Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Vähäpäästöisen moottorin muuttaminen ja virittäminen katsastuskelpoisesti

  • 214 Vastauksia
  • 103023 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa usu

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 633
Ruotsin säännöt on periaatteessa tiukemmat kuin meillä.
Toisaalta omavalmiste on mahdollista, kunhan kaikki asiat on tehty ja selostettu asiallisesti.

Poissa HP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 111
  • Autoalalla jo vuodesta 2000
Toisaalta omavalmiste on mahdollista, kunhan kaikki asiat on tehty ja selostettu asiallisesti.

Koska ajoneuvosta tulee omavalmiste, ts. kuinka paljon osia tarvitsee olla vaihdettu että tuon statuksen saa? Esimerkkejä tällaisista ajoneuvoista?

Onko tällä foorumilla projekteja jotka voisivat pienin muutoksin kuulua em. kategoriaan?
Ajoneuvoasentaja ´03, AMK-Ins. ´09
Autot:
164 ´69, 242 L ´75, 760 Turbo ´85, 940 GLT ´90, BMW 325 Cabrio ´86

Poissa pukema

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 411
  • SVK #1148
    • www.pukema.com
"ombyggt fordon" pitää vaihtaa vähintään tiettyjä osakokonaisuuksia, käsittääkseni esim.
1. taka- ja etuakselit ja pyöräntuennat tai
2. moottori, vaihdelaatikko, perävälitys ja koko jarrusysteemi

Tehopaino suhde saa alla max 15kW/100kg

Moottori pitää tulla autosta joka täyttää tietyt päästönormit ja sitä ei saa muuttaa yhtään. Esim jälkikäteen ahtaminen laitonta, coolerin vaihto laitonta jne

-75 ja vanhemmissa ei tarvi olla päästönormit täyttävää moottoria.
760 Turbo 1988, 960 Pullman Limousine 1996, 960 Executive Level I 1996, S90 Pullman Limousine 1998, S90 T6 1998
S80 V8 2007, S80 V8 Executive 2008
Chrysler Viper GTS 2000
Cadillac Fleetwood Limo 1978

Poissa mikkeki

  • 315 km/h @ mile
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 257
  • www.vrcf.fi
Tähän vähäpäästöisyys asiaan vielä...

Jos nyt tekisin vaikka tuosta vm. 2002 T4 vakio 200hp:n volvostani 300hp:n ja käyttäisin polttoaineena vain ja ainoastaan RE85:ttä niin päästöt olisivat huomattavasti pienemmät mitä vakiona tehtaalta tullessaan.
Tästä vähäpäästöisyydestä huolimatta tuo on täysi mahdottomuus ymmärtääkseni saada siitä täysin katulaillista, tuo teho kun siis nousee yli tuon 20% säännön. Vaikka siis käyttäisin VTT:llä tai vastaavassa. Tämä lienee tämän hetken tilanne.

Jotenkin vaan usein tuntuu, että näillä vihreyskorteilla saadaan aikaan mitä kummallisempia verukkeita jne. aikaiseksi. Myös siis näissä viriasioissa.
raw d

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2395
  • www.vrcf.fi
"ombyggt fordon" pitää vaihtaa vähintään tiettyjä osakokonaisuuksia, käsittääkseni esim.
1. taka- ja etuakselit ja pyöräntuennat tai
2. moottori, vaihdelaatikko, perävälitys ja koko jarrusysteemi

Tehopaino suhde saa alla max 15kW/100kg

Moottori pitää tulla autosta joka täyttää tietyt päästönormit ja sitä ei saa muuttaa yhtään. Esim jälkikäteen ahtaminen laitonta, coolerin vaihto laitonta jne

-75 ja vanhemmissa ei tarvi olla päästönormit täyttävää moottoria.

Sitten on amatörbyggt  fordon, jotka ovat sitten ihan oikeita omavalmisteita.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa HP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 111
  • Autoalalla jo vuodesta 2000
Jotain parannusta luvassa, tosin ei varsinaisesti liity aiheeseen, mutta muutosta positiivisempaan suuntaan kuitenkin harrastajan näkökulmasta ( Lue: katsastusvalot tuontiautoissa taitaa olla historiaa tuon mennessä läpi)

Mitään varmaa loppuratkaisua ei kuitenkaan vielä taida olla.

http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic.php?p=2081279

http://www.hare.vn.fi/upload/Asiakirjat/17402/38319.PDF

Hyvä esimerkki siitä että asioihin perehtymällä ja neuvottelemalla on mahdollista saada muutoksia aikaiseksi, toisin kuin pelkällä purnaamisella.  ;)

Ajoneuvoasentaja ´03, AMK-Ins. ´09
Autot:
164 ´69, 242 L ´75, 760 Turbo ´85, 940 GLT ´90, BMW 325 Cabrio ´86

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Toinenkin yritys alalta löytyy, mutten tiedä tekevätkö he päästömittauksia tai niihin liittyviä toimenpiteitä.

http://www.pentanova.fi/

Mitä tiedän tuosta firmasta, niin taatusti ei ole ratkaisuksi tässä asiassa. Ja kuten jo todettiinkin, ei heillä ole akkreditointeja autojen testausta varten.

Tällä hetkellä en ole edes ihan varma, toimiiko ko. yritys muuten kuin postilaatikkona, voi toki olla että edelleen kiertelee ympäriinsä moottoripyöriä testaillen. Varsinaiset toimitilat paloivat hieman epäselvissä *) olosuhteissa vuosi-kaksi takaperin. Tiedän jossain määrin yrityksen omistajan ja muutenkin yrityksen toimintaa, sukulainen oli jokusia vuosia sitten harjoittelussa ko. firmassa.

*) en vihjaa tällä yhtään mitään mihinkään suuntaan, kunhan vaan totean että paloon liittyi epäselvyyksiä jotka voivat jo nykyään olla selvitettyjäkin, en tunne viimeisimpiä seikkoja asiasta.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa usu

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 633
Jotain parannusta luvassa, tosin ei varsinaisesti liity aiheeseen, mutta muutosta positiivisempaan suuntaan kuitenkin harrastajan näkökulmasta ( Lue: katsastusvalot tuontiautoissa taitaa olla historiaa tuon mennessä läpi)

Mitään varmaa loppuratkaisua ei kuitenkaan vielä taida olla.

http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic.php?p=2081279

http://www.hare.vn.fi/upload/Asiakirjat/17402/38319.PDF

Hyvä esimerkki siitä että asioihin perehtymällä ja neuvottelemalla on mahdollista saada muutoksia aikaiseksi, toisin kuin pelkällä purnaamisella.  ;)
Hyvä asia, mutta tämähän olisi pitänyt olla selvää jo kymmeniä vuosia sitten.  :idiot2:
Kuten sanoin, hyvä juttu, mutta kuvaa Suomen hallintoa autoihin/ mp liittyvissä asioissa.

En siltikään uskalla edes toivoa helpotusta tämän topikin aiheeseen. Siihen malliin maailma nyt vouhkaa CO2 päästöistä.

Poissa J-VP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 161
Kävipä hassusti... VTT:llä ei ole testattu yhtään ainutta coolerin vaihtoa toiseen. Eli coolereiden vaihdon vaikutuksista ei ole Suomessa kovinkaan paljon tietoa  ;D

Turbojen ja lastujen vaikutuksia ovat taas mittailleet enemmänkin.
S70 2,4 20V man 2000
Ex 960 II 2,5 man 1995

Poissa porko

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 237
  • Blääh !
Kävipä hassusti... VTT:llä ei ole testattu yhtään ainutta coolerin vaihtoa toiseen. Eli coolereiden vaihdon vaikutuksista ei ole Suomessa kovinkaan paljon tietoa  ;D

Turbojen ja lastujen vaikutuksia ovat taas mittailleet enemmänkin.

Oiva tilaisuus ennakkotapaukselle. Jos parin auton kohdalla todetaan, ettei coolerin vaihdolla ole hevon merkitystä päästöihin, voisi niihin tapauksiin vedota myös muutoslupa hakemusta täytettäessä.
"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new."
-Albert Einstein-

Poissa J-VP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 161
Oiva tilaisuus ennakkotapaukselle. Jos parin auton kohdalla todetaan, ettei coolerin vaihdolla ole hevon merkitystä päästöihin, voisi niihin tapauksiin vedota myös muutoslupa hakemusta täytettäessä.

Kyllä ja nimenomaan tilaisuus vaikuttaa. Jos joku olisi puuhakkaana niin voisi hyvinkin olla mahdollista että hänen toimintansa ansiosta voisi saada vapautettua tarvikecoolerit laillisiksi ja sitä kautta myös saada tiputettua varaosien hintoja. ...toki mittaustuloksista riippuen...

VTT:llä on paljon matskua mittauksista mutta niitä ei voi antaa julkiseen käyttöön koska ovat asiakkaan omaisuutta. Onkohan sitten Trafin (ake:n) toimeksiannot saatavilla Trafin kautta nähtäväksi koska ovat julkisilla varoilla tehtyjä? VTT ei niitä voi julkistaa koska on tavallaan liikeyritys. VEIKKAAN että juuri näitä lastuja ja turboja on mittautettu myöskin heidän toimeksiannosta.

Tässä olisi poliittisesti parantamisen paikka, kehittää avoimuutta pelisääntöjä luodessa, eli mittaustuloksilla olisi joku julkinen paikka josta ne voisi kuka tahansa Suomen kansalainen saada luettavaksi.
S70 2,4 20V man 2000
Ex 960 II 2,5 man 1995

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12503
VTT:llä on paljon matskua mittauksista mutta niitä ei voi antaa julkiseen käyttöön koska ovat asiakkaan omaisuutta. Onkohan sitten Trafin (ake:n) toimeksiannot saatavilla Trafin kautta nähtäväksi koska ovat julkisilla varoilla tehtyjä? VTT ei niitä voi julkistaa koska on tavallaan liikeyritys. VEIKKAAN että juuri näitä lastuja ja turboja on mittautettu myöskin heidän toimeksiannosta.
Miksi traffi mittauttaisi lastutuksia? Eiköhän ne ole kaikki yksityisten toimeksiannosta mitattu.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa J-VP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 161
Miksi traffi mittauttaisi lastutuksia? Eiköhän ne ole kaikki yksityisten toimeksiannosta mitattu.

Teetättävät aika ajoin toimeksiantoja VTT:llä, en tiedä sisältöä. Tuli mieleeni että voisi olla liikenteen turvallisuutta sivuavia juttuja, siitä veikkaus. ...voi tosin olla tyhjä nyhjäsykin.
S70 2,4 20V man 2000
Ex 960 II 2,5 man 1995

Poissa Kale3

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 55
  • Autot tehty ajettaviks, ei säälittäviks.
Yks OT: Mites tämä 850 t5(r). MItes jos sitä alkaa virittäää..  ??? (kuka sitä ny virittää?  :o :D)
Onko (pakko olla) vähäpäästöinen?? >:( :o Kun tuntuu suomessa noita melkein 500heppasia näkyvän..  ???
-Etuveto on etuvoimaa, neliveto on vetovoimaa.. :D

Poissa InlineFour

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1324
  • Toiset käy töissä, toiset käy kotona
Yks OT: Mites tämä 850 t5(r). MItes jos sitä alkaa virittäää..  ??? (kuka sitä ny virittää?  :o :D)
Onko (pakko olla) vähäpäästöinen?? >:( :o Kun tuntuu suomessa noita melkein 500heppasia näkyvän..  ???

On vähäpäästöisiä ne. Ja niitä kyllä on viriteltykin.
Kaiken saa läpi kun ei liikaa huutelee/ tietää missä katsastaa..
Oikeissa autoissa on kolme poljinta;
kaasu, jarru, seisontajarru

 

Kulkukoira  Proturbo