Ateho  Elekma

B200F kylmäkäynnistysongelma

  • 9 Vastauksia
  • 4557 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa kiwi^

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
B200F kylmäkäynnistysongelma
« : 26.11.2011, 21:14:07 »
Oma B200F-koneinen 360 vm-90 ei suostu lähtemään kylmänä käyntiin ilmamäärä/massa-anturi/läpän piuha paikallaan.

Kone starttaa kyllä iloisesti, mutta ei käynnisty. Välittömästi kun liittimen irrottaa, kone hörähtää käyntiin, oli miten kylmä tahansa, eli soppaa se saa. Lämpimänä kone lähtee käyntiin anturin piuha paikallaan kuin palmun alta. Esilämmitys lohkolämmittimellä tai auton pitäminen lämpimässä tallissa eivät vaikuta käynnistymiseen, kone lähtee käyntiin vain kuumana.

Kaikki lämpötila- yms anturit on käyty läpi ja mittailtu Bosch LH-Jetronic-sähkökaavion mukaan, eikä vikaa löydy. Liittimet eivät ole hapettuneet ja ilmamäärä/massa-anturia/läppää on jopa pakastettu/kuumennettu jottai nähtäisiin muuttuuko vastusarvo lämpötilan mukaan.

Onko muilla ollut vastaavaa; Mikähä tuossa voisi olla vikana?

s73

  • Vieras
Vs: B200F kylmäkäynnistysongelma
« Vastaus #1 : 27.11.2011, 09:09:10 »
anturi hajalla, käynnistyy johdon irrotuksen jälkeen koska  ohjauskartta on erilainen.

Poissa kiwi^

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
Vs: B200F kylmäkäynnistysongelma
« Vastaus #2 : 27.11.2011, 16:02:14 »
Tämä(kin) oma selitys jäi kovin puutteelliseksi, eli:

Anturin piuha paikallaan kone starttaa, mutta ei käynnisty kylmänä. Kuuma kone hörähtää heti käyntiin kuin palmun alta, kuten pitääkin.

Ilman anturia, kylmä kone hörähtää heti erittäin epätasaiseen ja matalaan tyhjäkäyntiin johon se sammuu n. 10sek kuluttua, ellei anturin liitintä painalla takaisin paikoilleen. Välittömästi liittimen kiinnityksen jälkeen, tyhjäkäynti nousee oikealle korkeudelle ja tasaantuu normaaliksi. Sama toistuu joka ainoa kerta.

Viallinen IMM ei pitäisi antaa koneen käynnistyä lämpimänä ja käydä tasaista tyhjäkäyntiä SEKÄ tasaista tyhjäkäyntiä tuon liitinjumpan jälkeen; vai?

Ilman johtoa auto ei pysy käynnissä kylmänä/lämpimänä mikäli kaasua painaa yhtään vaan se tukehtuu.

Poissa 745insports

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 310
  • www.vrcf.fi
Vs: B200F kylmäkäynnistysongelma
« Vastaus #3 : 27.11.2011, 16:16:45 »
Itsellä oireili jumittunut lisäilmaventtiili täysin samalla tavalla. Sen putsaus ja liikkuvaksi tekeminen auttoi ja nyt toimii taas... Itsellä B200F 700-sarjalaisessa.
Volvo V70, D5252T+Aut., vm. -99 Käyttöauto
Volvo 745, B230F+AW-70L, vm. -90 MYYTÄVÄNÄ
Volvo P210 VAN, B18+M40, vm. -65 Projekti

s73

  • Vieras
Vs: B200F kylmäkäynnistysongelma
« Vastaus #4 : 27.11.2011, 19:12:37 »
löytyykö ledilaatikkoa vikakoodien lukuun, jos on lue ne? Voisi olla rikastusanturi hajalla. Koska sytkä osat vaihdettu?

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: B200F kylmäkäynnistysongelma
« Vastaus #5 : 01.12.2011, 15:15:09 »
löytyykö ledilaatikkoa vikakoodien lukuun, jos on lue ne? Voisi olla rikastusanturi hajalla. Koska sytkä osat vaihdettu?

300 sarjassa on LE (E-koneet) tai LU-jetronic (B200F). Näissä EI ole vikakoodilukua eikä vikakoodeja, koska ruisku ei ole ns. "oppivaa" mallia kuten LH-jet ja Motronic.

Siellä on ns "diagnoosiliitin" imusarjan alla takana, keltapunainen johto latta-abikolla varustettuna, mutta mitään kauhean fiksua informaatiota siitä ei saa, ehkä moottorin kierrosnopeuden korkeintaan. :D

Putsaa lisäilmaventtiili, ja kokeile toista ehjää IMM:ää.

Omassa vastaavaa teki, kun IMM imulämpöanturi oli paskainen, siellä on IMM nielussa musta 6mm tappi jonka sisällä vastuslanka, sen putsaa electroclean sprayllä ni voi auttaa.
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa kiwi^

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
Vs: B200F kylmäkäynnistysongelma
« Vastaus #6 : 12.12.2011, 10:08:30 »
Kiitokset vastanneille!

Viaksi paljastui ettei kylmäkäynnistyssuutin anna bensaa läpi, oli IMM pistoke kiinni tai ei. Eli joko se suutin on tukossa tai lämpöaikakytkin temppuilee.

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: B200F kylmäkäynnistysongelma
« Vastaus #7 : 12.12.2011, 11:48:38 »
Vai ohjaako ecu sitä? Jos sieltä on jotain mäsänä ???
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Fuse

  • Rommiahdettu
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 521
  • Volvo R-Sport - Equipment for the car enthusiast.
    • Volvo300Mania.com
Vs: B200F kylmäkäynnistysongelma
« Vastaus #8 : 16.12.2011, 10:42:59 »
Vai ohjaako ecu sitä? Jos sieltä on jotain mäsänä ???

Ei ohjaa. LE- ja LU-Jeteissä on sama kylmäkäynnistyspiiri kuin K-Jetissä. Ei ole mitenkään kytköksissä ruiskun boksiin.
“Buy land, they're not making it anymore” - Mark Twain

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: B200F kylmäkäynnistysongelma
« Vastaus #9 : 16.12.2011, 11:31:44 »
Ahaa, ihmeellisiä lelu-jettejä :D
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron