Saattaa kaatua uudempien autojen muutokset ja tehonlisäykset tyyppihyväksyntään, joka on eu:n meille lahjoittanut. Näistä lienee turhaa kuvitella saavansa kansallisia poikkeuksia.
Tuossa asiassa on ollut joustoja joissain asioissa, esimerkiksi alustasarjojen osalta.
Eli aiemmin tyyppihyväksytyn auton muutoskatsastuksen yhteydessä on tullut poistaa tyyppihyväksyntämerkinnät, ts. ne on merkitty erikoisehtoihin maininnalla aiempi tyyppihyväksyntänumero, variantti ja versio. Voi toki olla että tuota ei ihan joka kerta ole muistettu tehdä.
Tuo menettely on toukokuussa 2011 muuttunut hiukan uudistuneen ohjeen myötä.
http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/4F39CF5E-715A-4494-ADFD-DAEA79EB6496/0/TRAFI33691030403032010_autonalustankorkeuden_muuttaminen_jousimuutoksin.pdf Tosin tuo päästöasia lienee sen verran merkittävämpi asia päättäjien mielestä, ettei joustoja ihan helpolla ole odotettavissa.
Päättäjät alalla kai vääntää tällä hetkellä EU:ssa isommasta asiasta, kun raskaan kaluston valmistajat ajaa läpi tyyppihyväksynnän voimaantuloa myös raskaaseen kalustoon ja sitä kautta sitä, että yhdistelmien maksimipituus muuttuisi koko EU:n alueella 22 metriin. Vuosittainen lasku suomalaiselle teollisuudelle tuosta 3,25 metrin lyhennyksestä olisi noin 400 milj. euroa.
Tuolle asialle pyritään saamaan kansallinen poikkeus Suomeen jatkossakin.
Ja jos ei tuo onnistu, niin lisää veroa tavalliselle autoilijalle.
http://www.ake.fi/AKE/Ajankohtaista/Vuoden+2011+tiedotteet/Käytettynä+maahantuodut+autot+riski+ympäristötavoitteille.htmhttp://www.overdrive.fi/forum/viewtopic.php?t=214039Toki nuo asiat eivät ehkä liity toisiinsa mitenkään, mutta on toi vähän hassua että samalla kun yhden tahon päästöjä ollaan Suomessa lisäämässä merkittävästi kun taas toisen ryhmän päästöjä ollaan leikkaamassa verotuksella.
Tuosta raskaan kaluston mittamuutosehdotuksesta on pienessä, 20 500 kappaleen painoksella julkaistavassa Raskassarja-lehdessä noin aukeaman pituinen juttu. Google voisi kertoa enemmän.