Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => Nelivetotekniikka => Aiheen aloitti: automi - 22.07.2011, 11:57:27

Otsikko: 850 AWD kulmavaihteen/booriholkin korjausmahdollisuudet
Kirjoitti: automi - 22.07.2011, 11:57:27
Jaahans. Sitä tuli sitten haalittua jonon jatkoksi 4. Volvo. Tällä kertaa nelivetovikainen 850 AWD Farmari. Myyjä arveli viskovikaa... Mutta koeajo kertoi muuta...  Kiinnosti kuitenkin tutustua mitä tuosta AWD:stä saisi aikaan. Kuitenkin perinteisen tolkuttoman iso tavaratila, riittävästi moottoritilavuutta ja vetäviä pyöriä. Noita aikaisempia 740 -vermeitä kun ei tahdo yrittämälläkään saada ajamalla loppuun, pitkälti yli puolen miljoonan kilometrin jälkeen kuski kyllästyy ensin.  :P

Kaivoin tuossa aikani foorumeita Suomessa ja maailmalla ja vika tuli hyvin selväksi avaamatta mitään. Lootan ja jakolaatikon(kulmavaihteen) välinen boorihokki selvänä.

Eiku jakolaatikko vek. Tässä tapauksessa myös jakolaatikon akselin boorit ajettu huolella sileäksi. Silti vielä välillä jäksoi vähän rouskahdella. 

Yleinen ja lähes väistämätön ongelma kaikissa 850 - AWD -malleissa. Myös ilmeisesti V70 AWD -malleissa alkuun.                                                                                                     

Osia on haukuttu ettei osat kestä vääntöä... Mistäköhän syystä vääntöä ilmestyy yhtäkkiä 150-250tkm kohdalla niin paljon lisää että menee holkin boorit selväksi vaikka on kestänyt siihen asti repimistä... Höpöhöpö.

Ihan selkeä liian pehmeän aineen johdosta syntyvä kulumisongelma. Holkin boorit kuluvat loppuun ja kun jäljellä on enään puolimilliä boorista ja tarjotaan lusikkaa pohjaan niin sorvi toimii.

Kun holkki pettää niin silloin riittäisi vielä holkin vaihto uuteen useimmiten. Jos tämän jälkeen jatketaan ajoa niin myös jakolaatikon akselista menee boorit sileäksi. Ja vielä jatkossa myös vaihteiston ulostuloakselin boorit.

Sitten näitä AWD -malleja on käytelty etuvetoisina ja myyty "kunnossa olevana" autoliikkeille ja tietämättömille.  :nohnoh

Jotkut ovat kiltisti maksaneet puolentoistatonnia siniselle uudesta kulmavaihteesta ja myyneet koslan eteenpäin. :-\

Tutkin vaihtoehtoja korjaukseen:

-Uusi vakioholkki jenkkilästä nettikaupasta n.90taalaa
-Uusi jakoloota ja holkki volvolta:  ainakin sen puolitoistatonttua. Ilmeisesti vaihtona alkuperäiseen luokkaa 1300eur...

http://www.swedishautoparts.com/850/volvo-850-transmission-parts-and-gaskets.html Tosa jotain esimerkiksi.

-Käytetty 850 tai alkusarjan V70 kulmavaihde (mihin vuosimalliin asti sopii?) Suomessa 850eur, Jenkkilässä 700taalaa, satunnaisesti löytäen voi saada pariinsataan veppiä selaamalla...

-Jakolootan akselin boorien täytehitsaus ja koneistus. Ainakin sellaista ovat jotkut harrastaneet:
http://www.volvolandia.com/SVF/index.php?topic=56299.10;wap2

http://www.sorvaamokarpiola.fi/  Nämä näyttäisivät asiaa tekevän. (muita tiedossa jotka ovat näitä tehneet?)

Hitsattu ja korjattu akseli saattaa kestää paremmin kun alkuperäinen jos hitsaus on onnistunut ja aine on valittu sopivasti.

Holkkia ei kannattane lähteä itse tekemään rahansäästön takia mutta jos tavoittena on kestävämpi osa niin sitten voisi harkita esim. sopivasta nuorrutusteräksestä tehtyä holkkia oikein karkastuna.

Jotkut ovat suositelleet holkin vaihtoa uudempaan malliin. Tässä hammastus on nitrattu joten ainakin kulumiskestävyys on parempi. Väittivät ettei uudemmissa ole enään näitä ongelmia osan päivityksen takia. (pitääkö paikkansa?)

http://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=68896&page=2
Tuolla on tyypit vanhasta ja uudesta holkista kuvien kansssa. (Onko kokemuksia/tietoa sopivuudesta?)

Jos joltakulta löytyisi nurkista sileäksi jyrätty jakoloota tai sen akseli tuohon niin voisin kokeilla korjaushitsausta hieman kovemmalla aineella ja poorien koneistusta tähän...







