Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S/V60, XC60 (2018->); S/V90, XC90 (2016->) => Aiheen aloitti: Jja11 - 13.11.2020, 11:54:14

Otsikko: V90 2017-2018 d3:sta hankkimassa
Kirjoitti: Jja11 - 13.11.2020, 11:54:14
Kannattaako kyseistä mallia hankkia? Rehelliset kommentit kiinnostaa.
Otsikko: Vs: V90 2017-2018 d3:sta hankkimassa
Kirjoitti: Ribbe - 13.11.2020, 12:01:01
Itsellä ei ole omistus kokemusta, mutta parin koeajon perusteella voisi sanoa että etuvetona aika hengetön tuon kokoiseen autoon. Tietty normiajo ok, mutta ohitukset. Mutta sitten AWD malli voisi olla hyvä. Se on softalla kuristettu D4 kone.
Otsikko: Vs: V90 2017-2018 d3:sta hankkimassa
Kirjoitti: hessu80 - 13.11.2020, 20:41:23
Mulla on Ribben mainitsema D3 AWD ja virisofta siinä. Kulkee nyt aivan riittävästi perhekulkineeksi, mutta kyllähän tuolla ehti jo vakionakin, sillä laatikko vaihtaa niin sujuvasti.
Ostin uutena ja keskimäärin olen tykännyt. Rengasäänet vähän jakavat mielipiteitä.
Otsikko: Vs: V90 2017-2018 d3:sta hankkimassa
Kirjoitti: Niclashki - 15.11.2020, 17:18:11
Mulla on Ribben mainitsema D3 AWD ja virisofta siinä. Kulkee nyt aivan riittävästi perhekulkineeksi, mutta kyllähän tuolla ehti jo vakionakin, sillä laatikko vaihtaa niin sujuvasti.
Ostin uutena ja keskimäärin olen tykännyt. Rengasäänet vähän jakavat mielipiteitä.

Rengasäänet näissä on vähän kyllä ainakin isommalla rengaskoolla kovat. Ellei sit raaski ostaa samoja ns. ensiasennus renkaita, mitkä ei silleen kumise. Olikohan ne Michelin sport pilot 4 Acoustic. Niissä on sisällä vaahtomuovi, mikä vaimentaa kuminaa tehokkaasti. Itse ostin toisen merkin renkaat, kun orkkikset kului loppuun ja huomasi kyllä eron äänissä.
Otsikko: Vs: V90 2017-2018 d3:sta hankkimassa
Kirjoitti: Kaide - 16.11.2020, 10:48:15
Näitä vuosimalleja on tuotu Rutisista käytettyinä ns. hinnat alkaen kinetic varustuksella joita ehkä kannatta vältellä ( halogeeni valot , manuaali ja ei adaptiivista vakkaria ja ei pilot assistia ) eli kannattaa otta vähintään momentum varustuksella oleva yksilö. D3:sta ei muistaakseni ole saanut 8 lovisella automaatti laatikolla vaan 6 lovinen on vakio perus etuvedossa.  D3 sinänsä riittää normaaliin liikenteeseen .
Otsikko: Vs: V90 2017-2018 d3:sta hankkimassa
Kirjoitti: Niclashki - 17.11.2020, 19:11:03
Näitä vuosimalleja on tuotu Rutisista käytettyinä ns. hinnat alkaen kinetic varustuksella joita ehkä kannatta vältellä ( halogeeni valot , manuaali ja ei adaptiivista vakkaria ja ei pilot assistia ) eli kannattaa otta vähintään momentum varustuksella oleva yksilö. D3:sta ei muistaakseni ole saanut 8 lovisella automaatti laatikolla vaan 6 lovinen on vakio perus etuvedossa.  D3 sinänsä riittää normaaliin liikenteeseen .

