Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Vähäpäästöisen moottorin muuttaminen ja virittäminen katsastuskelpoisesti

  • 214 Vastauksia
  • 102965 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa moikki

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 785
Onko muuten kukaan kokeillut et saako lh2.4 940 turbosta katsastusarvoja pakokaasuista ilman kattia?
940 classic
Amazon -68

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8943
  • Teiden tukko
Onko muuten kukaan kokeillut et saako lh2.4 940 turbosta katsastusarvoja pakokaasuista ilman kattia?

Tuota ei ole tullut kokeiltua mutta kärpäsen p*skan kokoinen reikä lambdan mutterin juuressa riittää siihen että ei mene päästöistä läpi joutokäynnillä.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

hevonen

  • Vieras
Onko muuten kukaan kokeillut et saako lh2.4 940 turbosta katsastusarvoja pakokaasuista ilman kattia?
Jotkut väittävät että saa. Ite en usko ennenkuin näkee.

Poissa moikki

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 785
Jotkut väittävät että saa. Ite en usko ennenkuin näkee.

Hmm, täytynee aukaista putki ennen kattia ja katsoa saako lukemia.. Kierroksilla ei varmaankaan ole ongelmaa mut tyhjäkäynti voi olla.
940 classic
Amazon -68

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1788
  • Volvo Rapist Club Finland
Hmm, täytynee aukaista putki ennen kattia ja katsoa saako lukemia.. Kierroksilla ei varmaankaan ole ongelmaa mut tyhjäkäynti voi olla.

240 LH-2.2:lla ja ilman kattia meni vähäpäästösenkin rajoista läpi. Eli uskoisin että ehjällä 2.4:llakin menisi.

Poissa Zhame

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 51
  • www.vrcf.fi
Onko muuten kukaan kokeillut et saako lh2.4 940 turbosta katsastusarvoja pakokaasuista ilman kattia?

Tyhjennetyllä katilla on kokeiltu, muuten olis mennyt, mutta HC 102 kun saa olla sen 100. Uudella katilla ei mitään ongelmaa, katsastusmieskin vain totes että harvoissa uudemmissakaan autoissa näin hyvät päästöt.. Eli hyvällä tuurilla saattais jopa saada menemään, kun noin vähästä oli itellä silloin kiinni.
  Ja eihän sitä katsastaa saa ilman kattia, katsastusmies ei tykkää jos ei katalysaattoria auton pohjasta löydy. Tyhjäkin toki silmää miellyttää tarpeeksi, muttaniin..
Exät: 945 TIC '91, 855 T-5 '94, 740 B230F '89
Käytössä: Volvo 745 B230FT '90

Poissa mauser240

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 332
  • www.vrcf.fi
Nostetaanpas vähän..

Elikkä mulla on 240 vm. -93  b230fd-koneella, tarkoitus laillisesti turbottaa. Jos mä poistan eegeeärrätt ja pulsairit ja mäntien tilalle laitan fk männät ja sitten vielä fk:sta pakosarja ja turbo niin mulla on täysin fk vastaava kone eikö niin? Mahtaako sitten insille kelvata vai vaatiiko että on kokonainen kone otettu toisesta autosta eikä vaan rakennettu vastaavista osista? Jos väitän että kone on alkuperäinen fk niin pitääkö mun jotenkin todistaa sitä vai katsovatko ulkoapäin että valunumerot y.m. täsmää? Sitten jään varmaan lohkosta kiinni vaikka ainakin mun mielestä on täysin samanlainen.

Onko kukaan tällaista kokeillut tai jopa saanut läpi menemään?

Mahtaako volvo todistaa että kone on FK (tai vastaava) muutoksen jälkeen?

Lähetin Volvoa päin sähköpostia aiheesta varmaan puoli vuotta sitten mutta vastausta ei oo näkynyt.

Mihin tarkalleen pitää soitta / lähettää postia jos haluaa volvolta lausuntoja / todistuksia?
(Mielellään sais olla ruotsia puhuva yhteyshenkilö mutta eiköhän suomi sujuu sekin jos on pakko  ;))
142

Poissa moikki

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 785
Nostetaanpas vähän..

Elikkä mulla on 240 vm. -93  b230fd-koneella, tarkoitus laillisesti turbottaa. Jos mä poistan eegeeärrätt ja pulsairit ja mäntien tilalle laitan fk männät ja sitten vielä fk:sta pakosarja ja turbo niin mulla on täysin fk vastaava kone eikö niin? Mahtaako sitten insille kelvata vai vaatiiko että on kokonainen kone otettu toisesta autosta eikä vaan rakennettu vastaavista osista? Jos väitän että kone on alkuperäinen fk niin pitääkö mun jotenkin todistaa sitä vai katsovatko ulkoapäin että valunumerot y.m. täsmää? Sitten jään varmaan lohkosta kiinni vaikka ainakin mun mielestä on täysin samanlainen.

Onko kukaan tällaista kokeillut tai jopa saanut läpi menemään?

Mahtaako volvo todistaa että kone on FK (tai vastaava) muutoksen jälkeen?

Lähetin Volvoa päin sähköpostia aiheesta varmaan puoli vuotta sitten mutta vastausta ei oo näkynyt.

Mihin tarkalleen pitää soitta / lähettää postia jos haluaa volvolta lausuntoja / todistuksia?
(Mielellään sais olla ruotsia puhuva yhteyshenkilö mutta eiköhän suomi sujuu sekin jos on pakko  ;))


Kone kyllä vastaa FK konetta mutta leimattua et saa vähäpäästöistä autoa noin. Eli sinun pitää ostaa jostain ft/fk moottori.
940 classic
Amazon -68

Poissa Jahre

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 262
  • MX-5 NB
Jos hommaat jostain luovuttaja-auton tiedot ja sitten vain väität kiven kovaan että kyllä se moottori siitä autosta on niin sanoisin että onnistuu tuo katsastus. Mitään valunumeroita ne ei ala katteleen. Niitä harvemmin lukee noissa auton tiedoissa yleensäkään.

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2395
  • www.vrcf.fi

Kone kyllä vastaa FK konetta mutta leimattua et saa vähäpäästöistä autoa noin. Eli sinun pitää ostaa jostain ft/fk moottori.

Vähäpäästöisyyden kanssa pääsee helpommalla, kun on esittää rekisterinumero /ote tekniikan luovuttaneesta autosta. Jos moottori on peräisin ulkomailta niin volvolta pitäisi saada runkonumeron perusteella todistus.

Mutta jos moottori on "kootut seokset" niin siihen ei löydy dokumenttejä.

Jos haluat EGR:stä eroon turbotuksessa, niin muistaakseni 95-96 on EGR:llä
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa Diudi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 845
  • www.vrcf.fi
Täällä puhuttiin ettei 960:in muutos T5:ksi ollut onnistunut..? onhan muita tietääkseni tehty.. Mietin, että jos vaihtaa 960:seen T5 tekniikan saman ikäisestä 850:stä, pitääkä 960 olla 3.0 korinen vai riittääkö 2.5 korisen päästöarvot tohon?
Onko merkittävää merkitystä EU 1 ja 2 rajojen välillä, eli jos ostaa facelift-mallisen 960:in niin ostaako -95 vai -96?

Jos haluaa Volvolta todistuksen päästöistä..niin eikös se onnistuisi niin, jos ostaa 850 T5 purkuautoksi ja sitten vaikka 960 3.0 aut. ja pyytää molemmista laput ja sitte niiden avulla katsastaa 960 T5 aut..? Silloihan "voimansiirto+kone+yms" säilyvät muuttumattomina kun laput ottaa ennen tekniikoiden vaihtoa ja sitten käyttää noita kahta lappua konttorilla? Onnistuuko näin, ja jos ei niin miten muuten?

Tiedustelen tämmösiä asioita, vaikkei mulla kumpaakaan autoa ainakaan vielä ole, että tietää ostaako 2.5 vai 3.0 ja onnistuuko tuo muutos ylipäätään.

