Ateho  Elekma

960 rojekti mietelmiä, tunteita ja tuoksuja

  • 18 Vastauksia
  • 3892 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Lisko

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
960 rojekti mietelmiä, tunteita ja tuoksuja
« : 26.03.2020, 00:59:50 »
On tullut aika ahtaa vanha ratsu, 960 2.5. 


Tavoitteena on noin 300-350hv pyöriltä, jotain tämmöstä reseptiä suunnitellut.

B6254s + t6 pakosarja ja turbo/turbot?

Zf gs6/37 Lensulta hitsattuna passeliksi

Takomännät(T6?) + H-profiilit

Motti pitää käydä kokonaan läpi, öljyä vuotaa aikalailla joka stanan stefasta ja tiivisteestä

Kansi plaaniin, porttaus? Mikä firma tekee hyvin?

Turboista ei oikein hajua, jos tuplana niin vakiot t6? Muuten joku hx35?

Ohjaus - ms3? Mega?

Tarkoitus olisi siis tehdä motti kunnolla.
Ilmastointikin mielellään säilyisi, joten varmaan tuplaturbo ei taida mahtua.

Ja mitähän kaikkea muuta nyt sille motillekkin kannattaa tehdä, miten kestävät vakiona?

Kertokaas nyt vinkkejä, vähän itse näistä kuutamolla, olen kyllä lukenut vanhoja ketjuja vuositolkulla mutta uutta tekstiä on aina mukava lukea.

Kaikkea saa koittaa kaupitella, kunhan nyt saa selvän että millä osilla mennään.


Paikalla Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7579
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 960 rojekti mietelmiä, tunteita ja tuoksuja
« Vastaus #1 : 28.03.2020, 20:56:16 »
Takomäntiä on ihan turha laittaa ennen 700hv(koneteho) rajaa. Tarvitsee 3l kampiakselin jos meinaa käyttää T6/T5/T4 mäntiä. E85:llä voi tuollaisen tehon ottaa vakioilla vaparin männilläkin ihan helposti. Varmaan bensallakin jos malttaa säätää ennakon kohdilleen.

Kannelle ei tarvitse tehdä muuta kuin perushuollon kunnon seetien kanssa. Vakioilla T6 turboilla voi ehkä päästä 300hv pyörätehoon, mutta siitä eteenpäin HX35 kokoluokan turbo toimii aika laajalla alueella ja jää vielä viritysvaraakin. T6 pakosarjoja voi käyttää pohjana pakosarjalle. Ilmastoinnin saa mahtumaan jos niin haluaa.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lisko

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Vs: 960 rojekti mietelmiä, tunteita ja tuoksuja
« Vastaus #2 : 29.03.2020, 20:09:24 »
Elikkäs, 2,5 kampi, h-profiilit lensulta, vakimännät.   S80 t6 pakosarja, ja turbot? Saako samaan pakosarjaan pykälää isompia turboja kiinni, vai pitääkö rueta pakosarjan ostoon/tekoon. Kuulostaa pahalta tuo että voi "ehkä" päästä 300hv pyörätehoon

Miten näissä moottorin ohjaus vakiona, ilmeisesti vielä 1.8 motronikki kun on 95- mallia, mihin tehoon asti älyää?
Himottaisi tuo ms3, jos ja kun päättää jatkojalostaa niin olisi valmiina, mutta on kyllä pirun kallis.

Ja sitten jos päättää vaihtaa 3l kampiakselin niin siinähän muuttuu puristukset, iskuhan kasvaa 80mm<90mm, onko tuosta sitten hyötyä? ???
E85:tä Ei tältä kylältä vain saa, muutenhan sille tehtäs.

Ei kellään satu olemaan joutilaana passelia pakosarjaa? piru kun itsellä ei mahdollisuutta tehdä.

Bensapuolellehan varmaan joutuu isomman pumpun laittamaan, t6 suuttimet on jo. Letkutkin teräspunottuun.

Sitten jo päästään siihen, että peräänkin pitäisi jotain parempaa istuttaa, nyt on 3,91 1055 joka rohisee makeasti.

(eikös näitä ollut vain 2,5 automaateissa? onkohan matkan varrella vaihdettu tuo m90.) :P
« Viimeksi muokattu: 29.03.2020, 20:12:23 kirjoittanut Lisko »

Poissa Tico

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 378
  • www.vrcf.fi
Vs: 960 rojekti mietelmiä, tunteita ja tuoksuja
« Vastaus #3 : 29.03.2020, 20:31:27 »
300hv tehoille hx35 tai vastaava, sopivat sumut, E85 tankkiin,  tomaattilootalle pikku modi venapöytään ja ajoa maailman tappiin.

