RallyBaron  Samppasport

Vähäpäästöisen moottorin muuttaminen ja virittäminen katsastuskelpoisesti

  • 214 Vastauksia
  • 102736 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6347
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Ei taida B21et olla vähäpäästöinen jos sellaiseen koriin olet laittamassa?

Tässä taidetaan kaipailla tietoja mallisarjan tehokkaimmasta mallista, eli B21ET:stä ja sellaisen auton alustasta.

Poissa wh

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 992
Tässä taidetaan kaipailla tietoja mallisarjan tehokkaimmasta mallista, eli B21ET:stä ja sellaisen auton alustasta.

Anteeksi epäselvyys. Koneeksi tulossa vakio b230fk joten tarvitsen lapun mallisarjan tehokkaimman alustasta ja muista eroista vrt. 230f
volvoja - onhan noita.

Poissa lakeshead

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 786
  • Osta Volvo voimapesä, korjaa sitä koko kesä
eli ymmärsinkö oikein, että oma vähäpäästöinen 1990 vuoden 740 ei tarvitse päästömittausta jos sen b230f koneeseen on vaihdettu fk mallin kaikki muut moottorin osat paitsi alakerta ja kansi(eli ahdettu :D)? pystyn kertomaa mistä laitteesta osat ovat ja ovat vähäpäästöisestä mallista. onnistuuko siis muutoskatsastus vai pitääkö tehdä katsastusmuutos  ;D

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Ei kyllä sinne on koko kone vaihdettava hilppeineen, ei pelkät tilbehöörit kylkeen.
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Virallisesti ei. Muutoskatsatettavan moottorin tulee näissä vähäpäästöisissä olla peräisin toisesta autosta jolla on riittävän hyvä päästöluokitus. Tuollainen kootut seokset moottori ei kelpaa.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa lakeshead

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 786
  • Osta Volvo voimapesä, korjaa sitä koko kesä
eli tuo menee siis omavalmiste moottorina. mutta ikä on kuitenkin -90 joten euro 0-luokan auto,joten vaaditaanko tuo vvt:n päästötodisutus vai riittääkö että on katti kiinni ja vie penkkilapun kanssa katsastamaan?

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa vippe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 553
eli tuo menee siis omavalmiste moottorina. mutta ikä on kuitenkin -90 joten euro 0-luokan auto,joten vaaditaanko tuo vvt:n päästötodisutus vai riittääkö että on katti kiinni ja vie penkkilapun kanssa katsastamaan?

vuosimallin mukaan euro 0, mutta oikeasti euro 1 eli pitää täyttää kyseiset vaatimukset.
145 -70, 940 Turbo USA -91,960 -92, 760 GLE USA -88, -95, 850 T5 svedu -96
entisiä: 944 SE -92, V70 -97, 855 GLT -96, 854 ja 855 italo -95, S80 T6 -99, 855 GLT "arabi" -95

Poissa lakeshead

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 786
  • Osta Volvo voimapesä, korjaa sitä koko kesä
kävimpäs katsastuskonttorilla kysymässä asiaa niin olivat sitä mieltä että jos sen kone on identtinen turbomallin moottorin kanssa ja sanot että moottori on otettu autosta volvo 940 abc-123(rek.no muutettu) jossa on moottorina b230fk, ja allekirjoitat sen lausunnon, niin heidän on vain luotettava siihen että se on otettu sieltä toisen auton keulalta. esim lohkon tai kannen numeroilla ei ole merkitystä, koska nehän on voitu vaihtaa esim jos ne on mennyt rikki. tuumasi vaan että jos jarrut ja alusta vastaa turbomallia ja koneessa on sama turbo yms niin onnistuu. tapauskohtaisia asiota ::) eli eikai tässä muutakun moottorin pesuun ja asentamaan :pomo: eli tällähän menee katsastuksesta läpi mutta ei tämä lakipykälien mukaan mene. ompas mukavaa kun ei tarvitse edes penkkilappua. minkäslaisia kaasuiskareita ihmiset ovat käyttäneet ja suosittelevat? taakse ajattelin korkeapainekaasut ja eteen kaasut. mitä mieltä olette? :)
« Viimeksi muokattu: 13.02.2014, 10:31:48 kirjoittanut lakeshead »

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
 C:-)

Ei noin saa tehdä! Mitä siitä tulisi jos kaikki tekisi noin.

:nohnoh
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2282
Huomaatteko, hyvin usein asia ratkeaa kysymällä katsastusmieheltä? Tässä tapauksessa näytti saavan ihan selkeän ja järkevän vastauksenkin vielä.
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa SomeOne1467

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 1
  • www.vrcf.fi
Ensimmäiseksi tunnustettakaan, että oma kulkine ei ole Volvo, mutta aihe on sen verran kiinnostava ja omalta kohdallani ajankohtainen, että kommentoin tähän jatkoksi.

Tulin hankkineesi vastikään VAG -konsernin kapistuksen mistä on turbo päivityksellä otettu noin 100% lisää tehoa mallisarjan tehoikkaampaan nähden, teho/painosuhteen ollessa nyt noin 5kg/kw ja auto on luonnollisesti vähäpäästöiseksi rekisteröity.