Itse katsoisin kyllä vähintään business tai inscription malleja. Käytettynä hintaero pieni, mutta varustetasossa todella iso ero.
Otsikko: Vs: V90 2017-2018 d3:sta hankkimassa
Kirjoitti: Kaide - 17.11.2020, 20:13:41
Itse katsoisin kyllä vähintään business tai inscription malleja. Käytettynä hintaero pieni, mutta varustetasossa todella iso ero.

Näin juuri , momentum business ja siinä on webasto ja takapenkin lämmittimet lisänä , pelkkää businesta ei Suomesta ole saanut. Inscription on hieman harvinainen .
Otsikko: Vs: V90 2017-2018 d3:sta hankkimassa
Kirjoitti: Niclashki - 19.11.2020, 00:29:59
Näin juuri , momentum business ja siinä on webasto ja takapenkin lämmittimet lisänä , pelkkää businesta ei Suomesta ole saanut. Inscription on hieman harvinainen .

Harvinainen? Lähes jokainen, mitä katselin kesällä oli Inscription vähintään tai R-design liikkeissä. Tosin mallina oli V90 D5 AWD mitä etsin ja näissä nuo varustetasot taitaa ollakin aika vakiona jo, nitä on myyty Suomessa (lisähinta ollut auton hinnassa pieni). Itselleni ainaki oli pakollinen varuste tuo adaptiivinen vakkari, kuskin penkki muistilla, webasto, Volvo oncall, etu ja taka -tutkat, lämmitettävä tuulilasi, navi sekä adaptiiviset valot. Kaikki muu sit tuli extrana.
Otsikko: Vs: V90 2017-2018 d3:sta hankkimassa
Kirjoitti: Kaide - 19.11.2020, 08:46:57
Harvinainen? Lähes jokainen, mitä katselin kesällä oli Inscription vähintään tai R-design liikkeissä. Tosin mallina oli V90 D5 AWD mitä etsin ja näissä nuo varustetasot taitaa ollakin aika vakiona jo, nitä on myyty Suomessa (lisähinta ollut auton hinnassa pieni). Itselleni ainaki oli pakollinen varuste tuo adaptiivinen vakkari, kuskin penkki muistilla, webasto, Volvo oncall, etu ja taka -tutkat, lämmitettävä tuulilasi, navi sekä adaptiiviset valot. Kaikki muu sit tuli extrana.
Niin , otsikon haku oli D3 2017-2018 ja niitä on nettiautossa etuvetoisena inscription varustuksella tasan yksi
Otsikko: Vs: V90 2017-2018 d3:sta hankkimassa
Kirjoitti: Niclashki - 19.11.2020, 09:33:17
Niin , otsikon haku oli D3 2017-2018 ja niitä on nettiautossa etuvetoisena inscription varustuksella tasan yksi

Totta, mun moka, kun en rajannut hakua vain D3:siin. Sen takia laitoinkin tuon D5, mitä itse hain silloin ja niitä oli kyllä hyvillä varusteilla. Tuo D3 on monelle ollut varmasti hankintalistalla juurikin halvimmalla hinnalla, niin ei ole varusteita pahemmin otettu.
Otsikko: Vs: V90 2017-2018 d3:sta hankkimassa
Kirjoitti: 740 GLE - 21.12.2020, 23:14:36
Rengasäänet näissä on vähän kyllä ainakin isommalla rengaskoolla kovat. Ellei sit raaski ostaa samoja ns. ensiasennus renkaita, mitkä ei silleen kumise. Olikohan ne Michelin sport pilot 4 Acoustic.
Kiitos vinkistä, tuo vaimenninvaahdolla täytetty rengas lienee aivan yleisesti käyttökelpoinen merkistä riippumattakin.

Millä rengaskoolla ajat ja mikä on pienin vanne, joka mahtuu pyörimään V90 D3 AWD:n jarrujen ympärille?

Myös yleiset käyttökokemukset kiinnostavat tilavan nelivetofarkun ostajaa joko tässä threadissa, tai suoraan tuonne laajempaan kysymykseeni, kiitos:

https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=123047.0
Otsikko: Vs: V90 2017-2018 d3:sta hankkimassa
Kirjoitti: Niclashki - 22.12.2020, 00:08:31
Kiitos vinkistä, tuo vaimenninvaahdolla täytetty rengas lienee aivan yleisesti käyttökelpoinen merkistä riippumattakin.

Millä rengaskoolla ajat ja mikä on pienin vanne, joka mahtuu pyörimään V90 D3 AWD:n jarrujen ympärille?

Myös yleiset käyttökokemukset kiinnostavat tilavan nelivetofarkun ostajaa joko tässä threadissa, tai suoraan tuonne laajempaan kysymykseeni, kiitos:

https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=123047.0

Ajan omassa vakio koolla, eli kesät taitaa olla 245/40R19 ja talvikumit 235/45R18. Nämä siis vakiona tulleet autossa mukana.
Otsikko: Vs: V90 2017-2018 d3:sta hankkimassa
Kirjoitti: Gazza - 22.12.2020, 08:34:02
Kiitos vinkistä, tuo vaimenninvaahdolla täytetty rengas lienee aivan yleisesti käyttökelpoinen merkistä riippumattakin.

Millä rengaskoolla ajat ja mikä on pienin vanne, joka mahtuu pyörimään V90 D3 AWD:n jarrujen ympärille?

Myös yleiset käyttökokemukset kiinnostavat tilavan nelivetofarkun ostajaa joko tässä threadissa, tai suoraan tuonne laajempaan kysymykseeni, kiitos:

https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=123047.0

Tuohon D3 + nelari yhdistelmään pystyy halutessaan laittamaan 17" vanteen, jos autoon ei jostain syystä ole jossain vaiheessa asennettu normaalia isompia jarruja. Itse en kyllä 18" pienempää ehkä suosittelisi.

Itselläni on kesärenkaina 255/35/20 ja talvella 245/45/19. Ongelmana oli viime talvena Nokian hakka9 nastarenkaat, kun pitivät niin älytöntä "kuminaa". Noilla 19" kitkoilla onkin sitten todella hiljainen.

Eipä ole autosta juurikaan negatiivista sanottavaa. Todella hyvä ajettava. Kaikki jotka kokeilleet, niin kehuvat aina vuolaasti auton ajo-ominaisuuksia. Alkuperäiset takaovien lukot jäätyilivät talvella, mutta ne on Volvon toimesta päivitetty uudempiin, niin sekin ongelma katosi.
Otsikko: Vs: V90 2017-2018 d3:sta hankkimassa
Kirjoitti: hessu80 - 22.12.2020, 08:51:06
Millä rengaskoolla ajat ja mikä on pienin vanne, joka mahtuu pyörimään V90 D3 AWD:n jarrujen ympärille?
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=123047.0
17" sopii pyörimään ja toimii hyvin.
Otsikko: Vs: V90 2017-2018 d3:sta hankkimassa
Kirjoitti: 740 GLE - 22.12.2020, 11:27:18
Kiitos kommenteista! Sopiva rengaskoko riippuu käyttäjän tarpeista ja meidän perheessä valinta on mukavuuspainotteinen. Juuri siksi kysyinkin tuota pienintä mahdollista vanteen kokoa.

Hessun V90 D3 AWD näyttää olevan juuri se, joka on meidänkin ostoslistallamme yhtenä vaihtoehtona, joten käyttökokemukset kiinnostavat.
Otsikko: Vs: V90 2017-2018 d3:sta hankkimassa
Kirjoitti: hessu80 - 22.12.2020, 13:19:21
Kiitos kommenteista! Sopiva rengaskoko riippuu käyttäjän tarpeista ja meidän perheessä valinta on mukavuuspainotteinen. Juuri siksi kysyinkin tuota pienintä mahdollista vanteen kokoa.

Hessun V90 D3 AWD näyttää olevan juuri se, joka on meidänkin ostoslistallamme yhtenä vaihtoehtona, joten käyttökokemukset kiinnostavat.
Ostin uutena ja nyt on 64 tkm mittarissa. Eipä tuossa ole ollut paljon muuta kuin ajella menemään. Kun oikein yrittää muistella vikoja, niin takaoven lukko on ollut joskus jäässä, mutta alkanut toimimaan ihan omia aikojaan. Yhden etuoven kaiuttimista olen vaihtanut, koska se alkoi pörisemään puheäänillä. Takuu oli tuossa kohtaa ummessa, joten katsoin pienimmäksi riesaksi tilata käytetyn kaiuttimen Latviasta ja ruuvasin sen itse kiinni. Tankkauskaukalon vedenpoisto menee vähän välillä tukkoon ja sen joutuu rassaamaan puhtaaksi rautalangalla tai paineilmalla.

Kulkupuoli on vakiona rauhalliseen ajoon sopiva, mutta uudella ohjelmalla löytyi menohaluja ja ohittaminenkin on vaivatonta. 
Minun ajossa kulutus pyörii 6-7 litran välillä. Pitkän matkan ajossa pääsee kesällä alle vitosen, nurkkapyörityksessä kaupungissa ollaan lähempänä 10 l/100 km. Nyt taitaa ajotietokone väittää keskulutukseksi 6,3 l/100 km, joka on hivenen kaunisteltu tulos.

Rengasmelu on tässä autossa mielipiteitä jakava asia. Mitä suurempi vannekoko, niin sitä enemmän se häiritsee minua. Siksi 17" on minusta paras vanne tähän autoon. Vaimo ei taas kiinnitä meluun mitään huomiota 18" kesärenkailla, joten jossain määrin melu on subjektiivinen asia. Desibelimittarilla mitattuna V90 on hiljainen, jos vertaa vaikka talouden toiseen autoon V40:een. Silti karkealla tien pinnalla V90 kuulostaa minun korvaan kamalammalta.

Kokonaisuutena olen tähän autoon erittäin tyytyväinen ja tarkoitus olisi ajaa tällä vielä kauan. Sitä silmällä pitäen olen tehnyt automaattilaatikon ja haldexin öljynvaihdot 60 tkm kohdalla. Vaihteiston osalta en tiedä, oliko vielä vastaavaa hyötyä. Haldex pumpun sihti taasen oli jo ihan tukossa ja oikeastaan ryhdyin vaihtamaan öljyjä siksi, että veneen nostossa sain etupyörän sutaisemaan. Tiedä sitten, oliko vain hiekkaa pyörän alla, mutta normaalisti tämä lähtee liikkeelle aina kaikkien pyörien saattelemana ja sutimaan tämän saa vain tosissaan yrittämällä. Haldexin öljyn vaihdon jälkeen sutimista ei ole taas havaittu, myöskään venerampilla. 
Otsikko: Vs: V90 2017-2018 d3:sta hankkimassa
Kirjoitti: 740 GLE - 22.12.2020, 14:13:52
Kiitos kommenteista. Takaluukun lukoista ilmeisesti onkin parannettu versio jaossa, joten sen ongelman voisi kuvitella poistuvan kertakäynnillä, jos asia alkaa vaivata?

V70 keskustelussa on paljon puhetta saman nelisylinterisen dieselin aiempien vuosikertojen suuresta öljynkulutuksesta, mutta ymmärsin öljyrenkaan rakenteen parantamisen korjanneen tilanteen. Tarviiko V90 koneeseen lisätä öljyä huoltovälillä?

Millainen virisofta autossasi on ja huomasitko sen vaikuttavan kulutukseen?