Ajoin vastaavalla kombolla käyttöajoa muutama kymmenen tkm ja ainoa havaittava asia moottorissa oli sylinteriputkein yläpäiden mieto venähtäminen, eli jos haluaa pelata varman päälle, shimmit pyttyjen väliin.
960 -95 D5252T+ AW30/43
960 -96 B6284T + 722.643

Paikalla Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7579
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 960 rojekti mietelmiä, tunteita ja tuoksuja
« Vastaus #4 : 29.03.2020, 20:36:03 »
T6 pakosarjoissa on omanlaisensa laippa. Jos niihin laittaa jotain muuta, tarvitsee vähintään välilaipat. Helpointa on tehdä laipat pakosarjaan ja väliputket turbo(i)lle.

Mega vakion ruiskun sijaan on ihan hyvä valinta, mun mielestä järkevin paketti hinnaltaan on Atecu. Käyttää ulkoista mappianturia, joka on Kiinasta huomattavasti halvempi kuin esim. Autotunen 48e. Vakio johtosarja ei tarvitse suuria muutoksia ja voi vaikka välijohtojen kanssa käyttää alkuperäistä johtosarjaliitintä. Kunnon tankkipumppu vaan niin muuta ei tarvitse kuin isommat suuttimet. E85:llä T6 suuttimet jää äkkiä pieneksi.

3l akselin kanssa on helpointa käyttää turbon mäntiä. 90mm iskulle ja 81mm poraukselle ei taida edes olla vaparin mäntää.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 717
  • www.vrcf.fi
Vs: 960 rojekti mietelmiä, tunteita ja tuoksuja
« Vastaus #5 : 25.06.2020, 16:23:29 »
Muistaa sitten hiotuttaa nokka-akselit itselle sopiviksi ettei moottori stumppaa 6500rpm kohdalla.
Ne nokka-akselit on älyttömän tärkeät varsinkin hyvin virtaavassa neliventtiilimoottorissa voi saada korkeilla kierroksilla tehoa vaikka kuinka paljon suht pienillä ahdoilla.

Poissa Keme

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 364
  • Jee jee
Vs: 960 rojekti mietelmiä, tunteita ja tuoksuja
« Vastaus #6 : 25.06.2020, 17:05:31 »
Muistaa sitten hiotuttaa nokka-akselit itselle sopiviksi ettei moottori stumppaa 6500rpm kohdalla.
Ne nokka-akselit on älyttömän tärkeät varsinkin hyvin virtaavassa neliventtiilimoottorissa voi saada korkeilla kierroksilla tehoa vaikka kuinka paljon suht pienillä ahdoilla.
Aivan turhaa lähteä hiomaan nokka-akseleita tommosesta käytännön vakiokoneesta missä tehotavoitteet on nykymittapuulla varsin maltilliset/järkevät. Vai kuulostaako sun korvaan fiksulta nostaa nokilla vetoalue yläkierroksille ja ahdin on silloin jo tukossa? Lopputulos on huono spooli, huono vetoalue, huonot päästöt, kaikki on ihan päin persettä ja käytetylle rahalle ei saa mitään positiivista vastinetta.
« Viimeksi muokattu: 25.06.2020, 17:55:59 kirjoittanut Chall »
!

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 717
  • www.vrcf.fi
Vs: 960 rojekti mietelmiä, tunteita ja tuoksuja
« Vastaus #7 : 25.06.2020, 17:55:27 »
Kyllä niitä vähän voi hioa urheilullisempaan suuntaan saa näppärästi 1000rpm pidemmälle vetoalueen. Tietenkään mitään 330 asteisia 15mm nostolla olevia ei kannata laittaa.

Paikalla Chall

  • Porilainen Oikeiden Topicien Erikoismies
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2256
  • Muoviämpäri
Vs: 960 rojekti mietelmiä, tunteita ja tuoksuja
« Vastaus #8 : 25.06.2020, 18:01:11 »
Kyllä niitä vähän voi hioa urheilullisempaan suuntaan saa näppärästi 1000rpm pidemmälle vetoalueen. Tietenkään mitään 330 asteisia 15mm nostolla olevia ei kannata laittaa.