Otsikko: Vs: 850 AWD kulmavaihteen/booriholkin korjausmahdollisuudet
Kirjoitti: automi - 10.11.2012, 18:55:19
Tämäkin aihe on jäänyt vähän vähemmälle huomiolle.
Suomessa pyytävät röyhkeästi 800eur jakolaatikosta  :2funny:
Ositin enklannista jakolaatikon, perän. viskokytkimen, imusarjan ja manuaalilaatikon ja rahteineen tulivat
Transglobal expressin kuljetuksilla alle 900eur koko paska. Suomeen. Siis kotiportaille rukkilavalla.

Jotenkin vinoutunutta tämä käytettyjen osien hinta suomessa.
Otsikko: Vs: 850 AWD kulmavaihteen/booriholkin korjausmahdollisuudet
Kirjoitti: automi - 10.11.2012, 19:17:29
Hankin tuohon volvolta suoraan uudemman malli pooriholkin jossa on nitraus pooreille. Ei kovin vakuuttava ratkaisu mutta käy käyttöpeliin vallan mainiosti. Liimasin locktiten kovalla liimalla lootan pään että lootan poorit ainaki säilyisi ehjänä. Jakolaatikon päätä en liimannu että voisi purkaa rikkomatta lootaa.  Liima irttoo helposti tarvittaessa kun vain kuumentaa holkkia toholla. 

Itse ongelmaa toi ei juuri ratko. Siihen jakolaatikon akseliin täytyisi koneistaa uusi poori ja tehdä toi pooriholkki mutta kun nyt näinkin pärjää niin ei ole heti tarvetta.
Otsikko: Vs: 850 AWD kulmavaihteen/booriholkin korjausmahdollisuudet
Kirjoitti: artturi - 10.11.2012, 20:45:05
Onko muuten manuaali vai automaatti... Manuaali mallin jakolootaa on ainakin käytettynä vähemmän tarjolla... Ois ollut tuommonen V70 awd automaatin jakoaski....
Otsikko: Vs: 850 AWD kulmavaihteen/booriholkin korjausmahdollisuudet
Kirjoitti: jyrkiboy - 10.11.2012, 22:02:34
Kuinka booriholkki on kiinni kulmavaihteessa? Miten se irroitetaan kun laitetaan uutta tilalle?
Otsikko: Vs: 850 AWD kulmavaihteen/booriholkin korjausmahdollisuudet
Kirjoitti: artturi - 10.11.2012, 22:14:56
se on vaan sovite käypänen, eli pitäs lähtee irti ihan vetämällä.. voi tietysti olla liasta ym vähän jumissa...

kuvassa holkki on tuossa vasemmalla

(http://i1263.photobucket.com/albums/ii635/artturi1/850-70%20osia/SDC11110.jpg)
Otsikko: Vs: 850 AWD kulmavaihteen/booriholkin korjausmahdollisuudet
Kirjoitti: automi - 10.11.2012, 23:57:42
Hyvinhän tästä aiheesta on kiinnostusta vaikka näytti kuollelta koko aihe...
Eipä ne ongelmat mihkään itsellään häviä.   8)

Irroittaessa yleensä jakolaatikon pitäisi tuleman kiltisti ulos. Vanhimmisa vermeissä (-96-00 alkupuolella) noita ei liimattu mitenkään.  Jatkossa Volvo päivitti tuon pooriholkin sisäosaltaan nitrattuun, jossa pooriosan pinta oli nitrattu. Tämä antaa holkille parin satkun vahvuisen kovemman pinnan kulumista vastaan.  Itse materiaali kuitenkin pysyi halpana ja teollisesti kustannustehokkaana aineena (ei vaadi jälkilämpökäsittelyä, kesttää käsittelemättömänä vaaditun momentin, eikä muutu mitoiltaan lämpökäsittelyssä).

Tuon osan valmistuskustannuset ovat tuskin paria kymppiä, mutta Volvolla tuohon lisätään vain nolla perään.

97-98tietämillä alettiin noita holkkeja liimata kiinni. Jotkut yrittivät vetää noita irti poraamalla reikiä ja sovittamalla ulosvetäjiä.  Noissa käytetty lukitusliima (vastaava kuin loctite kova laakerilukite) ei irtoa millään järkevällä voimalla. Mutta lämmitys n. yli 250 astetta sulattaa liiman ja irtoaa aika helposti.
Otsikko: Vs: 850 AWD kulmavaihteen/booriholkin korjausmahdollisuudet
Kirjoitti: artturi - 11.11.2012, 00:52:26
Hyvinhän tästä aiheesta on kiinnostusta vaikka näytti kuollelta koko aihe...
Eipä ne ongelmat mihkään itsellään häviä.   8)

Irroittaessa yleensä jakolaatikon pitäisi tuleman kiltisti ulos. Vanhimmisa vermeissä (-96-00 alkupuolella) noita ei liimattu mitenkään.  Jatkossa Volvo päivitti tuon pooriholkin sisäosaltaan nitrattuun, jossa pooriosan pinta oli nitrattu. Tämä antaa holkille parin satkun vahvuisen kovemman pinnan kulumista vastaan.  Itse materiaali kuitenkin pysyi halpana ja teollisesti kustannustehokkaana aineena (ei vaadi jälkilämpökäsittelyä, kesttää käsittelemättömänä vaaditun momentin, eikä muutu mitoiltaan lämpökäsittelyssä).

