ryhmäläisen ralliauton fiiliksen kun potkaisi ne vähäiset hepat kerralla. Kumia kun poltti kipinärajoitinta vasten ja alkoi paukkua putkessa niin hymy oli herkässä. ;)

Nykyinen V70 on tehokkaampi kuin se. Tuo ei vaan tunnu yhtään miltään. Nopeusmittari nousee mutta ei siitä hymyä saa aikaan.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2381
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Ahdin vähän erikoiseen kokoonpanoon.
« Vastaus #9 : 08.03.2020, 00:11:53 »
Minusta se hevosen potku vaan ei enää tunnu järkevältä, etenkään katuautossa. Anteeksi että epäilen mutta vaffasti tuntuu vaan siltä että Jopas_Jotakin:lta puuttuu vielä se korikin johon tekniikkakin olisi menossa.

Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Ahdin vähän erikoiseen kokoonpanoon.
« Vastaus #10 : 08.03.2020, 00:13:07 »
Tuskin se on käyttöautokaan mihin tälläisiä suunnitellaan :o
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2381
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Ahdin vähän erikoiseen kokoonpanoon.
« Vastaus #11 : 08.03.2020, 00:23:26 »
Tuskin se on käyttöautokaan mihin tälläisiä suunnitellaan :o

Ilmeisesti aiempi projekti-topic jäi seuraamatta  ::)
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa tanskude

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 281
  • www.vrcf.fi
Vs: Ahdin vähän erikoiseen kokoonpanoon.
« Vastaus #12 : 08.03.2020, 03:28:47 »
Vai miten olisi se +400hv kykenevä holsetti tmv josta vaan pitää ahdot alhaalla.
Holsetit tykkää ahtopaineesta, kompressorikarttoja kun katsoo niin huomaa että paras hyötysuhde on yleensä jossain 1,5bar paikkeilla.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Ahdin vähän erikoiseen kokoonpanoon.
« Vastaus #13 : 08.03.2020, 12:01:47 »
Vai miten olisi se +400hv kykenevä holsetti tmv josta vaan pitää ahdot alhaalla. Iso pakopesä ahdistaa vähemmän vaparitehoja ja herää sitten ylhäällä. Antaa sen tehopiikin.

Sitähän tässä haettiin?
Se 80 luvun turbopotku on hauskaa. Ei aina tarvitse mennä järki edellä :D.

Mulla oli joskus hetken 240 b21et turbo. Tuskin oli edes 200hv, ja hengetön alle 4000rpm mutta sen jälkeen se toi b-ryhmäläisen ralliauton fiiliksen kun potkaisi ne vähäiset hepat kerralla. Kumia kun poltti kipinärajoitinta vasten ja alkoi paukkua putkessa niin hymy oli herkässä. ;)

Nykyinen V70 on tehokkaampi kuin se. Tuo ei vaan tunnu yhtään miltään. Nopeusmittari nousee mutta ei siitä hymyä saa aikaan.

Kukin mitäkin, oli mullakin -87 RS Turbo Escortti, 1.6 8v ja vakiona T3 ahdin... Oli todellinen turboviive vakiona jo, saati sitten isolla ahtimella ja jyrkällä nokalla.
Olevinaan hienoa ja hauskaa, aika kamalaa se oikeasti oli ja hävis 0-100kmh aika pitäen kaikelle, sen jälkeen se kyllä sellaseks kiihty ihan kivasti ja sai pitää ratista kiinni ihan kunnolla.

Mielummin kyllä 3x enemmän tehoa samalla viiveellä, tai sitten jotain järkevämpää heräävyyttä. Tosin kukin mitä haluaa.
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Ahdin vähän erikoiseen kokoonpanoon.
« Vastaus #14 : 08.03.2020, 19:13:04 »
No aika hyvin heräili HX40 #14 pakopesällä B19 koneessakin. Ahtojakin oli 1.3-1.5bar. Tuli yli 230hv 0,8 bar. Vaikka kansi oli vakio 160.

 

Proturbo  Autodiagnoosi