Jolloin tulee ongelmia lisää kyseisen koneen kanssa.  Mitään järkeä hiotuttaa nokkia ja menettää ajettavuutta alle ahtopaineiden tuollaisten tehojen kanssa, sekä öljyn kerääntyminen kanteen kierroksilla.

Nyt voi jättää ne nokkien hiomisten viestit vähemmälle, ei tarvitse joka autoon/moottoriin tunkea hiottua nokkaa.

Paikalla Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7579
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 960 rojekti mietelmiä, tunteita ja tuoksuja
« Vastaus #9 : 25.06.2020, 20:57:04 »
Muistaa sitten hiotuttaa nokka-akselit itselle sopiviksi
Harmillisesti vakioilla 204hv nokilla ja takavetoimusarjalla pääsee vähintään 800hv asti. Siitä ylöspäin ei ole itsellä ollut tarvetta kokeilla.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa HenkkaJ

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • TAK ry
Vs: 960 rojekti mietelmiä, tunteita ja tuoksuja
« Vastaus #10 : 25.06.2020, 21:09:51 »
Harmillisesti vakioilla 204hv nokilla ja takavetoimusarjalla pääsee vähintään 800hv asti. Siitä ylöspäin ei ole itsellä ollut tarvetta kokeilla.

Eikö tuossa takavedon imusarjassa ole ainakin huomattavasti pidemmät runnerit kuin turbon imusarjassa? Mitenköhän nämä vertautuvat noin muuten  ???
TAK: Teekkarien Autokerho ry
''Jos tuosta ei tule tallikieltoa niin on se saatanan kumma.''

Projekti: Volvo 960 T6 Twincharger

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: 960 rojekti mietelmiä, tunteita ja tuoksuja
« Vastaus #11 : 25.06.2020, 21:43:35 »
Taitaa siinä tilavuudessakin olla eroa, vaikka muoto kyllä itsessään voi antaa väärän mielikuvan oletuksesta.
Jos en väärin muista, niin takavetoisen imusarjan kanssa imukanavan pituus karkeesti 400mm luokkaa eli aika pitkät tosiaan.
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Paikalla Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7579
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 960 rojekti mietelmiä, tunteita ja tuoksuja
« Vastaus #12 : 26.06.2020, 00:03:24 »
Eikö tuossa takavedon imusarjassa ole ainakin huomattavasti pidemmät runnerit kuin turbon imusarjassa? Mitenköhän nämä vertautuvat noin muuten  ???
On huomattavasti pidemmät. Takavedon plenumin parempi malli ja ainakin näennäisesti suurempi tilavuus on mun mielestä suurin tekijä. Ei ainakaan 700hv asti ollut mitään iloa T6 imusarjasta ja tuntui toimivan penkissä sekä kadulla paremmin takavedon sarjalla.
« Viimeksi muokattu: 26.06.2020, 00:05:07 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa HenkkaJ

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • TAK ry
Vs: 960 rojekti mietelmiä, tunteita ja tuoksuja
« Vastaus #13 : 26.06.2020, 00:20:03 »
On huomattavasti pidemmät. Takavedon plenumin parempi malli ja ainakin näennäisesti suurempi tilavuus on mun mielestä suurin tekijä. Ei ainakaan 700hv asti ollut mitään iloa T6 imusarjasta ja tuntui toimivan penkissä sekä kadulla paremmin takavedon sarjalla.

''Toimivan penkissä sekä kadulla paremmin'' = heräsi aiemmin? Joskus tuota runnereiden pituutta mietin ja vaikka nykyisen ahtimen speksit tekevätkin koneesta ylävireisen niin mietin että olisiko pidemmillä runnereilla saanut kuitenkin vetoaluetta alemmas.
TAK: Teekkarien Autokerho ry
''Jos tuosta ei tule tallikieltoa niin on se saatanan kumma.''

Projekti: Volvo 960 T6 Twincharger

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 717
  • www.vrcf.fi
Vs: 960 rojekti mietelmiä, tunteita ja tuoksuja
« Vastaus #14 : 26.06.2020, 13:13:01 »
Harmillisesti vakioilla 204hv nokilla ja takavetoimusarjalla pääsee vähintään 800hv asti. Siitä ylöspäin ei ole itsellä ollut tarvetta kokeilla.

Sopivilla nokilla (1mm lisää nostoa ja 15 astetta lisää duraatiota), niin saa saman tehon matalammilla paineilla, matalammalla imulämmöllä ja samalla vetoalue jatkuu, oikeilla nokilla jopa molempiin suuntiin.

 

Proturbo  Autodiagnoosi