Puhutaas vähäpäästöisistä ja EY-tyyppihyväksytyistä (käyttöönotto 1.1.1998 jälkeen) erityisesti päästöjen suhteen, joka on haasteellista, siis esimerkiksi alkuperäiseen ahdetun minkälainen muuttaminen tahansa:
Lähtökohtana on tämä LVM:n määräys ja siellä erityisesti 8 §:n 3 momentti:
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980779Tätä kyseistä momenttia tulkitaan käytännössä näin:
"Vähäpäästöisen auton päästöistä on kuitenkin aina esitettävä edellä mainittu selvitys, vaikka siinä olisi jo katalysaattori. Käytännössä tämä yleensä tarkoittaa pakokaasupäästöjen mittaamista puolueettomassa tutkimuslaitoksessa, esim. VTT".
Eli, jos esimerkiksi vähäpäästöisestä autosta vaihtaa ohjelman, ahtimen isompaan, mutta imusarjaa, kantta jne. tulisi ko. säännöksen mukaan, jotta auton saa muutoskatsastettua, esittää ko. putkan tai vast. päästölappu, jonka perusteella muutoksen jälkeen auto täyttää alkuperäiset päästövaatimukset.
Käytännössä ongelmana ei varmaankaan, etteikö masiinaa saa päästöjen osalta kohdilleen, vaan se maksaa vaan kohtuullisen paljon.
Toisaalta tämä koskee kaikkia ns. vähäpäästöisiä vehkeitä, olkoonkin etteivät ole EY-tyyppihyväksyttyjä.