Ateho  Elekma

b20e co säätö

  • 11 Vastauksia
  • 2486 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jen

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4624
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
b20e co säätö
« : 23.05.2019, 08:39:53 »
140 sarjalaisen b20e laitettu amazoniin,mistäköhän säädetään co?
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

Poissa v0lv0245

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1765
Vs: b20e co säätö
« Vastaus #1 : 23.05.2019, 10:28:08 »
ECU:n kyljessä on säätöruuvi. Se säätää tyhjäkäynnin seosta.
Jos pitää säätää isommin seoksia se tehdään imusarjan alipainetunnistimesta, joka on vaikeampi juttu.

Kuvassa oikealla alhaalla.




Entiset: 142 -72, 145 -74, 144 -74, 244 -76, 242-79 142 -73, 440 T -89, 245 TD -86, 240 -87, 240 GLD -87, 245 -84, 242 -84, 760 GLE -83 745 -88, V70 -98, 245 CLASSIC -93, 145 GL -73, 765 GLE -88, 965 -92, 245 GL -80 Ruumisauto, V40 T4 -99 + 34 kpl muun merkkistä kuljetinta. Nykyiset: AMAZON 2D B20E -70, Chevrolet C10 Silverado -78, 262C Bertone -78.

Poissa bolinder

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1469
  • www.vrcf.fi
Vs: b20e co säätö
« Vastaus #2 : 23.05.2019, 11:57:28 »
Oliko vielä tuon alipaine tunnistimen kanssa niin että kun siitä poraa sen valusilikoonin läpi että pääsee näkee sen ruuvi, niin varsinainen säätöruuvi on sen alla ??? Eli joutuu vielä porata sen läpi, sitten siellä alla on kuusiokolo mistä säätää. Näin olen ymmärtäny itse ei ole ollu tarvetta säätää. Kun tämä nyt on tämmönen kivikautinen niin eikai sen co kanssa niin nuuka ole vai käykö huonosti

Poissa v0lv0245

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1765
Vs: b20e co säätö
« Vastaus #3 : 23.05.2019, 13:48:31 »
Joo siinä on epoxi suojana, joka pitää poistaa. Epoxyn alta löytyy eka ruuvi, joka on täyskaasu säätö. Sen ruuvin takaa löytyy osakaasu säätö, tyhjäkäyntipiirin päälle laiton hoitaa kaasuläppäanturi.
Entiset: 142 -72, 145 -74, 144 -74, 244 -76, 242-79 142 -73, 440 T -89, 245 TD -86, 240 -87, 240 GLD -87, 245 -84, 242 -84, 760 GLE -83 745 -88, V70 -98, 245 CLASSIC -93, 145 GL -73, 765 GLE -88, 965 -92, 245 GL -80 Ruumisauto, V40 T4 -99 + 34 kpl muun merkkistä kuljetinta. Nykyiset: AMAZON 2D B20E -70, Chevrolet C10 Silverado -78, 262C Bertone -78.

Poissa jen

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4624
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
Vs: b20e co säätö
« Vastaus #4 : 23.05.2019, 15:11:54 »
yes okei,kiitos!
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

Poissa leka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 692
  • www.vrcf.fi
Vs: b20e co säätö
« Vastaus #5 : 23.05.2019, 16:48:28 »
Muistaakseni näissä d-jeteissä pystyy seosta säätämään huijaamalla lämpöanturin arvoa.
Jossain näin joskus sellaisen lisä boksinkin jolla säädettiin seosta...
Edit: Netistä kaivoin että moottorin lämpötila-anturilla saa rikastettua 300% seosta. Laittaa 25k ohmin potikan sarjaan anturin kanssa niin pystyy tarvittaessa  rikastamaan seosta kierroksilla. En tiedä onko tämä tarpeen mutta mahdollista.  8)
« Viimeksi muokattu: 23.05.2019, 17:14:08 kirjoittanut leka »
144-70

Poissa v0lv0245

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1765
Vs: b20e co säätö
« Vastaus #6 : 23.05.2019, 17:22:14 »
Muistaakseni näissä d-jeteissä pystyy seosta säätämään huijaamalla lämpöanturin arvoa.
Jossain näin joskus sellaisen lisä boksinkin jolla säädettiin seosta...
Edit: Netistä kaivoin että moottorin lämpötila-anturilla saa rikastettua 300% seosta. Laittaa 25k ohmin potikan sarjaan anturin kanssa niin pystyy tarvittaessa  rikastamaan seosta kierroksilla. En tiedä onko tämä tarpeen mutta mahdollista.  8)

Olet oikeassa. Noista arvoista en tiedä, mutta muuten joo. Normaali käytössä ei ole tarvetta, mutta jos hieman tehoa haluaa.....
Entiset: 142 -72, 145 -74, 144 -74, 244 -76, 242-79 142 -73, 440 T -89, 245 TD -86, 240 -87, 240 GLD -87, 245 -84, 242 -84, 760 GLE -83 745 -88, V70 -98, 245 CLASSIC -93, 145 GL -73, 765 GLE -88, 965 -92, 245 GL -80 Ruumisauto, V40 T4 -99 + 34 kpl muun merkkistä kuljetinta. Nykyiset: AMAZON 2D B20E -70, Chevrolet C10 Silverado -78, 262C Bertone -78.

Poissa bolinder

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1469
  • www.vrcf.fi
Vs: b20e co säätö
« Vastaus #7 : 23.05.2019, 17:59:44 »
Joo siinä on epoxi suojana, joka pitää poistaa. Epoxyn alta löytyy eka ruuvi, joka on täyskaasu säätö. Sen ruuvin takaa löytyy osakaasu säätö, tyhjäkäyntipiirin päälle laiton hoitaa kaasuläppäanturi.
jaa että molemilla ruuvilla virkaa(mieletön haitek). Sen kaasuläppä anturia piti muistaakseni kalibroida niin että kuuluu oliko 12 ??? Naksahdusta just siitä tyhjäkäynti alueelta kun avaa kaasuläpän

Poissa v0lv0245

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1765
Vs: b20e co säätö
« Vastaus #8 : 23.05.2019, 18:22:56 »
Jep.
20 naksua, ne ei johdu kalibroinnista vaan anturin rakenteesta, jokainen naksu kertoo ECU:lle, että lisää aukioloaikaa suuttimille.
Säätö tehdään hieman samoin kun esim. LH-jetissä.
Entiset: 142 -72, 145 -74, 144 -74, 244 -76, 242-79 142 -73, 440 T -89, 245 TD -86, 240 -87, 240 GLD -87, 245 -84, 242 -84, 760 GLE -83 745 -88, V70 -98, 245 CLASSIC -93, 145 GL -73, 765 GLE -88, 965 -92, 245 GL -80 Ruumisauto, V40 T4 -99 + 34 kpl muun merkkistä kuljetinta. Nykyiset: AMAZON 2D B20E -70, Chevrolet C10 Silverado -78, 262C Bertone -78.

Poissa leka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 692
  • www.vrcf.fi
Vs: b20e co säätö
« Vastaus #9 : 23.05.2019, 21:23:26 »
Olet oikeassa. Noista arvoista en tiedä, mutta muuten joo. Normaali käytössä ei ole tarvetta, mutta jos hieman tehoa haluaa.....

Löysin anturin resistanssi käppyrän jossa -30 oli 26,7kohm ja +100 190ohm +-15%.
https://oldtimer.tips/en/d-jetronic/72-troubleshooting#Temperatursensoren

Toi d-jet on kyllä mun mielestä hieno laite. Analoginen ruisku.
144-70

Poissa v0lv0245

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1765
Vs: b20e co säätö
« Vastaus #10 : 24.05.2019, 07:15:30 »
Niin on minunkin mielestä. Tuskin maltan odottaa, että pääsen sen kanssa operoimaan. Toivottavasti vielä tänävuonna, mutta viimeistään ensivuonna.
Entiset: 142 -72, 145 -74, 144 -74, 244 -76, 242-79 142 -73, 440 T -89, 245 TD -86, 240 -87, 240 GLD -87, 245 -84, 242 -84, 760 GLE -83 745 -88, V70 -98, 245 CLASSIC -93, 145 GL -73, 765 GLE -88, 965 -92, 245 GL -80 Ruumisauto, V40 T4 -99 + 34 kpl muun merkkistä kuljetinta. Nykyiset: AMAZON 2D B20E -70, Chevrolet C10 Silverado -78, 262C Bertone -78.

Poissa bolinder

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1469
  • www.vrcf.fi
Vs: b20e co säätö
« Vastaus #11 : 25.05.2019, 11:13:56 »
Kannattaa muten avata sen kaasuläppäanturin ja puhdistaa sen koskettimen liikeradan. Nämä kuluu eniten siinä "osakaasu" alueelta mikä on osasyy siihen djet tyypilliseen pompimiseen

 

Kulkukoira  Proturbo