Samppasport  Futurez

D5 ei käynnisty kovalla pakkasella

  • 124 Vastauksia
  • 67734 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Late10

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 33
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 ei käynnisty kovalla pakkasella
« Vastaus #45 : 02.04.2012, 21:56:03 »
Tuohan olisi näppärästi selvinnyt jo sillä, että olisit kertonut, että mittariston kierroslukumittari ei toimi..  (sanottakoon, että itse suhtaudun hieman skeptisesti tuohon diagnoosiin.)

Kyllähän se toimii? Voin laittaa yv:täkin tästä asiasta, koska toi 1200 tuntuu opiskelijan budjetissa isolta.

Poissa DeeViis

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 91
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 ei käynnisty kovalla pakkasella
« Vastaus #46 : 07.05.2012, 16:35:24 »
mittasin S60 D5 kuvan mukaisella tavalla mutta aika sekalaiset tulokset oli. Lämpimänä 5 suutin nakuttaa suht kovasti mutta ei suurta ohivuotoa tuolla letkumenetelmällä. pitääkö nuo suuttimien sähköliittimet olla irti vai paikallaan ku kokeilee "vuotoja".

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 949
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 ei käynnisty kovalla pakkasella
« Vastaus #47 : 09.05.2012, 11:20:30 »
mittasin S60 D5 kuvan mukaisella tavalla mutta aika sekalaiset tulokset oli. Lämpimänä 5 suutin nakuttaa suht kovasti mutta ei suurta ohivuotoa tuolla letkumenetelmällä. pitääkö nuo suuttimien sähköliittimet olla irti vai paikallaan ku kokeilee "vuotoja".

Sähköliittimet kiinni testin aikana.

Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Vs: D5 ei käynnisty kovalla pakkasella
« Vastaus #48 : 09.05.2012, 11:52:24 »
Ja voi ihan käynnistää ja katsella miten paluuletkuille kertyy polttoainetta. Nakutus viittaa vuotoon sylinterin suuntaan. Se on paljon haitallisempi vika koska kyseinen sylinteri kuormittuu sentakia että tulee sytytys ennakkoon. Tuota vuotoa ei näy ohimittauksella.

Poissa Maikki_S

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 111
  • Audi
    • Pohjolan Kurapyöräilijät. Endurofoorumi, jossa ei kyykyistä puhuta!
Vs: D5 ei käynnisty kovalla pakkasella
« Vastaus #49 : 16.05.2012, 13:44:53 »
V70 D5 2005 ajettu 253 000 km

Samaan asiaan liittyen laitoin letkut yllämainittujen ohjeiden mukaisesti suuttimien paluupuolelle.

Nestettä tuli suuttimista letkuun seuraavanlaisesti:
1: 15 cm
2: 15 cm
3: 25 cm
4: 15 cm
5: 15 cm

Onko tuo kolmonen syytä vaihtaa? Ero kuitenkin on aika pieni muihin suuttimiin verrattuna.
Ex: 2017 xc90 T8; 2005 V70 D5

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: D5 ei käynnisty kovalla pakkasella
« Vastaus #50 : 16.05.2012, 15:23:56 »
V70 D5 2005 ajettu 253 000 km

Samaan asiaan liittyen laitoin letkut yllämainittujen ohjeiden mukaisesti suuttimien paluupuolelle.

Nestettä tuli suuttimista letkuun seuraavanlaisesti:
1: 15 cm
2: 15 cm
3: 25 cm
4: 15 cm
5: 15 cm

Onko tuo kolmonen syytä vaihtaa? Ero kuitenkin on aika pieni muihin suuttimiin verrattuna.

Eikös sieltä kolmosesta kuitenkin tule ~70% enemmän ainetta, kuin muista, ei ihan mahdottoman pieni ero ole kuitenkaan.
Selkeästi siis ohi vuotaa enemmän, kuin muut, voi kieliä jonkinasteisesta viasta, mutta että vaikuttaako sen uusiminen mihinkään mitään, sitä on hankala mennä sanomaan.

Poissa Volvomoose

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 ei käynnisty kovalla pakkasella
« Vastaus #51 : 03.06.2012, 20:05:38 »
Autona Volvo s80 2.4D 2002 ajettu 227tkm, ensimmäinen Volvoni ja ensimmäinen diesel :)

Tein täällä esitetyt metodit viallisen suuttimen paikallistamiseen vain mielenrauhan takia, koska minkäänlaisia ongelmia ei ole edes esiintynyt.
Mutta mitä raati on mieltä tuloksista?
#1: 9cm
#2: 10.5cm
#3: 7.5cm
#4 11cm
#5: 12cm
Auto kävi n.30s, joista 5s korkeammilla kierroksilla n.2000rpm
Kuvaa tuloksista

Mitä olette mieltä, onko vikaa #3?

