Viranomaisilla/ niillä jotka hommaa valvoo, on toimittava faktojen pohjalta, ei villien huhujen perusteella. Liikenteessä autoja valvoo Poliisi.
Sittenhän tämä onkin helppo homma, pidetään nykyiset säännöt voimassa kun ei kenelläkään ole faktaa.
Kuinka poliisi valvoo viritysastetta kun resurssit ei riitä rattijuoppojen ja ylinopeuksien kitkemiseen? Aivan väärä taho tähän asiaan, eli helpoin tapa on silloin taas kieltää koko homma.
Yksittäinen katsastaja on niin pieni pelinappula tässä pelissä ettei hän voi asioille mitään. Hyvin suoritetussa katsastajan työssä hän on ottanut kaikki asetetetut vatimukset huomioon ja hyväksyy tai hylkää näiden pohjalta. Ennen sitä on ajoneuvon omistajan/ rakentajan on täytynyt käydä lupaprosessit (tarvittaessa) ja todistaa vaaditut asiat. Jos toimitaan tietämättömyydessä tai ummistetaan silmät tosiasioille, tehdään virhe.
Nykyään pykälien ympärillä käydään seuraavat todella yksinkertaistetut prosessit.
EU, jossa tehdään pää linjanveto <-> Trafi, jossa sovelletaan kansallisesti direktiivejä ja vaatimuksia. Lisäksi eri maiden liikennevirastot käyvät keskustelua EU:n kanssa että päätöksissä huomioitaisiin joka maan tarpeet.
Eduskunta <-> Trafi, jossa tehdään lakiehdotuksia ja pannaan täytäntöön eduskunnan säätämät lait.
Trafi -> Katsastusyritykset, Trafi tiedottaa yrityksille tulkinnan laista tai koko hemmetin satsin. Näennäisesti Trafi on katsastajien puolella mutta käytännössä vastauksen saaminen saattaa olla vaikeaa tai lopputuloksena ympäripyöreyksiä. Katsastajan tehtävä on siis valvoa, noudatetaanko annettuja määräyksiä.
Koko revohkan ympärillä pyörii arviolta 2000-3000 henkilöä (suomen kohdalla), ellei enemmän ja systeemissä on mukana 27 eri valtiota, joiden pykäliä yritetään tasapäistää. Suoraan sanottuna en ihmettele yhtään että ketään ei kiinnosta virittelijöiden asia kun valmiiksi urheilullisia pirssejä on maailma pullollaan.
Nyt kun keskustelu meinaa mennä vähän vääntämisen suuntaan, niin ohessa pari linkkiä todisteeksi siitä, että Suomessa on mahdollista tehdä paljonkin autoilun saralla kunhan asenne vain on oikea.
Ok, kyseessä on kääpiöauto, eikä oikea henkilöauto, mutta kuitenkin, vakuuttavia tuloksia saatu aikaiseksi.
Esittely Moottori-lehdessä
Jos vertaa edellisiä saavutuksia GTI:ssäkin esiteltyyn KMR Ouraan, voi nähdä kuinka paljon parempaan lopputulokseen voi yhteistyöllä päästä.
Edelliset linkit nyt ei ihan hirveästi aiheeseen liity, mutta osoittavat kuitenkin sen että yhteistyöllä voi saavuttaa todellisia tuloksia, toisin kuin ainaisella vääntämisellä ja toisten mollaamisella.
Tätä asennetta puuttuukin mielestäni paljon. Välillä tuntuu ettei ihmisillä kunnianhimoa toteuttaa projektejaan siten että ne vastaisivat nyky vaatimuksia vaan ylpeyden aihe on se kuinka sääntöjen kiertäminen on toteutettu. Lisäksi ei lähdetä pohtimaan että miksi joku pykälä on olemassa vaan se voidaan tulkita suoraan turhaksi koska vaikeuttaa omaa projektia niin paljon tai aiheuttaa sille lisäkuluja. Henkilöauto on paljon muutakin kuin palkinpala jossa on moottori ja neljä pyörää.