Proturbo  Autodiagnoosi

Vähäpäästöisen moottorin muuttaminen ja virittäminen katsastuskelpoisesti

  • 214 Vastauksia
  • 102744 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa vippe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 553
Tuli tuossa myös mieleen, että mistä trafi niitä päästöarvoja kattoo että tietävät meneekö "ns pussitestissä" tarvittuihin arvoihin? Sen voin luvata että omasta 91' vuoden autosta ei taatusti löydy minkäännäkösiä päästöarvoja per kilsa!
no tuo -91 auto menee euro 1 päästönormin rajojen mukaan, jos vähäpäästöinen/katillinen. muulloin ns. "euro 0" mukaan.
mahdollisesti myös tyyppihyväksyttäessä ajoneuvosta on kyseiset tarkemmat arvot taltioitu johonkin.

euro normien raja-arvot(bensa, henkilöautot):


itseasiassa kuukauden sisällä törmäsin jossakin oli jopa 940 volvon CO2 -päästöt (g/km) eri moottori ja laatikkoyhdistelmillä. ...eenkä nyt sano että sun ajoneuvo olis ylipäätään volvo, mutta varmasti arvot on olemassa. mikäli autosi siis on ruisku. (vm.-90 jälkeen lähes kaikki ruiskut vähäpäästöisiä)
145 -70, 940 Turbo USA -91,960 -92, 760 GLE USA -88, -95, 850 T5 svedu -96
entisiä: 944 SE -92, V70 -97, 855 GLT -96, 854 ja 855 italo -95, S80 T6 -99, 855 GLT "arabi" -95

Poissa Visitor

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Auton virkaahan siis ittellä toimittaa 91' Ford Probe GT.  S* nelipisteruisku katilla. Tyyppihyväksynnästä ei mitään tietoo kun valmistus aloitettu jo 88, ja auto valmistettu jenkeissä.

Koneen vaihto tuohon kiinnostais niin maan pirusti kun saisi valmiiksi kestävän koneen siihen heittämällä (öljysuihkut mäntien alle, tukikorsetti jne.) ainoo ongelma on se että se on vaparikone ja tehtaalta ei oo ainoatakaan tommosta mottia tullu missä olis puhallin kyljessä. Valmiit paikat sille kyllä on tehty  :idiot2:

Edit: ja trafin sivut siis vahvistaa tuon vähäpäästöiseksi. Tarkistin vaikka sen kyllä jo tiesinkin.
« Viimeksi muokattu: 04.04.2014, 09:08:07 kirjoittanut Visitor »

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Auton virkaahan siis ittellä toimittaa 91' Ford Probe GT.  S* nelipisteruisku katilla. Tyyppihyväksynnästä ei mitään tietoo kun valmistus aloitettu jo 88, ja auto valmistettu jenkeissä.

Koneen vaihto tuohon kiinnostais niin maan pirusti kun saisi valmiiksi kestävän koneen siihen heittämällä (öljysuihkut mäntien alle, tukikorsetti jne.) ainoo ongelma on se että se on vaparikone ja tehtaalta ei oo ainoatakaan tommosta mottia tullu missä olis puhallin kyljessä. Valmiit paikat sille kyllä on tehty  :idiot2:

Edit: ja trafin sivut siis vahvistaa tuon vähäpäästöiseksi. Tarkistin vaikka sen kyllä jo tiesinkin.
Joihinkin  jenkkeihin on prochargerilta saatavissa lappu jolla ne saa muutoskatsastettua remmille.
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Tuo moottori turbottuna Mazda 626 GT mallissa, ja Probestakin on turboversio. Mikä moottori on sitten kiikarissa?
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa Visitor

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Elikkäs tuossa ykköskoppasessa proben gt:ssä on mazdan f2t moottori= (f2 moottori missä puristuksia tiputettu ja laitettu ahdin). Ja tulossa olisi mazdan FE3 kone. Oikealta nimeltään fe dohc. Menee samoihin korviin, vaihdelaatikko menee suoraan, vetarit menee suoraan jne... Ja juurikin tuota fe3 konetta ei ole koskaan tehtaalta ahdettuna tullut vaikka siinä siinä lohkon kyljessä on kiinnikekorvat ahtimelle  :o

Pirun säännökset ja päästöhimmelit!! Kun ei edes olisi tarkotus rakentaa mitään tehohirviötä vaan vähän normaalia tehokkaampi kestävä käyttis! Tuon f2t koneen saaminen yhtä kestäväksi kuin fe3 maksaa enempi kuin tuo fe3 käytettynä. Siksi vaihto mielessä. Ja ahdin määrää tahdin! Siitä en tingi  8)

Poissa jepe95

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 121
  • www.vrcf.fi
Elikkä 940 b230ft voi heittää huitsin nevadaan jos aikoo miettiä virittämistä ilman vtt:n päästölappua?