Laitettuani kaikki takaisin paikalleen, annoin auton käydä hetken tyhjäkäyntiä ja sen jälkeen otin 1500km ajetut hehkut pois ja tämä oli näky.

#1 ja #2 olivat hieman nokisempia kuin muut.
Mikään ei ollut kuitenkaan märkä tai edes kostea, mutta voiko edes hetken tyhjäkäynnillä hehkut kastua jos siellä suutin vuotaa?
Painottaakseni vielä mitään vikaa ei ole ollut, joka viittaisi suutinvikaan, mutta voiko noiden tuloksien pohjalta päätellä mitä seuraavaksi tulisi tehdä, jatkotutkimuksiin pajalle vai rankkaa ajoa?

Kiitoksia jo etukäteen.
Volvo XC70 2.5T

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6375
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: D5 ei käynnisty kovalla pakkasella
« Vastaus #52 : 03.06.2012, 20:15:16 »
Autona Volvo s80 2.4D 2002 ajettu 227tkm, ensimmäinen Volvoni ja ensimmäinen diesel :)

Tein täällä esitetyt metodit viallisen suuttimen paikallistamiseen vain mielenrauhan takia, koska minkäänlaisia ongelmia ei ole edes esiintynyt.
Mutta mitä raati on mieltä tuloksista?
#1: 9cm
#2: 10.5cm
#3: 7.5cm
#4 11cm
#5: 12cm
Auto kävi n.30s, joista 5s korkeammilla kierroksilla n.2000rpm
Kuvaa tuloksista

Mitä olette mieltä, onko vikaa #3?

Laitettuani kaikki takaisin paikalleen, annoin auton käydä hetken tyhjäkäyntiä ja sen jälkeen otin 1500km ajetut hehkut pois ja tämä oli näky.

#1 ja #2 olivat hieman nokisempia kuin muut.
Mikään ei ollut kuitenkaan märkä tai edes kostea, mutta voiko edes hetken tyhjäkäynnillä hehkut kastua jos siellä suutin vuotaa?
Painottaakseni vielä mitään vikaa ei ole ollut, joka viittaisi suutinvikaan, mutta voiko noiden tuloksien pohjalta päätellä mitä seuraavaksi tulisi tehdä, jatkotutkimuksiin pajalle vai rankkaa ajoa?

Kiitoksia jo etukäteen.

Tuossahan näyttää kaikki olevan esimerkillisen hyvässä kunnossa. Mitä vähemmän ainetta tulee letkuun, niin sitä paremmassa kunnossa suutin on, eli n:o 3 on paras, mutta ei nuo muutkaan missään tapauksessa huonoja ole.

Sanoisin, että kovaa ajoa vaan :3/4 jättää sen:

Poissa Volvomoose

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 ei käynnisty kovalla pakkasella
« Vastaus #53 : 03.06.2012, 21:28:15 »
Tuossahan näyttää kaikki olevan esimerkillisen hyvässä kunnossa. Mitä vähemmän ainetta tulee letkuun, niin sitä paremmassa kunnossa suutin on, eli n:o 3 on paras, mutta ei nuo muutkaan missään tapauksessa huonoja ole.

Sanoisin, että kovaa ajoa vaan :3/4 jättää sen:

Täällähän vastaillaan nopeaan.

Kiva tietää että on hyvässä kunnossa, kun tosiaan on ensimmäinen diesel ja ei ole oikein vielä perillä näistä. Nyt voin nukkua yöt rauhassa  :D

Epäonnistui tuo looginen päättelykin tuon #3 suuttimen kanssa, kun juuri viesti takaperin eniten vuotava tuomittiin vialliseksi :D
No aina sitä oppii jotain uutta.

Kiitos Kulmamiehelle, muutenkin foorumi vaikuttaa erittäin asiantuntevalta ja asialliselta, vaikken ole kuin muutaman topicin lukenut.
Volvo XC70 2.5T

Poissa Bliz

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 155
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 ei käynnisty kovalla pakkasella
« Vastaus #54 : 03.06.2012, 22:03:58 »
Mulla se kasteli hehkun "välittömästi" ku vuoti pyttyyn. ja oli siis ihan litimärkä. Eli ei mitään huolta noitten tuloksien perusteella.

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 949
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 ei käynnisty kovalla pakkasella
« Vastaus #55 : 23.08.2012, 12:43:04 »
Tähän ketjuun oleellisesti liittyen (siis minun mielestä)

Voiko viallista suutinta korjata kotioloissa? Löytyykö siihen jotain korjaussarjaa? Entä kunnostus liikkeessä? Paljon maksaa?
Minullahan jäi irralleen yksi suutin kun vaihdoin sen reilun ohivuoden vuoksi. Sen voisi nyt kunnostaa ja käyttää kun ongelmia ilmenee.
Jos suuttimen huoltaa, pitääköhän ns. "luokka" enää paikkansa?

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 949
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 ei käynnisty kovalla pakkasella
« Vastaus #56 : 27.08.2012, 15:42:15 »
Tähän ketjuun oleellisesti liittyen (siis minun mielestä)

Voiko viallista suutinta korjata kotioloissa? Löytyykö siihen jotain korjaussarjaa? Entä kunnostus liikkeessä? Paljon maksaa?
Minullahan jäi irralleen yksi suutin kun vaihdoin sen reilun ohivuoden vuoksi. Sen voisi nyt kunnostaa ja käyttää kun ongelmia ilmenee.
Jos suuttimen huoltaa, pitääköhän ns. "luokka" enää paikkansa?

0445 1100 78
Itse itselleni vastaten: Tammer Diesel sanoo, ettei korjaa lainkaan. Myyvät korvaavaa uutta, hintaan 391,50e/kpl. Kertoivat lisäksi, että korjatut vuotavat usein.
Dieselasennus Vantaalla myy hyllystä vaihtosuuttimia, jotka on korjattu ja takuu. maksavat 250e/kpl

No päädyin tilaamaan kolme suutinta Ruotsista (XC70 vain 4,3 MIL ajettu) vajaaseen 150e /kpl ja yhden pohjanmaalta 158e /bussipaketilla. Olen vaihtanut yhden aiemmin.

Minun mahdoillisesti herkkä ;) korvani kuuluu lievää nakutusta kun konetta kuormittaa.  Tyhjäkäynti ei ole tasaista. Mittarissa 303tkm, S60 D5 '02.

Yritin hehkutulpista päätellä jos joku ruikkii. Käytin konetta minuutin verran (kylmästä). Se hehku, jonka pyttyyn olin vaihtanut suuttimen joku kuukausi sitten, oli aivan puhdas ja hehku tuli ulos ilman mitään ongelmaa. Kaikissa muissa sylintereissä hehku avautui hyvin vaikeasti ja piti hirveää narinaa kun käänsi aukipäin. Sain hehkut pois 1. 4. 5. cyl, mutta 2 & 3 oli liian tiukat.
Hehkua ei meinannut saada pois vaikka olin saanut sitä jo niin paljon sitä ulos että kierteet oli loppunut. Epäilen, että suuttimet ruikkii ja varressa on likaa.

Olen vaihtanut hehkut alle vuosi sitten (Bosch) ja kaikki toimivat.

Poissa virkpe

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 915
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 ei käynnisty kovalla pakkasella
« Vastaus #57 : 27.08.2012, 20:50:14 »
Sain tehtyä oman testin. Samalla periaatteella kuin nimim. Volvomoose teki 30s josta 5s korkeammilla kieroksilla(tosin en huomannut katsoa mitkä kierokset oli).

sylinteri :  1       2       3       4       5
cm         : 23     25     19     20     20

kuinka paljon ohivuotoa saa olla, vai pitäisikö kaikki suuttimet vaihtaa?

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 949
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 ei käynnisty kovalla pakkasella
« Vastaus #58 : 28.08.2012, 10:39:58 »
Sain tehtyä oman testin. Samalla periaatteella kuin nimim. Volvomoose teki 30s josta 5s korkeammilla kieroksilla(tosin en huomannut katsoa mitkä kierokset oli).

sylinteri :  1       2       3       4       5
cm         : 23     25     19     20     20

kuinka paljon ohivuotoa saa olla, vai pitäisikö kaikki suuttimet vaihtaa?

Kun mulla oli vajaa vuosi sitten käynnistysongelmia, yksi suutin vuoti 50 cm noin 5 sekunnissa tyhjäkäynnillä. Muut samassa ajassa noin 5cm. Minusta näyttää siltä, ettei sinulla ole akuuttia ongelmaa.

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6375
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: D5 ei käynnisty kovalla pakkasella
« Vastaus #59 : 28.08.2012, 12:29:03 »
Valmistajan sallima ohivuoto on 40ml/min, mutta se tuntuu hirmu suurelta. Pienempikin vuoto aiheuttaa jo selvästi huonontunutta kylmäkäynnistyvyyttä. Itse pitäisi rajana noin 15-20ml/min. Mittaus kuuluu suorittaa tyhjäkäynnillä.

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo