Tarkoitus on erottaa nämä kaksi asiaa toisistaan, kilpailu radalla ja normaali tieliikenne.
Okei. Eli jos haluaa ajaa sporttisella autolla sekä liikenteessä että radalla, on hankittava:
- sporttiauto katukäyttöön
- auto jonka rakentaa radalle
- traileri jolla edellämainittu viedään radalle
- XC90 tai muu maasturi trailerin vetoon
Nyt ei ollenkaan kuulosta sellaiselta lainsäädännöltä joka sallii autojen virittelyn inhimillisin kustannuksin. Muistaakseni sellaista lähdettiin hakemaan. Ilman 0,4 bar minimejä ja muuta mielivaltaa saattaisi riittää yksi ainoa auto.
Virittelyharrastuksen kannalta järkevässä lainsäädännössä saisi kohtuukustannuksin kadulle leimaan vekottimen, jota on voinut aivan itse valituilla tavoilla muuttaa tehdastekoisesta, kunhan vehje on matkustajilleen ja muulle tieliikenteelle turvallinen ja päästöt ovat rajoissa (normaali vuositesti).
Mikään ei nytkään varsinaisesti estä ajamasta vehkeellä jota ei ole leimattu, on näitä "katsastusvarusteita" jotka vaihdetaan pois leimauksen jälkeen. Vähemmän natsi lainsäädäntö vähentäisi tarvetta tuohon kikkailuun, jolloin suurempi osa porukasta voisi nykyisen tosiasiallisen ajamisensa tehdä leimatulla kokoonpanolla. Tällöin olisi jokaiselle selvää, että jos ajetaan vehkeellä jota ei voi leimata niin siinä oikeasti on jotain vialla ja sillä ei kannata lähteä liikenteeseen. Tätä ideaalitilaa voi verrata nykyiseen, jossa vähäpäästöinen auto on yhtä paljon ajokiellossa kun vuotavan välijäähyn on uusinut Motonetin tarvikkeella alkuperäisen sijasta vs. että autosta puuttuu oikea etujarru.
"Jotkut eivät osaa" on huono argumentti säätää kaikkien elämää rajoittavia lakeja. Jotkut ajavat päissään joten kaikille alkolukko pakolliseksi?