Poissa Juusoo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
Elikkä 940 b230ft voi heittää huitsin nevadaan jos aikoo miettiä virittämistä ilman vtt:n päästölappua?
Näin on, jos ei halua vaihdella leimalle vakio-osia takaisin. Tosin esim. 19T mitsu vakiosarjassa, 3" putkisto ja isommat sumut menee kyllä katsastuksesta läpi jos ei virkaintoista katsuria satu kohdalle, otteeseen ei saa mitään ilman vtt mittauksia.
-93 mkiv supra singleturbo 6spd 1057hv/1129nm

Poissa jepe95

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 121
  • www.vrcf.fi
Rekisteriotteessa lukee

MONIPISTESUIHKUTIN, HAPPITUNNISTIN, KOLMITOIMIKATALYSAATTORI, AKTIIVIHIILISUODATIN

1.1.93 ALKAEN KÄYTTÖÖN OTETTAVILLE AUTOILLE UUDET MALLITIEDOT TYYPPIKOODILLA

Ja oma autoni käyttöönottopäivä on 20.11.1992

Poissa Juusoo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
On vähäpäästöinen, pelkästään käyttöönotto ajankohdasta selviää.
-93 mkiv supra singleturbo 6spd 1057hv/1129nm

Poissa revitin

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 41
  • www.vrcf.fi
Saako tuon Volvo 940 -94 d24tic muutoskatsastettua  holset hx35 ja 600x300x76 coolerille ja mitä kaikkea se vaatii?
Volvo 240 -89 b200e, 740 -87 b230 jenkki, 740 -88 B200ET, 940 -94 D24TIC, v40 -00 1,6

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7971
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Saako tuon Volvo 940 -94 d24tic muutoskatsastettua  holset hx35 ja 600x300x76 coolerille ja mitä kaikkea se vaatii?

Ei saa muutoskatsatettua.

Poissa Kojontti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1397
  • www.vrcf.fi
Saako tuon Volvo 940 -94 d24tic muutoskatsastettua  holset hx35 ja 600x300x76 coolerille ja mitä kaikkea se vaatii?

Ei saa muutoskatsatettua.

Saa, muttei järkevästi... Eli VTT päästötesti pitäisi hoitaa...
V70 D5A AWD -08, S60 2.5Ta -03
142 -71 (wannabe something...)
Purkurivissä 940-91 ,855 Tdi -96, 855 2,5 20v
ex:V70 Classic 2,4D -07, V70-98, 142-69

Poissa Pohjola

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 264
  • Pussit kuuluu jalkoväliin
Selailin tätä topiccia hieman, ja lueskelin noita lakipykäliä ja laskeskelin T5 koneen tehoja, ja tulin siihen tulokseen että voisin tuohon omaan -95vm 960 2.5 manuaaliin laittaa 2.3l T5 koneen. Amirite? Ei tälleen yömyöhästä välttis ihan leikkaa, mutta eikös tilavuuksien, tehon ja painon puolesta pitäs mennä ainakin? eihän päästöjenkään pitäs olla ongelma kun on kyse uudemmasta tai samanikäsestä koneesta. Yheltä inssiltä kävin kysäseen, eikä sekään oikein mitään osannu nopeeta heittää mikä estäis mutta oli silti vähän epävarma.

Oisko kellään tähän mitään faktaa?
Volvoilusta parantunut

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Ei muuta kuin että löydät konttorin joka ei välitä siitä että etuvetoisen moottori meneee takavetoon. Jotkut hyväksyy, jotkut ei.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Ei muuta kuin että löydät konttorin joka ei välitä siitä että etuvetoisen moottori meneee takavetoon. Jotkut hyväksyy, jotkut ei.

Avainkäsite on moottorin vaihto "kaikkine päästöihin vaikuttavine laitteineen".

Tuota sitten on tulkittu erilailla eri paikoissa. Kulmamies on tainnut tehdä jo kaksikin vähäpäästöistä takavetoista etuvetoisen koneella ja leimannut ne...
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

 

Samppasport  Futurez