Tuon osan valmistuskustannuset ovat tuskin paria kymppiä, mutta Volvolla tuohon lisätään vain nolla perään.

97-98tietämillä alettiin noita holkkeja liimata kiinni. Jotkut yrittivät vetää noita irti poraamalla reikiä ja sovittamalla ulosvetäjiä.  Noissa käytetty lukitusliima (vastaava kuin loctite kova laakerilukite) ei irtoa millään järkevällä voimalla. Mutta lämmitys n. yli 250 astetta sulattaa liiman ja irtoaa aika helposti.

Ei ollut ainakaan tuossa V70 -99 AWD tuo holkki millään lukitteella kiinni.. Holkki jäi vaihdeaskin puolelle kun otimme tuon jakolaatikon vaihdeaskista irti... lähti aika helposti irti...ei tarvinnut käyttää mitään työkaluja... tai lämmittää
Otsikko: Vs: 850 AWD kulmavaihteen/booriholkin korjausmahdollisuudet
Kirjoitti: automi - 11.11.2012, 01:11:26
En ole tarkkaan tietoinen koska tuota liimausta alettiin harrastaa. Osa tuon ikäisistä verrmeistä meni pilalle laatikon päästä koska pooriholkki sattui väljistymään sieltä päästä ensin. Minulla on yksi esimerkkilaatikko itsellä. Varmuuden vuoksi liimaan ainakin itse noi lootan päästä koska jakolaatikon pää on sentään  helppo irroittaa lootaan nähden .
Otsikko: Vs: 850 AWD kulmavaihteen/booriholkin korjausmahdollisuudet
Kirjoitti: Masked Jackal - 11.11.2012, 09:04:14
Vai oisko kuulkaa niin, että se on ruostunut kiinni? Mielestäni ainkaan 97 AWD ohjeiisa ei puhuttu liimoista mitään mutta holkki oli ihan yhtä puuta ja vedettävä irti omalla erikoistyökalullaan.

Ongelma näissä ei ole oikeestaan materiaalin laatu vaan suunnittelun kukkanen.
Holkki kun ei saa osakseen kuin tehtaalla nokareen rasvaa ja sen saman pitäisi kestää ja estää esim. kondensiosta tulevan veden,mekaanisten voimien ja ajan yhteisvaikutus (ruoste).

Tein omaan 06 malliseen (vielä ehjä) ihan puhdistus ja voiteluhuollon mutta empä hoksannut tiivistaa k-vaihteen ja vaihteiston välistä liitosta vielä siliconilla. Nimellistä mutta ei haittaakaan

Otsikko: Vs: 850 AWD kulmavaihteen/booriholkin korjausmahdollisuudet
Kirjoitti: jyrkiboy - 11.11.2012, 12:04:35
Onko kulmavaihteelle jonkinlaista huolto-ohjeita jotka voisi tehdä esim kerran vuodessa näinkin vanhoihin kikottimiin?
Otsikko: Vs: 850 AWD kulmavaihteen/booriholkin korjausmahdollisuudet
Kirjoitti: Masked Jackal - 11.11.2012, 12:12:31
Kerran vuodessa on ehkä liioittelua etenkin työmäärään (kuluihin,jos ei voi itse tehdä) nähden.
Riitäis ehjään vermeeseen varmaan n.3v. välikin.
Huolto-ohjetta ei ole mutta hommahan on ihan bolt on/off -osaston homma.

Jos ei ole ikinä avattu niin holkki on todnäk laatikossa ihan kipeen lujassa kii ja sais helpommin irti oikeanlaisella ulosvetäjällä joka asennetaan booriholkin sisään lukkorenkaan tilalle.
Otsikko: Vs: 850 AWD kulmavaihteen/booriholkin korjausmahdollisuudet
Kirjoitti: vilpertti83 - 13.11.2012, 17:13:04
Itselläkin oli menny siihen kuntoon, että näillä näkymin tulee uusi kulmavaihteen akseli/holkki karkaistuna.... säästää siinä tonnin verran, eikä hajoa ihan heti.
Siirretään paukkumisen paikkaa...  ;D
Otsikko: Vs: 850 AWD kulmavaihteen/booriholkin korjausmahdollisuudet
Kirjoitti: jannev70 - 28.01.2013, 17:59:00
Noniin meni tosta omasta v70:tä -97 erittäin toden näkösesti pooriholkki selväks kun eräs autokauppias oli koeajolla mennä viikonloppuna mut se on eri tarinakokonaan..
Eli asiaan. Mitäs arvon raati  on mieltä, tähän mun autoon on kuittien ja edellisen omistajan mukaan vaihettu uus kulmavaihde noi 60tkm/ n. Kaksvuotta sitten. Kulmavaihteen hinta kuitissa 1550€ ja koko rempan hinta päälle 2500€ et voiko se olla tiensäpäässä? Tai siis on kun on kerta hajalla ja raksuttaa kulmavaihteen luolta ja takaset ei vedä.. Purkanu en oo vielä et varmuutta ei oo mitä on oikeesti hajonnu.
Karpiolan sorvaamolta kyselin niin niiltä löytyy hyllystä akseli kunnon värkistä kulmalootaan. Mutta mistä ton holkin sais tilailtua? Mielummin tuon nitratun mistä on aikasemmin juttua.
Muuten työnään ihan simppeliä hommaa tuo vaihto?
-Janne
Otsikko: Vs: 850 AWD kulmavaihteen/booriholkin korjausmahdollisuudet
Kirjoitti: Masked Jackal - 29.01.2013, 21:57:35
Holkki siniseltä.
Otsikko: Vs: 850 AWD kulmavaihteen/booriholkin korjausmahdollisuudet
Kirjoitti: jyrkiboy - 30.01.2013, 15:48:50
Kumpi holkki sieltä yleensä antautuu?
- kardaanin ja kulmavaihteen välinen (sinisellä 51 eur)
- vaihteiston ja kulmavaihteen (sinisellä 152 eur)
Otsikko: Vs: 850 AWD kulmavaihteen/booriholkin korjausmahdollisuudet
Kirjoitti: Masked Jackal - 31.01.2013, 06:10:24
152€
Otsikko: Vs: 850 AWD kulmavaihteen/booriholkin korjausmahdollisuudet
Kirjoitti: jyrkiboy - 31.01.2013, 12:00:06
152€

Tuli tilattua molemmat setit koska tykkään moninumeroisista luvuista ihan vaan varmuuden vuoksi :)
Otsikko: Vs: 850 AWD kulmavaihteen/booriholkin korjausmahdollisuudet
Kirjoitti: jannev70 - 03.02.2013, 15:37:57
Nyt on jakoloota tallin lattialla. Jakolaatikon akseli on kunnossa kuin myös poori holkkikin. Mutta vaihdelootan pään poorit on kulunu sököiksi. Hampaat on kulunu viistoiksi mutta holkin pooreissa ei oo silmin nähtävää vikaa. Eli mitä tolle lootan päälle vois tehdä? Vaihtaa koko laatikko? Saako sitä pelkkää poori osuutta vaihdettua laatikkoo?
Otsikko: Vs: 850 AWD kulmavaihteen/booriholkin korjausmahdollisuudet
Kirjoitti: Masked Jackal - 07.02.2013, 12:49:35
Varaosana sitä ulosottoa ei saa laatikon päähän erikseen. Kuten ei mitään muutakaan vaihteiston osaa. Ainoa vaihtoehto hommata toinen vaihteisto. Ellei sitten pioneerityönä pura sitä ja mieti siihen akselin tekemistä.
Hintoihinsa sekin tietysti tulee.
Otsikko: Volvo V70R awd 99/00 Nytkähdys kun laittaa vaihteen päälle?
Kirjoitti: volovomiäs - 15.02.2013, 15:19:09
Tässä nyt olis aika lähelle aihetta niin kysytään onko toisilla mitä tietoa tämmösestä väitteestä?

Eli olisi kiikarissa tossa reilu 300tkm ajettu 70R (1-koppanen) awd sillä viislovisella automaatilla, niin onko normaalia kun olivat kuulema huollossa sanoneet että awd luonteeseen kuuluu että auto hieman nytkähtää kun laittaa esim. N-> D asentoon. Muuten ei kuulema nytkähtele jos esim. seisot vaihde päällä liikennevaloissa ja muutenkin vaihtaa nätisti. Voisko tuo olla jotain oireitta jakolaatikonbooreista kun eikös niitä poksahtele näistä awd malleista. Ja millaisia kilometrejä vois kuvitella et toi 5-lovinen automaati yleensä menis ilman ongelmia,onko ne ollu miten vikaherkkiä?

Kuume olis kyllä ostaa ko. auto mut katsellaan vielä. =)
Otsikko: Vs: 850 AWD kulmavaihteen/booriholkin korjausmahdollisuudet
Kirjoitti: sjos - 15.02.2013, 16:01:58
^
Kyllähän nuo automaatit aina hieman "nytkäyttää" kun vaihteen laittaa D tai R asentoon.
Vaikka polkee jarrua.

Ei tuo kulmavaihde ongelmaa ole.

Laatikon kestosta ei mitn tietoa.
Kohta tulee 300tkm myös mittariin, eikä öljyn vaihdoista ole tietoa.