Tuo neljällä vetävällä pyörällä lähtö on esipaineistetun Haldexin hyvä puoli ja sattuneesta syystä sain pari viikkoa sitten demon myös siitä, että myös Volvo on osannut ohjelmoida sähköisen poikittaislukituksen jarruilla oikein hyvin. Osuimme mökkitiellä ulosajopaikalle ja pienten lapiosulkeisten jälkeen ehdin jo sitoa oman autoni narulla kiinni ojassa lepäävän vetokuulaan mainostaen jo etukäteen, ettei tästä takavetoisesta kyllä kenenkään vetäjäksi ole, kun paikalle tuli sattumalta XC60. Säästyimme hinausauton kutsulta, kun tavallisin katurenkain varustettu (talvirenkaat toki) XC nyppäsi etuvetoisen luisupulkan ylös ojasta.

Siksi täällä kyselenkin kaikenlaista, kun alun perin oli ideana vain ostaa Rouvalle minun E-sarjalaiseni seuraaja, joten Volvon teknistä kehitystä en ole seurannut vuosikymmeneen. Mutta kun valintaseulaan lisätään neliveto, Mersun hinnasto pompsahtaa aika lailla. Volvoon paluu nousi kiinnostavaksi vaihtoehdoksi, kun on AWD malleja on tarjolla hyvin ja kohtuuhintaan.

Rengasmelu on kaikissa tämän genren autoissa vallitseva osa melua, koska muuta melua ei juuri ole. Joskus Eemelillä raskasta kärryä vetäessäni huomasin, että Rahtari-80 maantienopeudella ei kahden vaihteen pakkovaihtoa alas erota korvalla ollenkaan.
Otsikko: Vs: V90 2017-2018 d3:sta hankkimassa
Kirjoitti: hessu80 - 22.12.2020, 15:05:00
Mulla on nimimerkin "volvotdi" eli lisäätehoa.fi -softa. Pyysin suunnilleen D5 koneen tehoja ajatuksella, että kulkua tulee lisää, mutta ei kestävyyden kustannuksella. Autohan muuttui aivan eriluonteiseksi, mutta vain positiivisessa mielessä. Vääntöä on julmetusti ja tehoakin riittävästi. Tuota ei penkitetty, mutta kiihtyvyyden perusteella saattaa irrota yli 200 heppaa. Mikä parasta, teho siirtyy tiehen eikä nastojen irrotteluun.

Siitä kulutuksesta... kulutus ei ole noussut, mutta minusta se ei myöskään laskenut. Toki olen myös ulosmitannut tehoreserviä. Jos ajelisi yhtä rauhallisesti kuin vakiolla, niin ehkä kulutus saattaisi olla pari desiä pienempi. Minun ajossa ei kuitenkaan saavuteta volvotdi:n mainostamaa ja taksareiden suulla kehuttua 0,6-0,8 litran pienennystä. En silti epäile, etteikö kaupunkipyörityksessä näin voisi olla.
Otsikko: Vs: V90 2017-2018 d3:sta hankkimassa
Kirjoitti: VolSe - 15.01.2021, 18:43:20
Hep,

itselläni ollut nyt vuoden ajan v90 d3 awd R-design vm 2018. Ostettaessa oli 31tkm ja nyt mittarissa 67tkm. Moottori vakio ja keskikulutus mitattuna tältä ajalta 6,53l/100km (todellinen). Rengastus: talvella 225/55/17” ja kesällä 245/45/18”, kumpaankin settiin olen ollut tyytyväinen. Pitoa riittää ja tosiaan awd:ssä kahdeksan portainen automaatti, joka vaihtaa nätisti ja siten tuo vaatimaton tehokin on riittänyt omiin tarpeisiin. Laatikkoöljyt vaihdettu 60tkm, haldexin öljyjä ei kuulemma tarvitse..  :o

Muutama ärsyttävä tyyppivika, jotka osuneet omalle kohdalle: takavalo vaihdettiin SELEKT takuuseen kun pimeni täysin. Takaovet jäätyy ja niihin vaihdettu jo kerran lukot edellisen omistajan aikana. Nyt lukot avattiin, kuivattiin, puhdistettiin, uudet rasvat ja lisäksi asennettiin muoviset suojat jotta vesi ei pääsisi niihin. Talviauto... not, tältä osin. Toivottavasti ovet nyt toimivat, muuten pitää etsiä auto jossa on myös takaovet.

