Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Vähäpäästöisen moottorin muuttaminen ja virittäminen katsastuskelpoisesti

  • 214 Vastauksia
  • 102963 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2395
  • www.vrcf.fi
Joo oli hyvä idea, mutta heti siellä joku keksi miten tuota ideaa voisi käyttää hyväkseen. Hommaa 4 harrastelija-autoa ja ajelee niillä vuorotellen.

Harrastekilvet voisi olla yksi ratkaisu, (ei siis ne nykyiset tarrakilvet) vaan voisi ilmoittaa samalle kilvelle useamman ajoneuvon, ja vaikka sama käytäntö kuin muuttoautoissa, eli omistajan tai lähisukulaisen tulisi olla kyydissä. Tietty määrä käyttöpäiviä ja tekstarilla voisi ilmoittaa vakuutuksen ennen ajoa.

Toki onhan tämä nykyinen liikennekäytöstä poistojärjestelmä parannus entiseen, mutta vähän kankea. Museoautojen vakuutusmaksujuttu perustuu liikaa luottamukseen ja aiheuttaa vähän kitkaa museoautotarkastuksissa, kun on aistittavissa pientä pelkoa siitä että järjestelmää käytetään hyväksi, ja vakuutusetu saatetaan menettää.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa tomimikael

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 982
  • En gång IFK, alltid IFK
Ehkäpä olisi helpompaa harrastaa moottoriveneilyä?

Rakentaminen vapaata
Ei veroja
Ei pakollisia katsastuksia
Ei nopusrajoituksia
Ei ajokorttia

Ja saa ajaa hutikassa!   :D

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8995
  • Kartanoita kartano täynnä
Ja saa ajaa hutikassa!   :D

Vain promilleen asti eikä sekään ole kovin viisasta muualla kuin aavalla ulapalla jos sielläkään.

Sen sijaan ehdalla aidolla hevosella saa vapaasti lönkyttää menemään niin päissään kuin vaan satulassa pysyy (opin viikko sitten). Kunhan siihen ei kytke peräkärryä, koska silloin siitä tulee ajoneuvo  :)

Poissa usu

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 633


Sen sijaan ehdalla aidolla hevosella saa vapaasti lönkyttää menemään niin päissään kuin vaan satulassa pysyy (opin viikko sitten). Kunhan siihen ei kytke peräkärryä, koska silloin siitä tulee ajoneuvo  :)
Nimenomaan satulassa pysyy. Tai poliisi katsoo toiminnan muuten liian vaaralliseksi, silloin loppuu hevostelu. :D

Poissa J-VP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 161
Ilmeisesti et itse harrasta autojen rakentamista, koska näin mukavan mielipiteen olet muodostanut. Onko se sinulta pois jos joku rikkoo lakia. Vaikka minimi olisi 0.4bar, niin 99% nostaa paineita kun leimakonttori on jäänyt taustapeiliin. Poliis valvoo sitten näitä rikkomuksia, kunhan ylinopeuksilta kerkiävät. Lukeehan se ahtopaine otteessa.
Rangaistukseksi voitaisiin takavarikoida auto valtiolle ympäristöä tuhoavana ja henkeä vaarantavana laitteena.

Edit: Toki mielipiteitä saa olla, mutta ehkä tällaisella autofoorumilla tietyistä ei pidetä.
Mielestäni omavalmistemoottoriin pitää rinnastaa samoja ehtoja kuin muihinkin. Ja kaikki ylipaine on ylipainetta, joten 0.4bar rajassa ei ole mitään logiikkaa.

Ei sitten taas kiinnosta pätkääkään että pidetäänkö niistä mielipiteistä vai ei, vaan haluan puhua eri näkökulmista. Jos joku siitä ärsyyntyy on se hänen pikkumaisuuttaan tai lapsellisuuttaan. Kuten monesti jotkut ovat mainostaneet, niin minäkin olen tullut tänne keskustelemaan en hakemaan myötätuntoa tai hyväksyntää.

Olin sorvaamassa sellaista lakia jota suurimaan osan harrastajista olisi helppo noudattaa ja oivaltaa sen henki. Jos jonkun ilmoittamaton ja laiton sätöstely (joskus jopa onnistunut viritys) olisi minulta pois, olisin vasikoinut ne moneen kertaan viranomaiselle, joten pysytään nyt pöksyissä sen suhteen.

Onko koskaan tullut mieleen miksi laki ja harrasteautoilu ei aina kohtaa? Juuri tuosta asenteesta, jos joku ei miellytä niin tehdään se silti ja kehutaan vielä sillä. Ei ketään kiinnosta lähteä muuttelemaan pykäliä kun herrain tahto ei ole noudattaa niitä. Silläpä täällä päässä heruu osa ymmärryksestä myös viranomaisten puolle. Typerää uhoamista, eihän kännissä ajamista tai näpistelyä kukaan kehu, eli ihan selkeä asenne kysymyksessä.

Kuten sanoin, alle 0,4 bar ahtaminen omavalmistemoottorissa on niin lapsellinen hämäysyritys että oivaltavat sen trafissakin, siksi se joutaisi olla rajana että laitteet olisi edes sinne päin, koska villi huhu kertoo että paineet muuttuvat heti konttorilta lähdettyä.

Toinen vaihtoehto olisi se vapaa virittäminen ja korin sekä rungon todistettava vahvistaminen suhteessa moottorin tehoihin. Sekään ei käy kun joutuu todistamaan jotakin ja vierastyönä ne laskelmat maksaa. Ai niin raha loppui ja eikä huvita miettiä mokomia pikkuasioita kuin turvallisuus. Olisiko tässäkin taas pattitilanne?
S70 2,4 20V man 2000
Ex 960 II 2,5 man 1995

Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2432
  • SVK #1927, mitäs sitten?
Kuten sanoin, alle 0,4 bar ahtaminen omavalmistemoottorissa on niin lapsellinen hämäysyritys että oivaltavat sen trafissakin, siksi se joutaisi olla rajana että laitteet olisi edes sinne päin, koska villi huhu kertoo että paineet muuttuvat heti konttorilta lähdettyä.
Se ei aina ole hämäysyritys, itse en ainakaan tarvitse tuossa vasemmallakin olevaan moottoriin remmillä kuin sen 0.4bar, jos sitäkään, lopputulos jokatapauksessa riittävä kun lähtötehot on riittävän ylhäällä, miksi haluaisin enemmän painetta, jolloin joutuisi voimansiirtoon sijoittamaan tuhansia euroja ylimääräistä?
Oletko ajatellut sitä että joku oikesti voi olla tyytyväinen vähempään kuin kaikkeen mahdolliseen?

Varmaan tuollainen väittäisi että jos volvon lapussa on tehoraja 110kw ja penkissä saatiin 106kw, niin se oli hämäystä? Ei ollut, deekusta ei irtoo enempää baarilla painetta pikkuhyrrällä. Ja jostain teknisestä syystä painetta ei saatu enempää, eikä olla saatu sen jälkeenkään, muuten kuin hukkiksen jumittamalla kiinni jolloin vehkeet räjähtää asap, eli taas se rahansäästö :DDD
242 V8 1983 - S80 D5 - 142 GL - 145 2.5tdi (s)Express - 740 aut.

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

Poissa J-VP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 161
Se ei aina ole hämäysyritys, itse en ainakaan tarvitse tuossa vasemmallakin olevaan moottoriin remmillä kuin sen 0.4bar, jos sitäkään, lopputulos jokatapauksessa riittävä kun lähtötehot on riittävän ylhäällä, miksi haluaisin enemmän painetta, jolloin joutuisi voimansiirtoon sijoittamaan tuhansia euroja ylimääräistä?
Oletko ajatellut sitä että joku oikesti voi olla tyytyväinen vähempään kuin kaikkeen mahdolliseen?

Varmaan tuollainen väittäisi että jos volvon lapussa on tehoraja 110kw ja penkissä saatiin 106kw, niin se oli hämäystä? Ei ollut, deekusta ei irtoo enempää baarilla painetta pikkuhyrrällä. Ja jostain teknisestä syystä painetta ei saatu enempää, eikä olla saatu sen jälkeenkään, muuten kuin hukkiksen jumittamalla kiinni jolloin vehkeet räjähtää asap, eli taas se rahansäästö :DDD

Juu, tottakai vanhemmissa jäisi ne paineet voimaan joilla se ajoneuvo on hyväksytty kerran. Mun pointtina olivat nämä vähäpäästöiset joita lähdetään ahtamaan jälkeen päin.

Vahvistussääntö toki koskisi kaikkia ajoneuvoja eli vanhempiakin joita alettaisiin virittelemään uuden säännön aikana ja ajoneuvokohtainen tehoraja ylitetään. -> tämä sääntö siis mahdollistaisi vanhan auton ahtamisen ja virittämisen kunhan huomioisi muun osan autosta. Päästöjen kanssa niistä ei tulisi kovinkaan suurta ongelmaa koska määrällisesti olevat "katoava luonnonvara".

Vähäpäästöiset joutuisivat päästösyyniin ja se asettaisi kovempia haasteita uudemmalle kalustolle mutta sitä taas kutsuttaisiin kehitykseksi. Näissä siis olisi se minimi ahtopaine omavalmiste moottoreissa. Tehtaan jäljiltä olevat ahdetut pannut menisivät niillä paineilla joilla se on aikanaan hihnalta tullut. Roplimalla tienaisi tiketin päästötestiin ja mallikohtaisen tehorajan ylittämisestä joutuisi todistamaan loppuauton kestävyyden.

Periaatteessa säännöt sallisivat huomattavasti vapaamman virittämisen eivätkä tappaisi viritysharrastusta.


S70 2,4 20V man 2000
Ex 960 II 2,5 man 1995

Poissa usu

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 633
Viranomaisilla/ niillä jotka hommaa valvoo, on toimittava faktojen pohjalta, ei villien huhujen perusteella. Liikenteessä autoja valvoo Poliisi.
Vähäpäästöinen esimerkki: Volvo S90/ 960 riittää vakio kamat juuri tuohon ~0.3bar ahdoille, jos en väärin muista. Siitä ei siis voi nostaa paineita leiman jälkeen, ilman isoja muutoksia. 0.4bar rajalla tämä jäisi tekemättä. Mulle olisi tuo riittänyt mainiosti, pieni lisäteho olisi ollut riittävä käyttöautoon.
Ja ne jotka lakia aikoo rikkoa, ei tyydy tuohon 0.4bar ahtoonkaan, joten oikea raja olisi vähintään 1bar jolloin esim. ämmä-bemarin koneesta tulee jo hönkää +500. Näin jäisi tämä tekemättä ja kateelliset omaan napaan tuijottajat voisivat nauraa ja ajaa tyytyväisenä sillä Mondeollaan.

Saataisiinkohan tähän keskusteluun joku katsastajia edustava mukaan, ihan virallisesti, eikä nimimerkin takaa?
HP onkin jo mukana mutta joku ylitarkastaja tai vastaava, joka näitä pilkkuja jaksaa viilata kun ei muuta elämää ole.

Poissa HP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 111
  • Autoalalla jo vuodesta 2000
Nyt kun keskustelu meinaa mennä vähän vääntämisen suuntaan, niin ohessa pari linkkiä todisteeksi siitä, että Suomessa on mahdollista tehdä paljonkin autoilun saralla kunhan asenne vain on oikea.

Ok, kyseessä on kääpiöauto, eikä oikea henkilöauto, mutta kuitenkin, vakuuttavia tuloksia saatu aikaiseksi.

Auton tarina lyhyesti

http://www.nordiancommerce.com/Norster%20tarina.html

Valmistajan kotisivut

http://www.nordiancommerce.com/index.html

Esittely Moottori-lehdessä

http://www.nordiancommerce.com/images/Moottori.jpg

Pohdiskelua jatkon suhteen Overdrive-foorumilla

http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic.php?t=213488

Jos vertaa edellisiä saavutuksia GTI:ssäkin esiteltyyn KMR Ouraan, voi nähdä kuinka paljon parempaan lopputulokseen voi yhteistyöllä päästä.

http://www.kmrvehicles.com/

Edelliset linkit nyt ei ihan hirveästi aiheeseen liity, mutta osoittavat kuitenkin sen että yhteistyöllä voi saavuttaa todellisia tuloksia, toisin kuin ainaisella vääntämisellä ja toisten mollaamisella.
Ajoneuvoasentaja ´03, AMK-Ins. ´09
Autot:
164 ´69, 242 L ´75, 760 Turbo ´85, 940 GLT ´90, BMW 325 Cabrio ´86

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12503
Nyt kun keskustelu meinaa mennä vähän vääntämisen suuntaan, niin ohessa pari linkkiä todisteeksi siitä, että Suomessa on mahdollista tehdä paljonkin autoilun saralla kunhan asenne vain on oikea.

Ok, kyseessä on kääpiöauto, eikä oikea henkilöauto, mutta kuitenkin, vakuuttavia tuloksia saatu aikaiseksi.
Lisäksi Stadia saanut kilpiin opiskelija projekteina rakennettuja autoja.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa J-VP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 161
Viranomaisilla/ niillä jotka hommaa valvoo, on toimittava faktojen pohjalta, ei villien huhujen perusteella. Liikenteessä autoja valvoo Poliisi.

Sittenhän tämä onkin helppo homma, pidetään nykyiset säännöt voimassa kun ei kenelläkään ole faktaa.

Kuinka poliisi valvoo viritysastetta kun resurssit ei riitä rattijuoppojen ja ylinopeuksien kitkemiseen? Aivan väärä taho tähän asiaan, eli helpoin tapa on silloin taas kieltää koko homma.

Yksittäinen katsastaja on niin pieni pelinappula tässä pelissä ettei hän voi asioille mitään. Hyvin suoritetussa katsastajan työssä hän on ottanut kaikki asetetetut vatimukset huomioon ja hyväksyy tai hylkää näiden pohjalta. Ennen sitä on ajoneuvon omistajan/ rakentajan on täytynyt käydä lupaprosessit (tarvittaessa) ja todistaa vaaditut asiat. Jos toimitaan tietämättömyydessä tai ummistetaan silmät tosiasioille, tehdään virhe.

Nykyään pykälien ympärillä käydään seuraavat todella yksinkertaistetut prosessit.

EU, jossa tehdään pää linjanveto <-> Trafi, jossa sovelletaan kansallisesti direktiivejä ja vaatimuksia. Lisäksi eri maiden liikennevirastot käyvät keskustelua EU:n kanssa että päätöksissä huomioitaisiin joka maan tarpeet.

Eduskunta <-> Trafi, jossa tehdään lakiehdotuksia ja pannaan täytäntöön eduskunnan säätämät lait.

Trafi -> Katsastusyritykset, Trafi tiedottaa yrityksille tulkinnan laista tai koko hemmetin satsin. Näennäisesti Trafi on katsastajien puolella mutta käytännössä vastauksen saaminen saattaa olla vaikeaa tai lopputuloksena ympäripyöreyksiä. Katsastajan tehtävä on siis valvoa, noudatetaanko annettuja määräyksiä.

Koko revohkan ympärillä pyörii arviolta 2000-3000 henkilöä (suomen kohdalla), ellei enemmän ja systeemissä on mukana 27 eri valtiota, joiden pykäliä yritetään tasapäistää. Suoraan sanottuna en ihmettele yhtään että ketään ei kiinnosta virittelijöiden asia kun valmiiksi urheilullisia pirssejä on maailma pullollaan.


Nyt kun keskustelu meinaa mennä vähän vääntämisen suuntaan, niin ohessa pari linkkiä todisteeksi siitä, että Suomessa on mahdollista tehdä paljonkin autoilun saralla kunhan asenne vain on oikea.

Ok, kyseessä on kääpiöauto, eikä oikea henkilöauto, mutta kuitenkin, vakuuttavia tuloksia saatu aikaiseksi.

Esittely Moottori-lehdessä

Jos vertaa edellisiä saavutuksia GTI:ssäkin esiteltyyn KMR Ouraan, voi nähdä kuinka paljon parempaan lopputulokseen voi yhteistyöllä päästä.

Edelliset linkit nyt ei ihan hirveästi aiheeseen liity, mutta osoittavat kuitenkin sen että yhteistyöllä voi saavuttaa todellisia tuloksia, toisin kuin ainaisella vääntämisellä ja toisten mollaamisella.

Tätä asennetta puuttuukin mielestäni paljon. Välillä tuntuu ettei ihmisillä kunnianhimoa toteuttaa projektejaan siten että ne vastaisivat nyky vaatimuksia vaan ylpeyden aihe on se kuinka sääntöjen kiertäminen on toteutettu. Lisäksi ei lähdetä pohtimaan että miksi joku pykälä on olemassa vaan se voidaan tulkita suoraan turhaksi koska vaikeuttaa omaa projektia niin paljon tai aiheuttaa sille lisäkuluja. Henkilöauto on paljon muutakin kuin palkinpala jossa on moottori ja neljä pyörää.
S70 2,4 20V man 2000
Ex 960 II 2,5 man 1995

Poissa usu

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 633
Nauruahan tässä aiheuttaakin Trafin soveltamiset.
Museossa "mikan" olikin päässyt aiheeseen hyvin käsiksi ja vastaukset Trafista oli juuri niin ympäripyöreitä ettei niistä ota kukaan selkoa.
"moottorin osia ei saa vaihtaa vähäpäästöisessä autossa"
" Kuka laskee välijäähdyttimen moottorin osaksi?"
" Yleisen käytännön mukaan blaa blaa blaa"

Jos uusi välijäähdytin maksaa 600e tai sitä ei ole enää saatavilla, ei tilalle voi laittaa tarvikemallia. Mahtavaa, siinä on taas ajateltu homma ihan loppuun asti. Eihän coolerin vaihto nosta tehoja periaatteessa. Toki uusi kiinari on tehokkaampi kuin orkkis, mutta jos muuta ei ole niin laitetaan auto paaliin.


No kuka näistä jaksaa taistella, jatketaan vanhalla linjalla, koska muutoksessa kestää yksi sukupolvi.
Kyllä, ei kiinnosta alkaa asiaa ajamaan eteenpäin, muutakin elämää on joka vie tarpeeksi aikaa.

Poissa J-VP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 161
Nauruahan tässä aiheuttaakin Trafin soveltamiset.
Museossa "mikan" olikin päässyt aiheeseen hyvin käsiksi ja vastaukset Trafista oli juuri niin ympäripyöreitä ettei niistä ota kukaan selkoa.
"moottorin osia ei saa vaihtaa vähäpäästöisessä autossa"
" Kuka laskee välijäähdyttimen moottorin osaksi?"
" Yleisen käytännön mukaan blaa blaa blaa"

Jos uusi välijäähdytin maksaa 600e tai sitä ei ole enää saatavilla, ei tilalle voi laittaa tarvikemallia. Mahtavaa, siinä on taas ajateltu homma ihan loppuun asti. Eihän coolerin vaihto nosta tehoja periaatteessa. Toki uusi kiinari on tehokkaampi kuin orkkis, mutta jos muuta ei ole niin laitetaan auto paaliin.


No kuka näistä jaksaa taistella, jatketaan vanhalla linjalla, koska muutoksessa kestää yksi sukupolvi.
Kyllä, ei kiinnosta alkaa asiaa ajamaan eteenpäin, muutakin elämää on joka vie tarpeeksi aikaa.

Esimerkkinä tuo välijäähy juttu onkin hyvä. Vähäpäästöisen auton päästöjen muuttuminen kiinnostaisi itseänikin, eli kuinka paljon se lopulta vaikuttaa niihin. Äkkiä mietittynä tuon vapauttaisin mieluusti koska sillä olisi vaikutusta ihan kilpailun kannaltakin. Lisäksi kiinnostaisi tietää että kuinka paljon esim. 50% isompi cooleri vaikuttaa päästöihin.

Tuossahan olisi jollekin tekulaiselle päättötyön aihe... Eivätkä kustannuksetkaan kohoaisi korkeiksi jos autolabran saisi käyttöönsä talon puolesta ja vetelisi kiivaaseen tahtiin muutaman testisession sillointällöin.

E: Pukkasin kyssärin menemään luotettavalle tiedonlähteelle joka on puuhaillut 10 vuotta myös noiden savujen kanssa. Katsotaan mitä vastaa ja laitan tänne kun jotakin kuuluu. Ikävä kyllä joudun referoimaan hänen tekstiään ja pyysin worstcasen sen takia että perusolettamuksena on ettei osassa moottoreissa tapahdu "mitään" coolerin vaihdon seurauksena.
« Viimeksi muokattu: 13.06.2011, 20:26:07 kirjoittanut J-VP »
S70 2,4 20V man 2000
Ex 960 II 2,5 man 1995

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8943
  • Teiden tukko
Nauruahan tässä aiheuttaakin Trafin soveltamiset.
Museossa "mikan" olikin päässyt aiheeseen hyvin käsiksi ja vastaukset Trafista oli juuri niin ympäripyöreitä ettei niistä ota kukaan selkoa.
"moottorin osia ei saa vaihtaa vähäpäästöisessä autossa"
" Kuka laskee välijäähdyttimen moottorin osaksi?"
" Yleisen käytännön mukaan blaa blaa blaa"

Jos uusi välijäähdytin maksaa 600e tai sitä ei ole enää saatavilla, ei tilalle voi laittaa tarvikemallia. Mahtavaa, siinä on taas ajateltu homma ihan loppuun asti. Eihän coolerin vaihto nosta tehoja periaatteessa. Toki uusi kiinari on tehokkaampi kuin orkkis, mutta jos muuta ei ole niin laitetaan auto paaliin.


No kuka näistä jaksaa taistella, jatketaan vanhalla linjalla, koska muutoksessa kestää yksi sukupolvi.
Kyllä, ei kiinnosta alkaa asiaa ajamaan eteenpäin, muutakin elämää on joka vie tarpeeksi aikaa.

Tähän esimerkkiin olisi hyvä saada vastaus että mitä tosiaan tehdään jos alkuperäinen välijäähdytin särkyy eikä vastaavaa ole saatavilla. Ohitetaanko se siinä tapauksessa? Jos tuo kelpaisi ratkaisuksi niin sehän se vasta vaikuttaisikin päästöihin ja moottorin elinikään.  :idiot2:
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa HP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 111
  • Autoalalla jo vuodesta 2000
http://www.a-katsastus.com/uutiset/lehdisto/sivut/Toimiva-johto-ostaa-Test-World-Oyn.aspx

Oliskohan Test Worldilla mielenkiintoa tuon päästötestauksen mahdollistamiseen harrastajille edullisempaan hintaan?

http://www.testworld.fi/index.php?option=com_content&view=article&id=56&Itemid=83&lang=fi

Heillä kuitenkin resursseja hommaan olisi jossain määrin ja tulevaisuudessa todennäköisemmin vielä laajemmassa mittakaavassa.

Toinenkin yritys alalta löytyy, mutten tiedä tekevätkö he päästömittauksia tai niihin liittyviä toimenpiteitä.

http://www.pentanova.fi/
Ajoneuvoasentaja ´03, AMK-Ins. ´09
Autot:
164 ´69, 242 L ´75, 760 Turbo ´85, 940 GLT ´90, BMW 325 Cabrio ´86

 

Ateho  Elekma