Toivottavastk ei vaan ole se yksi yksilö chattiautosta..
Musta "kiertopalkinto"
Otsikko: Vs: 850 AWD kulmavaihteen/booriholkin korjausmahdollisuudet
Kirjoitti: volovomiäs - 15.02.2013, 17:21:13
Jaahans jaahans... mikäs kiertopalkinto siellä on liikkeellä? Mustahan tämä yksilö on kyllä...  :-\
Hinta oli vaan jotenkin "edullisen" tuntuinen niin sillä heräs mielenkiinto ja huoli samalla... =)
Otsikko: Vs: 850 AWD kulmavaihteen/booriholkin korjausmahdollisuudet
Kirjoitti: X70R - 15.02.2013, 17:54:56
Jaahans jaahans... mikäs kiertopalkinto siellä on liikkeellä? Mustahan tämä yksilö on kyllä...  :-\
Hinta oli vaan jotenkin "edullisen" tuntuinen niin sillä heräs mielenkiinto ja huoli samalla... =)

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=38.msg539870#msg539870

Jos on tuo yksilö, niin laatikko vaatii remonttia/vaihtoa jos ei ole syksyn jälkeen tehty...
Edellisen kerran kävin tätä koeajamassa pari vuotta sitten ja jo silloin laatikko vaihtoi välillä melkoisen karkeasti...
Otsikko: Vs: 850 AWD kulmavaihteen/booriholkin korjausmahdollisuudet
Kirjoitti: volovomiäs - 19.02.2013, 06:28:57
Kysytään vielä semmonen tuohon 1-koppaseen V70R liittyen et mikä on sen 5-vaihteisen tomaatin malli, jos niitä käytettynä etsii niin mikä tyyppimerkintä siitä pitää löytyä et se on käypänen? Ja miten on porukka perehtynyt, onko miten kivenalla löytymään,suomi,ruotsi,saksa?
Tai onko toi laatikko järkevästi korjattavissa?
Otsikko: Vs: 850 AWD kulmavaihteen/booriholkin korjausmahdollisuudet
Kirjoitti: X70R - 19.02.2013, 21:13:00
Kysytään vielä semmonen tuohon 1-koppaseen V70R liittyen et mikä on sen 5-vaihteisen tomaatin malli, jos niitä käytettynä etsii niin mikä tyyppimerkintä siitä pitää löytyä et se on käypänen? Ja miten on porukka perehtynyt, onko miten kivenalla löytymään,suomi,ruotsi,saksa?
Tai onko toi laatikko järkevästi korjattavissa?

Alle 1500€ ei varmasti isompaa laatikolle saa tehtyä jos ei itse irroita ja asenna paikalleen. Jos laatikko on auki kannattaa sinne jokatapauksessa vaihtaa kaikki mihin kukkaro venyy.
Uudistettu vaihtolaatikko maksaa reilu 3000€+rahti ruotsista, joten alle parin tonnin remontti voisi olla vielä kannattavaa.
Otsikko: Vs: 850 AWD kulmavaihteen/booriholkin korjausmahdollisuudet
Kirjoitti: automi - 29.04.2013, 23:16:49
Konepaja Jokela E Tmi RUSKO.

Tällainen konepaja ilmeisimin suostui koneistelemaan AWD-laatikon akselin poorit kuntoon. En ole itse kokeillut.  Kuulemani mukaan remontti luonnistui.
Otsikko: Vs: 850 AWD kulmavaihteen/booriholkin korjausmahdollisuudet
Kirjoitti: WEBERMAN - 01.05.2013, 00:02:41
Niinpä. Kun ei satu CNC laitteita saamaan käsiin niin mikäs siinä auttaa. >:( Hienoa että saat auton kasaan. :)
Otsikko: Vs: 850 AWD kulmavaihteen/booriholkin korjausmahdollisuudet
Kirjoitti: WEBERMAN - 01.05.2013, 01:56:28
Konepaja Jokela E Tmi RUSKO.

Tällainen konepaja ilmeisimin suostui koneistelemaan AWD-laatikon akselin poorit kuntoon. En ole itse kokeillut.  Kuulemani mukaan remontti luonnistui.

No näitähän onneksi löytyy, eivät vain erityisemmin mainosta itseään. Tosin minäkin kyllä tiedän firman, on toiminut jo kauan.
Otsikko: Vs: 850 AWD kulmavaihteen/booriholkin korjausmahdollisuudet
Kirjoitti: V70T5AWD - 26.12.2014, 14:33:10
Nostetaas tätä topicia vähän ylemmäs. Oman jakolaatikon pääakselin teetätin vanhasta mittojen mukaan Kellokoskella (Tuusulassa). Kuvat varmaan vielä tallessa. Kyseessä siis -97 mallinen V70. Uudet hammastukset tehtiin Helsingin Hammaspyörässä Tattarisuolla. Induktiokarkaistiin ja kasattiin uusilla SKF:n laakereilla. Hyllykamaa esim. Etrassa. Samalla tietenkin Volvon omat uudet stefat ja laakerivälyksen säätö.

Harrasteikäisiähän nämä jo alkaa olla, mutta ihan perhanan vakaa ja hyvä käyttöauto. Ja mainioita sleepereitä talvikelillä uudempienkin nelivetojen kiusaksi. Nimimerkillä "-08 330xd Bemu kuski ihmeissään...".  ;)

Otsikko: Vs: 850 AWD kulmavaihteen/booriholkin korjausmahdollisuudet
Kirjoitti: FoggeR - 23.09.2015, 01:24:09
Nostetaas tätä topicia vähän ylemmäs. Oman jakolaatikon pääakselin teetätin vanhasta mittojen mukaan Kellokoskella (Tuusulassa). Kuvat varmaan vielä tallessa. Kyseessä siis -97 mallinen V70. Uudet hammastukset tehtiin Helsingin Hammaspyörässä Tattarisuolla. Induktiokarkaistiin ja kasattiin uusilla SKF:n laakereilla. Hyllykamaa esim. Etrassa. Samalla tietenkin Volvon omat uudet stefat ja laakerivälyksen säätö.

Harrasteikäisiähän nämä jo alkaa olla, mutta ihan perhanan vakaa ja hyvä käyttöauto. Ja mainioita sleepereitä talvikelillä uudempienkin nelivetojen kiusaksi. Nimimerkillä "-08 330xd Bemu kuski ihmeissään...".  ;)

Mitäs tälle tuli hintaa?

Itsellä kolisee tuo V70 AWD ikävästi kun lähtee pakittamaan ja vääntää vähän rattia. Muuten peli tuntuisi toimivan ja hiekalla lyö vielä neljä pyörää tyhjää.
Lähinnä tässä varaudutaan siihen jos tuota tässä innostuu purkamaan niin tietää että mitä homma pahimmillaan maksaa :D

PS. Ja sori vanhan kaivelusta, tuntui olevan lähimpänä oleva thread missä on vielä jollai tasolla järkeviä vastauksia.
Otsikko: Vs: 850 AWD kulmavaihteen/booriholkin korjausmahdollisuudet
Kirjoitti: X70R - 23.09.2015, 23:05:48
Mitäs tälle tuli hintaa?

Itsellä kolisee tuo V70 AWD ikävästi kun lähtee pakittamaan ja vääntää vähän rattia. Muuten peli tuntuisi toimivan ja hiekalla lyö vielä neljä pyörää tyhjää.
Lähinnä tässä varaudutaan siihen jos tuota tässä innostuu purkamaan niin tietää että mitä homma pahimmillaan maksaa :D

PS. Ja sori vanhan kaivelusta, tuntui olevan lähimpänä oleva thread missä on vielä jollai tasolla järkeviä vastauksia.

Vika voi löytyä kardaanista. Tarkista keskilaakerin tuenta ja nivelet.
Otsikko: Vs: 850 AWD kulmavaihteen/booriholkin korjausmahdollisuudet
Kirjoitti: FoggeR - 23.12.2015, 02:22:24
Vika voi löytyä kardaanista. Tarkista keskilaakerin tuenta ja nivelet.

Taas pahoittelut vanhan nostosta. Nyt joulun välipäivinä selvinnee. Toivottavasti on vaan laakerit/tuenta/nivelet. Metelihän ei tässä ole pahentunut ja pakkia on pyritty olemaan käyttämättä :D
Otsikko: Vs: 850 AWD kulmavaihteen/booriholkin korjausmahdollisuudet
Kirjoitti: FoggeR - 10.01.2016, 20:29:15
Jepjep, veto loppu takapyöristä.
Laakeri keskellä ainakin sökö, rohisee kun keuhkovammanen. Tämän lisäksi nyt kulmavaihde ei pyöritä kardaania, kardaani pyörii vaan kun takapyöriä käy käsin vääntelemässä.

Ideaa mikä kulmavaihteessa sökönä? Mitään rahinaa ei pidä ajaessa tai käsin eturenkaita pyörittäessä, myöskään kun veto loppui nyt matkalla pajalle takapyöristä ei mitään ääntä/meteliä kuulunut...
Otsikko: Vs: 850 AWD kulmavaihteen/booriholkin korjausmahdollisuudet
Kirjoitti: X70R - 10.01.2016, 23:25:31
Jepjep, veto loppu takapyöristä.
Laakeri keskellä ainakin sökö, rohisee kun keuhkovammanen. Tämän lisäksi nyt kulmavaihde ei pyöritä kardaania, kardaani pyörii vaan kun takapyöriä käy käsin vääntelemässä.

Ideaa mikä kulmavaihteessa sökönä? Mitään rahinaa ei pidä ajaessa tai käsin eturenkaita pyörittäessä, myöskään kun veto loppui nyt matkalla pajalle takapyöristä ei mitään ääntä/meteliä kuulunut...

Todennäköisesti holkki tai akselinpää tai molemmat sileänä kulmavaihteesta tai laatikosta.
Otsikko: Vs: 850 AWD kulmavaihteen/booriholkin korjausmahdollisuudet
Kirjoitti: FoggeR - 12.01.2016, 14:17:45
Todennäköisesti holkki tai akselinpää tai molemmat sileänä kulmavaihteesta tai laatikosta.

Jep, onneksi näköjään uusia vahvistettuja holkkeja saa siniseltä joten ei muutakuin purkamaan ja varmistamaan ongelma.
Otsikko: Vs: 850 AWD kulmavaihteen/booriholkin korjausmahdollisuudet
Kirjoitti: FoggeR - 16.01.2016, 21:14:04
Noniin kävin pistämässä AWD:n palasiksi.

Sökönä holkki, kulmavaihteen akselin hampaat ja kardaanin tukilaakeri. Lootan puoli oli ok mitä nyt oli ruosteessa. Autosta tuli siis etuveto ja piti vielä vanha holkki lyödä prikalla & klemmarilla sinne vetariin kiinni ettei nyt hirveesti tiputtele öljyjä tuolta lootasta. Ohan siellä tiivisteet, mutta näytti vuotavan, joten nekin menee vaihtoon.

Nyt sitten puljuja jotka noita täyttöhitsauksia & sorvauksia tekee kulmavaihteen akselille? Onko muita kuin tuo Konepaja Jokela E Tmi RUSKO? Pistäkää vaikka yksityisviestinä jos tähän ei kehtaa.
Kulmavaihde on nyt eteisessä ja puran siitä luultavasti tuon akselin ja pistän postissa asianmukaiselle pajalle.


Kuvia löytyy: http://malino.fi/temp/volvo (ovat isoja, en jaksanut resizee kun löin luurilla suoraan tuonne)
Otsikko: Vs: 850 AWD kulmavaihteen/booriholkin korjausmahdollisuudet
Kirjoitti: AnteroV70 - 16.01.2016, 22:18:23
Näyttäisi nuo lootanpäänkin boorit olevan finaalissa.
Seuraavaksihan nuo korkkaa jos muut uutta. Veikkaan että uusikin holkki jo lonksaa noissa kuluneissa booreissa.
Tasalatvaisiahan noiden kuuluisi muistaakseni olla.
Otsikko: Vs: 850 AWD kulmavaihteen/booriholkin korjausmahdollisuudet
Kirjoitti: FoggeR - 16.01.2016, 22:38:29
Näyttäisi nuo lootanpäänkin boorit olevan finaalissa.
Seuraavaksihan nuo korkkaa jos muut uutta. Veikkaan että uusikin holkki jo lonksaa noissa kuluneissa booreissa.
Tasalatvaisiahan noiden kuuluisi muistaakseni olla.

Kamera vähän vääristää, kahden mielestä ne oli kuitenkin vielä suorassa. (ei sillä etteikö varmasti kuluneet)
Pitää enivei vielä katsoa ennenkuin alkaa asian eteen tosissaan tekemään jotain.
Saako tuota lootan pään akselia jotenkin järkevästi irti vai onko se sitten koko loota palasiksi?
Otsikko: Vs: 850 AWD kulmavaihteen/booriholkin korjausmahdollisuudet
Kirjoitti: X70R - 20.01.2016, 01:01:16
Kardaani näyttäisi olevan kasattu eri mallien osista. Itse akseli näyttäisi olevan X70 98-99 ja tukilaakeri 7 tai 9 satasesta.
Kulmavaihde tai sitten pelkästään akselinlaippa on vaihdettu uudempaan, jotta akselin nivel sopii paikalleen. Mahdollisesti myös visko on vaihdettu uudempaan.

Kuvan perusteella laatikon boorit on kyllä myös remonttia vailla. Vaatii laatikon avauksen, valitettavasti.
Otsikko: Vs: 850 AWD kulmavaihteen/booriholkin korjausmahdollisuudet
Kirjoitti: dfan - 26.01.2016, 08:26:19
Minkämoinen viritys tuo kulmavaihteen välistä poisto on mikä näkyy tuossa yhdessä kuvassa? Oma on kans aika rapeassa kunnossa eikä tekis mieli jättää autoa pajalle pitkäksi toviksi.
Otsikko: Vs: 850 AWD kulmavaihteen/booriholkin korjausmahdollisuudet
Kirjoitti: FoggeR - 23.02.2016, 21:37:25
Minkämoinen viritys tuo kulmavaihteen välistä poisto on mikä näkyy tuossa yhdessä kuvassa? Oma on kans aika rapeassa kunnossa eikä tekis mieli jättää autoa pajalle pitkäksi toviksi.

Ei iso homma. Pidempi vetari pois, kardaani irti, kulmavaihteen pultit lootasta pois ja lähtee vetämällä. Paskoillakin työkaluilla parin tunnin homma.


PS. Itellä vieläkin auto etuvetona, booriholkki kiilattu prikalla ja klemmarilla lootaan kiinni että pysyy tiivisteet paikallaan. Meni jopa leimaan noin vielä nelivetona kun lupasin vuoden aikana pistää kulmavaihteen kasaan.
Otsikko: Vs: 850 AWD kulmavaihteen/booriholkin korjausmahdollisuudet
Kirjoitti: dfan - 24.02.2016, 07:23:56
Ei iso homma. Pidempi vetari pois, kardaani irti, kulmavaihteen pultit lootasta pois ja lähtee vetämällä. Paskoillakin työkaluilla parin tunnin homma.


