Ateho  Elekma

Vähäpäästöisen moottorin muuttaminen ja virittäminen katsastuskelpoisesti

  • 214 Vastauksia
  • 103018 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa HP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 111
  • Autoalalla jo vuodesta 2000
Onko tuosta bemarista tarkempaa tietoa, ts. oliko moottori sovitettu pienillä muutoksilla siihen vähäpäästöiseen koriin, vai oliko kyseessä joku 500 hv leimasäädöissä tuottava race-moottori?

Meinaan vaan että niissä päästötasoissakin on eroja, eikä se automaattisesti tarkoita ettei niihin rajoihin voisi päästä, ellei joku toisin todista. Tuolla Deran tekstissä mainittiin että ylitykset olivat olleet melko reiluja, mutta siinä esimerkissä olikin puhe 2008 vuoden autosta.

Ja eihän siihen vuoden 1992 autoon tarvitse suorittaa mitään 2008 vuoden rajoilla olevaa mittausta vaan se sama mittaus mikä auton on tarvinnut täyttää vuonna 1992.

Tuossa olisi harrastajilla hyvä tilaisuus kokeilla yhteistyötä merkkirajoista riippumatta, eli kolehti pystyyn ja joku fiksusti tehty auto mittaukseen.

Overdrivellä on puhetta harrasteajoneuvoliitosta ja sen henkiin herättämisestä, sillä olisi hyvä näytön paikka tämän asian eteenpäin viennissä, mikäli hommassa on jotain toivoa ja järkeä.

http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic.php?t=182651

Eli joskus tulevaisuudessa voisi olla esim. niin että harrasteajoneuvoliiton jäsenille VTT:n mittaus 150€, muille 1500€.  ;D
Ajoneuvoasentaja ´03, AMK-Ins. ´09
Autot:
164 ´69, 242 L ´75, 760 Turbo ´85, 940 GLT ´90, BMW 325 Cabrio ´86

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12503
Jos alimpaan vähäpäästöisyyden tasoon päästään jo Ladan sähköohjatulla Axtec-kaasuttimellakin yksipisteruiskuista puhumattakaan, niin ei se nyt voi olla niin vaikeata saavuttaa raja-arvoja nelipisteruiskulla vaikka välijäähdytin, softa, putkisto ja mahdollisesti ahdin olisikin vaihdettu jos moottori muuten on kunnossa eikä kartat ole mitään race-karttoja?

http://www.ladakerho.fi/info/takaveto/2107.htm

"Vuodesta 1992 voimaan tulleiden kiristyneiden pakokaasupäästö normien myötä Lada 1600 SL:n kaasutin vaihdettiin sähköohjatuksi 21053-1107010-62 Axtec versioiksi ja katalysaattorin sen yhteydessä pakolliseksi varusteeksi. Lisäksi vähäpäästöisessä Ladassa oli kärjetön virranjakaja 38.3706. "

Edit;

Pieni virhe tuossa, Euro 1 tuli vasta 1995, Euro 2 puolestaan 1996. Pahoittelut virheestä.  :-[
Mutta pääseekö tuolta kadulta otettu lada noiden raja-arvojen alle? Huhuja kuullu että monikaan tehdasuusi auto ei semmoisenaan alita sille asetettuja arvoja.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Mutta pääseekö tuolta kadulta otettu lada noiden raja-arvojen alle? Huhuja kuullu että monikaan tehdasuusi auto ei semmoisenaan alita sille asetettuja arvoja.

Nämä tapaukset mihin mm. dera aikoinaan viittasi, liittyi suht. tuoreisiin autoihin. Euro IV ja Euro V tapauksia jos nyt oikein muistan ja ymmärrän. Lada on Euro I.

Jotenkin tuntuisi, että näitä Euro I ja Euro II normien mukaisia autoja voisi saada hyvinkin arvoihin.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa HP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 111
  • Autoalalla jo vuodesta 2000
Nämä tapaukset mihin mm. dera aikoinaan viittasi, liittyi suht. tuoreisiin autoihin. Euro IV ja Euro V tapauksia jos nyt oikein muistan ja ymmärrän. Lada on Euro I.

Jotenkin tuntuisi, että näitä Euro I ja Euro II normien mukaisia autoja voisi saada hyvinkin arvoihin.

Juuri näin tarkoitin asian.

http://en.wikipedia.org/wiki/European_emission_standards

Tuolla on jonkinlainen yhteenveto päästöasiasta, niin saa käsityksen siitä, millaisia eroja eri tasojen välillä on. Tosin tuollakin oli esimerkiksi ALT-Control Oy:n sivuilla ilmoitettuihin raja-arvoihin nähden pieni eroavaisuus.

http://www.turbotec.com/henkiloautot/etusivu/etusivu.php

"Euro-3 raja-arvot (g/km)
CO: 0.64 
HC+NOx: 0.50 
NOx: 0.37 
PM: 0.05
"

Kun taas aiemman linkin sivulla ne ovat:
"Euro 3 January 2000 CO 0.64 - - NoX 0.50 HC+NoX 0.56 PM 0.05 "

Lisäksi direktiivissä raja-arvot ilmoitettiin pikaisella selauksella katsottuna ainoastaan mittanäytteen pitoisuuksina, joten suoraan ne eivät mielestäni olleet vertailukelpoisia keskenään.


Ajoneuvoasentaja ´03, AMK-Ins. ´09
Autot:
164 ´69, 242 L ´75, 760 Turbo ´85, 940 GLT ´90, BMW 325 Cabrio ´86

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Lainaus
"Euro-3 raja-arvot (g/km)
CO: 0.64
HC+NOx: 0.50
NOx: 0.37
PM: 0.05
"

Näistä nyt en vielä hirveitä ymmärrä mutta olenko käsittänyt väärin että tuolla "VTT-testissä" mitataan ns käytönaikaiset mittaukset eli kylmäkäynnistykset jne.  ??? Eli ei ole ihan perus juttu että kartat kohdilleen ja thats it
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa usu

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 633
Mitä veikkaat, jos tuo VTT:n testi olisi järkevästi hinnoiteltu ja takeet hyväksytystä tuloksesta olisi olemassa, niin kuinka moni sen kävisi suorittamassa ja muutoskatsastaisi auton?

Entä mikä mielestäsi olisi kipuraja testin hinnassa?
No sanotaan että loppupeleissä edes tuo nykyinen 1000-1500e ei ole mitään kun autoa kunnolla rakennetaan.

Mutta sanotaan että jos se 500e olisi ja läpipääsy olisi lähes varmaa, niin itse käyttäisin palvelua.
Siihen asti ajelen vakiolla kadulla ja radalla sitten muilla.  ;)

Poissa HP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 111
  • Autoalalla jo vuodesta 2000
Näistä nyt en vielä hirveitä ymmärrä mutta olenko käsittänyt väärin että tuolla "VTT-testissä" mitataan ns käytönaikaiset mittaukset eli kylmäkäynnistykset jne.  ??? Eli ei ole ihan perus juttu että kartat kohdilleen ja thats it

Paljon mahdollista että ne mitataan, mutta jos lastutetussa autossa on jätetty tällaiset asiat tehtaan säätöihin, niin ei kai ne kovin pahasti pielessäkään voi ainakaan ohjelmallisesti olla?

Tietty jotain megaa voi olla vmäisempi säätää niihin rajoihin, mutta lievästi muokatulla lastulla tuskin tuo osa-alue on pahasti pielessä.

Ja kuten aiemmin todettua, ei sieltä VTT:lta tarvitse pyytää kuin sellainen mittaus mikä auton on tarvinnut aikoinaan täyttää.

Ei me konttorillakaan ruveta mittaamaan lievimpien päästörajojen piiriin kuuluvaa autoa obd-mittauksen vaativien autojen raja-arvoilla.   ;)
Ajoneuvoasentaja ´03, AMK-Ins. ´09
Autot:
164 ´69, 242 L ´75, 760 Turbo ´85, 940 GLT ´90, BMW 325 Cabrio ´86

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12503
No sanotaan että loppupeleissä edes tuo nykyinen 1000-1500e ei ole mitään kun autoa kunnolla rakennetaan.

Mutta sanotaan että jos se 500e olisi ja läpipääsy olisi lähes varmaa, niin itse käyttäisin palvelua.
Siihen asti ajelen vakiolla kadulla ja radalla sitten muilla.  ;)
Läpipääsyhän on varmaa jos auto on säädöissä kun menee mittauksiin ;). En tiedä saako tuohon nykyiseen hintaan säädättää autoaan siellä niin että menisi läpi.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Läpipääsyhän on varmaa jos auto on säädöissä kun menee mittauksiin ;). En tiedä saako tuohon nykyiseen hintaan säädättää autoaan siellä niin että menisi läpi.
Oon ollu käsityksessä että se on sen "1000e laaki", jos ei mene ja vähän viilailee karttoja, uusi veto ja hups taas tonni  ;D Siksi ei paljoa houkuttele.
 
Tosiaan olisi kiva jos tätä asiaa saataisiin eteenpäin niin esim. usun mainitsema 500e ja "varma" läpipääsy niin ihan kohtuullinen. Toki halvempikin SAA olla....
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa HP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 111
  • Autoalalla jo vuodesta 2000
Jos mietitään sitä testiautoa tuohon hankkeeseen, niin millainen se mielestänne voisi olla?

Oma mielipide on että se voisi olla 90-luvun alkupuolen 940 turbo, vuosimallin ollessa joko 1995 tai sitä vanhempi, riippuen siitä kuinka paljon ennen Euro 1 tasoa olleen tason vaatimukset poikkeavat Euro 1 tasosta.

- Softa voisi olla Suomessa sovellettu, mielessä on ainakin kaksi ehdokasta, Deran ollessa toinen niistä. Jos toi homma menisi läpi niin tässä olisi aika hyvä temppu myynnin edistämiseksi tulevaisuudessa?

- Välijäähdytin; joku kiinakenno tai muu vastaava alkuperäistä parempi. Ehkä ilmastoituun malliin soveltuva kenno voisi olla jatkoa ajatellen viisas valinta?

- Putkisto; alkuperäistä paremmin virtaava, tulisi olla sellainen, ettei aiheuta tarpeetonta pakopainetta? Katalysaattori; joko hyvä tai uusi orkkis tai todistetusti hyvä aftermarket-osa, ei mikään wannabe-racekat?

- Ahdin; Hyvä orkkis tai joku nykyaikaisempi versio samassa kokoluokassa, ei mikään HX40? 

Edellä kuvatun kaltaisia autoja vissiin löytyy jo liikenteestä? Kommentteja edellisestä?
Ajoneuvoasentaja ´03, AMK-Ins. ´09
Autot:
164 ´69, 242 L ´75, 760 Turbo ´85, 940 GLT ´90, BMW 325 Cabrio ´86

Poissa Sute

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 331
  • www.vrcf.fi
Jos mietitään sitä testiautoa tuohon hankkeeseen, niin millainen se mielestänne voisi olla?

Oma mielipide on että se voisi olla 90-luvun alkupuolen 940 turbo, vuosimallin ollessa joko 1995 tai sitä vanhempi, riippuen siitä kuinka paljon ennen Euro 1 tasoa olleen tason vaatimukset poikkeavat Euro 1 tasosta.

- Softa voisi olla Suomessa sovellettu, mielessä on ainakin kaksi ehdokasta, Deran ollessa toinen niistä. Jos toi homma menisi läpi niin tässä olisi aika hyvä temppu myynnin edistämiseksi tulevaisuudessa?

- Välijäähdytin; joku kiinakenno tai muu vastaava alkuperäistä parempi. Ehkä ilmastoituun malliin soveltuva kenno voisi olla jatkoa ajatellen viisas valinta?

- Putkisto; alkuperäistä paremmin virtaava, tulisi olla sellainen, ettei aiheuta tarpeetonta pakopainetta? Katalysaattori; joko hyvä tai uusi orkkis tai todistetusti hyvä aftermarket-osa, ei mikään wannabe-racekat?

- Ahdin; Hyvä orkkis tai joku nykyaikaisempi versio samassa kokoluokassa, ei mikään HX40? 

Edellä kuvatun kaltaisia autoja vissiin löytyy jo liikenteestä? Kommentteja edellisestä?

Tulevaisuutta ajetellen olisi hyvä, jos saataisiin mahdollisimman tuore auto, eli joka täyttäisi esim. Euro 4 päästörajat.

Aika menee eteenpäin ja autokanta uudistuu.
Volvo V40 2.0T powered by Garret GTX4202R, Volvo V60 D5 Twin Engine, MY17

Poissa HP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 111
  • Autoalalla jo vuodesta 2000
Tulevaisuutta ajetellen olisi hyvä, jos saataisiin mahdollisimman tuore auto, eli joka täyttäisi esim. Euro 4 päästörajat.

Aika menee eteenpäin ja autokanta uudistuu.

Mitä veikkaat, kummalla keinolla on helpompi hankkia rahoittajia, usealla epäonnistuneella yrityksellä ylittää korkealla oleva rima, vai yhdellä onnistuneella kerralla ylittää matalammalla oleva rima?

