Ateho  Elekma

Ardic huolto ja ongelmat

  • 1902 Vastauksia
  • 783605 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa tiiteri

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • VSC
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1590 : 27.10.2019, 15:35:42 »
Juu käy puhallin ihan normaalisti, hehkutulppa toimii ihan normaalisti.  Miten se polttoainelinja ilmataan? Ei tota kovin usein oikein pysty ottamaan irti ku kerrostalossa asun Rovaniemellä. Paineentasain nyt ei ihan ekana tulis mieleen kun kuitenki vaihdettu. Voisko se suutinkuppi olla vikana kun se pääs vähäsen vääntämään mutta väänsin takaisin. Aivoboksi tietty vois olla mutta on vähä kallis opiskelijalle. Pitäskö suoraan vaihtaa vaan Webasto...

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6021
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1591 : 27.10.2019, 15:53:16 »
Itse luotan ardiciin enemmän kuin webaston kestävyyteen, ardicin kuitenkin saa aika hyvin itse korjattua. Luulen että kun kurkkaat puskurin alle saat sieltä otettua polttoainelinjan irti ardicista ja laitettua siihen väliin muutaman sentin läpinäkyvää letkua. Jos siellä laitteen käydessä näkyy ilmakuplia, voi olla että linja tai pumppu haukkaa ilmaa jostain kohtaa. Ei noita muuten pitäis joutua ilmaamaan.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa tiiteri

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • VSC
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1592 : 27.10.2019, 16:24:32 »
Joo, pitää kurkkia. Ei kylläkään ainakaan viime kerralla ollu näin että ois kuplia ollu. Mitäköhän mahtaa maksaa pelkkä sekoituskuppi?..

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6021
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1593 : 27.10.2019, 16:39:14 »
Volvolta ei taida saada enää sisuskaluja kuin kaikki kerralla poltinyksiköstä. Eli käytettyjä osia siis etsimään.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa tiiteri

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • VSC
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1594 : 27.10.2019, 18:46:47 »
Tein kaupat koko toimivasta värkistä, sai halavalla. Osteleeko joku noita pikkuvikasia ja mihen hintaan?

Poissa Öljyharja

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 58
  • www.vrcf.fi
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1595 : 01.11.2019, 18:36:52 »
Onko jollain kokemusta ylikuumenemissuojain vaihdosta? Overheat thermostattia on valitellut jo pitkän aikaa. Polttimon pohja on kunnossa, vesipumppu vaihdettu ja varuiksi hehkutulppakin. Nyt kokeilisin vaihtaa tuon lämpösuojan, mutta meneekö kolvailuksi ja kuinka pahasti?
Volvo S60 T5 AT -02

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6021
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1596 : 01.11.2019, 19:09:12 »
Ei noihin antureihin mene kuin 2 johtoa kuhunkin, eli pitäisi olla helppoa, tekee vaan kunnolliset suojatut liitokset.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Öljyharja

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 58
  • www.vrcf.fi
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1597 : 06.11.2019, 21:30:49 »
Termostaatti meni vaihtoon ja ei ole enää omin nokkinensa pätkässyt lämmitystä pois päältä. Nyt vain sormet ja jalat ristiin, että näillä korjauksilla pärjää talven ylitse. Tosin, paikansin yhden uuden vikaa aiheuttavan asian. Letkuissa nimittäin tuntuu kulkevan aika reipas ilmatasku. Eikä tämä ole ensimmäinen kerta, kun näitä oireita olen huomannut, vaan nämä ovat olleet varmaankin jo vuoden.

Lämmitin päälle ja välillä kuuluu lämmönvaihtimesta lotinaa (ei ardicin, vaan lämmityksen kennosta). Sitten kun lämmönvaihdin ei lotise, niin putkista kuuluu 'rapinaa' ja 'kolinaa', jos asian niin voi ilmaista. Tämä tasaisin väliajoin. Tänään lämmittimen pöhistessä pidin kädellä kiinni letkuista ja kun ilmatasku menee ohitse ja puristaa letkua se painuu hetkellisesti homattavasti helpommin kasaan. Sieltä ilmatasku menee lämmönvaihtimeen ja jossain kohtaa takaisin ardicille. Yksi oireista on ollut myös se, että välillä lopettaa sisälle puhaltamisen. Voisin olettaa, että jos ilmatasku seisoo lämmönvaihtimen kennossa se viilenee ja auto päättää, että nyt on niin viileää, ettei kannata puhaltaa sisälle ilmaa. Tai näin ainakin asian järkeilisin.

Aluksi luulin, että lämmittin alkaa hajoilla. Sitten huomasin kerran letkun liikahtavan rapinan aikana. Hetken luulin, että siellä kulkee jokin vierasesine, mutta vierasesineet eivät aiheuta auton sisälle kuuluvaa veden liplatusta. Sitäpaitsi, jos siellä jokin kulkisi se olisi varmaan jo tuhonnut vesipumpun. Ehkä siellä menee se kadonnut 10mm hylsy...