PS. Itellä vieläkin auto etuvetona, booriholkki kiilattu prikalla ja klemmarilla lootaan kiinni että pysyy tiivisteet paikallaan. Meni jopa leimaan noin vielä nelivetona kun lupasin vuoden aikana pistää kulmavaihteen kasaan.
Kiitokset selvennyksestä. Lähinnä mietityttää että millä systeemillä olet saanu tuon vetarin pään holkkiin kiinni, näkyykö kuvassa sisällä joku täytepala tms? Sen enempää rakenteesta tietämättä muiatelin kattelleeni ettei iha suoraan menis.
Otsikko: Vs: 850 AWD kulmavaihteen/booriholkin korjausmahdollisuudet
Kirjoitti: siipiveikko - 24.02.2016, 07:42:23
Se vetari menee holkin läpi suoraan tasauspyörästöön.
Otsikko: Vs: 850 AWD kulmavaihteen/booriholkin korjausmahdollisuudet
Kirjoitti: dfan - 24.02.2016, 17:10:41
Se vetari menee holkin läpi suoraan tasauspyörästöön.
Ahaa... Mulla kuuluu vielä kardaanin pois ottamisen jälkeenki että ihankuin laatikon ja kulmavaihteen välinen holkki jurahtais tyhjää liukkaalla. Mutta tämä ei liene sitten se syypää koska eihän kulmavaihteella edes ole mitään kuormaa? Kuulunee sitten itte tasauspyörästöstä?

Otsikko: Vs: 850 AWD kulmavaihteen/booriholkin korjausmahdollisuudet
Kirjoitti: Egsise - 28.11.2017, 10:38:49
Itsellä kolisee tuo V70 AWD ikävästi kun lähtee pakittamaan ja vääntää vähän rattia. Muuten peli tuntuisi toimivan ja hiekalla lyö vielä neljä pyörää tyhjää.
Lähinnä tässä varaudutaan siihen jos tuota tässä innostuu purkamaan niin tietää että mitä homma pahimmillaan maksaa :D

PS. Ja sori vanhan kaivelusta, tuntui olevan lähimpänä oleva thread missä on vielä jollai tasolla järkeviä vastauksia.
Näinhän se minunkin V70 XC:ssä alkoi ja neliveto rusahti viimeisen kerran kuukausi sitten.
Tiesin että se ei ole mikään naps ja kops korjaus joten ostin V70 etuvedon millä ajelen sen aikaa että saa nelikon kuntoon.
Monen mutkan ja kyselyn kautta löytyi korjaamo joka tiesi heti mistä puhutaan ja miten se korjataan,
akselin boorien täytehitsaus ja koneistus on kuulemma ihan helppoa mutta eri asia että kuka sen suostuu tekemään.

Rovaniemi:
Vaihteistohuolto Pukema irrottaa kulmavaihteen ja sen mikälie akselin ja vie sen Eskelisen Sorvaamolle täytehitsaukseen ja koneistukseen.
Sen jälkeen Vaihteistohuolto vaihtaa ne booriholkit jne. ja kasaa auton takaisin, noin tonnin maksaa avaimet käteen palvelu.

Niin, olen jo sillä tiellä mistä ei ole paluuta koska...
Kardaani tuli uusittua viime keväänä, ristikko ja kannatinlaakeri oli hajallaan.
Oireena oli auton alta kuulunut/tuntunut jyskytys joka alkoi silloin kun ajoi risteyksen ilman että painoi kaasua.
Kardaanin katkaisu sorvissa, uusi ristikko ja kannatinlaakeri kardaanin tasapainotuksineen maksaa noin 600€.
KL-varaosista alkup. kardaanin saa 1370€:lla.

Nelikko on kyllä paha, siihen kun tottuu niin ei oikein ole paluuta.
Otsikko: Vs: 850 AWD kulmavaihteen/booriholkin korjausmahdollisuudet
Kirjoitti: dumppi - 20.12.2017, 22:42:20
Tuli ostettua 850 awd josta kulmavaihde särki. Mahtaako automaatissa ja manuaalissa olla sama kulmavaihde?
Otsikko: Vs: 850 AWD kulmavaihteen/booriholkin korjausmahdollisuudet
Kirjoitti: X70R - 24.12.2017, 22:04:42
Tuli ostettua 850 awd josta kulmavaihde särki. Mahtaako automaatissa ja manuaalissa olla sama kulmavaihde?

Tarkemmin 850:n osanumeroita katsomatta väittäisin, että vain yhtä kulman mallia käytetty. Sama -99 asti V70 mallissa. (Kardaanin laippa eri 98-99)
Otsikko: Vs: 850 AWD kulmavaihteen/booriholkin korjausmahdollisuudet
Kirjoitti: dumppi - 26.12.2017, 11:14:19
Tarkemmin 850:n osanumeroita katsomatta väittäisin, että vain yhtä kulman mallia käytetty. Sama -99 asti V70 mallissa. (Kardaanin laippa eri 98-99)
tämän tiedon minäkin löysin jostain foorumita. Ja ainankin -98 v70 kulmavaihde oli samanlainen  O0