Mites sitte kun on vaikka tuo 960 T5 aut. valmiina ja asia ois kunnossa, niin jos tekee mieli laittaa isompi ja sitte ohjelmoida lisää voimaa sinne..? Katsastuksessa vois olla se 247hp mikä saa 960:stä 3.0:sta ottaa ja sitten katsastuksen jälkeen omalla luvalla ~350hp..  ::)
Turbon vaihto rinnastetaan moottorin vaihdoksi jne. tiedetään..mut onko tuossa tilanteessa mitään muuta mahdollisuutta kun tuo kallis VTT:n mittaus? :s

Tiedän, että osa vastauksista löytyy kun selailee näitä sivuja, mutta on hyvä asettaa tällaisia ns. "esimerkkitapauksia" myös tulevia kysymyksiä varten, ettei tarvi ihan tommosta ns. lakitekstiä lueskella..
MB SLK 230 Kompressor -97 (R170)

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12503
Mites sitte kun on vaikka tuo 960 T5 aut. valmiina ja asia ois kunnossa, niin jos tekee mieli laittaa isompi ja sitte ohjelmoida lisää voimaa sinne..? Katsastuksessa vois olla se 247hp mikä saa 960:stä 3.0:sta ottaa ja sitten katsastuksen jälkeen omalla luvalla ~350hp..  ::)
Turbon vaihto rinnastetaan moottorin vaihdoksi jne. tiedetään..mut onko tuossa tilanteessa mitään muuta mahdollisuutta kun tuo kallis VTT:n mittaus? :s

Tiedän, että osa vastauksista löytyy kun selailee näitä sivuja, mutta on hyvä asettaa tällaisia ns. "esimerkkitapauksia" myös tulevia kysymyksiä varten, ettei tarvi ihan tommosta ns. lakitekstiä lueskella..
Ei kai sitä kannata katsastukseen ruveta tehoja nostamaan? Laittaa pellin alle 850 T5 mallin koneen 225hv tehoisena. Katsastuksen jälkeen sitten virittää. Tai sitten nakkaa pellin alle 70-sarjalaisen 240hv tehoisen T5-koneen.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Diudi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 845
  • www.vrcf.fi
Okei, no näinhän se on. sitte varmaan kannattaa se vain muutoskatsastaa noin ja sitte omalla luvalla laittaa vähä isompi fööni ja käydä ohjelmoimassa sitte suuremmille tehoille...~350hp vois olla semmonen tavoteteho.
Onko väliä ostaako 2.5 vai 3.0 koneella olevan? Alusta varmaan on sama, eli Volvolapulla saa 2.5 koneella varustetun korin muutoskatsastettua tuonn 247hp asti..? Mites noi päästöt? Riittääkö 2.5 korissa päästörajat T5:lle? Jos puhutaan EU 1 tai EU 2. Eli puhun nyt siis -95-96 mallisista 960:istä.

On vain huonoja kokemuksia/huhuja kuullu noista omalla luvalla asennetuista isommista turboista.. Yleisesti ottaen, jos vain kaikki näkyvät osat sais papereihin niin sit ohjelmaa voi kyllä kopeloida ja ahtopaineita muuttaa ihan "vapaasti" ainaki Suomessa..
Ruotsissahan vissiin virkavalta kyttää tuningtapahtumia ja käskyttää porukkaa välillä penkitykseen kesken kaiken ja vie kilpiä jos niikseen tulee..
« Viimeksi muokattu: 02.02.2013, 21:03:54 kirjoittanut Diudi »
MB SLK 230 Kompressor -97 (R170)

Poissa wh

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 992
eli mistä jotkut hommanneet paperit siihen hommaan kun 240 volvoon laitan vaparin tilalle turbo koneen niin tarvin tiedon mitä turbo 240 (b21et) koneellisessa on eroja alustaltaan (vakaajat,iskarit,jouset,jäähy-levyt edessä) niin mistä saisin jonkin näköisen lapun näistä ? kenelläkää tarjolla ?
volvoja - onhan noita.

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
eli mistä jotkut hommanneet paperit siihen hommaan kun 240 volvoon laitan vaparin tilalle turbo koneen niin tarvin tiedon mitä turbo 240 (b21et) koneellisessa on eroja alustaltaan (vakaajat,iskarit,jouset,jäähy-levyt edessä) niin mistä saisin jonkin näköisen lapun näistä ? kenelläkää tarjolla ?
Ei taida B21et olla vähäpäästöinen jos sellaiseen koriin olet laittamassa?
No kun halvalla sai.

 

KL-varaosat  Race.fi