Onko mitään hyviä konsteja joilla tällaisen ilmataskun saisi kuljetettua paisuntasäiliön kautta pihalle? On kokeiltu ajoa paisuntasäiliön korkki auki ja ardic päällä, mutta ilmatasku ei siitä huolimatta katoa kierrosta. Jotenkin se vain sahaa ardicin ja lämmönvaihtimen väliä. En tiedä jos kokeilisi sellaista, että kun ilmatasku hyppää lämmönvaihtimen kennoon puristaa letkut pihdeillä kasaan ja auto ajoon. Jos se sieltä kulkeutuisi moottorin kautta paisuntasäiliöön, mutta luulisi, että ilmaamiselle olisi jokin järkevämpikin keino. Olen kokeillut myös puristella letkuja ardicin käydessä, mutta se ei ole vaikuttanut ilmataskun kulkeutumiseen. Outoa tässä on myös se, että ilmatasku kulkeutuu aika reippaalla nopeudella paikasta toiseen. Että en tiedä mitä helvettiä siellä tapahtuu.
Volvo S60 T5 AT -02

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6021
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1598 : 06.11.2019, 22:09:29 »
Olen oman -03 V70 D5:n tyhjentänyt jäähdytysnesteistä niin monta kertaa ja aina se on ilmannut itsensä heti ajamalla niin hämmentävältä kuulostaa. En tuolle osaisi tehdä muuta kuin yrittää saada sen oletetun ilmataskun suunnilleen alavesiletkun kohdalle ja vaihtaa jäähdytysnesteet sen letkun irroittamalla. Toinen mitä ihmettelisin olisi käsikopelolla missä lämpö menee eli jääkö joku letku kylmäksi. Kolmas mitä miettisin on että onko letkut/vesipumppu oikein yhdistetty vai onko reitti väärin ja imeekö ilmaa jostain.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Öljyharja

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 58
  • www.vrcf.fi
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1599 : 07.11.2019, 12:15:46 »
Kiitos tästä. Pitää käydä letkujen reititys läpi ja tutkia, jos siellä on jotain poikkeavaa. Yksi mitä haluaisin kokeilla, olisi laittaa letkujen väliin pala kirkasta letkua ja tarkkailla minkälainen ilmatasku siellä kulkee. Ihan vain kaiken varalta, ettei siellä ole myös joitain vierasesineitä mukana. Pitäisi jostain löytää vesipumppuun sopiva liitin, jotta ardicia ei tarvitsisi käyttää turhaan tallissa päällä. Saisi pelkästään veden kiertämään. Osaatko sanoa mikä on vesipumpun liitin tyyppi? Olisi vielä suurta plussaa, jos jostain saisi tietää vesiletkujen sisähalkaisijan.
Volvo S60 T5 AT -02

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2889
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1600 : 07.11.2019, 12:59:59 »
Ardicin vesipumpun letkujen sisähalkaisija on muistaakseni 20mm.

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6021
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1601 : 07.11.2019, 13:02:20 »
19mm on tarvikepumpun letkun sisähalkaisija ja 20mm orkkispumpun letkun sisähalkaisija. Itsellä on orkkisletkut tarvikepumpussa ja gorillateippiä tiivisteenä. Biltemasta saa sopivaa läpinäkyvää vesiletkua. Pumpun sähköliittimeen saa adapterin omille + ja - johdoille samasta paikkaan kuin tarvikepumpunkin eli https://m.motonet.fi/fi/tuote/386752/Pistoke-kiertovesipumppuun-38-6750-ja-30-9407
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Öljyharja

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 58
  • www.vrcf.fi
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1602 : 08.11.2019, 09:47:36 »
Hienoa, suuret kiitokset näistä tiedoista. Palaan asiaan mahdollisesti kuvien kera, mikäli letkussa näkyy jotain merkillistä.
Volvo S60 T5 AT -02

Poissa Tuomas_k2

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1603 : 25.11.2019, 08:55:39 »
Tervehdys! Pientä vinkkiä kaipailisin. -07 xc90 D5 ardicin lämppärillä. Auton ostaessa ei sanonut vehjes mitään ja vidalla luettii koodit ja lämpötila-anturista valitteli. Vaihdoin lämpötilaanturin ja rupes toimimaan. Lähtee hyvin päälle ja pöhisee tasasesti ja lämpenee auto. Yksi ainut vika jäi. Kun autolla ajaa ja lämmitin huutaa ajossa ja käyt esim kaupssa ja lämmöt on tippunu koneessa sen verran että kaupasta lähtiessä lämmitin lähtee päälle puolilämpöisenä, katkaisee see itsensä 5min sisällä ja antaa vikakoodin CEM-5F41 eli overheat thermostat. Onko jollain ollut vastaava ongelma? Kun kuittaan vikakoodit niin lämmitin toimii taas jonkin aikaa kunnes menee taas lukkoon antaen vain tämän koodin


Kiitos jo etukäteen.

Poissa Julma-Henri

  • Mr. Vika Koodi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4644
  • Leuka rinnassa kohti uusia pettymyksiä...
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1604 : 25.11.2019, 09:02:02 »
Lämpötila anturi vaihtoon. Ja vesipumppu jos ei ole tietoa koska vaihdettu.
"Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki"

V70 945 S70 Kuvia

 

Futurez  Kulkukoira