Tietty jos joku voi sanoa varmaksi että se onnistuu, niin sittenhän ei ole ongelmaa, mutta kovin epäilevä mieliala on noista korkeammista päästötasoista. Toki noissa kai olisi se etu että ainakin lastuvalmistajat ovat joutuneet jotain testejä tekemään itsekkin ja heiltä olisi saatavilla tietoa mittaustuloksista?
Ajoneuvoasentaja ´03, AMK-Ins. ´09
Autot:
164 ´69, 242 L ´75, 760 Turbo ´85, 940 GLT ´90, BMW 325 Cabrio ´86

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Jos mietitään sitä testiautoa tuohon hankkeeseen, niin millainen se mielestänne voisi olla?

Oma mielipide on että se voisi olla 90-luvun alkupuolen 940 turbo, vuosimallin ollessa joko 1995 tai sitä vanhempi, riippuen siitä kuinka paljon ennen Euro 1 tasoa olleen tason vaatimukset poikkeavat Euro 1 tasosta.

- Softa voisi olla Suomessa sovellettu, mielessä on ainakin kaksi ehdokasta, Deran ollessa toinen niistä. Jos toi homma menisi läpi niin tässä olisi aika hyvä temppu myynnin edistämiseksi tulevaisuudessa?

- Välijäähdytin; joku kiinakenno tai muu vastaava alkuperäistä parempi. Ehkä ilmastoituun malliin soveltuva kenno voisi olla jatkoa ajatellen viisas valinta?

- Putkisto; alkuperäistä paremmin virtaava, tulisi olla sellainen, ettei aiheuta tarpeetonta pakopainetta? Katalysaattori; joko hyvä tai uusi orkkis tai todistetusti hyvä aftermarket-osa, ei mikään wannabe-racekat?

- Ahdin; Hyvä orkkis tai joku nykyaikaisempi versio samassa kokoluokassa, ei mikään HX40? 

Edellä kuvatun kaltaisia autoja vissiin löytyy jo liikenteestä? Kommentteja edellisestä?
Mitä järkeä tässä kokoonpanossa on kun ei sieltä voimaa tule paljoa enempää kuin että nostaisi paineet tappiin? HX40 kokoluokka, kiinakuuleri, 3" putkisto ja sitä rataa ja sitten niitä päästöjä arvuuttaan  ;)
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa Sute

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 331
  • www.vrcf.fi
Mitä veikkaat, kummalla keinolla on helpompi hankkia rahoittajia, usealla epäonnistuneella yrityksellä ylittää korkealla oleva rima, vai yhdellä onnistuneella kerralla ylittää matalammalla oleva rima?

Tietty jos joku voi sanoa varmaksi että se onnistuu, niin sittenhän ei ole ongelmaa, mutta kovin epäilevä mieliala on noista korkeammista päästötasoista. Toki noissa kai olisi se etu että ainakin lastuvalmistajat ovat joutuneet jotain testejä tekemään itsekkin ja heiltä olisi saatavilla tietoa mittaustuloksista?

Tietysti matalalla rajalla olevan riman alittaa helpommin ja siihen rahaa helpommin tietysti löytyy, se on selvä se. Tulevaisuuden suhteen laajempi mielenkiinto kohdistunee vääjäämättä uudempiin malleihin. Volvojen laittamisen suhteen siirrytäneen jollain aikataululla vääjäämättä 70, 80, ja 90 -luvuilta tälle vuosituhannelle. Jostain on luonnollisesti aloitettava ja hyvä että jostain aloitetaan.
Volvo V40 2.0T powered by Garret GTX4202R, Volvo V60 D5 Twin Engine, MY17

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12503
Oon ollu käsityksessä että se on sen "1000e laaki", jos ei mene ja vähän viilailee karttoja, uusi veto ja hups taas tonni  ;D Siksi ei paljoa houkuttele.
 
Tosiaan olisi kiva jos tätä asiaa saataisiin eteenpäin niin esim. usun mainitsema 500e ja "varma" läpipääsy niin ihan kohtuullinen. Toki halvempikin SAA olla....
Tuo mittaus ei taida olla ihan tunnin tai parin homma. Eikä laitteet ole ilmaisia. Ja jos annettaisiin läpipääsy takuu niin hinnat varmasti vielä nousisi kun autoa säädettäisiin viikko rullilla.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

 

Elekma  Autoracing