Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 300 => Aiheen aloitti: melkomaa - 13.10.2011, 15:05:55

Otsikko: 360GL & B230FK kytkinkoppa ongelma
Kirjoitti: melkomaa - 13.10.2011, 15:05:55
Terve!

Nyt olisi vähän kysyttävää, kun ei ole oikein auennut vaikka miten on foorumeita tullut luettua.
Eli tilanne on tämä: B230FK kone menossa 360 ja pitäisi saada B200 kytkinkoppa siihen sopimaan, muttakun ei mahu niin ei mahu johtunee siis kaksoismassa vauhtipyörästä?

Kysymys 1.
Mikä/millainen on ns. yksimassa vauhtipyörä? Ymmärsin että sellaisen kun hommaisi saisi b200 kytkinkopan sopimaan pienellä fiksauksella paikoilleen.

Kysymys 2.
Miten olisi paras toteuttaa kytkin kyseiseen projektiin. Luin jostain, että B200 oleva kytkin kestää uutena jotain 270Nm..? Mutta eihän se riitä kovin kauaa.. Ja sopiiko edes tuon vauhtipyörän kanssa yhteen jne..

Kiitoksia etukäteen, jos löytyy apua / mahdollisesti kuvia helpottamaan amatööriä  :hello:
Otsikko: Vs: 360GL & B230FK kytkinkoppa ongelma
Kirjoitti: HembalanD - 13.10.2011, 20:02:32
SJS joskus kirjoitteli, että sinne kytkinkoppaan mahtuu vain se 300 sarjan pottapyörä (painava B2XX koneiden vauhtipyörä), eikä edes nämä isojen volvojen samannäköiset vauhtipyörät.

300 sarjan pottapyörään ainakin käy muistaakseni samat kytkimet kuin isoihin volvoihin, eli esim turbon asetelma.
Otsikko: Vs: 360GL & B230FK kytkinkoppa ongelma
Kirjoitti: melkomaa - 13.10.2011, 21:23:21
SJS joskus kirjoitteli, että sinne kytkinkoppaan mahtuu vain se 300 sarjan pottapyörä (painava B2XX koneiden vauhtipyörä), eikä edes nämä isojen volvojen samannäköiset vauhtipyörät.

300 sarjan pottapyörään ainakin käy muistaakseni samat kytkimet kuin isoihin volvoihin, eli esim turbon asetelma.

Landian puolella oli kanssa käyty tästä juttua ja sitä kautta löytyi tälläinen rojekti..
http://www.300power.com/forum/index.php?board=36;action=display;threadid=914
Tuo ruotsi ei vain oikein taivu ja ei kuvatkaan ihan kaikkea kerro mulle  :idiot2:

Tämä lainaus landian puolelta kanssa "Tarvitset yksimassa vauhtipyörän jossa on kolot pyörimisanturille, 360:sen vauhtipyörässä on väärä jako, oikea vauhtipylpyrä on 58 (60-2) reikäinen."
Eli täh?  Löytyykö joltain "varmaa tietoa" asiasta, ettei tule mentyä romikselle turhanpäiten loistamaan tyhmyydellään..
Otsikko: Vs: 360GL & B230FK kytkinkoppa ongelma
Kirjoitti: HembalanD - 13.10.2011, 21:35:04
Onko sulla FK vakio moottorinohjaus käytössä? Silloin tarvitset todellakin sen 60-2 (58) reikäisen pyörän.
Otsikko: Vs: 360GL & B230FK kytkinkoppa ongelma
Kirjoitti: melkomaa - 13.10.2011, 21:41:02
Khyllä LH2.4 mennään :pomo:
Ja aion kyllä keksiä jonkun ratkaisun tuolle vp:lle, kytkimelle ja kopalle. En lähde tekemään uutta ohjausta yms.
Otsikko: Vs: 360GL & B230FK kytkinkoppa ongelma
Kirjoitti: StoLA - 17.10.2011, 20:02:46
Eipä siitä vauhtirattaasta mittää mittoja saanu ku se on vääntyny joka suuntaa ja siit on lohjennu pala pois :D
Otsikko: Vs: 360GL & B230FK kytkinkoppa ongelma
Kirjoitti: Huikkoster - 17.10.2011, 20:43:50
Eipä siitä vauhtirattaasta mittää mittoja saanu ku se on vääntyny joka suuntaa ja siit on lohjennu pala pois :D
Ööh :P...?
Otsikko: Vs: 360GL & B230FK kytkinkoppa ongelma
Kirjoitti: melkomaa - 17.10.2011, 21:02:12
Eipä siitä vauhtirattaasta mittää mittoja saanu ku se on vääntyny joka suuntaa ja siit on lohjennu pala pois :D