Katsastusten kanssa ko. kulkineessa ei kuulemma ole koskaan ollut mitään ongelmia, mutta tulin tässä pohtineeksi, että ko. kapistusta olisi mukava käydä West Coast Street Cupin kisoissa testaamassa, muttä sääntökirjasta pisti silmään tämmöinen pykälä "Kaikkien muutosten on oltava katsastettuja ja rekisteriotteeseen merkittyjä (tämä koskee myös moottoripyöriä).". Ja mitä tuossa nyt vanhojen kisojen kuvia katselin niin tilanne taitaa sillä puolen olla todellakin se, että kaikki kisoihin osallistuvat ajoneuvot on sen verran vanhoja, että eivät ole vähäpäästöiseksi rekisteröityjä.

Käytännössähän tämä siis tarkoittaa sitä, että sen lisäksi, että pikku hiljaa nuo viralliset kilpailut kuihtuvat kasaan kaluston loppumisen myötä ja uudemmilla viritetyillä kulkineilla ajavat siirtyvät takaisin ns. katukisoihin.

Pohdinkin tuossa, että olisiko tuo nyt semmoinen perustelu minkä lakia säätävätkin ymmärtäisivät? Ketjun aloittamisen jälkeenhän on tullut mahdolliseksi saada lakialoitteita eduskuntaan kunhan niiden taakse kerätään vaan vähintään 50 000 ihmisen nimet.

Tavoitteena siis pitäisi saada selkeät sävelet siihen mitä autolle pitää tehdä jotta sen tehoja saa nostaa tuon 7kg/kw rajan yli ja järkevämmät testit noihin vähäpäästöisyys kuvioihin. En ainakaan äkkiä löytänyt, että tuollaista aloitetta olisi sinne yritetty tuon uuden mahdollisuuden kautta viedä.

Aikaisemmin tässä ketjussa oli viitattu siihen miten virityssäännöt menee Ruotsin puolella, mutta oliko muilla tietoa miten nuo säännöt nyt menee Saksassa tai muualla EU alueella. Periaattessahan se riittää, että ajoneuvo kelpaa jossain EU maassa säännöksistä läpi niin sen pitää kelvata muuallakin. Olen mm. kuullut tarinan USAsta tuodusta kulkineista joka ei olisi ikinä mennyt suoraan Suomessa säännöistä läpi, mutta se oli ensin viety Saksaan katsastettavaksi ja sieltä tuotu Suomeen jolloin se oli pakko täälläkin hyväksyä.


Poissa Visitor

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Iltaa kaikille tasapuolisesti ja pahoittelut tämän threadin uppimisesta  :-[

Lueskelin tämän plus parikymmentä muuta vastaavaa lankaa läpi eikä missään ollut tyhjentävää vastausta minua askarruttavaan kysymykseen.

Eli!

Auton pakokaasupäästöt moottorin vaihdon tai moottorin muutoksen jälkeen
1. Auton, jota koskevat E-säännön n:o 15/03 mukaiset tai lievemmät pakokaasupäästövaatimukset, tulee moottorin vaihdon tai muutoksen jälkeen täyttää alkuperäistä autoa koskevat käytönaikaiset pakokaasupäästövaatimukset.

2. Vähäpäästöisen auton päästöihin vaikuttavia rakenteita ja laitteita saa vaihtaa vain auton valmistajatehtaan tai asianomaisen viranomaisen hyväksymiin laitteisiin; tällöin muutoksen kohteena olevaa autoa koskevien tai myöhempien päästövaatimusten tulee täyttyä.

3. Muuhun kuin 1 tai 2 momentissa tarkoitettuun autoon saa vaihtaa vain moottorin, joka pakokaasupäästöihin vaikuttavine apulaitteineen on tarkoitettu automalliin, jota koskevat pakokaasupäästövaatimukset ovat vähintään yhtä tiukat kuin alkuperäisellä moottorilla varustettua autoa koskevat. Muussa tapauksessa tai jos moottoria muutetaan muulla kuin 6 §:n 3 momentissa tarkoitetulla tavalla, on auton valmistajan tai riippumattoman tutkimuslaitoksen antamalla todistuksella osoitettava, että muutetun auton pakokaasupäästöt täyttävät alkuperäisellä moottorilla varustettua autoa koskevat vaatimukset. Vaatimusten katsotaan myös täyttyvän, mikäli tällaisessa autossa on tai autoon asennetaan moottorille sopiva katalysaattori."

Tuo viimeinen lause! Millaista moottoria/autoa tuo koskee? Eikö tuon perusteella voisi vähäpäästöisen vaparikoneen ahtaa laillisesti kun vain noudattaa säädettyjä prosenttirajoja?

Kiitoksia etukäteen ja anteeksi  ;)

Poissa Xuppo

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1519
  • Priimaa yritetään mutta sutta ja sekundaa tulee
Tuo kohta 3:n viimeinen virke koskee autoja jotka ovat 87-90 vuosimallia (muistaakseni. saattaa heittää vuoden sinne tänne) ja eivät ole vähäpäästöisiä eli ovat ns.siirtymäkauden autoja.
965 -93 "B6284" turbo
S70 -98
V70 -08 t6

Poissa Visitor

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Näinpä vähän pelkäsinkin  :-\  kiitoksia kuitenkin vastauskesta  :)

Tuli tuossa myös mieleen, että mistä trafi niitä päästöarvoja kattoo että tietävät meneekö "ns pussitestissä" tarvittuihin arvoihin? Sen voin luvata että omasta 91' vuoden autosta ei taatusti löydy minkäännäkösiä päästöarvoja per kilsa!

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy