Ensimmäiseksi tunnustettakaan, että oma kulkine ei ole Volvo, mutta aihe on sen verran kiinnostava ja omalta kohdallani ajankohtainen, että kommentoin tähän jatkoksi.
Tulin hankkineesi vastikään VAG -konsernin kapistuksen mistä on turbo päivityksellä otettu noin 100% lisää tehoa mallisarjan tehoikkaampaan nähden, teho/painosuhteen ollessa nyt noin 5kg/kw ja auto on luonnollisesti vähäpäästöiseksi rekisteröity.
Katsastusten kanssa ko. kulkineessa ei kuulemma ole koskaan ollut mitään ongelmia, mutta tulin tässä pohtineeksi, että ko. kapistusta olisi mukava käydä West Coast Street Cupin kisoissa testaamassa, muttä sääntökirjasta pisti silmään tämmöinen pykälä "Kaikkien muutosten on oltava katsastettuja ja rekisteriotteeseen merkittyjä (tämä koskee myös moottoripyöriä).". Ja mitä tuossa nyt vanhojen kisojen kuvia katselin niin tilanne taitaa sillä puolen olla todellakin se, että kaikki kisoihin osallistuvat ajoneuvot on sen verran vanhoja, että eivät ole vähäpäästöiseksi rekisteröityjä.
Käytännössähän tämä siis tarkoittaa sitä, että sen lisäksi, että pikku hiljaa nuo viralliset kilpailut kuihtuvat kasaan kaluston loppumisen myötä ja uudemmilla viritetyillä kulkineilla ajavat siirtyvät takaisin ns. katukisoihin.
Pohdinkin tuossa, että olisiko tuo nyt semmoinen perustelu minkä lakia säätävätkin ymmärtäisivät? Ketjun aloittamisen jälkeenhän on tullut mahdolliseksi saada lakialoitteita eduskuntaan kunhan niiden taakse kerätään vaan vähintään 50 000 ihmisen nimet.
Tavoitteena siis pitäisi saada selkeät sävelet siihen mitä autolle pitää tehdä jotta sen tehoja saa nostaa tuon 7kg/kw rajan yli ja järkevämmät testit noihin vähäpäästöisyys kuvioihin. En ainakaan äkkiä löytänyt, että tuollaista aloitetta olisi sinne yritetty tuon uuden mahdollisuuden kautta viedä.
Aikaisemmin tässä ketjussa oli viitattu siihen miten virityssäännöt menee Ruotsin puolella, mutta oliko muilla tietoa miten nuo säännöt nyt menee Saksassa tai muualla EU alueella. Periaattessahan se riittää, että ajoneuvo kelpaa jossain EU maassa säännöksistä läpi niin sen pitää kelvata muuallakin. Olen mm. kuullut tarinan USAsta tuodusta kulkineista joka ei olisi ikinä mennyt suoraan Suomessa säännöistä läpi, mutta se oli ensin viety Saksaan katsastettavaksi ja sieltä tuotu Suomeen jolloin se oli pakko täälläkin hyväksyä.