Jahass jahass. Tarvi jotain muuta keksiä sitte :D

Ööh :P...?
Kyselin yhdestä vp:stä mittoja kaverilta töissä.
Otsikko: Vs: 360GL & B230FK kytkinkoppa ongelma
Kirjoitti: HembalanD - 17.10.2011, 21:05:08
Mulla on tallissa Ison volvon potta ja pikkupossun potta, LH2.4 kehä ja toisessa se renix kehä. Voin koettaa mittailla huomenna eroavaisuuksia.
Otsikko: Vs: 360GL & B230FK kytkinkoppa ongelma
Kirjoitti: melkomaa - 18.10.2011, 08:24:51
Mulla on tallissa Ison volvon potta ja pikkupossun potta, LH2.4 kehä ja toisessa se renix kehä. Voin koettaa mittailla huomenna eroavaisuuksia.

onko se lh24 kehällä oleva potta kaksoismassa vai "tavallinen"?
itellä on juuri tuollainen kaksoismassa pyörä eli sen mittaamisesta en hyödy..
Otsikko: Vs: 360GL & B230FK kytkinkoppa ongelma
Kirjoitti: HembalanD - 18.10.2011, 08:28:48
onko se lh24 kehällä oleva potta kaksoismassa vai "tavallinen"?
itellä on juuri tuollainen kaksoismassa pyörä eli sen mittaamisesta en hyödy..
Ihan tavallinen, ulkoisesti saman näköinen kun se possuvolvon pyörä, paitti rei'itys erilainen.
Otsikko: Vs: 360GL & B230FK kytkinkoppa ongelma
Kirjoitti: melkomaa - 18.10.2011, 10:51:27
Ihan tavallinen, ulkoisesti saman näköinen kun se possuvolvon pyörä, paitti rei'itys erilainen.

no sitten olisin kiitollinen, jos jaksat mittailla. omasta mielestä pitäisi mahtua kun multa löytyy aika paljon sorvattu koppa siihen.
Otsikko: Vs: 360GL & B230FK kytkinkoppa ongelma
Kirjoitti: HembalanD - 18.10.2011, 21:43:03
no sitten olisin kiitollinen, jos jaksat mittailla. omasta mielestä pitäisi mahtua kun multa löytyy aika paljon sorvattu koppa siihen.
Jees, 4mm on paksumpi ison volvon potta. Asetelma vissiin käy sama, kun kitkapinnasta korkeimpaan kohtaan oli sama mitta, kitkapinnasta kampuraa vasten tulevan välinen mitta on se, mikä on sen 4mm paksumpi. Muuten mitat on samat.
Otsikko: Vs: 360GL & B230FK kytkinkoppa ongelma
Kirjoitti: melkomaa - 18.10.2011, 21:52:34
Jees, 4mm on paksumpi ison volvon potta. Asetelma vissiin käy sama, kun kitkapinnasta korkeimpaan kohtaan oli sama mitta, kitkapinnasta kampuraa vasten tulevan välinen mitta on se, mikä on sen 4mm paksumpi. Muuten mitat on samat.

Kiitoksia.  :hg:
Tarvii tuollainen potta hommata jostain kokeeksi.
Otsikko: Vs: 360GL & B230FK kytkinkoppa ongelma
Kirjoitti: HembalanD - 19.10.2011, 00:32:29
Mutta mutta, siinä possun pyörässä ei siis ole LH:n vaatimaa kehää.
Otsikko: Vs: 360GL & B230FK kytkinkoppa ongelma
Kirjoitti: sjs - 01.12.2011, 15:23:43
Mutta mutta, siinä possun pyörässä ei siis ole LH:n vaatimaa kehää.
Ison volvon LH 2.4 potta ja siitä sorvilla veke 3-4mm.

ÄLÄ kokeile sorvata kytkinkopasta tuota veke sisältä, se halkeaa.

Nimimerkillä, KOKEILTU ON! :D

Ja hitsaus makso 50e. ;D

Jos kerran on FK pellin alla ja JOS aiot virittää, älä osta mitään vakiopalikoita.

Jos tyydyt 250-300hv/450Nm jonne vakio voimansiirto riittää niukasti (lämpimästi suositeltavaa) ostat 763 asetelman pottapyörälle ja ajat LH2.4 ja sorvautat ison volvon potasta sen 4mm veke ulkokehältä ja kytkinpinnasta.

Jos aiot virittää 300hv+

Otat littupyörän, heivaat LH:n jorpakkoon ja sorvautat littupyörälle BMW M3 618 SRE asetelman tai M5 765 asetelman, ja otat Audi 200:sesta massalevyn, vaparissa 618 asetelmalle sopiva 228mm ja turbo200 audissa 240mm 765 asetelmalle. Toimii ja sopii orkkiskartaanin booreille.

