Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Mekaaninen moottorin viritys => Aiheen aloitti: Sköge - 07.08.2012, 17:08:17

Otsikko: b230 huohotus
Kirjoitti: Sköge - 07.08.2012, 17:08:17
pyörittelin mielessäni ideoita kuinka saada b230ft huohotus paremmaksi. Tällä hetkellä vakiohuohotus ja puhaltaa jonkin verran painetta ku avaa öljykorkin. Onko kukaan kokeillut kampikammion pakottamista alipaineelle moottorijarrutuksessa ja tyhjäkäynmillä eli esimerkiksi takaiskuventtiilin asentamista turbon imupuolelle tulevaan letkuun joka mahdollistaa ilman virtauksen vain poispäin kampikammiosta? Tällöin moottori ei saisi korvausilmaa kampikammioon mutta saako se reilusti muutenkaan vakiopöntön kautta? kuinka muut ovat toteuttaneet nämä huohotukset?
Otsikko: Vs: b230 huohotus
Kirjoitti: Veksi - 07.08.2012, 17:13:02
Pystyjakajan korkki pois, putki tilalle ja putken päähän "power filtteri" vaikkapa biltemasta
Otsikko: Vs: b230 huohotus
Kirjoitti: Turbo 242 - 07.08.2012, 17:50:35
Pystyjakajan korkki pois, putki tilalle ja putken päähän "power filtteri" vaikkapa biltemasta

Onko tätä kukaan koskaan kokeillut käytännössä?  ??? Mulla on menossa 940:seen alakerta jossa tuo jakajan reikä on auki tällä hetkellä. Siihen olisi helppo toteuttaa vielä mitä vaan.
Otsikko: Vs: b230 huohotus
Kirjoitti: EVO8 - 07.08.2012, 18:54:28
Onko tätä kukaan koskaan kokeillut käytännössä?  ??? Mulla on menossa 940:seen alakerta jossa tuo jakajan reikä on auki tällä hetkellä. Siihen olisi helppo toteuttaa vielä mitä vaan.

Mulla on vanhasta ilmastoinnin kuivaimesta tehty kerääjäpönttö jonka pohjasta menee jakajan reikään paluu. Vakio huohottimesta lähtevä letku on siirretty kerääjän kautta imupuolelle meneväksi niin että öljy ei pääse ahtimeen/cooleriin. Pieni kampikammion alipaine on eduksi öljyn paluulle turpolta sekä tehon kannalta.
Otsikko: Vs: b230 huohotus
Kirjoitti: Sköge - 07.08.2012, 19:12:07
joo tuohan vois toimia jos pitää alkuperäisen öljynerottimen jonka kautta alipaineella pakkotuulettaa. Ei oikein kiinnosta nuo ulkoilmaan vapaasti tohottavat ratkaisut. Nyt ongelmana on se että välyksetön ahdin vuotaa öljyä turbiinipuolelle matalan pakopaineen aikana eli tyhjäkäynmillä ja moottorijarrutuksessa vapaamman putkiston vaihdon jälkeen. öljynpaluu on tarkistettu ja nyt seuraavaksi tavoitteena saada laskettua kampikammion painetta näissä tilanteissa ja lähtökohtaisesti tuo vinokoneiden huohotus ei ole ehkä parhaiten suunniteltu eli jos sen saisi samalla toimimaan paremmin.
Otsikko: Vs: b230 huohotus
Kirjoitti: Kulmamies - 07.08.2012, 19:34:00
Onko tätä kukaan koskaan kokeillut käytännössä?  ??? Mulla on menossa 940:seen alakerta jossa tuo jakajan reikä on auki tällä hetkellä. Siihen olisi helppo toteuttaa vielä mitä vaan.

On.

(http://img.photobucket.com/albums/v245/Kulmamies/16v%20turbo/Hmptin002.jpg)

(http://img.photobucket.com/albums/v245/Kulmamies/16v%20turbo/Hmptin003.jpg)

Putken sisällä on limittäin levyjä, jotka estävä öljyn roiskumisen ulos.
Otsikko: Vs: b230 huohotus
Kirjoitti: Turbo 242 - 07.08.2012, 19:38:20
On.

(http://img.photobucket.com/albums/v245/Kulmamies/16v%20turbo/Hmptin002.jpg)

(http://img.photobucket.com/albums/v245/Kulmamies/16v%20turbo/Hmptin003.jpg)

Putken sisällä on limittäin levyjä, jotka estävä öljyn roiskumisen ulos.