Näitä ” ominaisuuksia” lukuunottamatta onhan tuo mahtava auto ajaa. Hyvät tilat, turvallisuus, varusteet, modernit ja selkeät mittaristot&valikot. High full beam led valot (tjsp), suosittelen! Omassani myös autopilot jota ei tule käytettyä, adaptiivinen vakkari ja kaistavahti ovat riittäneet.

Otsikko: Vs: V90 2017-2018 d3:sta hankkimassa
Kirjoitti: Niclashki - 16.01.2021, 11:32:29
Hep,

itselläni ollut nyt vuoden ajan v90 d3 awd R-design vm 2018. Ostettaessa oli 31tkm ja nyt mittarissa 67tkm. Moottori vakio ja keskikulutus mitattuna tältä ajalta 6,53l/100km (todellinen). Rengastus: talvella 225/55/17” ja kesällä 245/45/18”, kumpaankin settiin olen ollut tyytyväinen. Pitoa riittää ja tosiaan awd:ssä kahdeksan portainen automaatti, joka vaihtaa nätisti ja siten tuo vaatimaton tehokin on riittänyt omiin tarpeisiin. Laatikkoöljyt vaihdettu 60tkm, haldexin öljyjä ei kuulemma tarvitse..  :o

Muutama ärsyttävä tyyppivika, jotka osuneet omalle kohdalle: takavalo vaihdettiin SELEKT takuuseen kun pimeni täysin. Takaovet jäätyy ja niihin vaihdettu jo kerran lukot edellisen omistajan aikana. Nyt lukot avattiin, kuivattiin, puhdistettiin, uudet rasvat ja lisäksi asennettiin muoviset suojat jotta vesi ei pääsisi niihin. Talviauto... not, tältä osin. Toivottavasti ovet nyt toimivat, muuten pitää etsiä auto jossa on myös takaovet.

Näitä ” ominaisuuksia” lukuunottamatta onhan tuo mahtava auto ajaa. Hyvät tilat, turvallisuus, varusteet, modernit ja selkeät mittaristot&valikot. High full beam led valot (tjsp), suosittelen! Omassani myös autopilot jota ei tule käytettyä, adaptiivinen vakkari ja kaistavahti ovat riittäneet.

"haldexin öljyjä ei kuulemma tarvitse..  :o" -> Vaihdata ehdottomasti ne kohtapuoleen, jos meinaat pitää autoa yhtään pidempään. Siis samaan rysäykseen kulmavaihde, perä sekä tuon haldexin öljyt. Mitä olen omista noin 80tkm kohdalla vaihdattanut nämä aina, niin haldexin sihti ollut jo täysin tukossa (kitkapinnoista lähtee materiaalia öljyn joukkoon), eli sen sihdin putsaus samalla. Toimii nimittäin sen jälkeen huomattavasti herkemmin ja nätimmin veto takanakin ja hintaluokka on koko toimenpiteelle noin 150-200€ muualla kuin merkkiliikkeessä.
Otsikko: Vs: V90 2017-2018 d3:sta hankkimassa
Kirjoitti: JanMac - 16.01.2021, 19:06:51
Komppaan edellistä, kuuluu minulla aina ensimmäisiin toimenpiteisiin auton vaihdon jälkeen. Kaikki Haldexit ovat olleet tukossa siitä sihdistä...
Otsikko: Vs: V90 2017-2018 d3:sta hankkimassa
Kirjoitti: VolSe - 24.01.2021, 11:11:32
okei.. no ihmettelin kyllä tätä vastausta. Pitääpä kysellä Öljypisteeltä vaihtoa.
Otsikko: Vs: V90 2017-2018 d3:sta hankkimassa
Kirjoitti: VolSe - 01.02.2021, 18:04:13
Nyt on vaihdatettu öljyt voimansiirtoon. Haldex pumpun sihti oli kuulemma aivan tukossa, kuten epäilittekin.  :o