Otsikko: Vs: 360GL & B230FK kytkinkoppa ongelma
Kirjoitti: melkomaa - 02.12.2011, 12:28:51
kiitoksia sjs vastauksesta! en ole tämän projektin kimppuun nyt päässyt muilta hommilta, mutta kyllä tässä talven aikana olisi tarkoitus jatkaa.

yhtä kytkinkoppaa on tullut jo sorvattu täysin koemielessä :D

tarkoitus olisi pysyä(ainakin aluksi) siinä 250hv paikkeilla, mutta niinhän se menee, että nälkä kasvaa syödessä.. ;)

meinasitko tuolla vakio voimansiirrolla nyt 3-satkun voimansiirtoa, että kestäisi vielä tuon 250 heposta? tarkoitus olisi kyllä tehdä voimansiirto muutoksiakin, mutta ajan kanssa nekin. olisi mukava saada leimattua auto jossain välissä, jos se nyt tulee onnistumaan  :D
Otsikko: Vs: 360GL & B230FK kytkinkoppa ongelma
Kirjoitti: sjs - 05.12.2011, 13:19:39
Noin arvoilta 270hv/420Nm kesti ajaa vuoden päivät polkien, 228mm sintterikytkin ja turbon asetelma oli kaikki mitä antautui. Koneena siis 2,5L 16v penta ja 0,8bar ahtoa, vakiona 167hv/250Nm x 1,8 = 300hv/450Nm oli lasketut arvot. Sitten kun ahdot nosti 1,1bar ni voimansiirto räjähti HETI, yks 95% kaasu veto 3/5 vaihteilla ni oli rattaat sileinä pääakselin ja sivuakselin väliltä. Perä kesti kyllä hienosti revittelyä. 0-200km/h hoitui noin 15s ajassa.

Kestävä voimansiirto ja 1,5bar ahtoa ni aika oli 12s. Auton paino 1080kg kuskin kera. Tuo voimansiirto oli siis littupyörä, 240mm massalevy, 765asetelma, BMW E36 ZF laatikko ja TYP188 E36 perä torsen lukolla ja E28 bemarin vetarit+sisänivelet, ulkonivelet volvon. Mitatut arvot 408hv/664Nm tukkoisella ahtimella, nyt uudella ahtimella 420-520hv.
Otsikko: Vs: 360GL & B230FK kytkinkoppa ongelma
Kirjoitti: melkomaa - 06.12.2011, 22:56:45
Jos tyydyt 250-300hv/450Nm jonne vakio voimansiirto riittää niukasti (lämpimästi suositeltavaa) ostat 763 asetelman pottapyörälle ja ajat LH2.4 ja sorvautat ison volvon potasta sen 4mm veke ulkokehältä ja kytkinpinnasta.

oon tässä mietiskelly ja tutkinut noita voimansiirto vaihtoehtoja..
Jos hommaisi tuon -763 asetelman ja lh24 kehällä olevan potan ja ottaisi siitä nuo 4mm pois, pitäisi vielä 3satkun laatikon ja perän niin miten mä tohon kartaanin saan sopimaan. Eikös ole eri boorit?
Otsikko: Vs: 360GL & B230FK kytkinkoppa ongelma
Kirjoitti: hevonen - 07.12.2011, 10:34:53
oon tässä mietiskelly ja tutkinut noita voimansiirto vaihtoehtoja..
Jos hommaisi tuon -763 asetelman ja lh24 kehällä olevan potan ja ottaisi siitä nuo 4mm pois, pitäisi vielä 3satkun laatikon ja perän niin miten mä tohon kartaanin saan sopimaan. Eikös ole eri boorit?
En ole varma ymmärsinkö kysymystäsi oikein mutta jos vaihdat vain asetelman ja vauhtipyörän ja siitä taaksepäin pysyy vakiona, eihän se vaikuta pooreihin mitenkään. Kytkinlevyssähän poorit ovat ja kardaani taas liittyy laatikkoon sillä naurettavalla pulttikiristeisellä poorikappaleella joka yleensä korkkaa jo vakioistakin... Varmaan pultit löystyvät tai jotakin.
Otsikko: Vs: 360GL & B230FK kytkinkoppa ongelma
Kirjoitti: melkomaa - 07.12.2011, 11:53:44
tarkoitus oli levykin vaihtaa, oli huonosti esitetty kysymys.. sintteri olisi tarkoitus mutta mikä mahtaisi sopiva olla?
Otsikko: Vs: 360GL & B230FK kytkinkoppa ongelma
Kirjoitti: sjs - 09.12.2011, 18:31:53
tarkoitus oli levykin vaihtaa, oli huonosti esitetty kysymys.. sintteri olisi tarkoitus mutta mikä mahtaisi sopiva olla?
Älä laita sintteriä, paska ajaa vaan eikä pidä juurikaan paremmin ja kuluu nopeasti.

Itellä 765sre, littupyörä sorvattuna ja itsetehty levy 300 sarjan keskiöstä ja T4:sen kitkapinnat, momenttiavaimella mitattiin 720Nm kesto, 664Nm ei ollut ongelma penkissä.

Audi 200 levy käy heittämällä, vaparivitoskoneisessa 228mm levy joka sopii 763 asetelman ja potan kaveriksi. Turbo200 audissa 240mm levy joka käy esim littupyörän ja 765 SRE asetelman kaveriksi, ja molemmat käy siis suoraan booreille.

Myös kadett 2,0GSI 228mm levy käy suoraan, ja jonkun golffin.

Akseli on siis 21mm paksu, 23boorinen.
Otsikko: Vs: 360GL & B230FK kytkinkoppa ongelma
Kirjoitti: melkomaa - 09.12.2011, 21:16:10
kiitoksia taas, on se hyvä että joltain löytyy tietoa :D projekti jatkuu siis :pomo: