Kulkukoira  Proturbo

B20 moottorin puristuspaineet.

  • 74 Vastauksia
  • 30049 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: B20 moottorin puristuspaineet.
« Vastaus #60 : 30.07.2013, 20:13:33 »
Tänään kone ajaessa, reippaan maantielle kiihdytyksen jälkeen kun laitoin neloselle ja kierrokset alas se puski pakoputkesta reippaat savut ja rupesi röpöttämään ihan kunnolla. Säikähdin että nyt menee kansipahvi justiinsa, mutta toistaiseksi nyt on kuitenkin toiminut hyvin. Kun antaa paljon kierrosta, puskee vieläkin paksut savut, mistä voi johtua ?

Nyt tässä justiin äsken avasin tulpat, kopan ja keinupukin pois. Tein lopultakin jälkikiristyksen kannelle, ja kyllä ne pultit vaan aika löysästi kiertyi, kiersin jokaista tuntumalla n.1/6 kierrosta. Tulpat on hyvän väriset, ihme. Katon myös venttiilivälykset kohta.
Ja puristuspaineet mittasin, 1. 9.5bar, 2. 11bar, 3. 10.3bar, 4. 11bar. Omasta mielestä aika paljon heittää, mutta tuossa 1. Pytyssä oli jälkiä vähän.

Mutta tosiaan, onko normaalia että puskee savupilven kovilla kierroksilla (7000+)  ?? Kun ennenkään en ole tuollaista huomannut. Onko pelkoa että kansitiiviste kärähtää kohta ?
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa AKK

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 393
  • Pelti on katoavaista mutta ruoste ikuista!
Vs: B20 moottorin puristuspaineet.
« Vastaus #61 : 30.07.2013, 22:32:24 »
Paljos sul oli niit kilsoi konerempasta?
940 classic

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: B20 moottorin puristuspaineet.
« Vastaus #62 : 30.07.2013, 23:25:07 »
Onhan niitä varmaan 2-300km. Jos tuota jälkikiristämistä meinaat niin se vähän unohtui tehdä :-[  ei kyllä ole ongelmaa ollut vaikka oon laulattanut konetta muutaman kerran ihan rajoille. Hyvin se noitten nettilaskureitten mukaan kiertää yli 9000rpm.  Venttiilivälykset oli elänyt joissain venoissa aika paljon.
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa AKK

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 393
  • Pelti on katoavaista mutta ruoste ikuista!
Vs: B20 moottorin puristuspaineet.
« Vastaus #63 : 31.07.2013, 13:40:28 »
Joo se jälkitiukkaus olis pitäny tehä heti samassa rytäkässä kun laitoit kantta kiinni eli kun on ekan kerran termari auennu... Mut sitten, avaapas paisarin korkki käydessä, pulputtaako ilmaa kunnolla, viittaa vuotoon. Ja tuo pölläytys niin on pari koulukuntaa männänrenkaitten osalta, ekat on sitä mieltä että sisäänajo 5000km max 3000rpm ja toiset sitä mieltä että nykyaikaiset m-renkaat eivät tarvitse sisäänajoa. Tähän ei oo muuta mielipidettä kuin ite pelaan varmanpäälle!

Teepäs se purituspainetesti uudelleen siten että kaada korkillinen moottoriöljyä sinne ykköspyttyyny ja testaa paineet. Kerro sitten miten kävi.
940 classic

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: B20 moottorin puristuspaineet.
« Vastaus #64 : 31.07.2013, 15:22:36 »
Tuo kone sinällään on siis ajosta otettu irti edellisen omistajan toimesta, niin ei tullu mieleenkään että tarviisi sisäänajoa, kun en lohkoon vaihtanut mitään, en ottanut mäntiäkään pois. Olisi kyllä kannattanut  >:( muttakun oli kiire ajamaan ???  Sen verran näin yläkautta että ykkösessä oli pituussunnassa pari jälkeä. Pitää testata vielä öljyllä vaikka nuo kaikki. Kannen halkeama on 2. Pytyssä ja se puristi ihan hyvin.
Mutta nyt on mm rallit tässä välissä, sunnuntaina jatkuu.
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: B20 moottorin puristuspaineet.
« Vastaus #65 : 26.08.2013, 23:41:32 »
Joo jatketaas tännekin. Kyllä tuo kone nyt on alkanut heräilemään taas. Kaasarien ropeltamista vaan kokoajan, siellä on ongelmaa. Ja nyt viimosin ongelma ettei enää vedolla kierrä kovinkaan pitkälle. En sitte tiedä käykö laihalla vai tukehtuuko. Se rupeaa varmaan jossain 6-7000rpm kohdilla röpöttämään vaan. Ennen ainakin kun tietoisesti laihalla ollut (vanhalla koneella) se lopetti vedon myös, mutta se kuullosti ja tuntui samalta kun katkaisisi kipinän koneesta. Eli ite ainakin luulen että se saa ihan liikaa bensaa, neulatkin kun on sellaset että ne nousee kokonaan suuttimista pois kun alipainemännät aukeaa kokonaan auki, ja ovat tosi tosi ohkaiset muutenkin kärjestä.

En vielä ole mitannut öljyn kanssa puristuspaineita. Mutta selvältä vaikuttaa että männän välistä vuotaa. Toinen ongelma paljastui, syttytulpat olivat loppusuoralla, taisi jo jättää kipinöitäkin välistä. Vkl kiihdytysajossa suli 4. tulppa ihan kokonaan pimeäksi. Viritys topicissa on lisää juttua.
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: B20 moottorin puristuspaineet.
« Vastaus #66 : 15.11.2013, 12:31:07 »
Niin mikäli ketään enää kiinnostaa :P niin kävin tuota kaasariongelmaa tutkimaan vähän eri pohjalta, ja löytyi sellanen juttu että kun kaasarien seoksen säätää ohjeen mukaan, menee suuttimet aivan vinksalleen. Huomasin että ne oli melkein kierroksen verran pielessä toisiinsa nähden. Mutta ne testinipukat, joista niitä testataan väitti että ovat kunnossa, käynti heilahti vähän ja tasaantui takasin.

Eli alkuperäinen ongelma alkoi silloin heti kun "säädin" seokset. Sitä ennen kun kasasin koneen, kiristin vaan suuttimet kurkun tasalle (jos kääntää kiinni ne tulee jonkun verran yli, ja eri tasoon?), ja avasin sitten kierroksen verran, ja sillon se juuri toimi. Tuollalailla tein nytkin ja johan rupesi taas kehräämään ja vääntämään. Vääntöä heti tyhjäkäynniltä, eikä mieti tai nikottele ollenkaan. Pienestä se on kiinni :buck2:
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: B20 moottorin puristuspaineet.
« Vastaus #67 : 13.01.2014, 23:36:43 »


Ei joo pompi korkit enää irti... :idiot2:

Nyt alkaa mennä jos yli ymmärryksen tuo ??

Paremmat kuvat vielä kuvan alta photobucketissa.
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa Jukkaw

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 161
  • www.vrcf.fi
Vs: B20 moottorin puristuspaineet.
« Vastaus #68 : 14.01.2014, 09:08:37 »
Tuossa kun kävin viemässä omia palikoita koneistamolle, koneistaja kyseli että mitä muita virejä tulee ja sanoin et tupla Su jne. Niin se sano et ne riittää vielä näille mun vireille K-nokka, 44/37 venat ja pieni kanavien raaputtelu, ja puristukset sinne 9,5-10 tienoille. Mutta hirveen paljon enempää ei laittaisi tai ei ainakaan suositellut noilla kaasuttimilla ja se on kyllä tehnyt näitä volvon koneita historicciin ja muutenkin joka lähtöön joten luulisi olevan jollain lailla perillä asioista.

Sulla vaan rupeaa olemaan nuo muut virit sellaiset ettei pysy nuo kaasuttimet mukana ja sen takia iskee korkit irti. Joten todennäköisesti joudut laittamaan isommat ja paremmat kaasuttimet jos haluat kaikki tehot irti. Tämän tosiaan varmaan tiesitkin, mutta sanotaan nyt kun juuri tuosta oli puhetta. 
« Viimeksi muokattu: 14.01.2014, 09:54:56 kirjoittanut Jukkaw »

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: B20 moottorin puristuspaineet.
« Vastaus #69 : 14.01.2014, 11:34:08 »
Joo, no ei sen puoleen on tuolla odottamassa 40mm lortot, en vaan saa niitä kiinni vielä. Niistä puuttuu muutama suutin ja pitäisi modata konehuoneeseen tilaa. Nuo on pakko jättää kevätlämmöille, kun ei ole tallipaikkaa. Kylmänä tuo kone tykkää yskiä, oliskohan se pamauttanu nuo. Kyllähän tuolla vielä syksylläkin kun otin vähän rajumman kiihdytyksen niin ampui korkit joka kerta irti.

Pitäisi vaan selvitä talven yli noilla melkein pakosti. Pitää kokeilla tehdä vaikka alumiinista vähän vahvemmat korkit, jos ne pitäisi.

edit. Niin tosiaan itelläki oli vielä kesällä vähän rauhallisempi kansi ja K-nokka. Se paketti toimi täydellisesti kyllä, vääntöä oli.
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Paikalla eke

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 607
  • www.vrcf.fi
Vs: B20 moottorin puristuspaineet.
« Vastaus #70 : 14.01.2014, 13:29:57 »
SU :n joissain oikein vanhoissa versioissa oli messinkikorkki ,Brittiautoissa enempi ,niitä käytettiin kauan sitten .
Yksi pieni parannus tulee muovikorkinkin kestoon kun painaa tuon "tapin" pois paikaltaan ja juottaa pienen prikan siihen varteen (merkkaa paikka kun tappi on oikealla korkeudella ), tappi liiman kanssa paikalleen ,niin se prikka vastaa isommalta alalta muoviin eikä tule tappi enää läpi.
Seuraavaksi todennäköisesti "korkkaa kierteet "  muovista , muutaman kierteen "vahvistusta" saa lisää kun ottaa sen paksun tiivisteen korkin alta pois  .
Öljy ,mitä on vaimennin putkessa vaikuttaa paljon ,automaattivaihteisto öljy on hyvä monessa tapauksessa ,kokeilemisen arvoista voisi olla myös talvella  0-30  syntettiset moottoriöljyt , jos kylmää konetta "polkasee" heti on tuo paikka kovilla .

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: B20 moottorin puristuspaineet.
« Vastaus #71 : 14.01.2014, 19:31:42 »
Lootaöljyt ja moottoriöljyt ampui korkkia kokoajan pois, ajelin pitkään sitten sellaisella jollain yleisöljyllä (ompelukoneisiin jne.), se oli tarpeeksi ohutta että toimi suunnilleen, mutta se hävisi kokoajan johonkin. Ei näkynyt valumia koskaan, imikö kone sitten jostain kautta sitä ja poltti pois sitä en tiedä. Tuntuu imuja olevan tuolla, pitää korjata ne korkit, ja oon ajatellut kokeilla laittaa vähän lisäpainoa noihin luisteihin, vaikka parit isot prikat jousien alle, jos se vähän rauhoittaisi. Taitaa vaan tuo r-nokka olla liikaa, ainakin tuolla nykyisellä kannella.

Pitää asennella alipainemittari imusarjaan ihan uteliaisuuden vuoksi.
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa InlineFour

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1324
  • Toiset käy töissä, toiset käy kotona
Vs: B20 moottorin puristuspaineet.
« Vastaus #72 : 15.01.2014, 09:28:59 »
Sitä öljyä kuuluukin hävitä sieltä, en nyt tosin muista millä tahdilla about, mutta löytyy ihan vihreäkantisesta.
Oisko ollu joku niinkin huima kuin että 1000km välein jopa piti tarkastaa ja täyttää?
Oikeissa autoissa on kolme poljinta;
kaasu, jarru, seisontajarru

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: B20 moottorin puristuspaineet.
« Vastaus #73 : 15.01.2014, 13:18:40 »
Sitä öljyä kuuluukin hävitä sieltä, en nyt tosin muista millä tahdilla about, mutta löytyy ihan vihreäkantisesta.
Oisko ollu joku niinkin huima kuin että 1000km välein jopa piti tarkastaa ja täyttää?

Se ei vielä haittaisikaan :) mutta kun se piti joka toinen päivä täyttää, välillä joka päivä sillon kun se innostui niitä korkkeja ampumaan.
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: B20 moottorin puristuspaineet.
« Vastaus #74 : 30.01.2014, 15:41:23 »
Nyt se sitten tapahtui. Aiemmin spekuloitu kannen halkeama. Perhanan pakkaset, olin unohtanut kokonaan pakkasnesteen, siellä oli -20 nesteet, ja jäihinhän se veti, ja kone keitti kaiken ulos (N. viikko sitten tapahtui). Tuloksena vesipumppu rikki ja kansi vuotaa nesteet sylinteriin :facepalm:. Aiemmin kansi ei ole oireillut yhtään, tänään ihmettelin kun ei käy kovinkaan nätisti, vetelin tulpanjohtoja vuorotellen irti, ja 2. pytyn kohdalla johto irti niin käynti parani. Juurikin tuossa pytyssä on se halkeama venttiililautasten välissä. (aiemmin kirjoitin väärin että se olisi 3. pytyssä).

Sainpahan nauttia puoli vuotta sentään tuosta aika lennokkaasta menosta.

Pitää vielä varmistua asiasta, tulppaa irti ja kattoa vaikka puristuspaineet. ennenku rupeen purkamaan. :'(
« Viimeksi muokattu: 30.01.2014, 15:45:47 kirjoittanut luchadore »
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

 

KL-varaosat  Race.fi