Kiitän erittäin kattavasta vastauksesta. -H- Täytyypi ruveta suunnittelemaan jotain vastaavaa.
Otsikko: Vs: b230 huohotus
Kirjoitti: Veksi - 07.08.2012, 20:49:12
FAQ
Otsikko: Vs: b230 huohotus
Kirjoitti: vippe - 09.02.2015, 16:10:52
tuntus sopivan tähän jatkoks.

kumpi vakio huohotin-pöntöistä olisi parempi?

tietääkseni on kahta mallia, pyöreä joka löytyy ilmeisesti kymppisarjasta ja kanttinen joita on näkynyt satasarjalaisissa
Otsikko: Vs: b230 huohotus
Kirjoitti: Jonih - 15.05.2016, 22:59:13
Jos väkertää tuohon pystyjakajan paikalle lisähuohotuksen, niin kannattaako laittaa takaiskuventtiili ettei kampikammioon tule korvausilmaa sitäkautta?
Otsikko: Vs: b230 huohotus
Kirjoitti: Kari Grandi 240 - 18.05.2016, 21:20:27
Kirjoittanut: Jonih
« : 15.05.2016, 22:59:13 »
"Jos väkertää tuohon pystyjakajan paikalle lisähuohotuksen, niin kannattaako laittaa takaiskuventtiili ettei kampikammioon tule korvausilmaa sitäkautta?"

Onko sulla Joni alipainetta kampikammiossa? Mikäli on niin takaisku on paikoillaan, muutoin ei.
Otsikko: Vs: b230 huohotus
Kirjoitti: Jonih - 30.05.2016, 17:49:45
"Onko sulla Joni alipainetta kampikammiossa? Mikäli on niin takaisku on paikoillaan, muutoin ei."

Niin siis sitä tarkoitin että jos rakentaa lisähuohotuksen vakion tilalle, niin kannattaako laittaa siihen lisähuohotukseen takaiskuventtiili? Kun eikö sen huohotuksen liittämisen imupuolelle idea ole juuri se että sais alipainetta kampikammioon? Jos laittaa pystyjakajan paikalle vaan letkunpätkän ja powerfiltterin päähän niin vakiohuohotuksen tekemä alipaine ottaa korvausilman lisähuohotukselta jossei sitä takaiskua ole. Olikohan tarpeeksi vaikeasti selitetty  :D
Otsikko: Vs: b230 huohotus
Kirjoitti: puppet - 14.05.2017, 09:24:59
Onko jotain muita ideoita, kun käytössä on vielä, ja on varmaan jatkossakin tuo lohkojakaja? Onko merkittävää hyötyä lisätä huohotuslähtö kanteen? Jostain B2x moottoristahan se lähtö löytyy, mutta ilmeisesti tehtaalla todettu turhaksi b2x0 moottoreissa?

Otsikko: Vs: b230 huohotus
Kirjoitti: Teemu R - 10.03.2019, 11:31:47
Olisi tarkoitus rakentaa huohotus kerääjäsäiliöön tällaisen lohkoon pultattavan laipan kanssa https://www.l-m-r.se/p/volvo/740-760/motordelar-48/olja-och-smorjning/adapter-vevhusventilation-an10-volvo-240-740-940-stal.html
Vanhassa huohotinpöntössä oleva paluuletkuhan kuuluu tällöin ottaa kokonaan pois?
Näin menin ainakin tekemään, kun sehän menee öljypinnan alle. ::)
Otsikko: Vs: b230 huohotus
Kirjoitti: Teemu R - 25.07.2019, 22:16:10
Olisi tarkoitus rakentaa huohotus kerääjäsäiliöön tällaisen lohkoon pultattavan laipan kanssa https://www.l-m-r.se/p/volvo/740-760/motordelar-48/olja-och-smorjning/adapter-vevhusventilation-an10-volvo-240-740-940-stal.html
Vanhassa huohotinpöntössä oleva paluuletkuhan kuuluu tällöin ottaa kokonaan pois?
Näin menin ainakin tekemään, kun sehän menee öljypinnan alle. ::)
Onko kukaan muu tehnyt tällä laipalla? Miten on toiminut? itsellä ongelma, että huohottaa suht reilusti kerääjäsäiliöön, joka on laippaa alempana. Mutta letkut kiertävät ylempää. Kone on 1000km ajettu.
Otsikko: Vs: b230 huohotus
Kirjoitti: pete881 - 25.07.2019, 23:32:48
En tiedä miten sulla nyt toi on toteutettu ja onko alkuperäinen huohotuspönttö paikallaan, mutta me saatiin huohotus toimiin hyvin, ku tehtiin lähtö letkulle ylöspäin siihen laippan, mikä tulee imusarjan alle kahdella ruuvilla. Laipasta lähtee letku 1.5l säiliöön, samaan menee myös alkuperäisestä huohotinpöntöstä letku. Ei puhalla juurikaan öljyä enään edes vartilla. Muistaakseni n.20:s lähtö kun tyhjättiin, eikä pullo ollut edes puolillaan vielä. Ilman lisäletkua huohotti saman määrän n.2-3 lähdössä. Käsittäkseni sitä alkuperäistä letkua, mikä menee öljypinnan alle, ei pitäs poistaa, tai ei me ainakaan poistettu.
Otsikko: Vs: b230 huohotus
Kirjoitti: TVS - 26.07.2019, 00:22:37
Olisi tarkoitus rakentaa huohotus kerääjäsäiliöön tällaisen lohkoon pultattavan laipan kanssa https://www.l-m-r.se/p/volvo/740-760/motordelar-48/olja-och-smorjning/adapter-vevhusventilation-an10-volvo-240-740-940-stal.html
Vanhassa huohotinpöntössä oleva paluuletkuhan kuuluu tällöin ottaa kokonaan pois?
Näin menin ainakin tekemään, kun sehän menee öljypinnan alle. ::)
Se pinnan alle menevähän on nimenomaan sitä varten että se irtosäiliö tyhjenis sitä nippaa pitkin. Jos katkasit sen letkun niin nyt sitten sulla ei ole paluuvaihtoehtoa vaan joudut tyhjäilemään säiliötä. Muutenhan tuo toimii kyllä...
Otsikko: Vs: b230 huohotus
Kirjoitti: Teemu R - 26.07.2019, 06:25:11
Se pinnan alle menevähän on nimenomaan sitä varten että se irtosäiliö tyhjenis sitä nippaa pitkin. Jos katkasit sen letkun niin nyt sitten sulla ei ole paluuvaihtoehtoa vaan joudut tyhjäilemään säiliötä. Muutenhan tuo toimii kyllä...
Mulla jäi tuo irtosäiliö niin alas, ettei takaisin kierrätys onnistu. Molemmista liittimistä menee letkut kerääjäsääiliölle. Ja letku on poistettu. Saako mennä niin? Vanha pönttö poistettu.
Otsikko: Vs: b230 huohotus
Kirjoitti: Teemu R - 26.07.2019, 22:59:30
Mulla jäi tuo irtosäiliö niin alas, ettei takaisin kierrätys onnistu. Molemmista liittimistä menee letkut kerääjäsääiliölle. Ja letku on poistettu. Saako mennä niin? Vanha pönttö poistettu.
Ongelma poistui, kun tulppasi laipan toisen lähdön(se missä normaalisti paluu öljypohjaan). toisessa lähdössä oli lohkon sisään loiskesuoja ja se jäi käyttöön. Huohotus loppui kuin seinään. Jossain välissä vois kokeilla laittaa takaisin kierrättäväksi.
Otsikko: Vs: b230 huohotus
Kirjoitti: RikuPit - 31.01.2021, 16:18:54
Morjesta. B230 läpikäynti ja turbottaminen menossa ja olisi kyssäri tuohon huohotukseen liittyen. Vakio turbo hyvin pitkältä, a nokalla ja tarkotus ajella tulevaisuudessa n. baarin paineilla. Vakio huohotus järjestelmä tulee, mitä pitää ottaa huomioon kun mulla ei ole mitään osia huohotukseen liittyen.
-itse pöntön tarviin, siitä lyhyt putki ylös liekkilukolle? siitäkö letku turbon imupuolelle? Ja liekkilukon pienestä haarasta imusarjaan vai ennen kaasuläppää?

Kiitos vastanneille!
Otsikko: Vs: b230 huohotus
Kirjoitti: Acke - 31.01.2021, 17:44:23
Turbossa ei ole liekkilukkoa, pelkkä muovinen y-haara. Eli pöntöstä lyhyt letku ylös, sitten y-haara josta iso letku menee ahtimen imuputkeen (IMM ja ahtimen väliin) ja pienempi letku menee imusarjaan (kaasuläpän jälkeen).
Otsikko: Vs: b230 huohotus
Kirjoitti: RikuPit - 31.01.2021, 18:44:00
Ok kiitos! Tuleeko kuvan putki turbossa mihinkään?

(https://i.ibb.co/sQDHcH2/IMG-20210131-184245-8.jpg) (https://ibb.co/sQDHcH2)
Otsikko: Vs: b230 huohotus
Kirjoitti: J4nne_ - 31.01.2021, 19:12:07
Tulee lohkosta öljypohjaan välille. Huohotuspytyn alle.
Otsikko: Vs: b230 huohotus
Kirjoitti: RikuPit - 31.01.2021, 19:30:38
No siihen sitä mittailinkin ja mielessä kävi, jotenki vaan hullulta tuntuu että toinen pää on siellä syvällä öljypinnan alapuolella aivan öpohjan pohjalla ja toisessa päässä järjestelmää onkin sit valtava imu, vaikka siinä se erotin välissä onkin.. en ole pannut muissa autoissa tämmöstä merkille.
Otsikko: Vs: b230 huohotus
Kirjoitti: PeeTee - 01.02.2021, 08:44:43
Juuri vklp käytin omasta harrasteesta huohottimen auki, putsasin sen ja uusin huohotusletkut.

Huomasin, että mulla oli ollut tukossa tuo huohottimen öljynpaluu takaisin lohkoon, siis sama putki joka RikuPit:llä on kädessä. Tuli aika pirusti nimittäin jotain vanhaa liisteri öljyä tallin lattialle joka haisi aivan p*rseelle.  :D

Sain sen paluun kuitenkin auki nippusiteellä ja paineilmalla, mutta varmasti se olisi hyvä vaihtaa kokonaan. Tai vastaavasti poistaa ko. lähtö ja tehdä huohotus säiliölle, jota tyhjentelee aina tarpeen mukaan. Autossa tällä hetkellä moottori paikallaan ja ÖP irroittaminen ei ollutkaan ihan naps ja kops juttu (hyvät ohjeet löytyy --> http://cleanflametrap.com/oilpan/ ), ja ei kiinnostaisi kyllä enään siihen savottaa lähteä.

Jottei aivan OT mene: Ihan vain mielenkiinnosta, voisitko RikuPit mitata tuon huohotusputken pituuden? Laita vaikka mitta viereen ja postaa kuva tähän threadiin, niin jää tänne foorumille talteen.
Otsikko: Vs: b230 huohotus
Kirjoitti: RikuPit - 01.02.2021, 09:26:52
PeeTee mittaan kun pääsen kotia töistä. Tuo mun on jotenkin todella pitkä.. 5cm jää koholle kiinnityspinnasta kun tuikkaan sen menemään reiästä lohkoon ja kuulen kuinka osuu öljypohjaan.. onkohan nyt ihan oikee osa, lyhennän jos tarvii, vai olisko fiksumpaa käyttää öpohjaa irti jos putken pään saisi sinne asettumaan paremmin?
Otsikko: Vs: b230 huohotus
Kirjoitti: J4nne_ - 01.02.2021, 10:12:55
Öljypumpun kiinnityspultin alle tulee peltilipare joka pitää tuon putken lohkonseinää vasten ja kurvaa sitten öljypumpun vierestä öljypohjaan.

Putki ei kulje suorana ja sentakia siinä on pikkuse ekstraa pituudessa ;)

Paikalleenasennus on miltei mahdoton temppu ilman öljypohjan purkua.
Otsikko: Vs: b230 huohotus
Kirjoitti: RikuPit - 01.02.2021, 10:29:56
Kiitos tämä selvensi! Pitää käyttää pohjaa irti ja katsoa kuinka sen sinne virittelisi, hankalalta kuulostaa tällöin myös pelkän huohotus pöntön asennus, putki kun tulee pöntön pohjaan niin eikö se pakene alta pois kun yrittää asentaa pönttöä siihen putkeen
Otsikko: Vs: b230 huohotus
Kirjoitti: Lankku - 01.02.2021, 11:09:56
Letkunpään kuuluu mennä öljypinnan alle, muuten huohotus ei toimi oikein.
Otsikko: Vs: b230 huohotus
Kirjoitti: RikuPit - 01.02.2021, 19:27:14
Asia kunnossa. Mikä on tuo osa tuossa imuputkessa, lähellä turbon sisään menoa johon huohottimen letku tulee, siinä kuuluisi ilmeisesti olla joku sähköliitännäinen osa huohottimen letkun ja turbon imuputken liitoksessa. Joku venttiili vai lämpöanturi? Mulla ei taida 240 lh2.4 johtosarjassa edes ollakaan tuohon liitintä.
Otsikko: Vs: b230 huohotus
Kirjoitti: Jambo - 01.02.2021, 21:19:25
Siinä ahtimen imupuolelle menevässä putkessa on lämmitysvastus jotta pysyisi talvellakin sulana eikä pullauttaisi öljyjä pihalle.
Otsikko: Vs: b230 huohotus
Kirjoitti: Notn4 - 04.02.2021, 16:26:51
Asia kunnossa. Mikä on tuo osa tuossa imuputkessa, lähellä turbon sisään menoa johon huohottimen letku tulee, siinä kuuluisi ilmeisesti olla joku sähköliitännäinen osa huohottimen letkun ja turbon imuputken liitoksessa. Joku venttiili vai lämpöanturi? Mulla ei taida 240 lh2.4 johtosarjassa edes ollakaan tuohon liitintä.

Muistaakseni on vain vastus jota LH pakkasilla lämmittää tjsp. joku varmaan osaa sanoa satavarmasti mikä sen tarkoitus on mutta isellä jäi kyllä koko härpäke vanhaan imuletkuun kun laitoin tilalle silikonimutkan eikä LH ole asiasta kummemmin valittanut  ::)
Otsikko: Vs: b230 huohotus
Kirjoitti: puliukk0 - 04.02.2021, 16:33:47
Siinä ahtimen imupuolelle menevässä putkessa on lämmitysvastus jotta pysyisi talvellakin sulana eikä pullauttaisi öljyjä pihalle.

Ja se on ihan järkevää, pitkä letku mihin kertyy vettä varmasti. Se voi jäätyä ja tippuu ahtimeen suoraan jolloin ahdin on sökö.

Muistaakseni on vain vastus jota LH pakkasilla lämmittää tjsp. joku varmaan osaa sanoa satavarmasti mikä sen tarkoitus on mutta isellä jäi kyllä koko härpäke vanhaan imuletkuun kun laitoin tilalle silikonimutkan eikä LH ole asiasta kummemmin valittanut  ::)

Eli kun ei tajua mitä se osa tekee, se pitää poistaa? LH ei liity vastukseen mitenkään. :D
Otsikko: Vs: b230 huohotus
Kirjoitti: Notn4 - 04.02.2021, 17:58:49
Ja se on ihan järkevää, pitkä letku mihin kertyy vettä varmasti. Se voi jäätyä ja tippuu ahtimeen suoraan jolloin ahdin on sökö.

Eli kun ei tajua mitä se osa tekee, se pitää poistaa? LH ei liity vastukseen mitenkään. :D

Pahoittelut, ei ollu tarkoitus ilmaista asiaa siten että kapistus olisi turha  :D Tarkoitin vain että jos vastus puuttuu, sille ei ole paikkaa tjsp juuri esimerkiksi jälkitubotuksessa niin sen pois jättäminen ei kaada koko projektia. Itsellä siis vaihtui turbon vaihdon takia imuletku ihan perus silikonimutkaan, vastus jäi vanhaan imuletkuun, liittimen jemmasin nippusiteellä muitten johtojen kaveriksi ja huohottimen letku sai päähänsä pienen filtterin.

Ja tuo LH:n liittyminen asiaan oli vain mikä omasta mielestä kuulostaa järkevältä, mikä sitä sitten ohjaa vai ohjaako mikään?  Turhalta kuulostaisi että se on kuumana koko ajan niin omassa tyhmässä päässä arvelin LH:n aktivoivan sen jos käynnistäessä asteet lähellä pakkasta ja LH:lla pitäisi olla jonkinmoinen haju siitä kuinka kylmä moottori on. Vai onko jo liian kovat luulot LH:n kyvyistä  ;D

Kai sitä joku ajastin relekin voi ohjata. Se että aina lämmin vaan kuulostaa jotenkin turhalta mutta kai se niinkin toimisi.
Otsikko: Vs: b230 huohotus
Kirjoitti: Jonesyboi - 11.02.2021, 19:54:48
Saatte maailman huonoimman paint-kuvan liiteenä mutta kysellään, vaikka joskus onkin jo kyselty.

Tällähetkellä menee omassa turbossa suoraan vakio huohottimen boksilta vaan letku runkopalkin sisään, toimii tavallaan, mutta tietysti jokin hienostuneempi tapa voisi olla parempi. Mietin vain tuota tilannetta, kun kone on ahdoilla ja imu on kova, niin alkaako imu olemaan jo liian kova huohotusta ajatellen? (huomatkaa kuva)

(https://i.ibb.co/q5KfzqK/huohotus.png) (https://ibb.co/q5KfzqK)
Otsikko: Vs: b230 huohotus
Kirjoitti: Xuppo - 11.02.2021, 20:28:21
Ei se imu mitään haittaa, päin vastoin.
Amerikan pojat jopa asentelee erillisiä pumppuja huohotukseen että saavat kampikammion alipaineiseksi.